2024-09-30, 12:54
Jag har en sk. "kodning" på arbetsförmedlingen, då man har rätt till extra stöd osv.

Det är flera år sedan jag var arbetslös.
Om jag blir arbetslös, kommer jag då hamna direkt i "rusta och matcha", eller behöver jag ändå gå på a-kassa och söka egna jobb först osv?

hoppas någon fattar vad jag menar. Förra omgången jag var arbetslös var ca 12 år sedan men då fick jag gå på a-kassa samtidigt som jag hamnade direkt i nåt "program" jag sökte alltså aldrig jobb på egen hand.

är det nån som vet hur det funkar nu?
Citera
2024-09-30, 13:50
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Fundera lite på detta scenario:
Företag söker servicetekniker med kunskap inom service av industriella maskiner, helst 2-3 år erfarenhet av detta.
De får 400 ansökningar. 20 av dessa har erfarenheten de söker, de andra har INTE detta. Vilka går vidare till intervju?
Idag är det så många arbetslösa som har arbetslivserfarenhet att den enda chansen man har om man saknar detta är att söka jobb där man inte kräver några förkunskaper, annars har man noll chans att få jobben.
Detta fattar alla som varit arbetslösa i några månader.
du är trög. det finns inga arbeten som inte kräver arbetserfarenhet. 0.1% räknas som inga. Till och med om du filtrerar efter arbeten som inte kräver erfarenhet så kräver dem det ändå i annonstexten. Testa til exempel att filtrera bort arbeten som kräver körkort så ser du ändå att många skriver i texten att b-körkort är ett krav. Det finns gott om statistik som visar att folk blir anställda även om dem inte har arbetserfarenhet när jobbet.

Äsch du fattar säkert ändå inte, vissa människor är hopplösa idioter men du borde bli en rusta matcha handledare, där blir alla idioter anställda som inte fattar något om arbetsökande. Det är säkert avsiktligt av regeringen att skapa denna fucked up situation där arbetsförmedlingen ska göra det svårare för folket att få arbete.
Citera
2024-09-30, 22:27
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superduktig
du är trög. det finns inga arbeten som inte kräver arbetserfarenhet. 0.1% räknas som inga. Till och med om du filtrerar efter arbeten som inte kräver erfarenhet så kräver dem det ändå i annonstexten. Testa til exempel att filtrera bort arbeten som kräver körkort så ser du ändå att många skriver i texten att b-körkort är ett krav. Det finns gott om statistik som visar att folk blir anställda även om dem inte har arbetserfarenhet när jobbet.

Äsch du fattar säkert ändå inte, vissa människor är hopplösa idioter men du borde bli en rusta matcha handledare, där blir alla idioter anställda som inte fattar något om arbetsökande. Det är säkert avsiktligt av regeringen att skapa denna fucked up situation där arbetsförmedlingen ska göra det svårare för folket att få arbete.

Jag ska bara svara detta otroligt menlösa inlägg med detta: Lycka till med ditt arbetssökande.
Citera
2024-10-02, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunorange
Jag har en sk. "kodning" på arbetsförmedlingen, då man har rätt till extra stöd osv.

Det är flera år sedan jag var arbetslös.
Om jag blir arbetslös, kommer jag då hamna direkt i "rusta och matcha", eller behöver jag ändå gå på a-kassa och söka egna jobb först osv?

hoppas någon fattar vad jag menar. Förra omgången jag var arbetslös var ca 12 år sedan men då fick jag gå på a-kassa samtidigt som jag hamnade direkt i nåt "program" jag sökte alltså aldrig jobb på egen hand.

är det nån som vet hur det funkar nu?

Till 80% säkerhet kommer du nog hamna i ett program hos AF som Rusta och Matcha. Det var ett tag sedan man kunde vara hemma på A-kassan till ens dagar tog slut där och sedan blev inskriven på Jobb och utvecklingsgarantin. Nu förtiden blir man nästan direkt inskriven i ett program och får aktivitetsstöd och dina akassa dagar tickar på löpande ändå.. Helt värdelöst.
Citera
2024-10-02, 12:20
Citat:
Ursprungligen postat av JulBanditen
Till 80% säkerhet kommer du nog hamna i ett program hos AF som Rusta och Matcha. Det var ett tag sedan man kunde vara hemma på A-kassan till ens dagar tog slut där och sedan blev inskriven på Jobb och utvecklingsgarantin. Nu förtiden blir man nästan direkt inskriven i ett program och får aktivitetsstöd och dina akassa dagar tickar på löpande ändå.. Helt värdelöst.
ah.. får man inte ha a-kassa när man är inskriven i ett program då?

Eftersom jag bävar inför just jobbsökandet är jag faktiskt glad om jag slipper gå hemma och söka x antal jobb i månaden ensam.

Då går jag nästan hellre och kollar på konstiga föreläsningar eller pratar med en jobbcoach. Men sånt kanske de inte håller på med längre..
Citera
2024-10-02, 12:48
Medlem
Citat:
ah.. får man inte ha a-kassa när man är inskriven i ett program då?

Eftersom jag bävar inför just jobbsökandet är jag faktiskt glad om jag slipper gå hemma och söka x antal jobb i månaden ensam.

Då går jag nästan hellre och kollar på konstiga föreläsningar eller pratar med en jobbcoach. Men sånt kanske de inte håller på med längre..

Det är som jag skrev. Tror det är väldigt ovanligt att man får ha A-kassa och är med i ett program samtidigt. Men Aktivitetsstöd via försäkringskassan är samma dagpeng som du skulle få från A-kassan, så det kvittar ju ersättningsvis. Men trist för en att ens a-kassa dagar rullar på fast man har aktivitetsstöd - ologiskt enligt mig.

Till största sannolikhet kommer du få gå på Rusta och Matcha och där har du några träffar och även en coach. Men minst 6st jobb i månaden måste du nog söka, beroende lite på vad du har för bakgrund och utbildningar i ryggsäcken.
Citera
2024-10-06, 21:52
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Vad händer egentligen efter period 2 i Rusta och matcha2? Ingen förlängning väl?
Citera
2024-10-07, 16:27
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Vad händer egentligen efter period 2 i Rusta och matcha2? Ingen förlängning väl?

Inget händer. Det tuffar på i all evighet.
Citera
2024-10-07, 16:30
Citat:
va? De kastar väl ut en tillslut och säger att de inget kan göra, om det pågår för länge?

Vet 2 personer som hävdar att de blivit det. Vet inget om sanningshalten i det dock
Citera
2024-10-07, 17:37
Medlem
Citat:
va? De kastar väl ut en tillslut och säger att de inget kan göra, om det pågår för länge?

Vet 2 personer som hävdar att de blivit det. Vet inget om sanningshalten i det dock

Jag har också hört folk som blivit utkastade. Men inte på vilka grunder.
Citera
2024-10-07, 17:38
Medlem
Citat:

Tror jag inte. Står bara att man kan ha två perioder av det.
Citera
2024-10-07, 21:28
Medlem
anre24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Tror jag inte. Står bara att man kan ha två perioder av det.

Det som hände mig var att jag fick söka jobb själv några månader sedan blev det rusta och matcha igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in