Flashback bygger pepparkakshus!
2024-10-07, 22:14
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anre24
Det som hände mig var att jag fick söka jobb själv några månader sedan blev det rusta och matcha igen.

Jaha där ser man. Intressant.
Citera
2024-10-07, 22:14
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunorange
va? De kastar väl ut en tillslut och säger att de inget kan göra, om det pågår för länge?

Vet 2 personer som hävdar att de blivit det. Vet inget om sanningshalten i det dock

Det är faktiskt troligt att man kan vara tvungen att lämna åtgärden om man gått där i 900 dagar. Detta betyder dock inte att man blir ställd utan ersättning utan man får behålla sitt aktivitetsstöd och efter att det gått en stund blir man intvingad i skiten igen. Rusta & matcha har inget värde för en som arbetslös dock så varför skulle man bry sig om detta?
En som jag gick en utbildning med för nåt år sen hade blivit utslängd men fick fortfarande sin ersättning. Jag vet dock inte om det berodde på tidsaspekten eller om det fanns andra orsaker.
Citera
2024-10-08, 09:43
Medlem
Hej!

Har blivit erbjuden R&M

Vad är era erfarenheter? Bara sysselsättning med basal CV tips och tips om jobb att söka eller kompetent branschnära matchning?

Om man tackar nej vad förutom avstängning från Akassa händer? Hur länge innan man blir erbjuden R&M igen?

Hur mycket är på "plats" och hur mycket tillfällen är det generellt med "möten"

Tacksam för folks erfarenheter, både positiva och negative samt skriv gärna vilken branch du sökt jobb inom och tips om eventuellt bra alternativ att välja
Citera
2024-10-08, 12:11
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Det är faktiskt troligt att man kan vara tvungen att lämna åtgärden om man gått där i 900 dagar. Detta betyder dock inte att man blir ställd utan ersättning utan man får behålla sitt aktivitetsstöd och efter att det gått en stund blir man intvingad i skiten igen. Rusta & matcha har inget värde för en som arbetslös dock så varför skulle man bry sig om detta?
En som jag gick en utbildning med för nåt år sen hade blivit utslängd men fick fortfarande sin ersättning. Jag vet dock inte om det berodde på tidsaspekten eller om det fanns andra orsaker.
De som jag vet som säger att de blivit utkastade, får inte aktivitetsstöd utan måste söka soc.
Vilket gör att jag anar att de kanske snarare inte gått med på afs krav. Men vet inte.
Citera
2024-10-09, 13:58
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunorange
De som jag vet som säger att de blivit utkastade, får inte aktivitetsstöd utan måste söka soc.
Vilket gör att jag anar att de kanske snarare inte gått med på afs krav. Men vet inte.

Jag har också sett folk här på flashback hävda detta men det ligger ALLTID annat bakom. Troligen har de vägrat nån dum åtgärd och då blivit avstängda men det är inte samma sak. Det finns ingen bortre gräns för hur länge man kan gå på aktivitetsstöd.
Citera
2024-10-09, 20:03
Citat:
Jag har också sett folk här på flashback hävda detta men det ligger ALLTID annat bakom. Troligen har de vägrat nån dum åtgärd och då blivit avstängda men det är inte samma sak. Det finns ingen bortre gräns för hur länge man kan gå på aktivitetsstöd.
jag tror också det..
Eller om de misstänker att någon aktivt saboterar och beter sig dåligt medvetet för att inte få ett jobb. Det finns ju folk till allt så det lär förekomma det med.
Citera
2024-10-22, 08:16
Medlem
Citat:

Har nu sett sett flera poster här som säger att man kan gå flera år på aktivitetsstöd. Men jag tror att ni har gammal information (eller så har jag blivit felinformerad). En handläggare på AF berättade nyligen att det som gäller är att man nu får ca 450 dagar med aktivitetsstöd och därefter är man utlämnad till att söka socialbidrag. Någon som vet säkert vad som gäller?? Det låter jävligt hårt att man bara får drygt ett år på sig att lösa situationen innan man i stort sett hamnar på gatan, i tidigare så vadderade Sverige. Men vem vet kanske håller det sociala skyddsnätet nu till slut på att totalt kollapsa
Citera
2024-10-22, 21:43
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjingelong
Har nu sett sett flera poster här som säger att man kan gå flera år på aktivitetsstöd. Men jag tror att ni har gammal information (eller så har jag blivit felinformerad). En handläggare på AF berättade nyligen att det som gäller är att man nu får ca 450 dagar med aktivitetsstöd och därefter är man utlämnad till att söka socialbidrag. Någon som vet säkert vad som gäller?? Det låter jävligt hårt att man bara får drygt ett år på sig att lösa situationen innan man i stort sett hamnar på gatan, i tidigare så vadderade Sverige. Men vem vet kanske håller det sociala skyddsnätet nu till slut på att totalt kollapsa

Det har länge varit 450 dagar. Och när de dagarna slut, då jävlar....får man 450 dagar till. Men när DE dagarna är slut, då för satans helvete och igelkottar! Får man 450 dagar till. Men det krävs att man får ett nytt beslut varje gång. Och de tär jättesvårt. Arbetsförmedlaren måste ju gå in på sin dator och klicka i "nytt beslut".
Inget har ändrats med detta vad jag har sett. Men den nya dealen som moderatsvinen knackat igenom är att ersättningen ska sjunka från så att man knappt klarar sig till snatta mat och stjäla varje dag. Känns väldigt genomtänkt faktiskt.
Citera
2024-10-22, 23:08
Medlem
anre24s avatar
Citat:
Det har länge varit 450 dagar. Och när de dagarna slut, då jävlar....får man 450 dagar till. Men när DE dagarna är slut, då för satans helvete och igelkottar! Får man 450 dagar till. Men det krävs att man får ett nytt beslut varje gång. Och de tär jättesvårt. Arbetsförmedlaren måste ju gå in på sin dator och klicka i "nytt beslut".
Inget har ändrats med detta vad jag har sett. Men den nya dealen som moderatsvinen knackat igenom är att ersättningen ska sjunka från så att man knappt klarar sig till snatta mat och stjäla varje dag. Känns väldigt genomtänkt faktiskt.

Mitt deltagande i Jobb och utvecklingsgarantin är "Tillsvidare". Om ni går in och kollar på "mina ärenden" sedan "omfattning"
Citera
2024-10-23, 08:56
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Någon som vet vad sanktionen för att tacka nej är?

Akassan sa 5-45 dagar. 5 dagar kan jag leva med, 45 inte…

Denna föreslagna åtgärd är helt fel för mig, men verkar inte ha något annat val. Suck.
Citera
2024-10-23, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1SHOT1KILL
Någon som vet vad sanktionen för att tacka nej är?

Akassan sa 5-45 dagar. 5 dagar kan jag leva med, 45 inte…

Denna föreslagna åtgärd är helt fel för mig, men verkar inte ha något annat val. Suck.

Beror på om du blivit avstängd tidigare eller ej?
Citera
2024-10-24, 08:20
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JulBanditen
Beror på om du blivit avstängd tidigare eller ej?

Första gången för min del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in