2021-07-09, 15:38
Medlem
creepyones avatar
Tänkte mest kolla om det är nån som kan ge svar på vad skillnaden är mellan stöd och matchning (STOM)
Och det nya som nu införs i 53 kommuner tror jag det va etapp 1 rusta och matcha (KROM) vet att det har funnits sen mars 2020 tror jag men det är väl nu som dom börjar köra igång med det ordentligt.

Och om det finns nån som går just rusta och matcha som kan ge svar på vilken skillnad det är gentimot stöd och matchning. Jag har fått den uppfattningen att dom är ganska lika?
Citera
2021-07-09, 16:20
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av creepyone
Tänkte mest kolla om det är nån som kan ge svar på vad skillnaden är mellan stöd och matchning (STOM)
Och det nya som nu införs i 53 kommuner tror jag det va etapp 1 rusta och matcha (KROM) vet att det har funnits sen mars 2020 tror jag men det är väl nu som dom börjar köra igång med det ordentligt.

Och om det finns nån som går just rusta och matcha som kan ge svar på vilken skillnad det är gentimot stöd och matchning. Jag har fått den uppfattningen att dom är ganska lika?

Jag har ingen aning men känner jag vår regering rätt så har de bara försökt att sminka grisen men det är fortfarande en gris.

Att man tror att saker blir bättre med nya namn har jag aldrig förstått.
Citera
2021-07-09, 16:34
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:

Arbetsförmedlingens officiella info finns på de här sidorna:
Stöd och matchning
Rusta och matcha

Där kan du läsa ut skillnaderna.
Citera
2021-07-09, 18:45
Medlem
Socbidragsgivares avatar
Citat:

Åh nej, var det dags igen...Fas 3/4....vuxendagis, psykologisk tortyr...förnedring av långtidsarbetslösa....och ALLT ska betalas med skyhöga skattemedel.
Varför kan dom (staten) inte bara sluta med det här?
Är så jävla tacksam att jag har ett jobb och slipper göra om den där jävla skiten. Käkar popcorn och inväntar med spänning kommande berättelser om detta flamsjippo.
Citera
2021-07-09, 18:48
Medlem
Socbidragsgivares avatar
Från 'Excelverktyget' på AF:s hemsida Rusta och Matcha

Citat:
Diskussion kring värdegrund- och jämställdhetsfrågor ska integreras i tjänsten. Frågorna ska belysas både ur ett samhällspolitiskt perspektiv och i relation till verksamhetsområdet deltagaren befinner sig i.

Hahahah jag DÖÖÖÖÖÖÖR
Citera
2021-07-09, 20:03
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:

För dig som deltagare så är dom lika för de externa leverantörerna av tjänsten höjs kraven ett snäpp.
I princip går det ut på att coacha den arbetssökande till att få ett jobb istället för att han/hon sitter hemma och gör ingenting. Det är väl bra att man ställer krav istället för att bara betala ut bidrag?
Citera
2021-07-09, 20:59
Medlem
Socbidragsgivares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
För dig som deltagare så är dom lika för de externa leverantörerna av tjänsten höjs kraven ett snäpp.
I princip går det ut på att coacha den arbetssökande till att få ett jobb istället för att han/hon sitter hemma och gör ingenting. Det är väl bra att man ställer krav istället för att bara betala ut bidrag?

Men det hjälper ju inte folk ändå? Dom som verkligen vill skaffa jobb fixar det utan 'jobb-coacher.' Det kostar miljarder kronor för skattebetalare att hålla igång med dom här äckliga leverantörerna vars enda syfte är att ta emot dessa miljardsummor från AF, för att sedan sjabbla bort det med massa skit utan motprestation. Värdegrundskurser exempelvis. (se mitt inlägg längre upp). Eller 'lära' folk vad ett CV är?
Citera
2021-07-09, 21:31
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socbidragsgivare
Men det hjälper ju inte folk ändå? Dom som verkligen vill skaffa jobb fixar det utan 'jobb-coacher.' Det kostar miljarder kronor för skattebetalare att hålla igång med dom här äckliga leverantörerna vars enda syfte är att ta emot dessa miljardsummor från AF, för att sedan sjabbla bort det med massa skit utan motprestation. Värdegrundskurser exempelvis. (se mitt inlägg längre upp). Eller 'lära' folk vad ett CV är?
Jag har alltid undrat vad dessa "jobbcoacher" gör. Kollar att folks CV ser bra ut och håller träningsintervjuer, eller?

Jag undrar om det finns några studier som visar om "jobbcoaching" faktiskt ger resultat eller inte.
Citera
2021-07-09, 21:56
Medlem
Socbidragsgivares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Jag har alltid undrat vad dessa "jobbcoacher" gör. Kollar att folks CV ser bra ut och håller träningsintervjuer, eller?

Jag undrar om det finns några studier som visar om "jobbcoaching" faktiskt ger resultat eller inte.

Nej dom gör inte ens så mycket ringer dig nån gång i veckan och påminner dig om att 'söka jobb'. Och tvingar dig sitta igenom timma efter timma av värdelösa PDF kurser om hur man undviker konflikter på det där jobbet du inte har. Listan kan göras oändlig med flumtrams dom hittar på och utsätter folk för.
Citera
2021-07-09, 21:57
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Nej dom gör inte ens så mycket ringer dig nån gång i veckan och påminner dig om att 'söka jobb'. Och tvingar dig sitta igenom timma efter timma av värdelösa PDF kurser om hur man undviker konflikter på det där jobbet du inte har. Listan kan göras oändlig med flumtrams dom hittar på och utsätter folk för.
Men överdriver du inte nu? Det där ingår väl i handläggarnas jobb? Det är ju inte coaching att säga "sök jobb."
Citera
2021-07-09, 22:01
Medlem
Socbidragsgivares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Men överdriver du inte nu? Det där ingår väl i handläggarnas jobb? Det är ju inte coaching att säga "sök jobb."

Har inte jobbat på AF eller på bluffbolagen själv men kommer dagligen i kontakt med klienter som behöver träffa idioterna tycker bara synd om dom
Citera
2021-07-09, 22:02
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Har inte jobbat på AF eller på bluffbolagen själv men kommer dagligen i kontakt med klienter som behöver träffa idioterna tycker bara synd om dom
Man kanske borde bilda ett jobbcoachingbolag då...

TS, kör på det istället för Rusta och Matcha, mycket bättre betalt och då slipper gå på något program.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in