2021-04-11, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nej, jag vill inte förbjuda saklig kritik av islam. Det går utmärkt att diskutera problem inom islam, som bristande jämställdhet och intolerans mot minoriteter, utan att hetsa mot muslimer.

Hets blir det när man som Jomshof kallar islam en "avskyvärd religion". Då pekar man nämligen ut muslimer som avskyvärda människor, och det är första steget mot ett folkmord.

Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Ja, varför skall man undvika att kalla en religion avskyvärd?

Håller med Utflyttad. Oavsett vilken religion man kritiserar ska man ha rätt att ogilla eller till och med avsky en viss religion. Om någon skulle säga att kristendomen är en avskyvärd religion så skulle ingen bry sig. Varför ska folk behöva trippa på tå just bara för islam? Varför ska hela tiden islam särbehandlas?

Citat:
Det finns en islamofob myt som säger att islam inte kan reformeras, och det var den jag bemötte.

Det är ju en del av islam att inte reformeras. Det är ju en anledning att islam har växt, som inte låter sig förändras.

Islam har växt för att den använder politik och andra sluga metoder som taqqiyya, ett sätt att lura "otrogna", som en trojansk häst.

Politisk islam ingår i islam. Det är en del av islam. En viktig del av islam är just att sprida sig och få makt. Att använda sig av alla metoder som finns tillgängliga för att sprida sig, som politik och taqqiyya till exempel.
Citera
2021-04-11, 01:22
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av www3
Håller med Utflyttad. Oavsett vilken religion man kritiserar ska man ha rätt att ogilla eller till och med avsky en viss religion. Om någon skulle säga att kristendomen är en avskyvärd religion så skulle ingen bry sig. Varför ska folk behöva trippa på tå just bara för islam? Varför ska hela tiden islam särbehandlas?

Det handlar inte om särbehandling. Om någon sa att kristendomen är en avskyvärd religion i Syrien eller Irak skulle jag fördöma det lika hårt eftersom kristna är en utsatt minoritet där. Vi vet vad som hände med kristna, shiiter och jezidier när IS tog över. Och med muslimerna i Srebrenica.

Citat:
Det är ju en del av islam att inte reformeras. Det är ju en anledning att islam har växt, som inte låter sig förändras.

Nej, det är en del av myten om islam att den inte låter sig förändras. Genom att framställa något som oföränderligt gör man det till evigt främmande och därmed skrämmande. Varför tror du att nazisternas propagandafilm från 1942 hette Der ewige Jude?

Om du intresserat dig för islams historia vet du att religionen förändrats mycket under seklerna, trots salafisternas försäkran att de följer den "ursprungliga" läran. Islam före Al-Ghazali, framför allt under Mu'taziliterna, var mindre dogmatisk och mer öppen för diskussion och rationell analys.

Citat:
Islam har växt för att den använder politik och andra sluga metoder som taqqiyya, ett sätt att lura "otrogna", som en trojansk häst.

Jag tycker inte att du ska länka till hatsajten thereligionofpeace.com.

Vad gäller islams expansion, så skedde den lika mycket med övertalning som med svärdet. De delar av Östrom som snabbt kom under arabisk kontroll (Levanten och Nordafrika) befolkades av kristna nestorianer och miafysiter som förföljdes av de ortodoxa prelaterna i Konstantinopel. De mottog i många fall araberna som befriare eftersom de därefter fick ha sin religion i fred.

Citat:
Politisk islam ingår i islam. Det är en del av islam. En viktig del av islam är just att sprida sig och få makt. Att använda sig av alla metoder som finns tillgängliga för att sprida sig, som politik och taqqiyya till exempel.

Att islam är en missionerande religion har den gemensamt med kristendomen, som också länge var en politiserad religion med stora maktanspråk. Till och med den tyskromerske kejsaren fick krypa på knä när han besökte påven i Canossa.

Vad gäller taqqiyya (att döja sin tro) så är det ju framför allt något som shiiter använt för att skydda sig mot den ofta fientligt inställda sunnitiska majoriteten.
Citera
2021-04-11, 01:31
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Vi diskuterar islam som religion. Det är inte omstritt, att koranen stipulerar halv arvsrätt för kvinnor. Detta är inte ngt, som muslimer som föreläser om islam drar ngn slöja över. Tvärtom.

Besattheten att (som t.ex. du) försöka tona ner, relativisera och bagatellisera vad islam lär ut, det finns enbart hos icke-muslimer.

Du framför, att det koranen stipulerar inte är implementerat i alla länder med muslimsk majoritet. Och relevansen är? Diskussionen rör islams värderingar, vad islam lär ut och om det är positivt.

Ingen, absolut ingen, muslim kan ta avstånd/förkasta eller säga att koranen har fel betr. halv arvsrätt för kvinnor.

Ditt svar (?) på det är, att "när tiden är mogen för lika arvsrätt i arabvärlden kommer man säkert att hitta en genial nytolkning av koranen".

