2022-05-31, 08:17
Medlem
BoHanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Så är det väl för de flesta? Du förväntas stiga upp kl 6 gå till jobbet o stämpla in vid 7 och jobba 8 timmar o få din lön den 25'e annars kan du inte betala din hyra. Jag är övertygad om att de flesta inte har något val...

Ja men du beskriver det som sagt som att man valt nåt.
Citera
2022-05-31, 08:27
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoHansson
Ja men du beskriver det som sagt som att man valt nåt.
Man kanske inte har något val längre än att bara ta det som erbjuds?
Skulle tro att de flesta som jobbar inte har valt just det utan tagit det som dom fått...

Vad enligt dig är alternativet till att deltaga i KRoM, finns det något som ger bättre resultat och är mer kostnadseffektivt?
Senast redigerad av kimdah2002 2022-05-31 kl. 08:49.
Citera
2022-05-31, 08:32
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse71
AFU utredningar sköts vad jag vet inte inom ramen för KRoM. Även om man lagt ut alla utredningar hos externa leverantörer så är det inte samma typ av företag.
Nej KRoM handlar om att få deltagarna i arbete eller att börja studera. Är du behov av AFU så hanterar försäkringskassan det och gör en bedömning och fattar sedan ett beslut om sjukersättning eller aktivitetsersättning. Du kan sedan t.ex. bli inskriven på KRoM på 50% om du anses klara det.
Citera
2022-05-31, 09:48
Medlem
BoHanssons avatar
Citat:
Man kanske inte har något val längre än att bara ta det som erbjuds?
Skulle tro att de flesta som jobbar inte har valt just det utan tagit det som dom fått...

Vad enligt dig är alternativet till att deltaga i KRoM, finns det något som ger bättre resultat och är mer kostnadseffektivt?

Jag behöver inte presentera nåt sånt, du pratar om att man har skyldighet att följa diverse regler för man har ju minsann VALT att delta. Det är struntprat, man är tvingad till att följa reglerna.

Kom inte med att man måste följa regler på en arbetsplats, det är en annan situation.
Senast redigerad av BoHansson 2022-05-31 kl. 09:56.
Citera
2022-05-31, 10:08
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Jag behöver inte presentera nåt sånt, du pratar om att man har skyldighet att följa diverse regler för man har ju minsann VALT att delta. Det är struntprat, man är tvingad till att följa reglerna.

Kom inte med att man måste följa regler på en arbetsplats, det är en annan situation.
Nej du är inte tvingad att följa reglerna det är helt upp till dig om du vill vara med i något program hos AF. Du deltar i programmet genom att göra det ni har kommit överens om, till exempel att söka jobb eller gå en utbildning.
Citera
2022-05-31, 10:34
Medlem
Nisse71s avatar
Citat:
Nej KRoM handlar om att få deltagarna i arbete eller att börja studera. Är du behov av AFU så hanterar försäkringskassan det och gör en bedömning och fattar sedan ett beslut om sjukersättning eller aktivitetsersättning. Du kan sedan t.ex. bli inskriven på KRoM på 50% om du anses klara det.
Så du menar att arbetsförmedlingen har helt slutat att göra arbetsförmågebedömningar. Intressanta nyheter det förklarar varför inget fungerar hos denna myndighet. Försäkringskassan kan vid behov fatta beslut om AFU men gör det i princip bara när de behöver en sådant för att motiverar ett beslut.
Citera
2022-05-31, 10:47
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse71
Så du menar att arbetsförmedlingen har helt slutat att göra arbetsförmågebedömningar. Intressanta nyheter det förklarar varför inget fungerar hos denna myndighet. Försäkringskassan kan vid behov fatta beslut om AFU men gör det i princip bara när de behöver en sådant för att motiverar ett beslut.
Det är Försäkringskassan som beslutar om AFU skall göras eller ej, resultatet av den bestämmer hur stor del du skall få sjukpenning och hur stor del som skall betalas ut som aktivitetsstöd. För den del som betalas ut som aktivitetsstöd behöver du göra en motprestation genom att vara inskriven i ett program hos AF och uppfylla de åtagande som programmet omfattar. Normalt sett söka jobb aktivt/deltaga i KRoM hos en extern aktör (där du får en personlig jobbcoach och ev praktik eller jobbträning)

I.o.m Januariöverenskommelsen så har AF's verksamhet helt ändrat inriktning och all förmedling/kontakt sköts numera av externa KRoM företag. Arbetsförmedlingen kommer att ändra namn till Arbetsmarknadsmyndigheten för att tydligare markera förändringen i inriktningen av sitt ansvarsområde.
Senast redigerad av kimdah2002 2022-05-31 kl. 10:54.
Citera
2022-05-31, 12:10
Medlem
BoHanssons avatar
Citat:
Nej du är inte tvingad att följa reglerna det är helt upp till dig om du vill vara med i något program hos AF. Du deltar i programmet genom att göra det ni har kommit överens om, till exempel att söka jobb eller gå en utbildning.

Men lägg av, klart jag är tvingad om jag inte vill bli hemlös eller försörja mig på brott.

Det här är ett diskussionsforum, inte någon statlig byråkratisk myndighet. Sluta med ditt trams.

Du skulle passa in på Nordkoreas statliga telegrambyrå så som du håller på.
Senast redigerad av BoHansson 2022-05-31 kl. 12:12.
Citera
2022-05-31, 13:00
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Men lägg av, klart jag är tvingad om jag inte vill bli hemlös eller försörja mig på brott.

Det här är ett diskussionsforum, inte någon statlig byråkratisk myndighet. Sluta med ditt trams.

Du skulle passa in på Nordkoreas statliga telegrambyrå så som du håller på.
Nu är det ju inga extrema krav för att få vara med i programmet, det som krävs är att söka jobb aktivt och gå på de möten och utbildningar du kallas till. Hur svårt det nu kan vara, lite motprestation för aktivitetsersättningen kan man ju förvänta sig att man gör...
Citera
2022-05-31, 14:44
Medlem
BoHanssons avatar
Citat:
Nu är det ju inga extrema krav för att få vara med i programmet, det som krävs är att söka jobb aktivt och gå på de möten och utbildningar du kallas till. Hur svårt det nu kan vara, lite motprestation för aktivitetsersättningen kan man ju förvänta sig att man gör...

Om det är svårt eller jobbigt är en helt annan fråga hörrödu.

Jag går hellre och arbetstränar nånstans, som jag gjorde innan detta svamlet, men det dög inte tydligen.
Citera
2022-05-31, 15:28
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Om det är svårt eller jobbigt är en helt annan fråga hörrödu.

Jag går hellre och arbetstränar nånstans, som jag gjorde innan detta svamlet, men det dög inte tydligen.
Det får du ta upp med Januaripartierna det var dom som röstade för KRoM och nedläggningen av arbetsförmedlingen...
Citera
2022-06-02, 11:58
Medlem
Nuförtiden är det ett påhittat datasystem som bestämmer om den arbetssökande ska delta i olika aktiviteter på arbetsförmedlingen, t.ex. krom. Spelar ingen roll om man erhåller a-kassa eller inte, och lyder man inte datasystemet så blir det sanktioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in