2021-04-27, 12:21
Medlem
Islams syn på kvinnan är den rätta.

. En integrering av Islam och muslimer i vilket icke-islamiskt samhälle är haram och går stick i stäv med Islams budskap p g a att integration innebär att ge avkall på vissa delar av Islam för att den och muslimerna ska bli delar i helheten; nämligen det svenska samhället och Sverige. Den stora frågan som kvarstår obesvarad är vilka delar måste vi ge avkall på? Konkreta exempel ges aldrig, dels för att denna falska tankes förespråkare inte har en glasklar uppfattning om sitt eget budskap, och dels av rädslan för den överväldigande och okontrollerbara vreden dessa exempel kommer att väcka hos muslimerna, som inte kan, eller får, finna sig i sådan storskalig förvanskning av Islam.

Allahs سبحانه وتعالى orubbliga krav på att följa vad Han beordrar, oavsett vad kuffar tycker (5:48, 38:26, 45:18)

Tycker man inte så är man islamofob.
Senast redigerad av rusellpeters 2021-04-27 kl. 12:29.
Citera
2021-04-27, 13:56
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusellpeters
Islams syn på kvinnan är den rätta.

. En integrering av Islam och muslimer i vilket icke-islamiskt samhälle är haram och går stick i stäv med Islams budskap p g a att integration innebär att ge avkall på vissa delar av Islam för att den och muslimerna ska bli delar i helheten; nämligen det svenska samhället och Sverige. Den stora frågan som kvarstår obesvarad är vilka delar måste vi ge avkall på? Konkreta exempel ges aldrig, dels för att denna falska tankes förespråkare inte har en glasklar uppfattning om sitt eget budskap, och dels av rädslan för den överväldigande och okontrollerbara vreden dessa exempel kommer att väcka hos muslimerna, som inte kan, eller får, finna sig i sådan storskalig förvanskning av Islam.

Jag tycker tvärtom att man ska diskutera konkreta frågor och ta ställning till vad som är kompatibelt med det svenska samhället. Ska vi tillåta böneutrop, och i vilka omfattning? Ska vi ha muslimska friskolor? Är det OK att svenska moskéer byggs och imamer tillsätts och finansieras av konservativa arabstater som Saudiarabien, eller ska vi söka ett aktivt samarbete med mer moderna muslimska länder som Tunisien? Hur gör vi med slöjor i skolan och offentliga miljöer? Ska vi tillåta att föräldrar testamenterar en större del av arvet till sina söner än sina döttrar (helt OK enligt nuvarande svensk lagstiftning då bara laglotten är skyddad)?

Det här är inga lätta frågor att hantera, men andra europeiska länder har lyckats föra en sansad diskussion om frågorna, och ibland landat i tuffa beslut. I Frankrike förbjöd man t.ex. slöjor i offentliga miljöer, men ingen kallar Macron för islamofob på grund av det.
Citera
2021-04-27, 14:01
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Om Jomshof är islamofob så är alla islamofober, förutom just islamisterna. Det är därför din definition (som delas av mediaaktivister) gynnar polarisering och radikalisering.

Du säger dig vara noggrann med dina ord, men inte hur du tolkar andras. Rimligtvis har du ett ansvar där med. Du går muslimska brödraskapets ärenden och valde noggrant att inte svara på om du är med i muslimska brödraskapet. Varför?

Vilket trams. Jag är etnisk svensk och inte muslim. Varför jag inte vill att man ska hetsa mot svenska muslimer har jag förklarat ovan:

Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Mitt rationella argument för att undvika hets mot minoriteter är att det leder till en ond cirkel av polarisering. Hets föder hets och misstro föder misstro. Vi har sett resultatet i många länder. Man behöver inte gå till extremfall som Bosnien eller Rwanda. Det räcker med att titta på Belgien, ett land som alltid fungerat dåligt på grund av motsättningarna mellan flamländare och valloner.

Så länge det var små minoriteter som det hetsades mot (romer, resande och samer) var det ett etiskt och moraliskt problem, men inte ett systemhotande problem. Idag har vi över 800 000 muslimer i Sverige. Om vi låter islamofober och främlingsfientliga hetsa fritt mot våra muslimer kan det sluta riktigt illa. Vi sitter på en dynamitlåda och då ska vi inte leka med tändstickorna.
Citera
2021-04-27, 14:10
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holdingbreath
Då kommer åsikterna gömmas. Skickligt uttalande kommer undan. Hur göra bedömningar av vad konstaterar hetsning?

"Jag tycker att Islam är underbart och jag glad när jag ser så många muslimer omkring mig."

Med ironi kan det vara "hetsig".

Vad som är hets mot folkgrupp får domstolarna avgöra. Sedan når inte alla islamofoba uttalanden upp till den ribban, men politiker har trots det ett ansvar för hur de uttrycker sig.
Citera
2021-04-27, 14:22
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Det äckliga retoriska fultricket att stämpla "fobi" på alla som tycker annorlunda skall enbart bemötas med ett rått asgarv eller ett -"Dra åt helvete"-
Citera
2021-04-27, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det äckliga retoriska fultricket att stämpla "fobi" på alla som tycker annorlunda skall enbart bemötas med ett rått asgarv eller ett -"Dra åt helvete"-
Kanske med ett kärvt fornnordiskt tillägg att huruvida muslimerna värjer sig en lång stund eller kort, det angår mig inte. (Om islamapologeten fäller krokodiltårar och drar bosnienkortet.)

