Citat:
Ursprungligen postat av
Porr-Arne
Bästa tipset borde väl vara att försöka hitta någon utbildning som gör att man blir mer attraktiv på arbetsmarknaden, kanske stärka kompetensen inom ens befintliga kompetensområde.
Dvs, hitta något man tycker går an eller till och med är kul att bli bättre på?
Och ja, jag vet att det är lätt hänt att hamna på någon skitutbildning som inte kommer leda till nåt.
Nu var det ju inte det han frågade efter utan han ville bara ha nåt sätt så att han kunde få tiden att gå tills hans utbildning startade.
Sen just det du beskriver, en utbildning som förstärker ens kompetens inom ens befintliga kompetensområde är även något jag själv har försökt att få till genom min jobbcoach men de har ingenting sådant. Det enda som finns är utbildningar till helt nya yrken. Och om man redan har en drös yrken i bagaget som man inte får jobb inom trots mycket erfarenhet så känns det rätt meningslöst att skaffa sig ett till som man har NOLL erfarenhet av. Det är bara ett enormt slöseri med resurser men det verkar man inte bry sig ett dugg om.
Exempelvis har jag sen jag började hos coachen tjatat på dom om en truckutbildning då mitt truckkkort som jag haft i tio år inte längre gäller. Det kan de inte lösa. Men, jag kan få gå en utbildning till lastbilschaufför, något som inte intresserar mig alls, och där ingår en truckutbildning. Att truckutbildningen kostar nästan inget och lastbilschaufförsutbildningen kostar massor är man helt ointresserad av, det betalar ju Af. Och när jag förklarade att det är ju för fan VI som betalar för dessa utbildningar med våra skattepengar ja då....då blev det riktigt dålig stämning.