2025-09-13, 21:59
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vill.Ha.Den.I.2an
Det var något annat det hette de 2 första perioderna, nu är det jobb och utvecklingsgarantin där rusta matcha bla ingår. Är en tillsvidaregrej, fram till 2030 enl AFs hemsida. Kufen på gotland med 1 rum och kokvrå anställd av AF sa att datorn spottade ur sig att jag skulle fortsätta gå RM när jag var utförsäkrad och gick med på jobb o utveckling, som att det var en överraskning.

Jag har haft denna coach ifrån ungefär 2a perioden, kommer inte riktigt ihåg när den sista slutade, men skulle väl kanske tagit en annan leverantör den här vändan då de flesta föreläsningarna nu är repriser.

Men jag kände att det var ett bekvämt upplägg och det låg bra till för mig samt att det var flera "kollegor" kvar där.

Jag tror coachen har krav på sig att få iväg personer från programmet, det ger provision till företaget. Nu har jag varit där länge och sugit resurser, men man får ju ingen hjälp, bara en massa trams om att anpassa cv efter annons, men när jag söker samma tjänst så är det meningslöst. En "kollega" berättade om att coachen ringde honom och sa att hen hade hittat ett passande gig, vilket var ett skämt, inte alls något som passade honom.

Som det ser ut nu så skulle jag nog vilja byta coach till en som är mer insatt i min bransch, men det blir nog en dålig stämning och jag tror inte leverantören har en sådan.

Jag tycker mitt arbetssökande går bra, varför ska coachen hålla på å krångla när det inte finns vettiga jobb att söka. Jag har börjat söka trams för att komma upp till kvoten, ansökningar som strimlas direkt och nu med de nya reglerna har det inte blivit bättre. Läste att någon fått varning av AF för trams-ansökning, så då blir man ju lite orolig för det nu oxå.

Jag vill ha ett riktigt jobb jag kan trivas på, det får man inte om man söker trams, då blir man bara kvar i 6 månader på ett gig, vilket de verkar vara många som satt i system, och delvis därför har vi en tråkig situation som är svårlöst.

Praktik går nog helt bort, om inte coachen kan fixa något, vilket de borde hjälpa till med, vad är deras uppgift annars? Bara sitta o vifta piskan? Anteckna skit och tjalla till AF om jag skulle säga något "fel".

Jag undrar vad jag kan säga för att lugna situationen och få ytterligare tid tills jag får det där riktiga jobbet.

Ah, då fattar jag. Du hade någon annan insats under Jobb- och utvecklingsgarantin, och efter den första perioden har du kört två perioder RoM (eller är inne på den andra). De kallar grejerna för olika saker, men i grund och botten är det samma skit.

Ja, jag har förstått att RoM-företagen får betalt när deltagarna kommer ut i jobb, men naturligtvis har de väl fast pröjs oavsett. Varför skulle de annars göra det?

Det är viktigt att du kommer överens med coachen. Du får byta företag när som helst, och vill du byta coach inom samma företag går det nog också bra. Det viktiga är väl att du själv har en klar bild över vad du vill. Jag fattar att det är svårt, särskilt när man känner sig motarbetad av byråkrati och ologiska regler, men ju snabbare du fixar dig en "överblick" över din plats på arbetsmarknaden och kan kommunicera den, desto mer kommer folk ta dig på allvar och eventuellt sluta köra med dig.

Ett annat problem är att myndigheter sällan har ett helhetsperspektiv på sina klienter. Att man är en person utanför jobbsökandet tas det sällan hänsyn till. Planen när det gäller arbete borde vara långsiktig, särskilt om man förväntas jobba i 20+ år. Då är det av yttersta vikt att information och krav som ges och ställs är korrekt och logisk. Psykisk ohälsa pratar varenda nisse om, men se då till att försöka förebygga den i människor som förväntas bidra till det gemensamma, liksom.
Citera
2025-10-01, 16:02
Medlem
Ledarens avatar
Vilket företag gäller det?

https://www.dn.se/ekonomi/stor-lever...or-avtalsfusk/
Citera
2025-10-08, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ledaren
Vilket företag gäller det?

https://www.dn.se/ekonomi/stor-lever...or-avtalsfusk/
Enligt en annan länk här på Flashback var det Arbetslivsresurs (Del av Arenakoncernen). Tidigare hette de Samhall Resurs, men Samhall måste ha sålt av den delen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in