2016-05-01, 20:57
Medlem
Om man äter mellan 1-1,5 mg xanor om dagen i ca 7 månader och sedan en dag bara stoppar i sig 0,5 mg. Kommer ja må piss av det? Min polare säger att jag kan få krampanfall av det
Citera
2016-05-01, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allpan
Om man äter mellan 1-1,5 mg xanor om dagen i ca 7 månader och sedan en dag bara stoppar i sig 0,5 mg. Kommer ja må piss av det? Min polare säger att jag kan få krampanfall av det

Är man extremt känslig och har anlag för det kanske men låter väldigt osannolikt. 1-1.5mg Xanor om dagen är ju pluttdoser oavsett om det varit 7 månader som inte är jättelänge heller. Jag åt 6-12mg Xanor i 3 månader, jag kände lite pirr i kroppen ett par dagar när jag sluta, men det låter väldigt överdrivet att såna smådoser skulle ge krampanfall. Och är du orolig för krampanfall, byt för fan till Stesolid eller Iktorivil.
Senast redigerad av Elementary1 2016-05-01 kl. 22:44.
Citera
2016-05-04, 13:12
Bannlyst
Blir det en mildare AT om man bara äter benzo varannan dag och en lågdos tramadol eller oxy de dagarna man inte äter benzo?

Undrar hur jobbigt det skulle bli efter ett halvår om man klippte detta rakt av efter detta:

Måndag: 20 mg stesolid
Tisdag: 150 mg tramaol
Onsdag: 20 mg stesolid
Torsdag: 150 mg tramadol

ja ni fattar...
Citera
2016-05-04, 14:57
Medlem
caecos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mamuti
Blir det en mildare AT om man bara äter benzo varannan dag och en lågdos tramadol eller oxy de dagarna man inte äter benzo?

Undrar hur jobbigt det skulle bli efter ett halvår om man klippte detta rakt av efter detta:

Måndag: 20 mg stesolid
Tisdag: 150 mg tramaol
Onsdag: 20 mg stesolid
Torsdag: 150 mg tramadol

ja ni fattar...
Akta dig för att krampa på tramadol. Risken ökar rejält om du har en bensoavtändning där du kan krampa ändå. Bättre att trappa ned med benso eller köra CT om du orkar eller inte har disciplin nog att trappa ned. Finns en del risker att köra CT om du har käkat höga doser tidigare.
Citera
2016-05-21, 07:58
Medlem
bdbdbdbds avatar
Beror ju på som alltid

Generellt trappa ner så långsamt som möjligt om man använt något länge.

Tror diazepam är det bästa oavsett vad man använt innan, nån kombo med minskning av tyngre benso man gått på det länge, samtidigt som man byter ut mer och mer mot Diaz för att därefter minska den till så lågt som runt 2mg innan stopp.

Långdraget och segt och knappast lätt att ha tålamod till, kan bara säga att det var det enda sätt som fungerade personligen, hade aldrig gått att ens klippa vid 10mg.

Detta riktas till folk som dagligen gått på benso i åratal, inte nån veckas överkonsumtion.

Använde iprincip den kända manualen fast inte riktigt så långsamt, tycker den är för överdriven, samtidigt som antagligen alldeles för snabb uttrappning inom vård ifall de hade kontaktats.

Har väl gått runt ett halvår för de sista få mg, har haft långa totala uppehåll iår på 30-40 dagar.

Ångest de flesta dagar, använder inderal mot skakningar men nu känns det fullt möjligt att klara sig helt utan sen typ första pillret sobril.

Framtiden får utvisa hur det går, ingen aning hur länge om nånsin man blir helt återställd. Känns iaf bra att det verkar gå att sluta på egen hand, jämfört med nåt tvång.

Långt svammel

Svaret är väl (riktat till folk som gått länge på benso) 1 du måste vilja det ganska mycket själv , 2 väldigt mycket enklare om görs mkt långsamt.
Citera
2016-05-21, 18:44
Bannlyst
Har under ca 2 månaders tid ätit benzo, har ätit varannan dag ungefär. Vissa dagar 10-20 mg stesolid och andra dagar 1-2 mg ikto, 1-2 mg ksalol har också hänt några dagar de senaste två månaderna. 5 mg stilnoct några kvällar i veckan har också gått ner. Har svårt att säga exakt hur många dagar det handlar om men vet att jag inte har ätit varje dag iallafall, några dagar på raken har också hänt under dessa två månader.

Om jag blir riktigt dålig, kommer jag bara förlänga avtändningen då om jag tar 5 mg stesolid någon dag när det är som värst eller en liten dos sobril?

Jag tror inte att det kommer bli så farligt eftersom att jag inte har ätit varje dag men jag känner mig ändå lite orolig.
Senast redigerad av Mamuti 2016-05-21 kl. 18:51.
Citera
2016-05-24, 22:39
Bannlyst
Citat:
Har under ca 2 månaders tid ätit benzo, har ätit varannan dag ungefär. Vissa dagar 10-20 mg stesolid och andra dagar 1-2 mg ikto, 1-2 mg ksalol har också hänt några dagar de senaste två månaderna. 5 mg stilnoct några kvällar i veckan har också gått ner. Har svårt att säga exakt hur många dagar det handlar om men vet att jag inte har ätit varje dag iallafall, några dagar på raken har också hänt under dessa två månader.

Om jag blir riktigt dålig, kommer jag bara förlänga avtändningen då om jag tar 5 mg stesolid någon dag när det är som värst eller en liten dos sobril?

