2020-11-15, 21:06
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Det är skitsamma om chanserna är låga eller inte.
För övrigt är det inte schysst att jämföra män med kvinnor när antalet som utövar sporter är i högre antal män, du kan ju kolla antalet registrerade fotbollsspelare t.ex.
Givetvis så blir chanserna större att de blir fler bättre fotbollsspelare bland män då.
"Av världens totalt drygt 120 miljoner registrerade fotbollsspelare är drygt 10 miljoner kvinnor. "
De finns ingenting som säger att en kvinna inte kan prestera bättre i idrott än män.

De sporterna jag tog upp var exempel där chanserna var högre för kvinnor, jag ser dock inte några direkt hinder varför kvinnor inte skulle kunna bli bra fotbollsspelare på individnivå.
Det finns enormt mycket som talar emot. Det är helt uppenbart varför. Att säga att det inte finns något som hindrar kvinnor att vara lika bra som män i sporter där man vinner genom att vara starkare och snabbare är lika korkat som att säga att det inte finns något som hindrar en hare från att äta upp en varg. Det är ett naturens faktum att Bell-kurvorna inte överlappar när det gäller dessa egenskaper mellan kvinnor och män. Och faktumet att detta ses genom hela djurvärlden (ibland med omvända roller) är ett obestridligt bevis på den genetiska grunden för det.
Citera
2020-11-15, 21:08
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Detta är det enda exemplet jag vet på en idrott där kvinnor överträffar män. Men jag tror inte på fetthypotesen. Det skulle innebära att en man kan bli lika duktig genom att gå upp lite i fett och jag tror att det ligger mer än så bakom.

Nja, män kan inte samla fett fördelat på samma ställe som kvinnor.
Det är nog inte hela förklaringen.
Men genetik spelar mycket större roll i sporter än vad vi oftast vill tro.
Ta uttagningar i simmästerskap för ungdomar.
I de första deltävlingarna kommer man se korta simmare, långa simmare, olika kroppsvikter m m.
Men i finalerna har oftast de flesta sållats bort och kvar är simmare med långa armar, v-formade ryggar, jämnt fördelad muskulatur osv.
Varför är västafrikaner mer framgångsrika på sprint/100m?
Varför kommer de flesta långdistanslöpare från en enda region i Etiopien högländer?
Men visst.
Senast redigerad av GlennvonGoteborg 2020-11-15 kl. 21:19.
Citera
2020-11-15, 21:13
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Feminism --> Jämställdhet och diskriminering
/Moderator
Citera
2020-11-15, 21:16
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Nja, män kan inte samla fett fördelat på samma ställe som kvinnor.
Men visst. Det är nog inte hela förklaringen.
Googlade lite extremdistans simmerskor och kan konstatera att det finns en del mulliga typer med fettdistribution som du beskriver men det finns exempel på motsatsen också. Det är uppenbarligen inte en nackdel att vara lite mullig men det är inte förklaringen till att de i just detta fall är bättre än männen.
Citera
2020-11-15, 21:17
Medlem
Män verkar ha större variation i sin begåvning än kvinnor, det finns massor med män som är underpresterande och inte ens kan drömma om att nå upp till en genomsnittskvinnas nivå, men det finns även ett antal män i andra änden av skalan som är otroligt begåvade. Kanske är förklaringen evolutionär - det behövs inte så många duktiga hanar för att befrukta en stor mängd honor, resten av männen kan kastas bort.
Citera
2020-11-15, 21:17
Medlem
Konfucius2s avatar
Något of topic;

Om man applicerar detta tänk på andra områden...

Nästan alltid manliga namn. Forskning, matlagning, konst etc.

Ja till och med religion...

Frågan är dock, om vi befinner oss vid ett paradigmskifte?

är det kvinnor som kommer dominerar om 50-100år?

