2024-05-06, 18:19
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flouvonne
Där ser man, trodde Inderal var relativt lätt att få utskrivet. Ponera att man kommer till VC med historik av ångest, panikångest etc sen många år tillbaka och med KBT i bagaget också, och lägger fram det som att man inte vill ha något beroendeframkallande utan bara något att ta vid behov, som inför jobbintervjuer etc. Då borde de inte vara så kinkiga va? Ingen historia av missbruk i någon journal heller för den delen.

Alternativt finns det nått liknande preparat som inte är beroendeframkallande eller narkotikaklassat?

(min fetning)
Det är nog rätt infallsvinkel, samtidigt har jag en god vän som nekades det då hans 24h EKG var UA, så det är absolut inte bara att hämta.

Skulle isf vara någon liknande betablockerare.
Citera
2024-05-07, 09:13
Medlem
Citat:
Där ser man, trodde Inderal var relativt lätt att få utskrivet. Ponera att man kommer till VC med historik av ångest, panikångest etc sen många år tillbaka och med KBT i bagaget också, och lägger fram det som att man inte vill ha något beroendeframkallande utan bara något att ta vid behov, som inför jobbintervjuer etc. Då borde de inte vara så kinkiga va? Ingen historia av missbruk i någon journal heller för den delen.

Alternativt finns det nått liknande preparat som inte är beroendeframkallande eller narkotikaklassat?

Jag fick ut inderal relativt enkelt , jag har oxazepam på recept sedan många år tillbaka. Förklarade en situation för min läkare att det nog är dags för mig att trappa ner på dessa för att sedan sluta helt och hållet och att jag påbörjat nedtrappning på egen hand samt att jag upplever hjärtklappningar/störd hjärtrytm under processen. Jag presentera inderal själv och sa att jag läst på om det och det vore ett bra alternativ för mig under min nedtrappning för att balansera ut det hela. Samt att det inte är narkotikaklassat eller beroendeframkallande för den delen. Jag tror mycket beror på läkare, vissa är hårdare.

Jag ligger nu på 30mg oxazepam samt 10mg inderal under dagen. Måste ge inderal en 10 poängare i betyg. Kommer höja dosen lite mer efter jag käkat min sista oxazepam
, vilket jag siktar på i slutet av veckan.
Senast redigerad av gloriusbastardo 2024-05-07 kl. 09:18.
Citera
2024-05-07, 11:58
Medlem
yournotlikemes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriusbastardo
Jag fick ut inderal relativt enkelt , jag har oxazepam på recept sedan många år tillbaka. Förklarade en situation för min läkare att det nog är dags för mig att trappa ner på dessa för att sedan sluta helt och hållet och att jag påbörjat nedtrappning på egen hand samt att jag upplever hjärtklappningar/störd hjärtrytm under processen. Jag presentera inderal själv och sa att jag läst på om det och det vore ett bra alternativ för mig under min nedtrappning för att balansera ut det hela. Samt att det inte är narkotikaklassat eller beroendeframkallande för den delen. Jag tror mycket beror på läkare, vissa är hårdare.

Jag ligger nu på 30mg oxazepam samt 10mg inderal under dagen. Måste ge inderal en 10 poängare i betyg. Kommer höja dosen lite mer efter jag käkat min sista oxazepam

Bra jobbat hörru. Ge dig själv en klapp på axeln och fortsätt såhär. Precis som jag skrev innan är Inderal en life-saver just när det kommer till GABA nedtrappningar då pulsen och skakningarna kommer som ett brev på posten.
Citera
2024-05-07, 12:36
Medlem
Tänkte försöka hjälpa min bror att sluta med Ksalol, som han tagit dagligen i ca 5 år.
Han har aldrig tagit större doser, utan självmedicinerat 1mg per dag.

De känns inte som de borde vara nån jätte AT på denna lilla mängd?
Kan man inte krossa de blåa och bomba, och trappa ner väldigt sakta?
Citera
2024-05-07, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yournotlikeme
Bra jobbat hörru. Ge dig själv en klapp på axeln och fortsätt såhär. Precis som jag skrev innan är Inderal en life-saver just när det kommer till GABA nedtrappningar då pulsen och skakningarna kommer som ett brev på posten.

Om inte det vore för din hjälp och vägledning hade jag nog gett upp efter första dagen och legat på avgiftning
Citera
2024-05-07, 13:14
Medlem
Flouvonnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Getyourmindright
Tänkte försöka hjälpa min bror att sluta med Ksalol, som han tagit dagligen i ca 5 år.
Han har aldrig tagit större doser, utan självmedicinerat 1mg per dag.

De känns inte som de borde vara nån jätte AT på denna lilla mängd?
Kan man inte krossa de blåa och bomba, och trappa ner väldigt sakta?