Eftersom islamiseringens konsekvenser för européerna uppenbarligen är en icke-fråga för islamapologeten är det bara att kontra med att den s.k. islamofobins följder för muslimerna är detsamma för en själv. Han kan inte gärna förvänta sig att man ska bry sig.
Citera
2021-04-27, 15:21
Bannlyst
Att det ens är en fråga hurvida man är mot islam eller inte, måste väl ses som ett skämt?

Hur kan man inte vara emot allt den dödskulten står för?
Citera
2021-04-27, 15:37
Medlem
Citat:
Vilket trams. Jag är etnisk svensk och inte muslim. Varför jag inte vill att man ska hetsa mot svenska muslimer har jag förklarat ovan:

Det systemhotande etniska hatet i Sverige är det som riktas mot dess konstituerande folkslag, svenskarna. Hatiska minoriteter som inte skäms för sin otacksamhet och svenskar som inte kräver ömsesidighet är den riktigt toxiska och explosiva mixen.

Du drar ditt strå till stacken för att avslöja det mångetniska samhällets sanna väsen, vilket väl är bra. Jag tror att det tyvärr fortfarande finns troskyldiga svenskar som hoppas att ett mångkulturellt Sveriges problem kan lösas, bara vi får prata om problemen. Att vi inte får prata om problemen beror ju på mångkulturen, som du själv skriver.

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin

Vore jag muslim skulle jag be Regulus dra åt helvete för tilltagsenheten att som "etnisk svensk" definiera islam som ett harmlöst husdjur att klappa på huvudet.

Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Kanske med ett kärvt fornnordiskt tillägg att huruvida muslimerna värjer sig en lång stund eller kort, det angår mig inte. (Om islamapologeten fäller krokodiltårar och drar bosnienkortet.)

Eftersom islamiseringens konsekvenser för européerna uppenbarligen är en icke-fråga för islamapologeten är det bara att kontra med att den s.k. islamofobins följder för muslimerna är detsamma för en själv. Han kan inte gärna förvänta sig att man ska bry sig.

Vidare - varför ska svenskar bry sig om "antisemitism" eller "islamofobi", när varken judar eller muslimer bryr sig om det etniska hatet mot svenskar? För om de gör det, borde det väl lämna spår efter sig i form av debattinlägg som det går att räkna i antal och väga i innehåll?
Citera
2021-04-27, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Vidare - varför ska svenskar bry sig om "antisemitism" eller "islamofobi", när varken judar eller muslimer bryr sig om det etniska hatet mot svenskar? För om de gör det, borde det väl lämna spår efter sig i form av debattinlägg som det går att räkna i antal och väga i innehåll?
Nej, det finns inte mycket till ömsesidighet direkt. Ett antal ex-muslimer förvisso, men de räknas ju också som islamofober. Men jag har aldrig sett en troende muslim ställa frågan vilka konsekvenser islams kvinnosyn kan få för svenska kvinnor (a.k.a. svennehoror). Bekymrar man sig om kvinnors rättigheter handlar det alltid om muslimska kvinnor.

Mot bakgrund av detta är det faktiskt helt otroligt hur man lyckats hunsa så många svenskar att hela tiden tänka "vad är bäst för muslimerna" istället för vad som faktiskt är bäst för en själv. Särskilt när skarpa intressekonflikter uppstår.
Citera
2021-04-27, 21:44
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Det finns även kristna terroriströrelser. Ett exempel är Herrens motståndsarmé som i många år härjat i Uganda och Sudan:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Herrens_motst%C3%A5ndsarm%C3%A9

Ser inte riktigt det kristna inslaget där.
Dessutom agerar de väldigt lokalt. De verkar inte ha några större världsliga ambitioner. På så sätt är de lite kristna.
Citera
2021-04-27, 23:58
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Ser inte riktigt det kristna inslaget där.

Många muslimer skulle nog säga att de inte ser det muslimska inslaget i det IS sysslade med.

Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Dessutom agerar de väldigt lokalt. De verkar inte ha några större världsliga ambitioner. På så sätt är de lite kristna.

De har varit aktiva i tre länder. Det som sklijer dem från IS är väl främst att de inte rekryterat radikaliserade kristna som rest dit från andra länder. Men det kanske beror på att flera miljoner kristna inte drivits på flykt av USA:s krig i Mellanöstern.
Citera
2021-04-28, 00:05
Medlem
Yatsys avatar
Det skulle behövas en vetenskaplig undersökning och utvärdering hur det kommer sig att det endast är religionen islam som använder sig av uttrycket fobi vid icke sympati med religionen.

Varför uppstod detta just i den religionen när det inte uppståt i andra religioner?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in