2020-11-16, 15:30
Medlem
Skytte. Amerikanskan Margaret Murdock tog silver i skyttetävlingen i OS i Montreal 1976. Det fanns ingen damklass i skytte på den tiden, så Murdock besegrade alla männen utom en.

År 1967 satte hon världsrekord i knästående gevärsskytte. Ingen man hade dittills skjutit bättre än hon gjorde då.

https://en.wikipedia.org/wiki/Margaret_Murdock
Citera
2020-11-16, 15:47
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Vet inte om män och kvinnor brukar tävla mot varandra i klättring men hon har absolut ”vunnit” mot män.
Vaga beskrivningar och svävande svar. Jag tjej-gissar att du blev "slagen" av nån ung kvinna som klättrat halva livet när du hade afterwork-klättring på nya jobbet efter middag och några öl.
Som källa för detta har vi min text. Ser fram emot ditt svar och dina källor.
Citera
2020-11-16, 15:48
Medlem
Jack-Ryans avatar
Yatzy kanske
Citera
2020-11-16, 15:52
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Vaga beskrivningar och svävande svar. Jag tjej-gissar att du blev "slagen" av nån ung kvinna som klättrat halva livet när du hade afterwork-klättring på nya jobbet efter middag och några öl.
Som källa för detta har vi min text. Ser fram emot ditt svar och dina källor.

Jag är skitdålig på att klättra så att en brud slår mig är inget konstigt. Jag säger bara att klättring är en sport där tjejer kan tävla mot snubbar. Vighet och låg kroppsvikt är ju fördelar här. Vad vill du ha för källa?
Citera
2020-11-16, 15:59
Medlem
Citat:
Jag är skitdålig på att klättra så att en brud slår mig är inget konstigt. Jag säger bara att klättring är en sport där tjejer kan tävla mot snubbar. Vighet och låg kroppsvikt är ju fördelar här. Vad vill du ha för källa?
Tråden handlar om "Sport där kvinnor har chans att vinna mot män?"
Du presenterar klättring som ett alternativ. Jag ifrågasätter. Din boll...
Citera
2020-11-16, 16:00
Medlem
kevinhoflands avatar
Fotboll.

Alla vänster människor vill ju att de ska tjäna lika mycket så då borde man väl vara lika bra. Precis som i arbetslivet. Eller har de fel?
Citera
2020-11-16, 16:01
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Tråden handlar om "Sport där kvinnor har chans att vinna mot män?"
Du presenterar klättring som ett alternativ. Jag ifrågasätter. Din boll...

Vad är det du ifrågasätter? Att brudar kan slå snubbar i klättring?
Citera
2020-11-16, 16:03
Medlem
Riksdalerns avatar
Citat:

I beg to differ:

https://www.youtube.com/watch?v=LBi22AKvsK0

För övrigt kvinnor är inte värdelösa, men dem är LÅNGT ifrån så jävla sjukt imponerande män är på sporter, går inte jämnföra...

Men OK vi kör ett år efter pandemin är över, alla sporter så tävlar männen enbart mot kvinnor i varenda sport.

Männen skulle vinna varenda sport, till och med schack där logiskt tänkande behövs där kvinnor använder emotionellt tänkande.
Citera
2020-11-16, 16:05
Medlem
Citat:
Vad är det du ifrågasätter? Att brudar kan slå snubbar i klättring?
Ja! Exakt det. Är klättring en sport där kvinnor (inte en kvinna) har chans att vinna mot män (inte en man).

EDIT: Om du tar dig friheten att handplocka en kvinna så tar jag mig friheten att handplocka en man.
Citera
2020-11-16, 16:11
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksdalern
I beg to differ:

https://www.youtube.com/watch?v=LBi22AKvsK0

För övrigt kvinnor är inte värdelösa, men dem är LÅNGT ifrån så jävla sjukt imponerande män är på sporter, går inte jämnföra...

Men OK vi kör ett år efter pandemin är över, alla sporter så tävlar männen enbart mot kvinnor i varenda sport.

Männen skulle vinna varenda sport, till och med schack där logiskt tänkande behövs där kvinnor använder emotionellt tänkande.

Jag har inte sagt att tjejer är bättre än män överlag i klättring. Det jag säger är att det är en sport där det faktiskt kan vara en fördel att väga lite, vara vig och ibland också ha små händer som kan greppa små grepp.
Citera
2020-11-16, 16:12
Medlem
Stryp-Enoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyMasterPiece
I många individuella sporter skulle jag vilja påstå, så länge kvinnan är världsmästaren i sin sport och inte möter top 10 av männen i samma sport.

Du underskattar grovt den fysiska skillnaden. Den är enorm. Kan ge ett personligt exempel.

Jag är 40+, 180 cm och väger 78 kg så inget jättemuskelberg eller ung. Tränar inomhusrodd på egen hand hemma sen några år tillbaka. Min träning är inte optimerad och jag tränar en bråkdel av vad världseliten kvinnor tränar. På 10 000 m är jag lika snabb som det kvinnliga världsrekordet i åldersgruppen 30-39 för distansen. Är något långsammare än världsrekordet för 19-29 kvinnor men inte med mycket. Och prestationsmässigt jämfört med män är jag en dussinvara. Duktig för en hemmatränad filur men långt ifrån att vara topp elitklass. ( redigerat: kollade upp rekorden och hade blandat ihop dem, var snabbare än 19-29 men inte 30-39)

Annat talande rodd exempel är att världsrekordet på 2000 m kvinnor är 6:22. Världsrekordet för pojkar ålder 13-14 är 6:16.

I rena fysiska sporter som rodd har kvinnor ingen chans ens mot unga pojkar. Har sporten ett väldigt stort skicklighetselement är kanske skillnaden något mindre men skulle bli förvånad om det ändå inte gäller att de bästa unga pojkarna presterar bättre än kvinnlig världselit.

Kan tillägga att det hela förövrigt är rätt löjligt om det handlar om att "män är bäst, kvinnor suger" eller något i den stilen. En kvinna som är bäst i världen är värd lika mycket respekt som en man som är det. På samma sätt som världsmästaren i flugvikt i boxning inte är sämre än tungviktsmästaren bara för att han är fysiskt underlägsen.
Senast redigerad av Stryp-Enok 2020-11-16 kl. 16:40.
Citera
2020-11-16, 16:15
Medlem
senaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trettonkommafemcm
Jag vet inte riktigt var skytte räknas in, men det borde kunna vara en könsneutral sport?

Män ser bättre på sikt medan kvinnor uppfattar ett bredare färgspektra, så det beror nog på vad som skjuts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in