2021-04-25, 11:25
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Detta låter ju som en typisk urban skröna som råttan-i-pizzan. När du skriver att du fick höra om detta, menar du att du själv pratade med den somaliske mannen? Eller var det någon annan som drog den här historien på en kafferast?

Nej det är ingen skröna. Det fick jag berättat för mig av en person med hög trovärdighet i frågan som själv var med i händelsen. Med hög trovärdighet menar jag i det här fallet att kvinnan ifråga arbetar med integration i området både ideellt och yrkesmässigt. Hon brinner för invandringsfrågor och vill ha obegränsad invandring. Det är alltså ingen som vill smutskasta eller sprida falska rykten. Tvärtom hon skarvar gärna åt andra hållet och om hon berättar en sådan sak så är det med hög sannolikhet något som faktiskt har inträffat enlig min personliga bedömning, även om jag såklart inte kan vara 100% säker. Efter att själv ha jobbat många år i området finner jag det inte alls konstigt att det faktiskt skulle vara sant, tvärtom.

Jag själv tycker alltså inte alls att historien är konstig egentligen. Det blir konstig om vi ser den genom vårat svenska medelklass perspektiv men tänkt dig in i hans situation.

Här är en man på 50-60 år från Somalia. Han kan knapp något ord på svenska.

Han kanske inte har gått mer än dålig grundskola i sitt hemland.

Han vet ingenting om konst, särskilt inte modern västerländsk konst som ju till stor del går ut på att leka med symboler, bryta normer, ifrågasätta och provocera.

Han är sannolikt riktigt dassig på att använda Internet.

Han framlever sitt liv bland sina landsmän i Rinkeby. Svenskar träffar han sporadiskt och flyktigt endast som tjänstemän på tex socialkontoret.

Han lyssnar aldrig på svenska nyheter och tar inte på något annat sätt del i samhällslivet i det landet han bor i.

Han är för att sammanfatta det hela ett offer för den fullständigt monumentala och bedövande segregationen i Sverige. Det är våra politiker som har skapat ett sådant samhälle där en person utan problem kan gå omkring i åratal och tro så felaktigt. Det är inte honom det är fel på. Det är vårat samhälle.

Det är just av det skälet och i det sammanhanget hon berättade historien också. För att ge ett exempel på resultatet av segregationen.
Senast redigerad av bulletproofsoul 2021-04-25 kl. 11:36.
Citera
2021-04-25, 11:44
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holdingbreath
Vissa kulturella konflikter, som den du beskriver, bygger på ren okunnighet och felaktiga antaganden. Men många konflikter bygger på verkliga fördomar. För ett och ett halvt år sedan publicerade en fotograf i ett offentligt bibliotek nära Rinkeby kompositioner av prepubescenta muslimska flickor. Fotografen hade varit noga med att fotografera dem med täckta huvuden. Men andan i bilderna lyfte fram flickornas personligheter. De uppfostrades för att vara självständiga kvinnor.

Föräldrarna, som hade undertecknat tillstånd som tillät bilderna, kontaktades av lokala ledare, imamer, antar jag, som informerade dem om att detta var dåligt. Så föräldrarna återkallade sitt samtycke. Alla bilder - och de betalades av skattebetalarnas stöd från vänster kultur - kom ner. Utställningen avbröts.

Imamerna visste att de svenska myndigheterna undergrävde deras kontroll över dessa tjejer genom att uppmuntra dem att klä sig på ett moderiktigt sätt. Imamerna satte stopp för det.

Etniska svenska kvinnliga politiker tror ofta att de kan befria muslimska kvinnor så att de bara blir svenska kvinnor med hijabs. Muslimer ser dessa ansträngningar och avvisar dem. Det är inte islamfobi att erkänna denna konflikt som otrevlig och oövervinnlig vad beträffar det västerländska samhället.

Ja där har vi ett bra exempel på hur kan gå till.

Som du säger. Svenska myndigheter och politiker har någon föreställning om att det går att leva som en vanlig svensk kvinna i hijab. Att det skulle gå att separera tro och tradition så att det endast blev en kvinna som lever västerländskt med en hijab. Så är det inte riktigt. Den kvinnan är och kommer att ändå vara nedtryckt av sin religions normer och seder.
Citera
2021-04-25, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Ja där har vi ett bra exempel på hur kan gå till.

Som du säger. Svenska myndigheter och politiker har någon föreställning om att det går att leva som en vanlig svensk kvinna i hijab. Att det skulle gå att separera tro och tradition så att det endast blev en kvinna som lever västerländskt med en hijab. Så är det inte riktigt. Den kvinnan är och kommer att ändå vara nedtryckt av sin religions normer och seder.
Inte bara det. Hijaben drabbar även icke-muslimska kvinnor eftersom den signalerar att de som inte bär den är lösaktiga. Det här får förstås konsekvenser i form av överfallsvåldtäkter och liknande.

