2022-05-25, 10:51
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingenio
Hur många gånger inom en period får man byta leverantör? Finns det något tak för detta?
Du får byta leverantör hur ofta du vill om du inte tycker den du valt levererar. Dock så blir det så att byter du inom 3 månader så börjar din period om och du får 6 nya månader hos den nya...

Utfallet av KRoM efter ett år i drift är att 42% har fått arbete/studerar, ~20% har hoppat av utan resultat och ~40% är fortfarande kvar.

Om du är intresserad av hur profileringen går till, vilka som får tillgång till KRoM och resultaten så kan du läsa mer här. https://arbetsformedlingen.se/downlo...ingstjanst.pdf
Citera
2022-05-27, 13:52
Medlem
Nisse71s avatar
Finns det inte någon miniminivå för att få deltar i stöd och matchning? Kommer troligen anvisas denna insats nästa månad. Problemet är att jag har en diagnostiserad hjärnskada i centrala nervsystemet som påverka min kognitiva förmåga negativt i stor utsträckning. Jag är övertygad om att "käcka" jobbcoacher inte kommer att kunna hjälpa mig i mitt jobbsökande. Undrar om man kan vägra att deltar av hälsoskäl och vilka sanktioner man kan drabbas av.
Citera
2022-05-27, 20:15
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse71
Finns det inte någon miniminivå för att få deltar i stöd och matchning? Kommer troligen anvisas denna insats nästa månad. Problemet är att jag har en diagnostiserad hjärnskada i centrala nervsystemet som påverka min kognitiva förmåga negativt i stor utsträckning. Jag är övertygad om att "käcka" jobbcoacher inte kommer att kunna hjälpa mig i mitt jobbsökande. Undrar om man kan vägra att deltar av hälsoskäl och vilka sanktioner man kan drabbas av.
Och du tror du kan hitta ett jobb lättare/fortare på egen hand än om du har en coach som hjälper dig?
Citera
2022-05-27, 22:48
Medlem
Nisse71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Och du tror du kan hitta ett jobb lättare/fortare på egen hand än om du har en coach som hjälper dig?
Nej jag tror inte jag kan få något arbete över huvud taget. Det vore bättre om de satsade pengarna på en grundlig AFU som förhoppningsvis leder till att jag kan få sjukersättning.
Citera
2022-05-28, 15:18
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Lernia är ett så pass stort och väletablerad företag så jag tror att de är en av de som kommer att dominera marknaden i framtiden.

Med det tidigare programmet "StoM" Stöd o matchning var ersättningen baserad på antal deltagare anordnaren hade, det gynnade små anordnare som bara förvarade deltagarna med minsta möjliga insats och fick betalt ändå. Det nya "KRoM" Kundval Rusta o Matcha är prestationsbaserat och anordnarna får ersättning baserat på hur många dom får i arbete/studier och vilken kategori deltagaren befinner sig i. Få deltagare i arbete/studier = låg ersättning = inte lönsamt.

Arbetsförnedringens AI delar in nyinskrivna i tre grupper:
  • De som inte behöver hjälp då de förväntas snabbt hitta jobb själva.
  • De som skickas som föda till åtgärdsbranschens hyenor.
  • De som är för långt från arbetsmarknaden för att jobbcoachskojarna ska tjäna pengar på dem.
Så var snäll och ljug inte. Systemet är uppbyggt för att de ska ta sig an lätta fall de kan tjäna pengar på.
Helst ska det vara tunga skitjobb som den arbetslöse inte orkar i längden. En desperat 60-åring med dåliga knän tackar ja till ett städjobb för att slippa förnedringen från nyliberala positivt tänkande flummänniskorna som jobbar i åtgärdssvängen. Men de slutar med en krasch och återkommer som mat en gång till till jobbcoachhyenorna.
Citera
2022-05-28, 18:40
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
Arbetsförnedringens AI delar in nyinskrivna i tre grupper:
  • De som inte behöver hjälp då de förväntas snabbt hitta jobb själva.
  • De som skickas som föda till åtgärdsbranschens hyenor.
  • De som är för långt från arbetsmarknaden för att jobbcoachskojarna ska tjäna pengar på dem.
Så var snäll och ljug inte. Systemet är uppbyggt för att de ska ta sig an lätta fall de kan tjäna pengar på.
Helst ska det vara tunga skitjobb som den arbetslöse inte orkar i längden. En desperat 60-åring med dåliga knän tackar ja till ett städjobb för att slippa förnedringen från nyliberala positivt tänkande flummänniskorna som jobbar i åtgärdssvängen. Men de slutar med en krasch och återkommer som mat en gång till till jobbcoachhyenorna.
Om man inte söker eller kan ta ett arbete skall man inte vara inskriven hos arbetsförmedlingen...
Citera
2022-05-28, 21:56
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Om man inte söker eller kan ta ett arbete skall man inte vara inskriven hos arbetsförmedlingen...

Fast nuförtiden så är man ju tvingad till att vara det oavsett vad man själv vill, annars får man ingen försörjning. Är man sjuk och fk avslår ens ansökan av sjukersättning pga hittepå-skäl så måste man vara inskriven på af oavsett om man ens är förmögen att ta ett arbete. Om man vill ha socialbidrag så måste man också vara inskriven oavsett ens orsak till att inte kunna försörja sig själv.