5 år är en väldigt lång tid att knapra ksalol! Även fast det bara är 1mg så kommer AT vara brutal gissar jag. Men börja med att trappa ner, dela tabletten på hälften och låt din bror köra så några v. Sen delar han halvorna på hälften o kör det ett tag och sen klipper han allt.

Något i den stilen hade jag satsat på.
Citera
2024-05-07, 13:16
Medlem
Flouvonnes avatar
Citat:

Skönt att höra att inderal funkade! Lägger man fram det rätt till läkaren borde det nog gå att få ut. Och bra jobbat förresten, fortsätt kämpa!
Citera
2024-05-07, 14:16
Medlem
yournotlikemes avatar
Citat:
Om inte det vore för din hjälp och vägledning hade jag nog gett upp efter första dagen och legat på avgiftning

Sånt här glädjer mig att höra ska du veta! Det betyder att allt piss och skit jag gått igenom och den kunskap kring allt jag samlat på mig omedvetet i detta kan och hjälper andra att inte hamna i samma situation och faktiskt ta sig ur skiten innan andra precis som jag på den tiden pga. okunskap och ren idioti krampar och riskerar livet.

För din vetskap kan du ta upp till 60mg Inderal utan att det är farligt för dig. Jag brukade ta 30-40mg och gick då från att känna pulsen i bröstet och skaka till att känna mig tvärlugn. Är en riktigt bra medicin speciellt just för att den ej är beroendeframkallande. Dock hjälper den ju bara för fysiska symptom och inte det psykiska man får brottas med när man kliver av bens men eftersom kroppen och psyket lirar i samma liga så lugnar du ner kroppen kommer det mentala också följa med (till en viss del).

Grym är du broder! Fortsätt såhär så kommer du tacka dig själv resten av livet ut. Hur är dina andra symptom? Ångest? Fysiska symptom? Fungerar sömnen?
Citera
2024-05-07, 15:20
Citat:
Sånt här glädjer mig att höra ska du veta! Det betyder att allt piss och skit jag gått igenom och den kunskap kring allt jag samlat på mig omedvetet i detta kan och hjälper andra att inte hamna i samma situation och faktiskt ta sig ur skiten innan andra precis som jag på den tiden pga. okunskap och ren idioti krampar och riskerar livet.

För din vetskap kan du ta upp till 60mg Inderal utan att det är farligt för dig. Jag brukade ta 30-40mg och gick då från att känna pulsen i bröstet och skaka till att känna mig tvärlugn. Är en riktigt bra medicin speciellt just för att den ej är beroendeframkallande. Dock hjälper den ju bara för fysiska symptom och inte det psykiska man får brottas med när man kliver av bens men eftersom kroppen och psyket lirar i samma liga så lugnar du ner kroppen kommer det mentala också följa med (till en viss del).

Grym är du broder! Fortsätt såhär så kommer du tacka dig själv resten av livet ut. Hur är dina andra symptom? Ångest? Fysiska symptom? Fungerar sömnen?

Får jag skriva ett meddelande till dig privat?
Citera
2024-05-07, 18:11
Medlem
yournotlikemes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lefreak
Får jag skriva ett meddelande till dig privat?

Självklart.
Citera
2024-05-07, 21:23
Medlem
Citat:

Tack till dig, kingen !

Jag skulle säga att mina andra symptom går att hantera. Ångesten tacklar jag , pga jag under stor del av mitt liv haft allmän ångest och vet hur jag ska handskas med den.

Min värsta symptom är ju min hjärtklappning/smärta i bröstet/hjärtat slår i otakt, och det kommer i samband med att oxazepam rinner ur kroppen och jag känner av det väldigt fort. Vilket kan resultera i en panik attack, pga mitt katastroftänk. Men jag börjar lära mig att sitta kvar i stunden och låta mitt hjärta banka på, låta känslorna bara skölja över, tills jag finner lugnet igen. För det går över inom 20-30 minuter. Jag har tagit den kampen nu i några dagar, springer inte och tar medicin utan jag väntar och finner lugnet och håller mig till mina medicin tider. Sömnen är ganska dålig så här dags, tar någon timma för att somna in och vaknar flera gånger under natten.

Känner bara att jag kommer behöva höja intaget på inderal medans jag trappar ner på oxazepam. Hur är det att trappa ner på inderal efter 2-3 veckors bruk ? Hoppas inte det är lika tufft som benso
Citera
2024-05-07, 21:24
Medlem
Citat:
Skönt att höra att inderal funkade! Lägger man fram det rätt till läkaren borde det nog gå att få ut. Och bra jobbat förresten, fortsätt kämpa!

Tackar !

Hur går det för dig ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in