Det är alls ingen ovanlig uppfattning även bland s.k. välintegrerade muslimer att kvinnor måste bära slöja eller niqab om de ska ses som respektabla och slippa bli antastade. Nyligen fick en socialdemokratisk politiker född i Somalia gå efter att ha framfört åsikten att kvinnor ska täcka sig helt så att bara ögonen syns. När han blev ifrågasatt blev han oförskämd och sade att det står i hans Koran och att han har rätt att tycka det.

https://samnytt.se/avslojar-s-politiker-vill-att-otrogna-branns-i-helvetet-star-i-koranen-du-kan-lasa-den/
Citera
2021-04-25, 12:57
Medlem
Citat:
Huruvida en åsikt är islamofob eller inte beror på dess innehåll. När Jomshof säger att islam är en avskyvärd religion är det islamofobi, eftersom det drabbar alla muslimer. Om du säger att IS införde ett terrorvälde i Syrien och Irak är det inte islamofobi, eftersom det inte pekar ut alla muslimer som ansvariga för terrorn.

Det är inte alltid lätt att dra gränser för vad som är hat eller hets, och det är därför vi har domstolar som prövar frågan. Generellt kan det sägas att det ska mycket till innan en svensk domstol dömer någon till ett hårdare straff på grund av hatbrottsmotiv.

När det gäller hets mot folkgrupp, så har ju begreppet fått en alltmer svepande tolkning, och mycket som bedöms som hets idag skulle inte ha gjort det när lagen ursprungligen infördes. Men detta sagt, så sätter Europakonventionen gränser för tillämpningen av HMF-lagen genom sitt skydd för yttrandefriheten. Pingstpastorn Åke Green friades t.ex. i HD med hänvisning till Europakonventionen för sitt påstående att homosexualitet är en cancer på samhällskroppen.

Om jag säger att rökning är en avskyvärd vana.
Den skapar massor med ohälsa och kostnader.
Är det hets mot alla rökare?
Det finns ju massor med friska väldigt gamla rökare.

Min tes, islam gör mer skada än rökning.
Att kalla en spade en spade är aldrig fel, även om vissa tar illa vid sig.

Det finns inga lyckade samhällen där islam är den förhärskande ideologin.
Citera
2021-04-25, 16:02
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusellpeters
Om jag säger att rökning är en avskyvärd vana. Den skapar massor med ohälsa och kostnader. Är det hets mot alla rökare? Det finns ju massor med friska väldigt gamla rökare.

Nu är ju inte rökare den typ av grupp som är skyddad i lagen om hets mot folkgrupp, men visst bör man undvika epitet som avskyvärd när man talar om andra människor och deras vanor. En avskyvärd gärning är en gärning som hotar eller skadar andra människor, och det kan man knappast säga att rökning gör idag, med de tuffa regler mot passiv rökning som vi har.

Citat:
Min tes, islam gör mer skada än rökning. Att kalla en spade en spade är aldrig fel, även om vissa tar illa vid sig.

Det stora flertalet muslimer varken hotar eller skadar dig eller andra icke-muslimer. De som gör det ska fördömas, men det ger dig ingen rätt att peka ut alla muslimer som avskyvärda.

Citat:
Det finns inga lyckade samhällen där islam är den förhärskande ideologin.

Islam är en religion. Islamister ser det också som en ideologi, men alla muslimer gör inte det. Genom att kalla islam för en ideologi implicerar du att alla muslimer är islamister, vilket är ett islamofobt synsätt.
Citera
2021-04-25, 16:08
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Nej det är ingen skröna. Det fick jag berättat för mig av en person med hög trovärdighet i frågan som själv var med i händelsen. Med hög trovärdighet menar jag i det här fallet att kvinnan ifråga arbetar med integration i området både ideellt och yrkesmässigt. Hon brinner för invandringsfrågor och vill ha obegränsad invandring. Det är alltså ingen som vill smutskasta eller sprida falska rykten. Tvärtom hon skarvar gärna åt andra hållet och om hon berättar en sådan sak så är det med hög sannolikhet något som faktiskt har inträffat enlig min personliga bedömning, även om jag såklart inte kan vara 100% säker. Efter att själv ha jobbat många år i området finner jag det inte alls konstigt att det faktiskt skulle vara sant, tvärtom.

Jag själv tycker alltså inte alls att historien är konstig egentligen. Det blir konstig om vi ser den genom vårat svenska medelklass perspektiv men tänkt dig in i hans situation.

