2021-04-28, 20:07
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Tveksamt om det verkligen gäller alla. Det finns nog gott om vanliga lycksökare också. Oavsett hur det förhåller sig med den saken borde det gå att återvända till flera av dessa länder nu. Det är verkligen inte Sveriges ansvar att ta hand om dem.

De flesta som kommer från de krigsdrabbade länderna (Afghanistan, Irak, Syrien, Somalia) har nog flytt från krigen. Sedan finns det förstås personer från andra länder som hakat på de stora flyktingvågorna, som "afghaner" som egentligen kommer från Pakistan. En tredje kategori är alla de personer från subsahariska Afrika som kommit över Medelhavet efter det att NATO bombade Libyen. Där kan det förvisso finnas krigsflyktingar eftersom det är gott om krig i Afrika, men de flesta är nog att betrakta som ekonomiska flyktingar.
Citera
2021-04-28, 20:08
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yayoi
Du gaggar, hittar på eller förvränger ju i stort sett alla de krig och händelseförlopp du räknar upp här nu. I Libyen var det t.ex en internationell militärinsats som du nu framställer som ett angrepp från USA och NATO. Hur jävla seriöst är det?

Du är dåligt påläst. Initiativet till kriget mot Libyen togs av den korrupte franske presidenten Nicolas Sarkozy, som i efterhand visat sig ha haft skumma affärer ihop med Gadaffi som han nog ville dölja:

https://en.wikipedia.org/wiki/Nicolas_Sarkozy#Alleged_Libyan_agent_of_influence

Sarkozy hade ursprungligen tänkt att krigandet skulle ske genom en informell "coalition of the willing" enligt amerikansk modell. Italien satte sig dock på tvären, och krävde att det hela skulle bli en officiell NATO-operation, och så blev det:

Italy initially opposed the intervention but then offered to take part in the operations on the condition that NATO took the leadership of the mission instead of individual countries (particularly France). As this condition was later met, Italy shared its bases and intelligence with the allies.

https://en.wikipedia.org/wiki/2011_military_intervention_in_Libya

Så NATO var i högsta grad inblandat i kriget. Det var också så som vår egen patetiska insats torgfördes här hemma av den NATO-vurmande skränhögern: Hurra, nu ska vi ut och kriga tillsammans med NATO!

Citat:
Problemet med att människor inte kan skilja mellan kategorierna ”alla muslimer” och ”alla våldsbejakande jihadister och islamister” är mer omfattande än Jomshof och enstaka individer. Han är del av en större rörelse som delar hans syn och hetsar.

Det finns många fler islamofober, ja, inte minst på Flashback. Därför måste den här debatten ständigt föras på nytt, även om det blir tjatigt.
Citera
2021-04-28, 20:15
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Många muslimer skulle nog säga att de inte ser det muslimska inslaget i det IS sysslade med.

De har varit aktiva i tre länder. Det som sklijer dem från IS är väl främst att de inte rekryterat radikaliserade kristna som rest dit från andra länder. Men det kanske beror på att flera miljoner kristna inte drivits på flykt av USA:s krig i Mellanöstern.

De följer rätt långt islams källor och har stöd bland en stor del av muslimerna.

Varför gör de terrordåd i europa? Varför i Sverige och i Finland?

Kristna är världens mest förföljda grupp.
Citera
2021-04-28, 20:22
Medlem
Yayois avatar
Citat:
Du är dåligt påläst. Initiativet till kriget mot Libyen togs av den korrupte franske presidenten Nicolas Sarkozy, som i efterhand visat sig ha haft skumma affärer ihop med Gadaffi som han nog ville dölja:

https://en.wikipedia.org/wiki/Nicolas_Sarkozy#Alleged_Libyan_agent_of_influence

Sarkozy hade ursprungligen tänkt att krigandet skulle ske genom en informell "coalition of the willing" enligt amerikansk modell. Italien satte sig dock på tvären, och krävde att det hela skulle bli en officiell NATO-operation, och så blev det:

Italy initially opposed the intervention but then offered to take part in the operations on the condition that NATO took the leadership of the mission instead of individual countries (particularly France). As this condition was later met, Italy shared its bases and intelligence with the allies.

https://en.wikipedia.org/wiki/2011_military_intervention_in_Libya

Så NATO var i högsta grad inblandat i kriget. Det var också så som vår egen patetiska insats torgfördes här hemma av den NATO-vurmande skränhögern: Hurra, nu ska vi ut och kriga tillsammans med NATO!

Det finns många fler islamofober, ja, inte minst på Flashback. Därför måste den här debatten ständigt föras på nytt, även om det blir tjatigt.

