2025-03-05, 16:27
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sacredsecretion
Fick ett SMS från leverantören i Kiruna och blev kallad på möte den 19e mars i Norrbotten och mötet går inte att ske på distans så jag blev ombedd att byta till en annan leverantör som är närmare xD
Jo, jag ante att det skulle bli så. Men kul att du ändå testade att göra så.
Citera
2025-03-11, 04:10
Medlem
Min-Mammas avatar
Tjena.

Nån som begärt återkallelse av anvisning till R&M med hänvisning till 12 §. Förordning (2022:1434). ?
https://www.riksdagen.se/sv/dokument..._sfs-2022-812/

Jag fick jobb precis innan jag blev anvisad R&M och förklarade just detta men det struntade handläggaren i. Nu är det förvisso ett par månader jag börjar jobba heltid men ändå.

Tänkte jag skulle testa i all fall. R&M är säkert skitbra för dom som behöver det, som kanske inte kommer ut bland folk när dom inte har jobb, men jag är inte en av dom.
Fan jag som borde vara coachen där på dagiset...
Citera
2025-04-10, 12:58
Medlem
Någon som vet hur det ligger till i Växjö? Vilka är det man inte behöver ha så mycket fysisk kontakt och vilka träffar man ofta?

Hade varit kul för det känns att dem flesta är oseriösa.
Citera
2025-04-10, 17:45
Medlem
Vilka regler gäller egentligen vid R&M? Jag har skrivit in mig på en men inte fått några fysiska träffar sedan månaden började - kan man glida igenom så om man sköter sitt jobbsökande på egen hand? För denna RM jag sökt till har jag fått tips från en vän som aldrig behövt gå på några fysiska träffar.
Citera
2025-04-10, 20:14
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Min-Mamma
Tjena.

Nån som begärt återkallelse av anvisning till R&M med hänvisning till 12 §. Förordning (2022:1434). ?
https://www.riksdagen.se/sv/dokument..._sfs-2022-812/

Jag fick jobb precis innan jag blev anvisad R&M och förklarade just detta men det struntade handläggaren i. Nu är det förvisso ett par månader jag börjar jobba heltid men ändå.

Tänkte jag skulle testa i all fall. R&M är säkert skitbra för dom som behöver det, som kanske inte kommer ut bland folk när dom inte har jobb, men jag är inte en av dom.
Fan jag som borde vara coachen där på dagiset...
Så vitt jag fattar det är det Arbetsförmedlingen som gör återkallelsen och inte den som är placerad i programmet.
Återkallelse av en anvisning till programmet

12 § Arbetsförmedlingen ska återkalla en anvisning till programmet om den som anvisats
1. inte inställer sig den dag han eller hon skulle ha påbörjat programmet och inte heller anmäler giltigt förhinder,
2. inte kan tillgodogöra sig programmet på ett tillfredsställande sätt, eller
3. missköter sig eller stör verksamheten.

En anvisning ska också återkallas om det i övrigt finns särskilda skäl för återkallelse.

Ett beslut om återkallelse gäller omedelbart.

Men jag håller med dig om att det är dagis, har bekanta som varit i svängen och de säger att det antingen bara är rent trams eller / och rent utnyttjande av de arbetssökande. Har du nu fått ett jobb och du kan styrka det så är det bara fjantigt att sätta dig i åtgärder.

Citat:
Ursprungligen postat av IncreaseThePeace
Vilka regler gäller egentligen vid R&M? Jag har skrivit in mig på en men inte fått några fysiska träffar sedan månaden började - kan man glida igenom så om man sköter sitt jobbsökande på egen hand? För denna RM jag sökt till har jag fått tips från en vän som aldrig behövt gå på några fysiska träffar.
Det där verkar variera en hel del, det beror nog på vilken anordnare den arbetssökande väljer, många av anordnarna är väl mjölkare av systemet, dvs de vill få ut så mycket pengar som möjligt för minsta möjliga insats.

Men är man inskriven enligt alla konstens regler men ändå inte avkrävs specifika möten så gäller det generellt att söka minst så många jobb som man är anmodad - vilket ändå måste göras. Nedan specificeras det lite grann, och som jag tolkar texten så verkar det inte riktigt som anordnaren följer regelverket om man bara tillåts flumma runt.
2022:812
10 § Förmedlingsinsatserna ska innehålla
1. en kartläggning av den enskildes förutsättningar,
2. en tillsammans med den enskilde utarbetad planering av de aktiviteter som ska genomföras, och
3. stöd till den enskilde för att hitta lediga arbeten att söka och för att komma i kontakt med relevanta arbetsgivare.

Arbetsförmedlingen får besluta om ytterligare obligatoriskt innehåll i programmet förmedlingsinsatser.

Arbetsförmedlingen ska besluta vilka aktiviteter som utöver det obligatoriska innehållet är tillåtna aktiviteter inom ramen för programmet förmedlingsinsatser.
Citera
2025-04-10, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Så vitt jag fattar det är det Arbetsförmedlingen som gör återkallelsen och inte den som är placerad i programmet.
Återkallelse av en anvisning till programmet

12 § Arbetsförmedlingen ska återkalla en anvisning till programmet om den som anvisats
1. inte inställer sig den dag han eller hon skulle ha påbörjat programmet och inte heller anmäler giltigt förhinder,
2. inte kan tillgodogöra sig programmet på ett tillfredsställande sätt, eller
3. missköter sig eller stör verksamheten.

