2024-02-08, 19:18
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Man kan aldrig ta med sig grundersättning utomlands, om man nu inte ljuger

Klart man kan. Bara att åka utomlands. Vem ska stoppa dig? De har ingen koll på vart du spenderar pengarna.
Citera
2024-02-08, 19:55
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Klart man kan. Bara att åka utomlands. Vem ska stoppa dig? De har ingen koll på vart du spenderar pengarna.

Du ska stå till arbetsmarknades förfogande, dvs redo att ta ett jobb direkt om det dyker upp.

Klart, de har ingen som helst kollså folk gör vad de vill. Vissa blattar flyttar ju tillbaka till hemländerna och inkasserar bidrag i flera år.

Öppna era hjärtan och era plånböcker samt sära på skinkorna, nu ska mohammed och zaina ha era skattepengar.
Senast redigerad av carminaburana 2024-02-08 kl. 20:04.
Citera
2024-02-08, 20:19
Medlem
killawifes avatar
När man är arbetslös i Sverige och uppbär ersättning från något av systemen så får man inte "åka utomlands för att ta hand om sjuka farföräldrar", sen är det inte mer med det. Man får ingen tillåtelse att göra detta av af och man bör definitivt ALDRIG säga till Af eller fk att man gör detta. Är det folk som gör det? Ja, det är det faktiskt. Det är tillochmed ganska vanligt. Och man kan söka sitt jobbsökande lika bara utomlands. Men man får inte detta. Vad man däremot FÅR göra är att åka på jobbintervju utomlands med bibehållet bidrag.

När man blir inskriven i rusta & matcha så är det inte så att man direkt kastas in i ett rum där man måste sitta i 8 timmar varje dag, utan det som händer är att man tvingas att skaffa sig en jobbcoach. detta kan ta lite tid men oftast får man en deadline på typ en månad eller två. Efter att man har skaffat sig sin jobbcoach så ska man prata med denna och här gäller det att vara lite försiktig. en del jobbcoacher är väldigt "easy going" och bryr sig inte om man är utomlands medans andra är riktiga stasi-agenter som ska jävlas och sätta dit en. Och du vet inte vad du får. Men hur som helst så brukar de efter ett tag tvinga en till meningslösa möten en gång varje eller varannan vecka. Dessa är obligatoriska och det blir en jävla massa gnäll om man inte går.
Men jag har svårt att tro att du inte skulle kunna förhala detta in i april.
Citera
2024-02-08, 20:38
Medlem
Varför skulle du vara tvungen att vara på din hemort?
Du väljer själv vilken rusta och matcha leverantör i landet du vill gå hos.
Dessutom så kan jag inte tänka mig att du skulle behöva vara där 8h varje dag.
För mig så räckte det med att vara där typ 1gång varann vecka.
Senast redigerad av babeskey 2024-02-08 kl. 20:40. Anledning: Tillägg
Citera
2024-02-08, 20:58
Medlem
Skullknights avatar
Vet inte hur det är nuförtiden men om du får välja leverantör kan du kanske ta någon som eventuellt bara har distansmöten. Eller när du måste vara där kan du prova sjukanmäla dig.
Citera
2024-02-08, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bul4n
Håller på att fullständigt haverera.

Jag går för tillfället på grundersättning av A-kassa. Det passade bra i tiden att bli av med jobbet, då jag vigt tiden åt att hjälpa mina sjuka farföräldrar som inte kan ta hand om sig själva. De bor inte i Sverige.

Nu har Arbetsförmedlingen sagt att jag ska delta i "rusta och matcha", och därmed behöver vara på plats på min hemort ganska omgående. Då måste jag alltså lämna mina gamla släktingar tills de får ny hjälp (1a april).

Jag håller på att få total panik. Finns det någon möjlighet att få "pausa" programmet? Typ säga att man har fått ett frilansuppdrag tills 1a April? Jag vill liksom inte tappa hela min ersättning för all tid. Men jag vill verkligen hjälpa mina farföräldrar.

Eller är det OK att säga "jag vill inte ta emot ersättning fram tills 1a april", och så är det inga konstigheter? Jag bryr mig inte om ersättningen under den perioden. Jag måste bara få hjälpa dem. Någon insatt? Pls advise.
När du deltar i rusta och matcha kan du ju välja vart som helst i sverige du vill delta i programmet.
Välj den ort du befinner dig på, sedan kan du byta efter 1 månad till någon annan leverantör, på annan ort om du vill.
det brukar bara vara ett kort möte 1 gång i veckan, inte hela värden.
Citera
2024-02-08, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
När man är arbetslös i Sverige och uppbär ersättning från något av systemen så får man inte "åka utomlands för att ta hand om sjuka farföräldrar", sen är det inte mer med det. Man får ingen tillåtelse att göra detta av af och man bör definitivt ALDRIG säga till Af eller fk att man gör detta. Är det folk som gör det? Ja, det är det faktiskt. Det är tillochmed ganska vanligt. Och man kan söka sitt jobbsökande lika bara utomlands. Men man får inte detta. Vad man däremot FÅR göra är att åka på jobbintervju utomlands med bibehållet bidrag.