Detta borde väl du veta som verkar väl insatt i jobb-coachningen?
Alla inskrivna på af faller ju inte in i samma kategori alls men får samma behandling oavsett. Det är inget vidare effektivt system alls. Det hela blir väldigt komiskt när man läser regeringens egna undersökningar ang. detta där de konstaterar ungefär lika många får jobb som är inskrivna hos olika jobbcoacher som INTE är inskrivna.

Det enda jag personligen tycker är bättre med jobbcoach än arbetsförmedlare är att när man pratar med sin jobbcoach så känns det som att man pratar med en människa och inte en viljelös robot som inte tar in nånting man säger. I övrigt så ger mötena ungefär lika mycket, d.v.s ingenting.
Citera
2022-05-28, 22:00
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Goddag yxskaft. På vilket sätt är det svar på mitt inlägg?

Eller låtsas du att du tror att personer som får"stöd" har större chans att hitta ett jobb än de dom slipper parasitföretagen? Högst troligt är du en åtgärdsparasit själv som suger energi ur de arbetslösa och mjölkar staten på skattepengar?

Fattar ni inte hur många miljarder de satans parasiterna som denne kostar till noll eller negativ nytta!
Citera
2022-05-29, 17:24
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Goddag yxskaft. På vilket sätt är det svar på mitt inlägg?

Eller låtsas du att du tror att personer som får"stöd" har större chans att hitta ett jobb än de dom slipper parasitföretagen? Högst troligt är du en åtgärdsparasit själv som suger energi ur de arbetslösa och mjölkar staten på skattepengar?

Fattar ni inte hur många miljarder de satans parasiterna som denne kostar till noll eller negativ nytta!
Räknar man kostnaden per timme så är jag övertygad om att "parasiterna" är betydligt billigare än vad arbetsförmedlingen är vad gäller att få arbetslösa i sysselsättning.
Citera
2022-05-29, 17:31
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Fast nuförtiden så är man ju tvingad till att vara det oavsett vad man själv vill, annars får man ingen försörjning. Är man sjuk och fk avslår ens ansökan av sjukersättning pga hittepå-skäl så måste man vara inskriven på af oavsett om man ens är förmögen att ta ett arbete. Om man vill ha socialbidrag så måste man också vara inskriven oavsett ens orsak till att inte kunna försörja sig själv.

Detta borde väl du veta som verkar väl insatt i jobb-coachningen?
Alla inskrivna på af faller ju inte in i samma kategori alls men får samma behandling oavsett. Det är inget vidare effektivt system alls. Det hela blir väldigt komiskt när man läser regeringens egna undersökningar ang. detta där de konstaterar ungefär lika många får jobb som är inskrivna hos olika jobbcoacher som INTE är inskrivna.

Det enda jag personligen tycker är bättre med jobbcoach än arbetsförmedlare är att när man pratar med sin jobbcoach så känns det som att man pratar med en människa och inte en viljelös robot som inte tar in nånting man säger. I övrigt så ger mötena ungefär lika mycket, d.v.s ingenting.
Jo visst kan det vara så men... Är man inskriven som arbetssökanande hos AF och med i jobb och utvecklingsgarantin så får man ju faktiskt försöka följa de regler man godkände när man skrev in sig. Att söka jobb aktivt och delta i de program man anvisas till (t.ex. KRoM) man kan ju inte hitta på egna regler och sedan tro att man skall få ersättning ändå...
Citera
2022-05-29, 17:49
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Jo visst kan det vara så men... Är man inskriven som arbetssökanande hos AF och med i jobb och utvecklingsgarantin så får man ju faktiskt försöka följa de regler man godkände när man skrev in sig. Att söka jobb aktivt och delta i de program man anvisas till (t.ex. KRoM) man kan ju inte hitta på egna regler och sedan tro att man skall få ersättning ändå...
Målet för alla arbetslösa är att hitta ett arbete, kan man då lyckats undkomma KRoM ( Krossa och Mosa) så gör man naturligtvis det, dels får man mer tid att leta jobb och slipper öda tid på idioter, dels sparar man pengar för skattebetalarna som annars skulle gå till er värdelösa kriminella parasiter. Men som sagt är det Arbetsförnedringens AI som avgör om man är lönsam för jobbcoachkräken.
Citera
2022-05-29, 17:58
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Målet för alla arbetslösa är att hitta ett arbete, kan man då lyckats undkomma KRoM ( Krossa och Mosa) så gör man naturligtvis det, dels får man mer tid att leta jobb och slipper öda tid på idioter, dels sparar man pengar för skattebetalarna som annars skulle gå till er värdelösa kriminella parasiter. Men som sagt är det Arbetsförnedringens AI som avgör om man är lönsam för jobbcoachkräken.
Problemet är att du oftast inte hamnar i KRoM förrän du varit arbetslös i 12 månader. Du har då redan haft tillräckligt med tid att visa att du har kunnat hitta ett arbete på egen hand. Med KRoM får du en egen coach som hjälper dig att fundera i nya banor, kanske du kan studera eller byta yrke där du har en större chans att få jobb. Din coach har även bättre kontakt med lokala företag än vad du kan bygga upp självt och kan hjälpa dig in på en lämplig praktik t.ex.

Handläggarna på AF kostar betydligt mer för skattebetalarna än vad en jobbcoach gör så rent ekonomiskt är KRoM en bättre lösning än AF
Senast redigerad av kimdah2002 2022-05-29 kl. 18:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in