2021-04-04, 14:03
Moderator
Meijis avatar
Inlägg 2-15 har brutits ut från (FB) Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar

I den här tråden kan diskussionen fortsätta, om hur politiska partier (i Sverige) ska förhålla sig till islam.

Kan man kritisera islam utan att bli anklagad för islamofobi eller anklagad för att "hetsa" mot islam?

Är det islamofobi att vara negativ till islam? Bör begreppet "islamofobi" användas i politisk debatt?

/Moderator
Senast redigerad av Meiji 2021-04-09 kl. 15:17.
Citera
2021-04-09, 12:25
Medlem
Reguluss avatar
Är det islamofobi att vara negativ till islam? Bör ordet användas i politisk debatt?

Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det tror jag inte alls. Svenskarna är inte särskilt positiva till Islam och de allra flesta tycker illa om religionen.

Källa: https://www.myndighetensst.se/download/18.3503cfdc16c417dd2ae2b805/1565953663886/1735854_433-454-lennart-weibull-2.pdf som hänvisar till SOM institutet för siffror.

Skulle jag gissa själv så tror jag att de flesta partier tjänar på att ha politiker som kritiserar Islam. När det gäller (M) har de Hanif Bali. Jag tror att han lockar väljare till partiet. Björn Söder håller jag med om nog är en belastning men Rikard Jomshof hjälpte partiet att öka sin trovärdighet bland väljarna när han kritiserade Islam i TV.

Bland partiera är det nog bara (V), (S) och (MP) som skulle förlora mer än de vinner på att kritisera Islam. Jag tror till och med att Annie Lööf och (C) skulle tjäna väljare på att kritisera Islam- Åtminstone om hon höll det lite abstrakt genom att läsa innantill ur Koranen och deklarera att hon inte gillar det som står där. Hon behöver ju inte gå på enskilda och anklaga dem för att stödja hederskultur eller terrorism...

Kritisera islam och särskilt då islamism kan man göra utan att hetsa mot muslimer. Hanif Bali är ett exempel på det. Men Jomshof går över gränsen med sina islamofoba tirader. Det är möjligt att SD kan vinna en del röster genom att fiska i dessa grumliga vatten, men samtidigt omöjliggörs det seriösa samarbete med de borgerliga partierna som SD eftersträvar.

Jag påpekade redan för för fem år sedan att SD måste göra sig av med islamofober som Ekeroth och Jomshof om de ska betraktas som ett rumsrent parti:

Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Så länge Kent Ekeroth och likasinnade fritt får sprida sin dynga kommer SD inte att betraktas som ett rumsrent parti. Jomshof är för övrigt nästan lika grov som Ekeroth, vilket framgick när han hetsade mot muslimer i riksdagens talarstol. Jag tror inte att SD kommer att ses som salongsfähigt så länge Jomshof har en ledande position i partiet.

Ekeroth har man gjort sig av med, men Jomshof sitter tyvärr kvar.
Citera
2021-04-09, 12:42
Medlem
Stantormans avatar
Citat:
Kritisera islam och särskilt då islamism kan man göra utan att hetsa mot muslimer. Hanif Bali är ett exempel på det. Men Jomshof går över gränsen med sina islamofoba tirader. Det är möjligt att SD kan vinna en del röster genom att fiska i dessa grumliga vatten, men samtidigt omöjliggörs det seriösa samarbete med de borgerliga partierna som SD eftersträvar.

Jag påpekade redan för för fem år sedan att SD måste göra sig av med islamofober som Ekeroth och Jomshof om de ska betraktas som ett rumsrent parti:

Att använda ordet fobi i politiska diskussioner ger starka vibbar av sovjetiska mentalsjukhus där man placerade s.k. dissidenter. Fobi beskrivs som en irrationell rädsla för något i psykologiska termer. Ordet bör därför vara lika brännmärkt som N ordet använt på människor från den afrikanska kontinenten. Alla omänskliga och grymma attentat i Islams namn som kostar människoliv och skapar fruktan kan därför ej jämföras med fobi för till exempel öppna torg.

