2020-11-16, 10:37
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Känner en tjej som är ruggigt vältränad och tävlar i klättring. Kan säga med säkerhet att hon tar sig upp snabbare för valfri vägg än alla snubbar jag känner.
Man får ju jämföra med andra som håller på med det.

Sarah Sjöström är säkert snabbare på att simma än alla snubbar du känner.
Citera
2020-11-16, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
* Schack
* 9-ball

Känns som det skulle vara 50/50

Har du exempel på att en kvinna någonsin vunnit någon turnering i schack på elitnivå?

I Lotto kan det nog vara lika.
Citera
2020-11-16, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsKonung
Skeet. Där tävlade man tillsammans i OS fram till 1992 då en kvinna vann. Sedan delade man det i två grenar för männens ego klarade inte det.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/ISSF_Olympic_skeet

Skeet (OS) finns ju i två grenar.

Mixed (både män och kvinnor får tävla här) och Women (där bara kvinnor får tävla)
Citera
2020-11-16, 10:39
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Kolla in en video från youtube som handla om:
”Battle of the sexes” Den skildrar den legendariska tennismatchen mellan rättvisekämpen Billie Jean King och mediadomptören Bobby Riggs. Under den spexiga ytan var det ett möte på blodigt allvar, med makt att lyfta eller stjälpa 1970-talets kvinnorörelse.

Billie Jean King var vid tillfället en av världens bästa tennisspelare, en 29-åring från Kalifornien som hade vunnit Wimbledon fem gånger. Hennes motståndare Bobby Riggs, då 55, var en före detta elitspelare . Billie vann den matchen...
Dock hade Bobby tidigare spöat topprankade tennisspelare, finns ryckte om att han la sig.

Hur som helst, inom vilka sporter i dagsläget kan kvinnor mäta sig mot män?

Hästsport tänker jag på, men mer...
r där kvi

Rent generellt brukar män vara fysiskt något starkare än kvinnor. Undantag finns så klart. Men jag kan tänka mig att det finns många sporter där kvinnor kan tävla med männen med rättvisa villkor. T.ex. hästsport, skytte, curling, även bilsport, för att nämna några. Finns nog flera typer av sporter om man börjar tänka efter.
Men att tävla i sporter som är mycket fysiska så har nog männen en viss fördel, t.ex. brottning, hockey, rugby, tyngdlyftning osv.
Men däremot så finns det möjligheter att ha 50/50 blandning av män och kvinnor i båda lagen i många sporter, t.ex. volleyboll, tennis och många fler sporter. Sådant skulle man vilja se mer av.
Citera
2020-11-16, 10:49
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titanicsurvivor

Man bör inte jämföra elitidrottare med amatörer oavsett män eller kvinnor...
Citera
2020-11-16, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlydeveloper
Jag tror ändå, eller jag hoppas iaf att det är av anledningen att det är betydligt fler än som spelar schack.

Men jag förstår ändå inte varför det finns fler män på extremskalan av genier, vad är det som hämmar kvinnor att nå den där absoluta briljansen som vissa män uppnår.

Jag tänker mig Isaac Newton, Beethoven, Mozart, Einstein, Nils Bohr, Magnus Carlsen, Andrew Wiles osv

IQ normalfördelning skiljer något mellan män och kvinnor. Män har en plattare kurva vilket innebär att det spretar mer åt sidorna. Fler genier men också fler idioter. Männens medelIQ är också 2-3 punkter högre än kvinnors. Sammantaget så ger det avsevärt fler manliga genier på topp.

Hade det varit tvärtom hade kvinnorna styrt.
Indirekt så styr ju ändå kvinnorna genom sitt val av partner. Idioterna väljs bort då de är dåliga försörjare. Eller numera med socialbidrag så får även idioterna yngla av sig. Mänskligheten går utför.
Citera
2020-11-16, 10:53
Medlem
Konstsim,simhopp och de vanliga rondflicksporter som tillägnas oss män. Övrig flicksport är inte attraktivt för mänskligheten eller reklambranschen.
Har läst någonstans att SVT sänder flickishockey på nationell tv?? Hahaha
Citera
2020-11-16, 10:57
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titanicsurvivor

Jag känner flera män som håller på med klättring och hon har definitivt en bra chans även mot dem.
Citera
2020-11-16, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Kolla in en video från youtube som handla om:
”Battle of the sexes” Den skildrar den legendariska tennismatchen mellan rättvisekämpen Billie Jean King och mediadomptören Bobby Riggs. Under den spexiga ytan var det ett möte på blodigt allvar, med makt att lyfta eller stjälpa 1970-talets kvinnorörelse.

Billie Jean King var vid tillfället en av världens bästa tennisspelare, en 29-åring från Kalifornien som hade vunnit Wimbledon fem gånger. Hennes motståndare Bobby Riggs, då 55, var en före detta elitspelare . Billie vann den matchen...
Dock hade Bobby tidigare spöat topprankade tennisspelare, finns ryckte om att han la sig.

Hur som helst, inom vilka sporter i dagsläget kan kvinnor mäta sig mot män?

Hästsport tänker jag på, men mer...

Skeet - lerduveskytte, i barcelona-os var en tjej grymt överlägsen männen, så till påföljande fanns en herr o damklass så att "förnedringen" inte skulle upprepas....
Citera
2020-11-16, 11:10
Medlem
Rauno1s avatar
Slid-fjärtar
Citera
2020-11-16, 11:23
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Känner en tjej som är ruggigt vältränad och tävlar i klättring. Kan säga med säkerhet att hon tar sig upp snabbare för valfri vägg än alla snubbar jag känner.
Tävlar i klättring skriver du. Har hon vunnit någon tävling mot män?
Citera
2020-11-16, 11:28
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Tävlar i klättring skriver du. Har hon vunnit någon tävling mot män?

Vet inte om män och kvinnor brukar tävla mot varandra i klättring men hon har absolut ”vunnit” mot män.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in