Citat:
Ursprungligen postat av
MyMasterPiece
I många individuella sporter skulle jag vilja påstå, så länge kvinnan är världsmästaren i sin sport och inte möter top 10 av männen i samma sport.
Du underskattar grovt den fysiska skillnaden. Den är enorm. Kan ge ett personligt exempel.
Jag är 40+, 180 cm och väger 78 kg så inget jättemuskelberg eller ung. Tränar inomhusrodd på egen hand hemma sen några år tillbaka. Min träning är inte optimerad och jag tränar en bråkdel av vad världseliten kvinnor tränar. På 10 000 m är jag lika snabb som det kvinnliga världsrekordet i åldersgruppen 30-39 för distansen. Är något långsammare än världsrekordet för 19-29 kvinnor men inte med mycket. Och prestationsmässigt jämfört med män är jag en dussinvara. Duktig för en hemmatränad filur men långt ifrån att vara topp elitklass. (
redigerat: kollade upp rekorden och hade blandat ihop dem, var snabbare än 19-29 men inte 30-39)
Annat talande rodd exempel är att världsrekordet på 2000 m kvinnor är 6:22. Världsrekordet för pojkar ålder 13-14 är 6:16.
I rena fysiska sporter som rodd har kvinnor ingen chans ens mot unga pojkar. Har sporten ett väldigt stort skicklighetselement är kanske skillnaden något mindre men skulle bli förvånad om det ändå inte gäller att de bästa unga pojkarna presterar bättre än kvinnlig världselit.
Kan tillägga att det hela förövrigt är rätt löjligt om det handlar om att "män är bäst, kvinnor suger" eller något i den stilen. En kvinna som är bäst i världen är värd lika mycket respekt som en man som är det. På samma sätt som världsmästaren i flugvikt i boxning inte är sämre än tungviktsmästaren bara för att han är fysiskt underlägsen.