On topic så tar vi denna opinionsundersökning till intäkt för att ett regimskifte faktiskt kan vara möjligt.
Citera
2021-04-09, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stantorman
Att använda ordet fobi i politiska diskussioner ger starka vibbar av sovjetiska mentalsjukhus där man placerade s.k. dissidenter. Fobi beskrivs som en irrationell rädsla för något i psykologiska termer. Ordet bör därför vara lika brännmärkt som N ordet använt på människor från den afrikanska kontinenten. Alla omänskliga och grymma attentat i Islams namn som kostar människoliv och skapar fruktan kan därför ej jämföras med fobi för till exempel öppna torg.

On topic så tar vi denna opinionsundersökning till intäkt för att ett regimskifte faktiskt kan vara möjligt.

Precis. Själva ordet Islamofobi är väldigt tveksamt att använda om man vill bedriva seriös debatt. Att antyda att rädsla för Islam, och vad som händer i ett samhälle om Islam får en starkare ställning där, skulle vara irrationellt och sjukligt är ju direkt ohederligt. Det är ju bara att titta på de samhällen där Islam är den dominerande kraften och fråga sig om man skulle vilja leva där själv?
Citera
2021-04-09, 13:23
Medlem
Reguluss avatar
Citat:

Islamofobi är ett vedertaget ord för hat mot muslimer precis som antisemtism är ett vedertaget ord för hat mot judar. Det användes första gången redan 1910 i en fransk avhandling. För mer om ordets betydelse, se mina inlägg här:

(FB) Varför är många rädda för Sharia lagar?

(FB) Tysk islamofob och PEGIDA-grundare inför rätta

Vad gäller SD, så kommer de att få svårt att samarbeta med de borgerliga partierna så länge de tolererar islamofober i sina led. Detta oavsett hur många procent de får i opinionsundersökningarna.
Citera
2021-04-09, 13:28
Medlem
Citat:

Det är ett maktspel om vem som ska uppfostra vem. Är det borgare politiskt ansvariga för död, våldtäkter och förnedringsrån som ska mästra SD eller är det SD som ska peka med hela handen?

Citat:
Islamofobi är ett vedertaget ord för hat mot muslimer precis som antisemtism är ett vedertaget ord för hat mot judar. Det användes första gången redan 1910 i en fransk avhandling. För mer om ordets betydelse, se mina inlägg här:

Vad gäller SD, så kommer de att få svårt att samarbeta med de borgerliga partierna så länge de tolererar islamofober i sina led. Detta oavsett hur många procent de får i opinionsundersökningarna.

Varför ska någon bry sig om "antisemitism" och "islamofobi" när etniskt hat mot svenskar inte diskuteras?

Varför driver M, KD och L inte den frågan (med undantag för dåvarande folkpartisten Hannah)?
Citera
2021-04-09, 13:50
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loal
https://www.expressen.se/nyheter/m-ger-sager-nej-till-sd-samarbete-i-stockholm/?fbclid=IwAR2jVdfei2SSY5ygRVFk5hnzrNkMlamyqCwgcb67 IcHDoOVFgi_tJ05G86s
Ännu ett bevis för att M och KD är sama skrot och korn som S och C.

I Stockholm är de extrema, i landstinget så tog de bort politiska positioner för att inte tvingas att ge fler till SD baserat på deras storlek. Helt odemokratiskt beteende. Men de kommer att fortsätta att tappa p.g.a. det.

Citat:

Ekeroth kämpar fortfarande för landet där han gör mest nytta för stunden; i Samnytt vars föregångare han var med och grundade.

Citat:
Ursprungligen postat av loal
Det är borgerligheten som har anpassat och måste anpassa sig till SD. Inte tvärtom.

Precis, där har vänstern rätt att SD har inte ändrats som Kristersson säger; det är borgarbrackorna som har ändrats. Och det kommer de fortsätta att göra. Dels för att vissa faktiskt kommer till insikt, dels för att inte förlora väljare, dels för att kunna få en majoritet i riksdagen och dels p.g.a. av tryck underifrån i organisationen.

