Citat:
Nu sa jag inte att NATO inte deltog i Libyen utan förklarade att det inte var USA och NATO som startade ett angreppskrig som du påstår. Jag sa att det rörde sig om en internationell militärinsats (som dessutom aktiverats efter att säkerhetsrådet fattat beslut, alltså det hade världssamfundets stöd).
Du pratar om vad som påstås ha varit Sarkozys avsikt och det tycker jag inte är seriöst i förhållande till de anspråk du gör på att ha rätt och diskvalificera det jag säger. Särskilt om man ser det i ljuset av att din framställning är mycket tendentiös medan jag beskriver vad som de facto hände och påpekar att det inte är att betrakta som angreppskrig.
Du pratar om vad som påstås ha varit Sarkozys avsikt och det tycker jag inte är seriöst i förhållande till de anspråk du gör på att ha rätt och diskvalificera det jag säger. Särskilt om man ser det i ljuset av att din framställning är mycket tendentiös medan jag beskriver vad som de facto hände och påpekar att det inte är att betrakta som angreppskrig.
Att Sarkozy låg bakom kriget mot Libyen var allmänt känt redan då. Bråket med Italien handlade ju om att italienarna ville att NATO skulle sköta kriget för att de inte litade på Sarkozy.
Att man sedan gick vägen över FN för att legitimera kriget var inte konstigt. Säkerhetsrådet var under lång tid efter Sovjetunionens sammanbrott ett rent transportkompani som verkställde det mesta som USA och dess allierade ville ha igenom. Detta sagt, så tillät säkerhetsrådets beslut bara etablerandet av en flyförbudszon och visa åtgärder för att skydda civila. Det bombkrig som NATO sedan inledde saknade stöd i beslutet:
https://en.wikipedia.org/wiki/United_Nations_Security_Council_Resolution_1973
Att Sarkozy var korrupt har en fransk domstol slagit fast så sent som den 1 mars i år, då han dömdes till tre års fängelse för korruption:
Sarkozy: Former French president sentenced to jail for corruption
https://www.bbc.com/news/world-europe-56237818
Vad gäller Sarkozys kampanjbidrag från Gadaffi, så får vi kanske aldrig veta hela sanningen. Sarkozy satt även anhållen för detta, men ett av de viktigaste vittnena, Libyens förre oljeminister Shukri Ghanem hittades flytande i Donau i Wien strax efter det att en fransk domare fått tag i hans dagböcker med transaktionerna, som därför aldrig kunde attesteras:
French police hold ex-president Sarkozy over 'Gaddafi funding'
https://www.bbc.com/news/world-europe-43469316
Gaddafi relations haunt Sarkozy in 2007 campaign financing case
https://www.france24.com/en/20180320-france-libya-sarkozy-gaddafi-relations-haunt-2007-campaign-financing-case-custody
Det var därför jag skrev de 50 miljoner euro som Sarkozy påstods ha fått från Gadaffi. Sarkozy har ju ännu inte åtalats eller dömts för just detta.
Citat:
Att du kallar de som vill försvara den liberala demokratin för fascister är en nästan lika obehaglig inställning som att vara antisemit eller islamofob. Det är nog svårt att komma tillrätta med de problem som är trådens huvudfokus, som är hat och hets mot religiösa och etniska grupper och individer oavsett om de gjort sig skyldiga till brott eller inte, med den utgångspunkten. Haters gonna hate.
Låt mig då förtydliga vad jag menade. Jag tycker att man ska försvara genuina demokratier i alla lägen, alltså politiska system där viktiga beslut är folkligt förankrade och de fri- och rättigheter som behövs för att garantera en fungerande demokrati respekteras.
Dock är jag skeptisk till folk som gastar om "liberal demokrati" som om det vore den enda möjliga demokratin. Detta trots att jag själv är liberal. Om det svenska folket hypotetiskt ville återvända till en socialdemokratisk blandekonomi av 50-talsmodell så skulle jag respektera det även om jag anser att det vore oklokt. Folkviljan trumfar i mina ögon ideologin.
Dessutom är det tyvärr så att "liberal demokrati" har blivit ett slagord för allehanda interventionister med neokoloniala ambitioner. Det var det jag menade med krigshetsande fascister. Man bör minnas att när Mussolini "intervenerade" i Libyen (var annars) och Etiopien så gjorde han det för att försvara "liberala" värden genom att stoppa slavhandeln. Så lät i alla fall krigspropagandan redan då.
Hat och hets mot etniska minoriteter har alltid funnits och i vissa lägen är världssamfundet skyldigt att ingripa. Ett exempel var kriget mot IS, som var ett rättfärdigt krig.
De krig vi diskuterat i tråden var däremot inte rättfärdiga krig. De har orsakat stort lidande och hat bland många muslimer, som kan leda till mer våld och extremism också i länder långt från krigen som Sverige. Därför är det viktigt även för Sverige att vi får slut på krigen om vi ska kunna undvika den onda cirkeln med militant islamism och islamofobi.