Här är en man på 50-60 år från Somalia. Han kan knapp något ord på svenska.

Han kanske inte har gått mer än dålig grundskola i sitt hemland.

Han vet ingenting om konst, särskilt inte modern västerländsk konst som ju till stor del går ut på att leka med symboler, bryta normer, ifrågasätta och provocera.

Han är sannolikt riktigt dassig på att använda Internet.

Han framlever sitt liv bland sina landsmän i Rinkeby. Svenskar träffar han sporadiskt och flyktigt endast som tjänstemän på tex socialkontoret.

Han lyssnar aldrig på svenska nyheter och tar inte på något annat sätt del i samhällslivet i det landet han bor i.

Han är för att sammanfatta det hela ett offer för den fullständigt monumentala och bedövande segregationen i Sverige. Det är våra politiker som har skapat ett sådant samhälle där en person utan problem kan gå omkring i åratal och tro så felaktigt. Det är inte honom det är fel på. Det är vårat samhälle.

Det är just av det skälet och i det sammanhanget hon berättade historien också. För att ge ett exempel på resultatet av segregationen.

En alternativ tolkning är förstås att den somaliske mannen inte var fullt så bakom flötet, utan drev med sina åhörare.

Hur tolkade din bekanta för övrigt det hela? Att försök att integrera 50-åriga somalier är dömda att misslyckas? Eller att det behövs en annan politik, och i så fall vilken politik då?
Citera
2021-04-25, 16:13
Medlem
Citat:
Nu är ju inte rökare den typ av grupp som är skyddad i lagen om hets mot folkgrupp, men visst bör man undvika epitet som avskyvärd när man talar om andra människor och deras vanor. En avskyvärd gärning är en gärning som hotar eller skadar andra människor, och det kan man knappast säga att rökning gör idag, med de tuffa regler mot passiv rökning som vi har.

Det stora flertalet muslimer varken hotar eller skadar dig eller andra icke-muslimer. De som gör det ska fördömas, men det ger dig ingen rätt att peka ut alla muslimer som avskyvärda.

Islam är en religion. Islamister ser det också som en ideologi, men alla muslimer gör inte det. Genom att kalla islam för en ideologi implicerar du att alla muslimer är islamister, vilket är ett islamofobt synsätt.

Jomshof kritiserade inte alla muslimer, han kritiserade islam.
Som jag skrev tidigare nazism är en vidrig ideologi, men alla tyskar var inte vidriga på 30 och 40 talet.
Det är så du ska se uttalandet.

Islam är en vidrig ideologi men det finns många justa muslimer.

De främsta representanterna för islam,muhammed och allah och dom var inte moderata muslimer dom var islamister.
Citera
2021-04-25, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Inlägg 2-15 har brutits ut från (FB) Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar

I den här tråden kan diskussionen fortsätta, om hur politiska partier (i Sverige) ska förhålla sig till islam.

Kan man kritisera islam utan att bli anklagad för islamofobi eller anklagad för att "hetsa" mot islam?

Är det islamofobi att vara negativ till islam? Bör begreppet "islamofobi" användas i politisk debatt?

/Moderator

Nej, det är inte islamofobi att vara negativ till islam.
Fobi betyder irrationell rädsla.
Att vara rädd för islam och vilja förbjuda islam är rationellt.

Det finns en religion som är skit. Islam.
Det är egentligen ingen religion utan en totalitär politisk doktrin. Maskerad som religion.

Övriga religioner är OK och innehåller ofta riktlinjer om hur människor ska uppföra sig vänligt mot varandra.
Citera
2021-04-25, 21:55
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Ditt förbannade tröghuvud. Tänkte du nu eller blev det bara fel?

Det borde t.o.m. du begripa att när du skrev "Den enda förändring som skett är att kristendomen blivit mindre toppstyrt. Den har gått mer mot sitt ursprung då makten och kristendomen splittrats." Samtidigt som det fan i mig kryllar av kyrkopolitiker och ärkebiskopen är en vänsteraktivist och politrukernas nyttiga idiot, det är väl klart som fan att du får räkna med mothugg!

Fast dessa styr inte över kristendomen, bara över svenska kyrkan, och den är inte kristen. Fattar du?
Citera
2021-04-25, 23:35
Medlem
Citat:
Huruvida en åsikt är islamofob eller inte beror på dess innehåll. När Jomshof säger att islam är en avskyvärd religion är det islamofobi, eftersom det drabbar alla muslimer. Om du säger att IS införde ett terrorvälde i Syrien och Irak är det inte islamofobi, eftersom det inte pekar ut alla muslimer som ansvariga för terrorn.

