2019-11-06, 12:26
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
För ett par år sedan käkade jag upp 150 ksaol på en månad tills jag en dag upptäckte att dom var slut och sedan vaknade jag på köksgolvet efter att frugan ringt ambulans och hon berättade att jag fått tre EP-anfall med några timmars mellanrum.

Sedan blev det tio dagars avgiftning med ett anfall på psykakuten och när jag kom hem hade jag 3-4 månaders koncentrationssvårigheter och som bonus fick jag tinnitus av det sista anfallet som inte verkar bli bättre.

Trodde inte att man kunde få ett så kraftigt ep-anfall att man fick tinnitus av det.
Tinnitus är en rätt vanlig biverkan efter avslutat kraftigt missbruk.
Skönt att du kommit på benen igen.
Citera
2019-11-18, 09:43
Medlem
När känner man avtändning på diazepam?

Hej! Jag har Diazepam 5 mg utskrivet för ”vid behov” efter två st svåra depressioner med panikångest. Jag är lite nojig av mig gällande beroendeframkallande medel och undrar när man brukar bli fysiskt beroende, alltså som skulle leda till avtändning om man slutade.

I snitt tar jag väl ungefär 5 mg diazepam två gånger per vecka. Har också vid flera tillfällen varit utan i 1-2 veckor då jag mått bra och ej känt av utsättningssymptom.

Tack för all er hjälp Flashback!
Citera
2019-11-18, 10:36
Medlem
goin-xxxls avatar
Låg dos,lång hslveringstid.
Du behöver inte oroa dej för att du ska krypa ur skinnet.
Citera
2019-11-18, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goin-xxxl
Låg dos,lång hslveringstid.
Du behöver inte oroa dej för att du ska krypa ur skinnet.

Tack för svar! Jag tyckte det där med halveringstid var förvirrande, men det innebär då alltså inte att eventuellla utsättningssymptom dröjer flera veckor?
Citera
2019-11-18, 10:44
Medlem
goin-xxxls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av choffee12
Tack för svar! Jag tyckte det där med halveringstid var förvirrande, men det innebär då alltså inte att eventuellla utsättningssymptom dröjer flera veckor?
Diazepam används ofta för att tända av andra grejer. Nåt lär du känna efter nån dag till en vecka men du bör inte komma till stadiet där du önskade att du var död istället.

Nån annan som hoppat av på din dosering kan säkert hjälpa dej med ett bättre svar med hjälp av sina egna erfarenheter.
Citera
2019-11-18, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goin-xxxl
Diazepam används ofta för att tända av andra grejer. Nåt lär du känna efter nån dag till en vecka men du bör inte komma till stadiet där du önskade att du var död istället.

Nån annan som hoppat av på din dosering kan säkert hjälpa dej med ett bättre svar med hjälp av sina egna erfarenheter.
Förstår, jag går ju flera dagar utan det hela tiden eftersom det bara används sporadiskt. T.ex. med 5 dagars mellanrum ofta. Vill bara vara så försiktig som möjligt.

Tack för att du tog dig tid!
Citera
2019-11-18, 11:37
Medlem
Nästan 8 års erfarenhet med självmedicinering med just Diazepam. De gånger jag slutat har första veckan varit piss men uthållig, det riktiga helvetet börjar vecka 2 och håller i sig en månad ungefär.

Nu har du ju iofs tagit väldigt små doser och väldigt sällan så någon avtändning över huvud taget skulle jag bli förvånad om du skulle känna av. MEN... då kommer vi till det där med benso, väldigt lätt att ta lite sporadiskt när det behövs, som sedan går över till varje dag o sedan lite högre doser. Sen har man tagit några år utan att ha tänkt på det, o där tänker man kliva av men går rakt in i en vägg som känns allt annat än underbar. Säger inte att det kommer bli så, men de flesta, inklusive mig själv, fastnade just på det viset.

Mitt största misstag i livet var att börja dämpa ångest med benso. Det är absolut underbart i det korta loppet att bli av med gnagande livsdödande ångest. Men i den långa loppet så är det självmord för själen, och jag känner lite hopp då det verkar som folk blir mer och mer försiktiga med benso-preparat, för det är ingen lek att kliva av efter ett tag.