Mitt svar är att man kommer att motivera lika arvsrätt för kvinnor på samma sätt som man motiverade avskaffandet av månggifte i Tunisien: genom en kreativ användning av naskh. Det är inget konstigt med det, man har gjort det gång på gång under islams historia, så snart religionens bud kommit i uppenbar konflikt med verkligheten.

Det är bara salafister och islamofober som tror på myten om islams oföränderlighet.
Citera
2021-04-11, 01:39
Medlem
Citat:
Islamofobi har varit ett vedertaget ord för hat och hets mot muslimer i mer än 100 år, och det var en fransman som först använde det.
Det kan säkert ha varit en fransman som hittat på det. Det kan ha varit 100 år sedan, jag tänker inte kolla. Det är ändå bullshit så det är ett vedertaget bullshit
Citera
2021-04-11, 01:42
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Det finns lärda som vet mer om detta än jag gör, så jag är nog inte rätt person att svara på det. Jag vet dock att det finns personer med muslimsk bakgrund som har lämnat islam och nu är f.d. muslimer för att de också har kommit till den slutsatsen.

Förändring sker inte över en natt utan tar tid, och jag kan förstå om många muslimer som vill se en modernisering av islam blir frustrerade.

Det tog tid även när Sverige moderniserades. Om en nutida svensk och en salafist hade landat i 1800-talets Sverige så hade nog salafisten känt sig mer hemma än svensken i ett samhälle där kvinnorna täckte håret och alla levde i Herrans Tukt och Förmaning.
Citera
2021-04-11, 01:49
Medlem
Citat:
Att islam är en missionerande religion har den gemensamt med kristendomen, som också länge var en politiserad religion med stora maktanspråk.

Ja, precis, var. Jag gillar egentligen ingen av de abrahamitiska religionerna, men islam är värst, på grund av att det är den religion som är minst reformerad. Kristendomen har nya testamentet, islam är som gamla testamentet. Islam är fortfarande en politiserad och missionerande religion med stora maktanspråk.
Citera
2021-04-11, 01:54
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Det är bara salafister och islamofober som tror på myten om islams oföränderlighet.
Fråga en företrädare för islam - vilken som helst, var som helst - om det går att ifrågasätta profetens ord. Fråga imamen i din lokala moské till att börja med. Vänligen återkom sedan.
Citera
2021-04-11, 01:55
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Men, vad är du för en liberal? Varför skall man undvika att kritisera en religion eller dess troende?

Ja, varför skall man undvika att kalla en religion avskyvärd?

Se mitt svar till Maya833 ovan. Man kan kritisera utan att hetsa.

När Jomshof kallar islam en "avskyvärd religion" insinuerar han att muslimerna är avskyvärda människor, och det är första steget i en process som kan sluta som i Srebrenica.
Citera
2021-04-11, 02:01
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Fråga en företrädare för islam - vilken som helst, var som helst - om det går att ifrågasätta profetens ord. Fråga imamen i din lokala moské till att börja med. Vänligen återkom sedan.

Som jag skrev ovan kan du fråga en bokstavstroende kristen och få precis samma svar. Allt som står i bibeln är sant och ska tolkas precis som det är skrivet. Men det innebär inte nödvändigtvis att de lever helt efter bibelns bud. Det finns alltid utrymme för olika tolkningar, även i islam. Se vad jag skrev ovan om förbudet mot månggifte i Tunisien:

(FB) Är det islamofobi att vara negativ till islam? Bör ordet användas i politisk debatt?
Citera
2021-04-11, 02:08
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ja, precis, var. Jag gillar egentligen ingen av de abrahamitiska religionerna, men islam är värst, på grund av att det är den religion som är minst reformerad. Kristendomen har nya testamentet, islam är som gamla testamentet. Islam är fortfarande en politiserad och missionerande religion med stora maktanspråk.

Islam är en yngre religion. Man brukar ju säga att muslimerna fortfarande lever på 1400-talet, och nog finns det ett korn av sanning i det.

Men detta sagt, så tror jag att moderniseringen kommer att gå mycket snabbare än den gjorde för kristendomen, eftersom den kulturpåverkan som redan Sayyid Qutb klagade på främst går från den kristna världen till den muslimska världen.
Citera
2021-04-11, 02:15
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Som jag skrev ovan kan du fråga en bokstavstroende kristen och få precis samma svar. Allt som står i bibeln är sant och ska tolkas precis som det är skrivet. Men det innebär inte nödvändigtvis att de lever helt efter bibelns bud. Det finns alltid utrymme för olika tolkningar, även i islam. Se vad jag skrev ovan om förbudet mot månggifte i Tunisien:

(FB) Är det islamofobi att vara negativ till islam? Bör ordet användas i politisk debatt?
Frågan löd: Vilken företrädare är beredd att gå emot profetens ord?
Citera
2021-04-11, 02:20
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Frågan löd: Vilken företrädare är beredd att gå emot profetens ord?

Läs inlägget jag länkade till så förstår du. Naskh handlar inte om att gå emot profetens ord utan om att omtolka profetens ord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in