Det är inte alltid lätt att dra gränser för vad som är hat eller hets, och det är därför vi har domstolar som prövar frågan. Generellt kan det sägas att det ska mycket till innan en svensk domstol dömer någon till ett hårdare straff på grund av hatbrottsmotiv.

När det gäller hets mot folkgrupp, så har ju begreppet fått en alltmer svepande tolkning, och mycket som bedöms som hets idag skulle inte ha gjort det när lagen ursprungligen infördes. Men detta sagt, så sätter Europakonventionen gränser för tillämpningen av HMF-lagen genom sitt skydd för yttrandefriheten. Pingstpastorn Åke Green friades t.ex. i HD med hänvisning till Europakonventionen för sitt påstående att homosexualitet är en cancer på samhällskroppen.

Så vad om det drabbar alla muslimer? Vad för slags effekt får det, att en person utrycker, i sitt eget land, vad han personligen tycker om en ideologi som har sitt starka fäste i länder långt från hans eget?
Att ha en "fobi", eller vara rädd för något har inte, och är inte idag ett brott. Det blir ett brott om man uppmanar till våld, vilket Jomshof uppenbarligen inte gjorde.
Om jag har en stark tro till något, är någons åsikt om det jag tror på något som skulle påverka mig det minsta?
Om någon kritiserar min tro, skulle jag inte ha några problem att vända någons kritik till förståelse, istället för att sätta en label på en människa som inte har lika stor insikt som en själv.

Om jag har personliga åsikter, eller är rädd för något,eller några som anser att t ex homosexualitet är en synd, att våld får brukas i vissa tillfällen, att man ska behandla kvinnor och män olika, att det skall vara straffbart att utrycka kritik mot en profet eller en helig bok, exakt varför skall jag stämplas som något, bara för att jag ifrågasätter detta?
Varför får man inte kalla detta "vidrigt"?
Citera
2021-04-26, 00:46
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maya833
Så vad om det drabbar alla muslimer? Vad för slags effekt får det, att en person utrycker, i sitt eget land, vad han personligen tycker om en ideologi som har sitt starka fäste i länder långt från hans eget?

Att förneka att islam är en religion är ett uttryck för islamofobi.

Citat:
Att ha en "fobi", eller vara rädd för något har inte, och är inte idag ett brott. Det blir ett brott om man uppmanar till våld, vilket Jomshof uppenbarligen inte gjorde.

Ordet islamofobi har inget med rädsla att göra. Se tidigare inlägg i tråden.

Citat:
Om jag har en stark tro till något, är någons åsikt om det jag tror på något som skulle påverka mig det minsta? Om någon kritiserar min tro, skulle jag inte ha några problem att vända någons kritik till förståelse, istället för att sätta en label på en människa som inte har lika stor insikt som en själv.

Erfarenheten visar tyvärr att när olika folkgrupper börjar hetsa mot varandra så är det helt andra tankar som tar över. Tankar om hämnd och vedergällning, inte försoning.

Citat:
Om jag har personliga åsikter, eller är rädd för något,eller några som anser att t ex homosexualitet är en synd, att våld får brukas i vissa tillfällen, att man ska behandla kvinnor och män olika, att det skall vara straffbart att utrycka kritik mot en profet eller en helig bok, exakt varför skall jag stämplas som något, bara för att jag ifrågasätter detta?

När menar du att våld får brukas och av vem?

Citat:
Varför får man inte kalla detta "vidrigt"?

Problemet med att som Jomshof gjorde kalla islam för en vidrig religion är att du inte gör någon skillnad på alla de muslimer som bara vill leva sitt liv i fred med sina grannar och den lilla minoritetan militanta jihadister. Du skär alla muslimer över en kam.
Citera
2021-04-26, 01:02
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Jomshof kritiserade inte alla muslimer, han kritiserade islam.

Men det drabbar ju alla muslimer eftersom islam är det de har gemensamt. Precis som det drabbar alla svenskar om du säger att svenska är ett vidrigt språk.

Citat:
Som jag skrev tidigare nazism är en vidrig ideologi, men alla tyskar var inte vidriga på 30 och 40 talet. Det är så du ska se uttalandet.

Falsk analogi eftersom nazismen inte var en religion och alla tyskar inte var nazister. Att jämföra islam med nazismen är dessutom ett uttryck för islamofobi.

Citat:
Islam är en vidrig ideologi men det finns många justa muslimer.

Islam är en religion, den religion som de justa muslimer du talar om tror på.

Citat:
De främsta representanterna för islam,muhammed och allah och dom var inte moderata muslimer dom var islamister.

Allah är ingen representant för islam utan det arabiska namnet på den Gud som judar, kristna och muslimer tillber. Kristna araber kallar alltså också Gud för Allah.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in