2024-06-24, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Kanske att någon annan kan svara om Melatonin, jag vet tyvärr inte.

Men jag vet vad du går igenom. Jag gjorde en CT efter många år och upplevde en vedervärdig avtändning. Den första veckan var jag vaken i fem dygn. Och sedan kunde jag sova 2-3 timmar varannan natt. Men det är tyvärr en del av abstinensen, och verkar drabba de flesta.

Vad var det för anfall som du fick? Var det kramper?

Tänkte iallafall ge Melatonin ett försök.
Ah shit du vet du precis hur jag känner just nu. Brukat Xanor i strax över 3 år. Jag tror det var små kram i benen, allt är väldigt suddigt då det var brutalt. Spydde, skakade, svettades, hjärtat slog i full fart och självklart det brutala oron som aldrig släppte föräns jag fick i mig en macka på G till jobbet. Har känt av lite under dagen men varit hanterbart. Allt jag vill är att bara få någon timmes sömn.
Citera
2024-06-24, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gr0v
Tänkte iallafall ge Melatonin ett försök.
Ah shit du vet du precis hur jag känner just nu. Brukat Xanor i strax över 3 år. Jag tror det var små kram i benen, allt är väldigt suddigt då det var brutalt. Spydde, skakade, svettades, hjärtat slog i full fart och självklart det brutala oron som aldrig släppte föräns jag fick i mig en macka på G till jobbet. Har känt av lite under dagen men varit hanterbart. Allt jag vill är att bara få någon timmes sömn.

Oh yeah, jag känner igen allt du skriver. Jag hade stått på Benso i 20 år, och sedan en CT.

Det första dygnet spydde jag en gång i timmen hela natten, så jag var ganska så urlakad. Känner igen skakningarna, svettningarna, hjärtklappning och ångest.

Hur klarar du att åka till jobbet? Vilken styrka! Jag mer eller mindre kröp till badrummet.
Senast redigerad av Newton555 2024-06-24 kl. 22:17.
Citera
2024-06-25, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriusbastardo
Liten uppdatering här, nu är jag snart 4 veckor fri från all benso. Det blev ett ”återfall” om man kan kalla det för cirka 2 veckor sedan då jag fick ta 2mg alpra under en väldigt jobbig situation.

Det kändes som att hela min AT började om från början efter den dosen , och nu är jag 2 veckor fri från den sista gången. Jag känner inte att jag läker alls, fysiska och psykiska symptomen kommer och går under dagarna hela tiden. Det är som en sjukdomskänsla , går ej att beskriva.

Börjar misstänka att jag har någon underliggande orsak , och att det inte beror på AT längre ? Vet ej om det är hjärnspöken eller inte. Har kraftig panikångest , konstant nervositet, lös i magen, viktnedgång, hjärtat slår HÅRT till och från under dagen. Annars har jag bra aptit, sover bra osv. Dessa besvär blir inte bättre . Vad ska jag göra ?

Den oro du beskriver är den absolut vanligaste psykiska symptomen!
Från vettskrämd för allt till gnagande oro.
Det är exakt som det ska vara just nu.
Bra jobbat fortsätt
Citera
2024-06-25, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenzoDynga420
Den oro du beskriver är den absolut vanligaste psykiska symptomen!
Från vettskrämd för allt till gnagande oro.
Det är exakt som det ska vara just nu.
Bra jobbat fortsätt

Taskig mage är ett annat vanligt symptom i den akuta fasen där du befinner dig just nu. Det är bara stress det löser sig snart.
Citera
2024-06-25, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenzoDynga420
Ja alla blir bättre. Bara hjärnan och centrala nervsystemet som behöver lära/läka att slappna av igen utan benzo. Men det tar tid. Jag är 75% bättre efter 6 månader. Fortfarande lite tinnutus och ångest på morgonen, insomnia. Men kan sköta en vardag nu. Det gick inte för 3 månader sen!
Många blir bra under första året.

Jag har tagit stesolid under 3 års tid. Snittat kanske 10mg om dagen. Kört coldturkey och varit utan benzo i exakt 31 dagar. Enda medicinerna jag tar är sertralin och Mirtazapin.

Jag har fortfarande konstant ångest men det jobbigaste var cirka 12 dagar efter CT så den akuta fasen är över. Vet inte om det är benzon som orsakar det då jag haft GAD i 20 år men inte såhär intensivt.

Har gått 100 dagar utan benzo förut för att se om det var den som orsakar ångesten men då var ångesten exakt lika jobbig dag 20 som dag 100. Man kanske bör ge det 6 månader?