En anvisning ska också återkallas om det i övrigt finns särskilda skäl för återkallelse.

Ett beslut om återkallelse gäller omedelbart.

Men jag håller med dig om att det är dagis, har bekanta som varit i svängen och de säger att det antingen bara är rent trams eller / och rent utnyttjande av de arbetssökande. Har du nu fått ett jobb och du kan styrka det så är det bara fjantigt att sätta dig i åtgärder.

Det där verkar variera en hel del, det beror nog på vilken anordnare den arbetssökande väljer, många av anordnarna är väl mjölkare av systemet, dvs de vill få ut så mycket pengar som möjligt för minsta möjliga insats.

Men är man inskriven enligt alla konstens regler men ändå inte avkrävs specifika möten så gäller det generellt att söka minst så många jobb som man är anmodad - vilket ändå måste göras. Nedan specificeras det lite grann, och som jag tolkar texten så verkar det inte riktigt som anordnaren följer regelverket om man bara tillåts flumma runt.
2022:812
10 § Förmedlingsinsatserna ska innehålla
1. en kartläggning av den enskildes förutsättningar,
2. en tillsammans med den enskilde utarbetad planering av de aktiviteter som ska genomföras, och
3. stöd till den enskilde för att hitta lediga arbeten att söka och för att komma i kontakt med relevanta arbetsgivare.

Arbetsförmedlingen får besluta om ytterligare obligatoriskt innehåll i programmet förmedlingsinsatser.

Arbetsförmedlingen ska besluta vilka aktiviteter som utöver det obligatoriska innehållet är tillåtna aktiviteter inom ramen för programmet förmedlingsinsatser.

AF ville att jag skulle söka jobb som är 2h ifrån mig (pendlingsavstånd), 2 av 6 jobb ska vara sådana. Är det "utöver" det de kräver?
Citera
2025-04-11, 10:28
Medlem
Hur ligger det till i Växjö? Finns det några som är oseriösa eller? Som man bara är inskriven men att dem inte kallar på möten och dylikt? Tänker att det borde finnas sådana I Växjö. Alla kan inte vara perfekta.

Alltså vilka träffar man regelbundet och
vilka träffar man knappt?
Citera
2025-04-11, 16:39
Medlem
godboys avatar
Citat:
AF ville att jag skulle söka jobb som är 2h ifrån mig (pendlingsavstånd), 2 av 6 jobb ska vara sådana. Är det "utöver" det de kräver?
Det där kan säkert variera. Bor du i en storstad så finns nog inte de kraven, men bor du i typ Storuman så kanske de kräver det. Jag hade för mig att det var antalet sökta relevanta arbeten som styrde, inte hur långt bort de låg. Så får du ihop sex relevanta arbeten på hemort så borde det vara nog om det just är sex till antalet som gäller.

Grejen med AF och dess regelverk om jobbsök är att det i stor utsträckning går att runda, använd ett taskigt CV och taskigt personligt brev så är saken löst om du inte vill ha det jobbet du "måste" söka.

Citat:
Ursprungligen postat av Racer84
Hur ligger det till i Växjö? Finns det några som är oseriösa eller? Som man bara är inskriven men att dem inte kallar på möten och dylikt? Tänker att det borde finnas sådana I Växjö. Alla kan inte vara perfekta.

Alltså vilka träffar man regelbundet och
vilka träffar man knappt?
Ingen aning, men Googla runt på de aktörer som finns, du borde ju få fram lite info den vägen.
Citera
2025-04-11, 18:51
Medlem
tomyhockeys avatar
hej finns det möjlighet att byta ut leverantör jag har gått på rusta matcha och är inskriven där hos arbetslivsresurs men jag har fått nog av jobboacher från syria . hur gör jag för att byta leverantör.
Citera
2025-04-11, 19:17
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
hej finns det möjlighet att byta ut leverantör jag har gått på rusta matcha och är inskriven där hos arbetslivsresurs men jag har fått nog av jobboacher från syria . hur gör jag för att byta leverantör.

Du pratar med din handläggare på AF. Har du tur får du prata med samma person två gånger i rad, och har du RIKTIG tur brakar deras system inte ihop under samtalet.
Citera
2025-04-14, 09:27
Medlem
Jag skrev in mig på en RM och endast fått ett mejl om att de ska komma i kontakt med mig osv.
Vad händer om de aldrig kontaktar mig? Kan jag bara fortsätta köra min grej dvs söka 6 jobb i månaden och sen glida igenom? Som sagt, ska börja studera mot höst så vill bara mjölka ut det tills dess (eller tills jag får ett jobb som jag är bekväm i)
Citera
2025-04-14, 17:12
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Jag skrev in mig på en RM och endast fått ett mejl om att de ska komma i kontakt med mig osv.
Vad händer om de aldrig kontaktar mig? Kan jag bara fortsätta köra min grej dvs söka 6 jobb i månaden och sen glida igenom? Som sagt, ska börja studera mot höst så vill bara mjölka ut det tills dess (eller tills jag får ett jobb som jag är bekväm i)

Du kontaktar din handläggare på AF. Teoretiskt räcker det väl med att vara inskriven där och med i någon av deras "arbetsmarknadsåtgärder", såsom jobb- och utvecklingsgarantin för att få ersättning från FK, men frågan är då varför du har RM. Kör du fortfarande a-kassa behöver du ju inte det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in