2022-08-22, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
Arbetsförnedringens AI delar in nyinskrivna i tre grupper:
  • De som inte behöver hjälp då de förväntas snabbt hitta jobb själva.
  • De som skickas som föda till åtgärdsbranschens hyenor.
  • De som är för långt från arbetsmarknaden för att jobbcoachskojarna ska tjäna pengar på dem.
Så var snäll och ljug inte. Systemet är uppbyggt för att de ska ta sig an lätta fall de kan tjäna pengar på.
Helst ska det vara tunga skitjobb som den arbetslöse inte orkar i längden. En desperat 60-åring med dåliga knän tackar ja till ett städjobb för att slippa förnedringen från nyliberala positivt tänkande flummänniskorna som jobbar i åtgärdssvängen. Men de slutar med en krasch och återkommer som mat en gång till till jobbcoachhyenorna.

Vad är utgång ur systemet?
Citera
2022-08-23, 12:21
Medlem
Nisse71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Det är Försäkringskassan som beslutar om AFU skall göras eller ej, resultatet av den bestämmer hur stor del du skall få sjukpenning och hur stor del som skall betalas ut som aktivitetsstöd. För den del som betalas ut som aktivitetsstöd behöver du göra en motprestation genom att vara inskriven i ett program hos AF och uppfylla de åtagande som programmet omfattar. Normalt sett söka jobb aktivt/deltaga i KRoM hos en extern aktör (där du får en personlig jobbcoach och ev praktik eller jobbträning)

I.o.m Januariöverenskommelsen så har AF's verksamhet helt ändrat inriktning och all förmedling/kontakt sköts numera av externa KRoM företag. Arbetsförmedlingen kommer att ändra namn till Arbetsmarknadsmyndigheten för att tydligare markera förändringen i inriktningen av sitt ansvarsområde.
Man kan inte ha sjukpenning och aktivitetsstöd samtidigt. Antingen får man sjukpenning på 100% eller aktivitetsstöd på 100%. Om man är 50% sjukskriven så får man likväl aktivitetsstöd på 100%. Det enda som är skillnaden är att kraven på motprestation sänks på personen som uppbär stödet men ersättningen är densamma.
Senast redigerad av Nisse71 2022-08-23 kl. 12:29.
Citera
2022-08-23, 15:43
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse71
Man kan inte ha sjukpenning och aktivitetsstöd samtidigt. Antingen får man sjukpenning på 100% eller aktivitetsstöd på 100%. Om man är 50% sjukskriven så får man likväl aktivitetsstöd på 100%. Det enda som är skillnaden är att kraven på motprestation sänks på personen som uppbär stödet men ersättningen är densamma.
När du rapporterar in dina tider för ditt aktivitetsstöd så anger du vilka dagar/timmar du varit sjuk respektive deltagit i programmet så det blir rätt ersättning från FK. Du kan inte få mer än 100% hur du än gör (utan att bli återbetalningsskyldig)
Citera
2022-08-24, 08:46
Medlem
Nisse71s avatar
Citat:
När du rapporterar in dina tider för ditt aktivitetsstöd så anger du vilka dagar/timmar du varit sjuk respektive deltagit i programmet så det blir rätt ersättning från FK. Du kan inte få mer än 100% hur du än gör (utan att bli återbetalningsskyldig)
För tillfället har jag aktivitetsstöd men de har inte kommit igång ned något program för mig vänta på att det ska utreda min arbetsförmåga ( eller snarare arbetsoförmåga ). Kön till utredningarna har blivit väldigt lång p g a politiska beslut, få se om utredningen kommer igång i år.
Citera
2022-08-24, 11:44
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
För tillfället har jag aktivitetsstöd men de har inte kommit igång ned något program för mig vänta på att det ska utreda min arbetsförmåga ( eller snarare arbetsoförmåga ). Kön till utredningarna har blivit väldigt lång p g a politiska beslut, få se om utredningen kommer igång i år.
Det lär inte hända så mycket i år och blir det en ändring till en blå regering i valet lär allt vad aktivitetsstöd/krom/af förändras i grunden.
Citera
2022-08-24, 11:57
Medlem
anre24s avatar
Citat:
Det lär inte hända så mycket i år och blir det en ändring till en blå regering i valet lär allt vad aktivitetsstöd/krom/af förändras i grunden.

Blå brun?
Citera
2022-08-24, 12:21
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anre24
Blå brun?
Inget av partierna har brunt i sin logga vad jag vet... Det är röd/grönt på ena sidan och blått på andra sidan!?
Citera
2022-08-24, 13:58
Medlem
Nisse71s avatar
Citat:
Inget av partierna har brunt i sin logga vad jag vet... Det är röd/grönt på ena sidan och blått på andra sidan!?
Den blåa sidan har inte gett något endaste förslag på hur fler personer med funktionsnedsättning ska kunna komma i arbete. Historiken är inte så bra, när moderaterna styrde förra gången så ökade arbetslösheten kraftigt för denna gruppen.
Citera
2022-08-24, 14:28
Medlem
Citat:
Den blåa sidan har inte gett något endaste förslag på hur fler personer med funktionsnedsättning ska kunna komma i arbete. Historiken är inte så bra, när moderaterna styrde förra gången så ökade arbetslösheten kraftigt för denna gruppen.
Dra ner/slopa aktivitetsstöd är det som gäller för M. Av någon anledning får inte SD någon fråga hur dom ställer sig till det.
Citera
2022-12-03, 13:44
Bannlyst
Val av leverantör till Rusta Och Matcha - Vilken leverantör valde du?

Jag ska in i programmet "Rusta Och Matcha" snart genom AF.

Jag vill ha en leverantör som ställer låga krav, dvs inga larviga möten/sammanträden som man ska närvara på fysiskt.

Jag vill sköta så mycket jag kan på distans. Och jag vill ha en leverantör som lämnar mig i fred i högsta möjliga mån.

Jag har mina egna sätt/knep att finta dom på. Men vill gärna veta vilka leverantörer ni valt? Och vilka ni rekommenderar, eller avråder ifrån att välja!

Trevlig helg!
Citera
2022-12-03, 13:57
Medlem
BananShans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordCuntworthy
Jag ska in i programmet "Rusta Och Matcha" snart genom AF.

Jag vill ha en leverantör som ställer låga krav, dvs inga larviga möten/sammanträden som man ska närvara på fysiskt.

Jag vill sköta så mycket jag kan på distans. Och jag vill ha en leverantör som lämnar mig i fred i högsta möjliga mån.

Jag har mina egna sätt/knep att finta dom på. Men vill gärna veta vilka leverantörer ni valt? Och vilka ni rekommenderar, eller avråder ifrån att välja!

Trevlig helg!

Googla någon som fått dåligt betyg och välj den.
Citera
2022-12-03, 13:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BananShan
Googla någon som fått dåligt betyg och välj den.

Svårt att basera vad dom baserat betygsättningen på dock. Kan ju ha lågt betyg för att dom är jobbiga att ha att göra med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in