2024-10-25, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1SHOT1KILL
Första gången för min del.
Är det första gången är det 5 dagar avstängning. Straffet ligger i systemet i flera år innan den tas bort. Tackar du nej igen under den tiden så blir du avstängd 10 dagar, och sedan 45.
Citera
2024-10-26, 09:51
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Någon som vet vad sanktionen för att tacka nej är?

Akassan sa 5-45 dagar. 5 dagar kan jag leva med, 45 inte…

Denna föreslagna åtgärd är helt fel för mig, men verkar inte ha något annat val. Suck.
AKassan har rätt, så är det första gången du tackar nej till en åtgärd så blir du avstängd 5 dagar o.s.v
På vilket sätt tycker du det är fel åtgärd, det är ju du själv tillsammans med din coach som tar fram en plan för att du så fort som möjligt skall hitta ett jobb du trivs med?
Citera
2024-10-27, 08:20
Medlem
NeonCrosss avatar
Är det obligatoriskt att göra uppgifterna som leverantören på Rusta & Matcha ger dig, eller kan man skita i dem?
Citera
2024-10-27, 14:34
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeonCross
Är det obligatoriskt att göra uppgifterna som leverantören på Rusta & Matcha ger dig, eller kan man skita i dem?
Du och din coach har ju tagit fram ett schema över uppgifter du skall utföra. Om du struntar i dom så kanske du kan komma undan första gången med en varning. Om din coach sedan inte du tycker du följer det överenskomna programmet så anmäler han det till arbetsförmedlingen och du slipper ersättningen i 5 dagar o.s.v
Citera
2024-10-27, 20:23
Medlem
Kaerringbenzos avatar
Citat:
Någon som vet vad sanktionen för att tacka nej är?

Akassan sa 5-45 dagar. 5 dagar kan jag leva med, 45 inte…

Denna föreslagna åtgärd är helt fel för mig, men verkar inte ha något annat val. Suck.
Vad föreslog dom för åtgärd åt dig på vuxendagiset?
Citera
2024-11-14, 13:01
Medlem
trueforgoods avatar
Okej, så jag kommer bli utförsäkrad nu från a-kassan och in i Rusta & Matcha.

Är det att räkna med att man kommer få ta första bästa skitjobb alternativt praktik nu när man börjar där eller hur funkar det? Jag har planerat att gå en utbildning hösten 2025 och vill fram tills dess slippa fysiska möten, praktik och jobb i den mån jag kan.

Alternativet är att leva upp mina sparpengar men det vill man ju helst undvika...
Citera
2024-11-14, 15:59
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trueforgood
Okej, så jag kommer bli utförsäkrad nu från a-kassan och in i Rusta & Matcha.

Är det att räkna med att man kommer få ta första bästa skitjobb alternativt praktik nu när man börjar där eller hur funkar det? Jag har planerat att gå en utbildning hösten 2025 och vill fram tills dess slippa fysiska möten, praktik och jobb i den mån jag kan.

Alternativet är att leva upp mina sparpengar men det vill man ju helst undvika...

De brukar att försöka få ut en i åtgärd inom 6 mån då det ger bäst förtjänst. Så räkna inte med att kunna gå hemma 8 månader. Och säg för fan inget om detta till dom då de garanterat kommer att ställa till det för dig om du gör det.
Citera
2024-11-14, 17:28
Avstängd
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunorange
va? De kastar väl ut en tillslut och säger att de inget kan göra, om det pågår för länge?

Vet 2 personer som hävdar att de blivit det. Vet inget om sanningshalten i det dock

Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Jag har också hört folk som blivit utkastade. Men inte på vilka grunder.

Ja, sköter man inte tider, närvaro och engagemang så brukar det bli ett avslut. Rusta & Matcha vill kunna visa upp resultat.
Citera
2024-11-15, 08:45
Medlem
trueforgoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
De brukar att försöka få ut en i åtgärd inom 6 mån då det ger bäst förtjänst. Så räkna inte med att kunna gå hemma 8 månader. Och säg för fan inget om detta till dom då de garanterat kommer att ställa till det för dig om du gör det.

Ok tack för info.

Har du något tips på hur man kan "förhala" processen samt om du har tips på nån loj coachfirma som bryr sig mindre?
Citera
2024-11-15, 11:52
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trueforgood
Ok tack för info.

Har du något tips på hur man kan "förhala" processen samt om du har tips på nån loj coachfirma som bryr sig mindre?

Det bästa tipset är att gå med på en åtgärd typ distansutbildning eller nåt, sen hoppar du bara av när du ska börja studera. Ingen kontrollerar dig så länge du går utbildningen, dock kan ju utbildningen i sig ha lite prov och sånt. Jag har bara använt mig av Lernia då de inte drivs i privat regi och inte har nåt förtjänst-motiv. Vad jag förstår och har hört från andra så är alla coacher lika kassa
Citera
2024-11-15, 11:55
Citat:
Det bästa tipset är att gå med på en åtgärd typ distansutbildning eller nåt, sen hoppar du bara av när du ska börja studera. Ingen kontrollerar dig så länge du går utbildningen, dock kan ju utbildningen i sig ha lite prov och sånt. Jag har bara använt mig av Lernia då de inte drivs i privat regi och inte har nåt förtjänst-motiv. Vad jag förstår och har hört från andra så är alla coacher lika kassa

Bästa tipset borde väl vara att försöka hitta någon utbildning som gör att man blir mer attraktiv på arbetsmarknaden, kanske stärka kompetensen inom ens befintliga kompetensområde.

Dvs, hitta något man tycker går an eller till och med är kul att bli bättre på?

Och ja, jag vet att det är lätt hänt att hamna på någon skitutbildning som inte kommer leda till nåt.
Citera
2024-11-15, 12:02
Medlem
trueforgoods avatar
Citat:

Detta är en riktigt bra idé och jag tackar dig för den.

Men hur menar du att dom inte kontrollerar om man går den? Kommer inte utbildningen rapportera tillbaka till Arbetsförmedlingen?

Ja coacherna har jag också hört är kassa så det vill jag hålla mig borta ifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in