Mitt tips till dig och alla andra som funderar på benso för att dämpa ångest. TA TAG I PROBLEMET INTE SYMPTOMET!!! Helvete asså. Livet kan och kommer suga kuk till och från men det får man ta, thats life. Skjut upp ångesten med bens och gör skiten 100x värre? Skitdumt!

Kom av mig lite då jag kämpar med att kicka benso helvetet från mitt liv och har gjort så i många år utan lycka, det har förstört mitt liv totalt, och då har jag käkat medicinska doser majoriteten av tiden. Du behöver inte oroa dig för avtändning. Oroa dig istället för att ta mer, istället för att ta tag i problemet. Problem försvinner inte av medicinering, de skjuts bara fram. Och gissa vad som händer när du slutar skyffla fram skiten? Du får smaka på allt du skyfflat.

Ta hand om dig och oroa dig inte. Ta hjälp på alla sätt du kan. Men medicinering ska du välja sist!
Citera
2019-11-18, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skurk69
Nästan 8 års erfarenhet med självmedicinering med just Diazepam. De gånger jag slutat har första veckan varit piss men uthållig, det riktiga helvetet börjar vecka 2 och håller i sig en månad ungefär.

Nu har du ju iofs tagit väldigt små doser och väldigt sällan så någon avtändning över huvud taget skulle jag bli förvånad om du skulle känna av. MEN... då kommer vi till det där med benso, väldigt lätt att ta lite sporadiskt när det behövs, som sedan går över till varje dag o sedan lite högre doser. Sen har man tagit några år utan att ha tänkt på det, o där tänker man kliva av men går rakt in i en vägg som känns allt annat än underbar. Säger inte att det kommer bli så, men de flesta, inklusive mig själv, fastnade just på det viset.

Mitt största misstag i livet var att börja dämpa ångest med benso. Det är absolut underbart i det korta loppet att bli av med gnagande livsdödande ångest. Men i den långa loppet så är det självmord för själen, och jag känner lite hopp då det verkar som folk blir mer och mer försiktiga med benso-preparat, för det är ingen lek att kliva av efter ett tag.

Mitt tips till dig och alla andra som funderar på benso för att dämpa ångest. TA TAG I PROBLEMET INTE SYMPTOMET!!! Helvete asså. Livet kan och kommer suga kuk till och från men det får man ta, thats life. Skjut upp ångesten med bens och gör skiten 100x värre? Skitdumt!

Kom av mig lite då jag kämpar med att kicka benso helvetet från mitt liv och har gjort så i många år utan lycka, det har förstört mitt liv totalt, och då har jag käkat medicinska doser majoriteten av tiden. Du behöver inte oroa dig för avtändning. Oroa dig istället för att ta mer, istället för att ta tag i problemet. Problem försvinner inte av medicinering, de skjuts bara fram. Och gissa vad som händer när du slutar skyffla fram skiten? Du får smaka på allt du skyfflat.

Ta hand om dig och oroa dig inte. Ta hjälp på alla sätt du kan. Men medicinering ska du välja sist!

Tack för omtanken. Jag beklagar att höra om den situation du befinner dig i och jag hoppas verkligen det ordnar sig. Får jag fråga hur ditt bruk såg ut? Var du ordinerad dagliga doser som trappades upp?
Citera
2019-11-18, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av choffee12
Tack för omtanken. Jag beklagar att höra om den situation du befinner dig i och jag hoppas verkligen det ordnar sig. Får jag fråga hur ditt bruk såg ut? Var du ordinerad dagliga doser som trappades upp?

Jag käkade 5-10mg om dagen för GAD och panikattacker som kom och gick. Hade inte råd med att köpa dyra tabletter svart så läste att alkohol boostade tabletterna så tog en bärs eller 2 varje gång jag behövde. Detta kom ju senare att bli ett destruktivt missbruk. Mer och mer alkohol eftersom det var billigt men höll benson på så låga doser jag kunde. Blev att man söp till den rejält sen då jag var i sånt skick att jag var nära på att lägga mig på spåren så kunde inte bry mig mindre egentligen. Men super man så vaknar man upp, och då vaknar man upp med vadå? Just ja, bakfylla. Sänka Diazepam för att lindra den och somna om några timmar. Sedan började allting om, allt kändes värdelöst, vad gjorde jag ens igår? Just ja fyfan vad pinsamt. Traskar ner till bolaget för att köpa mer bärs som dämpar all fylleångest och gör mitt liv lite färggladare, vilket det gjorde. Fick lust att träffa vänner, ta mig ur lägenheten i princip. Mitt ångestfria jag som älskar social kontakt och att det händer något var väldigt glad.