Hur tidigt märkte du förbättringar? Jag har förövrigt testat:

Venlafaxin
Escitalopram
Paroxetin
Senast redigerad av Tryggahem 2024-06-25 kl. 14:51.
Citera
2024-06-25, 14:59
Medlem
Jag är förövrigt arbetslös då ångesten är såpass att jag inte klarar av ett arbete. Tränar 6 dagar i veckan och äter en bra kost. Förutom det så ligger jag mest i sängen och gör andningsövningar cirka 8h om dagen.
Citera
2024-06-25, 15:10
Medlem
PrinsenKommers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryggahem
Jag har tagit stesolid under 3 års tid. Snittat kanske 10mg om dagen. Kört coldturkey och varit utan benzo i exakt 31 dagar. Enda medicinerna jag tar är sertralin och Mirtazapin.

Jag har fortfarande konstant ångest men det jobbigaste var cirka 12 dagar efter CT så den akuta fasen är över. Vet inte om det är benzon som orsakar det då jag haft GAD i 20 år men inte såhär intensivt.

Har gått 100 dagar utan benzo förut för att se om det var den som orsakar ångesten men då var ångesten exakt lika jobbig dag 20 som dag 100. Man kanske bör ge det 6 månader?

Hur tidigt märkte du förbättringar? Jag har förövrigt testat:

Venlafaxin
Escitalopram
Paroxetin

Håll ut. För mig tog det runt 6 månader att bli piggare. 7år med runt 20mg stess.
Citera
2024-06-25, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrinsenKommer
Håll ut. För mig tog det runt 6 månader att bli piggare. 7år med runt 20mg stess.

Tack, då ska jag hålla ut! Det är jobbigt med desperationen efter ångestlindring. Känns som att man är strax under vattenytan, kippandes efter luft. Stesolid är som en syrgastank man har jämte sig men jag måste ta mig till ytan utan den.

Har du något tips på vad man kan göra för att lindra sitt mående under tiden?
Senast redigerad av Tryggahem 2024-06-25 kl. 15:21.
Citera
2024-06-25, 15:42
Medlem
PrinsenKommers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryggahem
Tack, då ska jag hålla ut! Det är jobbigt med desperationen efter ångestlindring. Känns som att man är strax under vattenytan, kippandes efter luft. Stesolid är som en syrgastank man har jämte sig men jag måste ta mig till ytan utan den.

Har du något tips på vad man kan göra för att lindra sitt mående under tiden?

Man får ge det tid. Gör så mycket du klarar av. Enligt mig så finns det inte något som direkt lindrar.
Citera
2024-06-25, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Oh yeah, jag känner igen allt du skriver. Jag hade stått på Benso i 20 år, och sedan en CT.

Det första dygnet spydde jag en gång i timmen hela natten, så jag var ganska så urlakad. Känner igen skakningarna, svettningarna, hjärtklappning och ångest.

Hur klarar du att åka till jobbet? Vilken styrka! Jag mer eller mindre kröp till badrummet.

Fyfan hur lång avtändning tippar du jag kommer att ha? Hört allt från 2-3 veckor till 3-5 med alkohol. Måste försöka tima in semestern och gå av helt då. Har ju bommat och kastat i mig 3 ggr men under semestern är det all in.

Imponerande att du lyckades efter 20 år! Spydde för första gången igår annars har det bara varit lösmage.

Jag klarar egentligen inte av det men tvingar mig själv, vissa dagar har varit riktigt tuffa andra har fungerat bra.
Citera
2024-06-25, 16:48
Medlem
Citat:
Fyfan hur lång avtändning tippar du jag kommer att ha? Hört allt från 2-3 veckor till 3-5 med alkohol. Måste försöka tima in semestern och gå av helt då. Har ju bommat och kastat i mig 3 ggr men under semestern är det all in.

Imponerande att du lyckades efter 20 år! Spydde för första gången igår annars har det bara varit lösmage.

Jag klarar egentligen inte av det men tvingar mig själv, vissa dagar har varit riktigt tuffa andra har fungerat bra.

Det är så individuellt, men att vissa dagar fungerar bra är ett mycket bra tecken. Du verkar vara stark och att du går till jobbet, även om du mår skit, är en otrolig styrka.

Jag är en kvinna på 69 år, och det slog mycket hårt. Var i den akuta fasen i 4 år med kramper, hallucinationer och 30 symtom. Nu har det gått 8.5 år, och jag kan knappast ta hand om mig själv. Min hjärna är stekt. Men detta kommer inte att hända dig! Jag tillhör de 20% som drabbats av mycket utdragna besvär som förmodligen är permanenta. En CT efter 20 år, med bl.a. Xanax, slår hårt.

Jag följer din återhämtning, och hoppas att det går bra!
Citera
2024-06-25, 16:49
Medlem
Citat:

Spydde som en gris i tre månader. Bra timing å lägga det på semestern!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in