När man blir inskriven i rusta & matcha så är det inte så att man direkt kastas in i ett rum där man måste sitta i 8 timmar varje dag, utan det som händer är att man tvingas att skaffa sig en jobbcoach. detta kan ta lite tid men oftast får man en deadline på typ en månad eller två. Efter att man har skaffat sig sin jobbcoach så ska man prata med denna och här gäller det att vara lite försiktig. en del jobbcoacher är väldigt "easy going" och bryr sig inte om man är utomlands medans andra är riktiga stasi-agenter som ska jävlas och sätta dit en. Och du vet inte vad du får. Men hur som helst så brukar de efter ett tag tvinga en till meningslösa möten en gång varje eller varannan vecka. Dessa är obligatoriska och det blir en jävla massa gnäll om man inte går.
Men jag har svårt att tro att du inte skulle kunna förhala detta in i april.

Man får väll upprätthålla a-kassa för att söka arbete inom EU?
Citera
2024-02-08, 21:45
Medlem
Crerands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bul4n
Håller på att fullständigt haverera.

Jag går för tillfället på grundersättning av A-kassa. Det passade bra i tiden att bli av med jobbet, då jag vigt tiden åt att hjälpa mina sjuka farföräldrar som inte kan ta hand om sig själva. De bor inte i Sverige.

Nu har Arbetsförmedlingen sagt att jag ska delta i "rusta och matcha", och därmed behöver vara på plats på min hemort ganska omgående. Då måste jag alltså lämna mina gamla släktingar tills de får ny hjälp (1a april).

Jag håller på att få total panik. Finns det någon möjlighet att få "pausa" programmet? Typ säga att man har fått ett frilansuppdrag tills 1a April? Jag vill liksom inte tappa hela min ersättning för all tid. Men jag vill verkligen hjälpa mina farföräldrar.

Eller är det OK att säga "jag vill inte ta emot ersättning fram tills 1a april", och så är det inga konstigheter? Jag bryr mig inte om ersättningen under den perioden. Jag måste bara få hjälpa dem. Någon insatt? Pls advise.

Vart bor dina föräldrar?
Citera
2024-02-10, 16:08
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportitvsoffan
Man får väll upprätthålla a-kassa för att söka arbete inom EU?

Ja, men man får inte uppehålla sig utomlands för att ta hand om sina farföräldrar om man samtidigt söker ersättning i Sverige. Skrev jag inte detta i min post förresten?
Citera
2024-02-10, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Ja, men man får inte uppehålla sig utomlands för att ta hand om sina farföräldrar om man samtidigt söker ersättning i Sverige. Skrev jag inte detta i min post förresten?

jo men jag tolkade ditt svar som att man endast får åka utomlands för intervjuer.
Citera
2024-02-24, 17:27
Medlem
trueforgoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cowell
Det skulle nog varenda människa, men man har inget val tyvärr. De vill tjäna pengar på en samt göra livet surare för den arbetssökande.

Jag slapp pga att jag har ett företag! Inte gjort något med det på 5 år, men eftersom jag har företaget fick dom inte sätta mig på Rusta & Matcha så jag fortsätter söka själv.

Det sjuka om man hamnar på Rusta och Matcha är att man inte längre får Inkomstförsäkring, vilket ingår om man är med i facket, t ex Unionen. Denna försäkring täcker upp bortfallet i lön från a-kassan upp till 80% av den lön man tidigare hade, i 7 månader. Så jag får sammanlagt 70k netto mer.

Men hade jag inte haft mitt företag och därmed hamnat på Rusta och Matcha hade jag blivit överförd till Försäkringskassan efter 4 månader och därmed förlorat 3 månader Inkomstförsäkring (30k netto i mitt fall).

Fan vad många som lär bli blåsta på det då dom flesta som jag förstår det måste över på R&M.
Citera
2024-02-24, 23:36
Medlem
Testar att göra inlägg här istället för att göra ny tråd.
Har gjort illa foten under helgen (fått två sprickor) och går på rusta och matcha en gång i veckan. Ska gå med en tung typ pjäxa i 4 veckor där jag haltar mig fram långsamt och har ont som fan. Skulle ni om ni vore mig, sjukskriva mig och lämna läkarintyg för att vara hemma dessa veckor? Eller skulle ni ta er till mötena oavsett?

Grejen är att som arbetslös så ska man ju vara till arbetsförmedlingens förfogande och kunna ta vilket arbete som helst om det skulle dyka upp ett. Vilket jag inte kan. Jag kan inte ta mig till någon buss, inte köra bil osv. Men enligt sjuksköterska jag pratade med så skulle jag kunna arbeta för jag får belasta foten. Vem anställer en till jobb om man inte kan gå ordentligt när man i vanliga fall kan.
Vet fan inte hur jag ska göra. Vore bra och intressant om någon kunde komma med lite input.

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in