Träffade många vänner, brukare som nykterister och jag var en nallebjörn, som jag förstått av andra vad de tyckte om mig. Men när jag var nykter var allt borta, folk ringde o tjatade om att jag skulle komma ut och umgås men utan en stess och lite starköl kändes det som att bestiga ett berg.

Fick närmre kontakter bland annat via detta forum som hade samma problem som jag, vi blev som bröder och systrar kan man säga. Vi var 5 personer i gruppchatt på facebook som stöttade varandra i att hålla oss rena, när någon mådde dåligt, när nån behövde bens för att den tände av skickade vi brev med bens mellan varandra för att personen inte skulle hamna på avgiftning i onödan. Tja.. såna saker. Började med att en av oss dog, sedan så dog en annan och sen var alla döda förutom jag. Även om det inte var barndomsvänner eller så så hade vi skapat en så tight connection att det kändes som mina bästa vänner försvunnit. Där nånstans började jag höja dosen på bens och skita fullständigt i konsekvenser. Flubromazolam var populärt vid den tiden och många veckor är helt svarta tack vare den skiten. Jag tänkte ta livet av mig men döden tog inte emot mig, inte livet heller. De enda som tog emot mig var diverse beroendeakuter, skickade hem mig när jag kunde prata ordentligt och det var inte mer än så.

Sen har det väl pågått liknande grejer år in och år ut. Soc fattar ingenting, familjen fattar ingenting, vänner som inte brukar drar sig från kontakt, tja... ingen lyssnar så vad är det för mening i slutändan.

Men på senaste har jag legat i och tjatat somfan på allt som går att tjata på för att få hjälp. för frisk vill jag bli mer än allt annat! Vi får se var det landar.

Skulle svara på din fråga men kändes som jag råkade skriva en tråd istället. Ber om ursäkt för det.
Citera
2019-11-18, 21:04
Medlem
Bucons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skurk69
Skulle svara på din fråga men kändes som jag råkade skriva en tråd istället. Ber om ursäkt för det.

Absolut inget att be om ursäkt för. Ut med skiten. Fick fan en klump i bröstet av att läsa det du skrev då jag har "några kompisar från förr" som åkt/åker samma karusell.

choffee12 - Håll dig så långt ifrån benzo du någonsin kan. Det är ett lömskt preparat som kidnappar hjärnan på ett lurigt sätt. Det är bättre att ta smällen och må skit nu än att må kuk i åratal för att man tror att benzo är en quick-fix.
Citera
2019-11-21, 16:35
Medlem
Har ätit alprazolam regelbundet nu i 45 dagar, bara haft 2 helt "vita" dagar, har utskrivet 0.5 men tog bara 0.25 första 35 dagarna, 1-3 0.25 per dag.
Nu har jag senaste dagarna gått upp till min utskrivna dos 0.5

Tanken är att ha ett uppehåll på ett par dagar nu medans jag ändå ligger hemma förkyld, kännts bra hittills idag men nu kring 24h sen senaste dosen känner jag av lite ökad ångest, osäker på orsaken dock, kan vara pga jag ligger inne o har tråkigt, eller en liten abstinens.

Totalt på 45 dagar ätit 27.5mg alprazolam plus exakt lika mycket diazepam 27.mg istället för alprazolam nån dag, dock gamla tabletter jag fick utskrivet för flera år sedan så effekten är ju sämre på dessa nu.

Men i snitt 0.61mg alprazolam per dag
Ska nu ha 3 vita dagar är tanken! Vad tror ni, kommer jag känna av någon större abstinens? Är ju inga stora mängder jag ätit men dock regelbundet!
Citera
2019-11-21, 19:05
Medlem
Bucons avatar
Halveringstid alprazolam 6-12 timmar. Så det är bara att räkna lite så ser du vad du har kvar i kroppen. Sedan är det psykiska beroendet en helt annan femma.
Ta oron/ångesten och kör 1-2 veckor utan är mitt råd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in