Dåligt påläst kan du vara själv.
Du maskar bort massvis med fakta här igen. Vaddå nog ville dölja?
Frankrike stoppade ju en massaker där på civila. Sarkozy var beredd att ingripa trots att Frankrike förlorade affärsmässigt på det. Först var det USA:s angrepp nu är det Frankrikes? Hatar du alla liberala demokratier?

Ja islamofober är Flashback fullt av liksom antisemiter. Men du ser ju det som enstaka individer, isolerar ändå problemet till Jomshof. Inget problem att hans väljare utgör en hel rörelse?
Senast redigerad av Yayoi 2021-04-28 kl. 20:27.
Citera
2021-04-28, 20:54
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Dåligt påläst kan du vara själv. Du maskar bort massvis med fakta här igen. Vaddå nog ville dölja? Frankrike stoppade ju en massaker där på civila.

Jag kommenterade bara det du sa som var fel, som att NATO inte skulle ha deltagit i kriget mot Libyen.

Vad gäller detta med att "stoppa en massaker" så är det krigsherrarnas favoritsvepskäl när de ska ut och kriga. Så har det varit ända sedan korstågen. Så var det i NATO:s angreppskrig mot Serbien 1999 (Kosovokriget) där man trumpetade ut att det pågick ett folkmord med dödsmarscher och utrotningsläger för albaner.

Sanningen, som vi vet i efterhand, var att hundratals civila dödats på bägge sidor i ett grymt inbördeskrig, men dödsmarscherna var lika påhittade som historien om hur Saddams soldater slet för tidigt födda bebisar ur kuvöserna på sjukhusen i Kuwait (en rövarhistoria som hjälpte till att skapa opinion för det första Irakkriget).

Citat:
Sarkozy var beredd att ingripa trots att Frankrike förlorade affärsmässigt på det.

Att Sarkozy var beredd att "ingripa" mot Gadaffi trots att Frankrike förlorade på det affärsmässigt var kanske inte så konstigt om han själv slapp betala tillbaka de 50 miljoner euro han påstods ha fått i kampanjstöd från Gadaffi.

Citat:
Först var det USA:s angrepp nu är det Frankrikes?

Kriget var Sarkozys idé, men sedan tog NATO över och då var USA naturligtvis inblandat. USA skulle om jag minns rätt även ha deltagit inom ramen för Sarkozys "coalition of the willing", men nu blev det alltså NATO:s krig.

Citat:
Hatar du alla liberala demokratier?

Nej, men jag hatar krigshetsande fascister som skränar om att de ska försvara "liberal demokrati".

Citat:
Ja islamofober är Flashback fullt av liksom antisemiter. Men du ser ju det som enstaka individer och isolerar ändå problemet till Jomshof. Inget problem att hans väljare utgör en hel rörelse?

Man brukar säga att en fisk ruttnar från huvudet. Därför bör man börja rensa där.
Citera
2021-04-28, 20:56
Medlem
Patrik2108s avatar
Jomshof sade som det är. Islam är en avskyvärd religion.

Som finländare som var med på 80-talet så förstår jag att det är önskvärt att inte stöta sig med en farlig fiende. Finland stötte sig inte heller med Ryssland (sovjet) i tiderna. Inte heller i dag men i dag vågar man låta folk uttrycka sin åsikt.

Sveriges inställning till islam påminner om Finlands inställning til Sovjet på 1900-talet. Man håller god min. Varje Finländare visste ändå att Sovjet var en opålitlig och farlig granne. I dag vet varje svensk att islam är ett oönskat och farligt inslag i samhället. Det har gått så långt att man tassar för islam på samma sätt Finland gjorde det för Sovjet/Ryssland.

När Jomshof säger öppet vad alla vet så måste han tystas. Det är inte bra att stöta sig med islam. Detta vet Regulus också. Han försöker egentligen rädda Sverige med en inställsamhetsstrategi men han vet nog att Jomshof hade helt rätt.
Citera
2021-04-28, 21:21
Avslutad
Citat:
I tråden? Ja han hade väl rätt så länge han förklarade vad islamofobi är och varför man inte ska hetsa mot muslimer.

Sen var han tyvärr tvungen att börja hitta på en massa om USA:s roll i olika krig och konflikter och där är han ju inte lika kompetent. Han låter skurkstaterna och krigsherrarna komma lindrigt undan.
"Islamofobi" är ett politiskt modeord, använt av muslimer och självutnämda beskyddare av politiken/religionen. "Hetsa mot muslimer"? Jag begriper inte vad det skulle kunna innebära, lika litet som jag begriper varför man inte skulle göra något som "skymfar" en villfarelse och främmande tänkesätt om man så önskade. Så användaren har inte haft rätt i det, nej.
Citera
2021-04-28, 21:25
Medlem
Yayois avatar
Citat:
Jag kommenterade bara det du sa som var fel, som att NATO inte skulle ha deltagit i kriget mot Libyen.