Citat:

Fobier har man oftast mot något som ur ett evolutionärt perspektiv faktiskt kan vara/har varit farligt. Man har bara en överdriven rädsla för det som hindrar en istället för att hjälpa en. Ormar kan vara giftiga, spindlar i tropikerna likaså, i trånga utrymmen kan man fastna eller bli inträngd om man attackeras av ett rovdjur. På stora öppna ytor blir man exponerad för jagande rovdjur och kan inte gömma sig.

Så de som talar om islamofobi erkänner att islam är farligt men att de som lider av islamofobi har en överdriven, sjuklig rädsla för det vilket hindrar en i det vardagliga livet.

Citat:

Nej borgarbrackorna får svårt att samarbeta med SD så länge de inte inser att deras liberala livsstil och toleranta samhälle hotas av islam.
Citera
2021-04-09, 13:51
Bannlyst
Citat:
De borgerliga partierna måste förhålla sig till SD och partiets ökande inflytande i svensk politik. Men det underlättas inte av att SD tolererar islamofobi bland sina ledande företrädare.
Du/Ni kommer ingenstans genom att ständigt stämpla "islamofob" mot personer kritiska till islam som ideologi och religion och rent generellt märka ord. SD har makten att släppa fram en borgerlig regering. Vill ni söka stöd för en borgerlig regering genom att S stödjer en sådan så får ni i så fall rikta huvuden ditåt istället.
Senast redigerad av loal 2021-04-09 kl. 13:55.
Citera
2021-04-09, 13:53
Bannlyst
Citat:

Om vi ska behöva anpassa oss efter vad fega moderater och liberaler tycker så står vi hellre utanför ett samarbete. Tack och hej.
Citera
2021-04-09, 13:56
Medlem
Citat:

Kom in i matchen. Framtidens frågor kommer handla om Islamism. Alla Moderater och Kristdemokrater jag pratat med är emot islamiseringen av Sverige.
Frågan är hur det kommer tas emot av partitopparna.
Samtidigt ser vi i resten av europa, att avhållsamheten mot islam enar många olika partier, framförallt kanske i Polen, Ungern och Italien nu, men det sker samtidigt i Frankrike, storbritanien och andra länder.
Citera
2021-04-09, 13:57
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det tror jag inte alls. Svenskarna är inte särskilt positiva till Islam och de allra flesta tycker illa om religionen.

Källa: https://www.myndighetensst.se/download/18.3503cfdc16c417dd2ae2b805/1565953663886/1735854_433-454-lennart-weibull-2.pdf som hänvisar till SOM institutet för siffror.

Skulle jag gissa själv så tror jag att de flesta partier tjänar på att ha politiker som kritiserar Islam. När det gäller (M) har de Hanif Bali. Jag tror att han lockar väljare till partiet. Björn Söder håller jag med om nog är en belastning men Rikard Jomshof hjälpte partiet att öka sin trovärdighet bland väljarna när han kritiserade Islam i TV.

Bland partiera är det nog bara (V), (S) och (MP) som skulle förlora mer än de vinner på att kritisera Islam. Jag tror till och med att Annie Lööf och (C) skulle tjäna väljare på att kritisera Islam- Åtminstone om hon höll det lite abstrakt genom att läsa innantill ur Koranen och deklarera att hon inte gillar det som står där. Hon behöver ju inte gå på enskilda och anklaga dem för att stödja hederskultur eller terrorism...
Att debattera och kritisera religioner är bra!
Det behövs! Själv så är jag en varm anhängare av att skrota den s.k. religionsfriheten. Ett trossamfund skall inte ha fler fri och rättigheter än Hammarby IF, Träskogillet eller Cigarrklubben runt hörnet.

Men det är klantraditionerna som är den riktigt stora boven i Sverige. Och om Jomshof istället hade gått hårt åt klantraditionerna så är det faktiskt helt omöjligt för andra att kritisera honom. SD borde göra det till en politisk fråga, den att bekämpa klantraditionerna.

Att ta en öppen strid mot klantraditionerna med allt vad det innebär skulle erhålla ett allmänt och brett stöd, även från människor som röstar på S, "gillar lika" och som för att vara fina och präktiga tar religionen Islam i försvar.
Citera
2021-04-09, 14:00
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:

Är det islamofobi att tycka illa om religionen Islam?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in