Citat:
Att förneka att islam är en religion är ett uttryck för islamofobi.
Ordet islamofobi har inget med rädsla att göra. Se tidigare inlägg i tråden.
Erfarenheten visar tyvärr att när olika folkgrupper börjar hetsa mot varandra så är det helt andra tankar som tar över. Tankar om hämnd och vedergällning, inte försoning.
När menar du att våld får brukas och av vem?
Problemet med att som Jomshof gjorde kalla islam för en vidrig religion är att du inte gör någon skillnad på alla de muslimer som bara vill leva sitt liv i fred med sina grannar och den lilla minoritetan militanta jihadister. Du skär alla muslimer över en kam.
Ordet islamofobi har inget med rädsla att göra. Se tidigare inlägg i tråden.
Erfarenheten visar tyvärr att när olika folkgrupper börjar hetsa mot varandra så är det helt andra tankar som tar över. Tankar om hämnd och vedergällning, inte försoning.
När menar du att våld får brukas och av vem?
Problemet med att som Jomshof gjorde kalla islam för en vidrig religion är att du inte gör någon skillnad på alla de muslimer som bara vill leva sitt liv i fred med sina grannar och den lilla minoritetan militanta jihadister. Du skär alla muslimer över en kam.
Ok, så du anser att de som anser att Islam inte är en religion, har fel? Politik och Islam skiljer man på, såsom i muslimska länder där man kan straffas med döden enligt muslimska lagar? I Iran, Pakistan och Syrien levde man som kristna och hinduer. Med våld och kontroll är dessa muslimska länder idag. Är det en fredlig frivillig religion när man straffar andra som inte är av samma tro?
I Koranen uppmanas våld till de som motsätter sig Islam. Det finns över 100 verser att finna.
Varför finns ordet fobi i ordet isåfall? Var går gränsen för det jag får tycka? Ska en domstol i Sverige, med svenskar som inte vet något om Islam bestämma för mig vad som är islamofobiskt nog och vad som är kränkande och inte? Ska jag dömas om jag säger att Kristendom är en vidrig religion? Varför har alla uttalanden om bibeln i media inte bestraffats?
Tror du att enda orsaken man anser Islam är något man kan kritisera är för att man läser om Jihadister? Inte att Islam har visat att det inte kan existera i en demokrati? Att deras rättigheter i ett land de är minoritet i går före mina?