Vad gäller detta med att "stoppa en massaker" så är det krigsherrarnas favoritsvepskäl när de ska ut och kriga. Så har det varit ända sedan korstågen. Så var det i NATO:s angreppskrig mot Serbien 1999 (Kosovokriget) där man trumpetade ut att det pågick ett folkmord med dödsmarscher och utrotningsläger för albaner.

Sanningen, som vi vet i efterhand, var att hundratals civila dödats på bägge sidor i ett grymt inbördeskrig, men dödsmarscherna var lika påhittade som historien om hur Saddams soldater slet för tidigt födda bebisar ur kuvöserna på sjukhusen i Kuwait (en rövarhistoria som hjälpte till att skapa opinion för det första Irakkriget).

Att Sarkozy var beredd att "ingripa" mot Gadaffi trots att Frankrike förlorade på det affärsmässigt var kanske inte så konstigt om han själv slapp betala tillbaka de 50 miljoner euro han påstods ha fått i kampanjstöd från Gadaffi.

Kriget var Sarkozys idé, men sedan tog NATO över och då var USA naturligtvis inblandat. USA skulle om jag minns rätt även ha deltagit inom ramen för Sarkozys "coalition of the willing", men nu blev det alltså NATO:s krig.

Nej, men jag hatar krigshetsande fascister som skränar om att de ska försvara "liberal demokrati".

Man brukar säga att en fisk ruttnar från huvudet. Därför bör man börja rensa där.

Nu sa jag inte att NATO inte deltog i Libyen utan förklarade att det inte var USA och NATO som startade ett angreppskrig som du påstår. Jag sa att det rörde sig om en internationell militärinsats (som dessutom aktiverats efter att säkerhetsrådet fattat beslut, alltså det hade världssamfundets stöd).

Du pratar om vad som påstås ha varit Sarkozys avsikt och det tycker jag inte är seriöst i förhållande till de anspråk du gör på att ha rätt och diskvalificera det jag säger. Särskilt om man ser det i ljuset av att din framställning är mycket tendentiös och innehåller påhitt medan jag beskriver vad som de facto hände och påpekar att det inte var att betrakta som angreppskrig.

Att du hatar och kallar de som vill försvara den liberala demokratin för fascister är en nästan lika obehaglig inställning som att vara antisemit eller islamofob. Det är nog svårt att komma tillrätta med de problem som är trådens huvudfokus, som är hat och hets mot religiösa och etniska grupper och individer, med den utgångspunkten. Haters gonna hate.
Senast redigerad av Yayoi 2021-04-28 kl. 21:45.
Citera
2021-04-28, 21:28
Medlem
Holdingbreaths avatar
Citat:
De flesta som kommer från de krigsdrabbade länderna (Afghanistan, Irak, Syrien, Somalia) har nog flytt från krigen. Sedan finns det förstås personer från andra länder som hakat på de stora flyktingvågorna, som "afghaner" som egentligen kommer från Pakistan. En tredje kategori är alla de personer från subsahariska Afrika som kommit över Medelhavet efter det att NATO bombade Libyen. Där kan det förvisso finnas krigsflyktingar eftersom det är gott om krig i Afrika, men de flesta är nog att betrakta som ekonomiska flyktingar.

Regulus,

Får jag fråga dig om du tycker att Sverige borde spendera miljarder på "utbildning" och kvinnors rättigheter i Afghanistan. Är inte oppositionen mot islamisk social ordning, enligt vilken kvinnor inte åtnjuter samma rättigheter som män, en form av islamofobi?

Islam är inte helt enhetlig. Jag har träffat många kurder och iraner i Sverige som inte hotar Sverige. Jag kommer att vara många iranare skulle vara glada och stolta om deras dotter hade en svensk pojkvän. De förväntade sig inte att han skulle konvertera för att leva ihopp med dottern och skaffa familje.

Även om det finns kurder som slår sina fruar och döttrar, är några av dem liberala.

Men somalier och araber är i allmänhet hårt inställda mot svenska värderingar. Hur många somaliska flickor födda i Sverige har intakta klitoris?

Hur många araber eller pakistanier hänvisar till etniska svenska kvinnor som horor?

De liberala värderingar du känner är inte universella. De är västerländska och specifika för vissa delar av världen.
Citera
2021-04-28, 22:51
Medlem
Yayois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tennant
"Islamofobi" är ett politiskt modeord, använt av muslimer och självutnämda beskyddare av politiken/religionen. "Hetsa mot muslimer"? Jag begriper inte vad det skulle kunna innebära, lika litet som jag begriper varför man inte skulle göra något som "skymfar" en villfarelse och främmande tänkesätt om man så önskade. Så användaren har inte haft rätt i det, nej.