Den Manliga storhetstiden närmar sig sitt slut
Senast redigerad av Konfucius2 2020-11-15 kl. 21:24.
Citera
2020-11-15, 21:20
Medlem
Finns ett antal sporter där kvinnor och män tävlar på samma vilkor och kvinnor vinner idag, i princip all hästsport t.ex.
Sen borde även dart och skytte vara sporter där en kvinna kan vinna över en man.
Sen någon har nämt gymnastik men idag är det enorm skillnad i hur man bedömmer idrotten en man skulle nog inte få så höga poäng i kvinlig gymnastik och vise versa.
Skulle nog även säga att i varpa, bouls eller boelle är det nog ganska jämt mellan könen.
Pratar vi rena fysiska idrotter är det nog rätt kört, själv tävlade jag i tyngdlyftning som pojk dvs under 18år. De resultaten jag hade då ligger ganska precis på de giltiga kvinnliga världsrekorden i motsvarande viktklass.
Senast redigerad av SkogsSaab 2020-11-15 kl. 21:26.
Citera
2020-11-15, 21:29
Medlem
Unisertits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Självklart är män, generellt sett, starkare än kvinnor. Jag har inte påstått något annat. Men i de idrotter jag tar upp (F1, dart och biljard) ser jag ingen fördel av att ha mer styrka än din konkurrent. Åtminstone så länge din konkurrent har medelmåttig styrka eller mer. Men bland världseliten är det väldigt få kvinnor i idrotterna (så vitt jag vet i alla fall), och den uppenbara frågan är ju "Varför?"

Jag tror du kan ha rätt i att män är bättre på att fokusera. Vad gäller risker är det väl tämligen etablerat att män tenderar att ta större risker än kvinnor, sedan gäller det bara att förstå (eller åtminstone undersöka) om/hur detta risktagande leder till bättre prestationer inom idrott.
Mitt argument hade inget med styrka att göra. Du får gärna utvidga ditt argument in till E-sport också, där män dominerar.

Vad jag förstår så behöver man vara i bra form och ha bra uthållighet för att köra formula 1 på hög nivå. G-krafter och ständigt fokus i timmar samt bra reflexer.

Varför? Det beror på dom genetiska skillnaderna mellan män och kvinnor. Faktum kvarstår, även när man tar hänsyn till antalet utövare att det finns inga kvinnor som någonsin når männens högsta nivå. Om det vore relativt jämnt och det inte fanns några genetiska skillander så borde i en sport där det finns 10% satsade kvinnliga utövare, finnas en representation av 10% kvinnor på toppnivåerna. Men det finns det inte. Dom kommer inte ens i närheten.

Och detta gäller inte endast sport, det gäller vanliga arbeten där man nu vill kvotera in kvinnor i höga positioner för att man inte klarar av att hantera verkligheten där män är helt enkelt bättre än kvinnor på det mesta.
Citera
2020-11-15, 21:42
Medlem
-Mystics avatar
Konståkning?
Citera
2020-11-15, 22:07
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Kolla in en video från youtube som handla om:
”Battle of the sexes” Den skildrar den legendariska tennismatchen mellan rättvisekämpen Billie Jean King och mediadomptören Bobby Riggs. Under den spexiga ytan var det ett möte på blodigt allvar, med makt att lyfta eller stjälpa 1970-talets kvinnorörelse.

Billie Jean King var vid tillfället en av världens bästa tennisspelare, en 29-åring från Kalifornien som hade vunnit Wimbledon fem gånger. Hennes motståndare Bobby Riggs, då 55, var en före detta elitspelare . Billie vann den matchen...
Dock hade Bobby tidigare spöat topprankade tennisspelare, finns ryckte om att han la sig.

Hur som helst, inom vilka sporter i dagsläget kan kvinnor mäta sig mot män?

Hästsport tänker jag på, men mer...
Jag funderade i liknande banor för nåt år sedan och startade följande tråd: (FB) Sport/spel där kvinnor dominerar män?

Kanske kan vara av intresse.

Edit: Kollade igenom tråden och såg att den redan nämnts. Ser också att folk verkar komma med ungefär samma förslag nu som då, men det är ju intressant ändå.
Senast redigerad av HanMedPinnen 2020-11-15 kl. 22:37.
Citera
2020-11-15, 22:08
Medlem
Extreme Poohsticks?
Citera
2020-11-15, 22:24
Medlem
Jag skulle påstå att kvinnor kan vara likvärdiga i sporter där inte hastighet och styrka är de största kriterierna.

- golf
- curling (stavas det så)

Ja helt enkelt sporter som kräver finnes och noggrannhet mer än något annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in