Jag tror inte att det kommer bli så farligt eftersom att jag inte har ätit varje dag men jag känner mig ändå lite orolig.
Du kommer att förlänga utsättningen, men minskar risken för ett rejält återfall om du skulle börja må så dåligt.
Så det är lite 50/50, men du drar knappast ut på din utsättning så mycket om du bara tar i nödfall.

Annars, sätt ut det med att ta bort en 5:A diazepam varannan dag.
Då minskar också risken för komplikationer.
Allt beror på hur du är som männsika också.

Orkar du hålla ut och ej påverkas somatiskt,(psykosomatiskt kommer du ju att påverkas, det går ju inte att frånkomma) så skulle jag kanske råda att lägga ned direkt, då det knappast är en jättelång tid, samt ingen hög dos.

MVH/A
Senast redigerad av DiegoCosta 2016-05-24 kl. 23:31.
Citera
2016-05-25, 17:37
Medlem
Citat:

Du får även komma ihåg att mycket av AT'n ligger i ditt huvud. Går du runt och tänker på att du kommer få det, såklart att du får det då.
Citera
2016-08-08, 02:51
Medlem
Hej !

En fråga till er som genomgår /har genomgått benzoavtrappning + de grymma benzoabstinensbesvären ,har ni något råd till hur man som närstående kan erbjuda stöd för någon som genomgår benzoavtrappning och lider av de grymt tunga abstinensbesvären ?

Vad önskar /önskade ni av er närkrets?

T.ex under svåra ångestanfall -känner ni att ni vill att man lämnar er ensam eller att man är där men tar inte kontakt ? Hjälper eller stjälper det ,om man försöker lugna ner en med att säga typ "du har ingen fara ,allt är bra ,det är bara abstimensbesvär inget som är påriktigt illa, det är din hjärna som återhämtar sig " eller annat dylikt?

Tack för eventuella svar . Och styrkekramar till er !
Citera
2016-08-08, 10:39
Medlem
magica69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justMEj
Hej !

En fråga till er som genomgår /har genomgått benzoavtrappning + de grymma benzoabstinensbesvären ,har ni något råd till hur man som närstående kan erbjuda stöd för någon som genomgår benzoavtrappning och lider av de grymt tunga abstinensbesvären ?

Vad önskar /önskade ni av er närkrets?

T.ex under svåra ångestanfall -känner ni att ni vill att man lämnar er ensam eller att man är där men tar inte kontakt ? Hjälper eller stjälper det ,om man försöker lugna ner en med att säga typ "du har ingen fara ,allt är bra ,det är bara abstimensbesvär inget som är påriktigt illa, det är din hjärna som återhämtar sig " eller annat dylikt?

Tack för eventuella svar . Och styrkekramar till er !

När jag hade panikångest fick INGEN röra mig det kunde trigga den ännu mer. Men vi är olika där. Jag blev bara mer orolig om ngn skulle "trösta" mig. Min hjärna tolkade det som att det verkligen var dö jag höll på att göra. Fråga den drabbade- Hur vill du att jag agerar när du mår dåligt/har AT?

Jag sa till min respektive att du får inte röra mig när jag har ångest. Under en ångestattack kunde jag inte ta in att någon skulle säga detta är normalt din hjärna repar sig nu osv. Just då handlar det om att känna ren överlevnad...ialf för mig

Och abstinensbesvären är i allra högsta grad på riktigt. De kan driva en till vansinne, det är inget den abstinente hittar på. Det jag hade önskat vore att vissa i min närhet tog dem o mig på allvar. Du kan dö av en benzoabstinens o den kan vara förenad med livsfara då man kan få kramper som leder till döden. Man kan (ialf jag) fastna i att det enda jag pratade om var min jävla AT och hur mkt jag trappat osv. Jag blev fixerad pratade typ bara om det. Det var min varddag, mitt helvete dag ut och dag in.

Jag har 2,5 mg kvar så jag är i slutfasen. Nu börjar det släppa o jag mår mkt mkt bättre än jag gjort på länge. Jag har aldrig missbrukat stesolid så jag slipper sug/cravings efter piller.
När man trappar benzo tar det enorm energi o det kan nog bli för andra som för mig att man knappt orkar med ngt annat än sig själv.

Man jobbar sig genom en resa i helvetet. Stötta o peppa. Förneka inte det den som har AT känner, dess känslor o upplevelser är riktiga o säg aldrig det jag fick höra - Det kan omöjligt vara så där jobbigt o så länge! Jo det kan det även efter sista pillret. Då kan man få postakutabstinens. Var påläst, se vilka hemska symtom dessa piller för med sig när man bestämmer sig för att lägga av...Och uppmuntra till att trappa långsamt. Sluta rakt av tror många är den rätta vägen men det medför sig värre utsättningssymtom o är rent livsfarligt.

Jag har tragglat i två år med många misslyckande pga att jag inte stått ut med AT då jag tog bort för många mg. Haft för bråttom. Nu ser jag land i horisonten och min resa är på väg mot land. Inte lika stormig o symtom försvinner ett för ett...
Senast redigerad av magica69 2016-08-08 kl. 10:42.
Citera
2016-08-08, 12:34
Medlem
magica69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blaha95
Du får även komma ihåg att mycket av AT'n ligger i ditt huvud. Går du runt och tänker på att du kommer få det, såklart att du får det då.
Och mkt sitter faktiskt fysiskt....det är den verkliga sanningen...det är inte precis placeboframkallade symtom...
Citera
2016-08-08, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magica69
Och mkt sitter faktiskt fysiskt....det är den verkliga sanningen...det är inte precis placeboframkallade symtom...

Men du vet väl att man kan tänka sig till fysiska symptom också. Så fort jag tänker på min hjärtklappning o mina extraslag på hjärtat så börjar jag få dem. Samma gäller yrsel och annat trevligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in