Inget modeord. Om fenomenet ökar så ökar ju användningen av det.

Finns ingen anledning att hata eller hetsa mot etniska och religiösa grupper. Det är faktiskt att betrakta som ren ondska. I många fall har sådant lett till folkmord och etnisk rensning.

Det finns betydligt mer konstruktiva sätt att ta sig an olika samhällsproblem än hets, hat och hot rent generellt. Att utse syndabockar är bara destruktivt. Liksom att så många sitter här och försvarar rätten att få göra det.
Senast redigerad av Yayoi 2021-04-28 kl. 22:56.
Citera
2021-04-28, 23:00
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holdingbreath
Regulus,

Får jag fråga dig om du tycker att Sverige borde spendera miljarder på "utbildning" och kvinnors rättigheter i Afghanistan. Är inte oppositionen mot islamisk social ordning, enligt vilken kvinnor inte åtnjuter samma rättigheter som män, en form av islamofobi?

Islam är inte helt enhetlig. Jag har träffat många kurder och iraner i Sverige som inte hotar Sverige. Jag kommer att vara många iranare skulle vara glada och stolta om deras dotter hade en svensk pojkvän. De förväntade sig inte att han skulle konvertera för att leva ihopp med dottern och skaffa familje.

Även om det finns kurder som slår sina fruar och döttrar, är några av dem liberala.

Men somalier och araber är i allmänhet hårt inställda mot svenska värderingar. Hur många somaliska flickor födda i Sverige har intakta klitoris?

Hur många araber eller pakistanier hänvisar till etniska svenska kvinnor som horor?

De liberala värderingar du känner är inte universella. De är västerländska och specifika för vissa delar av världen.

Min uppfattning är att de muslimer som lever i Sverige måste integreras så långt att de respekterar våra lagar och värderingar. Att uppnå detta är ingen lätt uppgift när vi plötsligt har mer än 800 000 muslimer som kommer från mycket olika bakgrunder. Det är självfallet lättare att integrera en urban bosnisk muslim än en nomad från Somalia.

Därför är det angeläget att ta tag i de här frågorna och definiera vilka krav vi ska ställa, något som de svenska politikerna hittills försummat. Jag listade ett antal viktiga frågor i ett tidigare inlägg:

Citat:
Jag tycker tvärtom att man ska diskutera konkreta frågor och ta ställning till vad som är kompatibelt med det svenska samhället. Ska vi tillåta böneutrop, och i vilka omfattning? Ska vi ha muslimska friskolor? Är det OK att svenska moskéer byggs och imamer tillsätts och finansieras av konservativa arabstater som Saudiarabien, eller ska vi söka ett aktivt samarbete med mer moderna muslimska länder som Tunisien? Hur gör vi med slöjor i skolan och offentliga miljöer? Ska vi tillåta att föräldrar testamenterar en större del av arvet till sina söner än sina döttrar (helt OK enligt nuvarande svensk lagstiftning då bara laglotten är skyddad)?

Det här är inga lätta frågor att hantera, men andra europeiska länder har lyckats föra en sansad diskussion om frågorna, och ibland landat i tuffa beslut. I Frankrike förbjöd man t.ex. slöjor i offentliga miljöer, men ingen kallar Macron för islamofob på grund av det.
Citera
2021-04-28, 23:03
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Jomshof sade som det är. Islam är en avskyvärd religion.

Som finländare som var med på 80-talet så förstår jag att det är önskvärt att inte stöta sig med en farlig fiende. Finland stötte sig inte heller med Ryssland (sovjet) i tiderna. Inte heller i dag men i dag vågar man låta folk uttrycka sin åsikt.

Sveriges inställning till islam påminner om Finlands inställning til Sovjet på 1900-talet. Man håller god min. Varje Finländare visste ändå att Sovjet var en opålitlig och farlig granne. I dag vet varje svensk att islam är ett oönskat och farligt inslag i samhället. Det har gått så långt att man tassar för islam på samma sätt Finland gjorde det för Sovjet/Ryssland.

När Jomshof säger öppet vad alla vet så måste han tystas. Det är inte bra att stöta sig med islam. Detta vet Regulus också. Han försöker egentligen rädda Sverige med en inställsamhetsstrategi men han vet nog att Jomshof hade helt rätt.

Nej, jag tycker tvärtom att vi ska ställa krav på de muslimer som lever i Sverige, men utan att hetsa mot dem som grupp. Se mitt inlägg ovan detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in