Citat:
Nej det är ingen skröna. Det fick jag berättat för mig av en person med hög trovärdighet i frågan som själv var med i händelsen. Med hög trovärdighet menar jag i det här fallet att kvinnan ifråga arbetar med integration i området både ideellt och yrkesmässigt. Hon brinner för invandringsfrågor och vill ha obegränsad invandring. Det är alltså ingen som vill smutskasta eller sprida falska rykten. Tvärtom hon skarvar gärna åt andra hållet och om hon berättar en sådan sak så är det med hög sannolikhet något som faktiskt har inträffat enlig min personliga bedömning, även om jag såklart inte kan vara 100% säker. Efter att själv ha jobbat många år i området finner jag det inte alls konstigt att det faktiskt skulle vara sant, tvärtom.
Jag själv tycker alltså inte alls att historien är konstig egentligen. Det blir konstig om vi ser den genom vårat svenska medelklass perspektiv men tänkt dig in i hans situation.
Här är en man på 50-60 år från Somalia. Han kan knapp något ord på svenska.
Han kanske inte har gått mer än dålig grundskola i sitt hemland.
Han vet ingenting om konst, särskilt inte modern västerländsk konst som ju till stor del går ut på att leka med symboler, bryta normer, ifrågasätta och provocera.
Han är sannolikt riktigt dassig på att använda Internet.
Han framlever sitt liv bland sina landsmän i Rinkeby. Svenskar träffar han sporadiskt och flyktigt endast som tjänstemän på tex socialkontoret.
Han lyssnar aldrig på svenska nyheter och tar inte på något annat sätt del i samhällslivet i det landet han bor i.
Han är för att sammanfatta det hela ett offer för den fullständigt monumentala och bedövande segregationen i Sverige. Det är våra politiker som har skapat ett sådant samhälle där en person utan problem kan gå omkring i åratal och tro så felaktigt. Det är inte honom det är fel på. Det är vårat samhälle.
Det är just av det skälet och i det sammanhanget hon berättade historien också. För att ge ett exempel på resultatet av segregationen.
Senast redigerad av bulletproofsoul 2021-04-25 kl. 11:36.
Senast redigerad av bulletproofsoul 2021-04-25 kl. 11:36.