2020-11-16, 13:28
Medlem
Hej! Jag är med i landslaget i sportskytte gevär 10m & 50m. I vår idrott kan man jämföra dam resultat och herr resultat i princip rakt av på både amatörnivå och den högsta elitnivån.

Dock så vet jag att herrarna skjuter märkbart bättre än kvinnorna på elitnivå i pistol (samtliga grenar).

Sen läste jag att någon tidigare i nämnde skeet. Det stämmer att det finns tillfällen på den högsta världsnivån då kvinnor slagit männen. Men i det stora hela ligger herr resultaten före damerna.
Citera
2020-11-16, 13:32
Medlem
Scalpings avatar
Miss Universum 😀

andra bedömningssporter som går ut på att hetsa upp mannen,typ konståkning, gymnastik, dans och gyttjebrottning.
Senast redigerad av Scalping 2020-11-16 kl. 13:36.
Citera
2020-11-16, 13:33
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trevliggrabb
Men vad du "känner" stämmer dock inte överens med verkligheten. I schack har man ju just specialsystem för att kalla en kvinna grandmaster där poängen är betydligt lägre än för en manlig grandmaster. Det är heller inga kvinnor med i toppturneringarna, de kan inte mäta sig.

Judit Polgar var världs-4a har jag för mig. Pia och Anna Cramling tar 99% av flashbackarna.
Citera
2020-11-16, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Judit Polgar var världs-4a har jag för mig. Pia och Anna Cramling tar 99% av flashbackarna.

Det är lustigt, varenda gång jag har sett en sådan här diskussion om män kontra kvinnor så vill någon med låg IQ göra en stor poäng av anekdotisk bevisföring.

Men du?
Jag kände en kvinna som var 1.95 och längre än de flesta män och längre än 99% av flashbackarna.
Så nu kan du faktiskt även få gå runt och tro att kvinnor är precis lika långa (om inte längre) än män.
Citera
2020-11-16, 13:54
Medlem
All form av hästsport
Citera
2020-11-16, 13:56
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Det är lustigt, varenda gång jag har sett en sådan här diskussion om män kontra kvinnor så vill någon med låg IQ göra en stor poäng av anekdotisk bevisföring.

Men du?
Jag kände en kvinna som var 1.95 och längre än de flesta män och längre än 99% av flashbackarna.
Så nu kan du faktiskt även få gå runt och tro att kvinnor är precis lika långa (om inte längre) än män.

Nu var ju inte Ts "sport där snittet är...". Så du får nog ta ett andetag och läsa om tråden eller nåt.

Du skrev att det inte finns kvinnor i toppen - jag nämnde två exempel (pia och judit) som är/har varit där. Anna Rudolf spöade Nigel Short för inte länge sen heller.
Citera
2020-11-16, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Nu var ju inte Ts "sport där snittet är...". Så du får nog ta ett andetag och läsa om tråden eller nåt.

Du skrev att det inte finns kvinnor i toppen - jag nämnde två exempel (pia och judit) som är/har varit där. Anna Rudolf spöade Nigel Short för inte länge sen heller.

För det finns inte heller några spelare i toppen och anledningen är ju att kvinnor helt enkelt inte har hjärnor som klarar av logiskt tänkande på männens nivå. Vad ger det ens att dra upp diverse anekdotiska exempel, vad är poängen över huvud taget med det? Det finns vissa hästar som föds med två huvuden, betyder det att vi inte längre kan veta hur en häst ser ut? Totalt efterblivet att försöka dra upp massa anekdoter enbart i syfte att försöka göra verkligheten lite finare och mer PK, när den inte är det. Har man IQ > fiskmås fattar man väl att man talar i generella termer, man får ju intrycket av att du är något slags infantilt barn som man behöver ljuga för att inte göra dig ledsen.

Men för all del.
Anna Rudolf blir ju söndermanglad i turneringar med bättre motstånd, hennes högst uppnådda elo-poäng är inte ens i närheten av toppen eller ens topp-1000.
Judit Polgars högsta uppnådda elo ligger inte ens heller på topp-60 idag.

Det är inte att vara i toppen. Det är inte att kunna ha en chans. Och det är fan inte samma sak som att kvinnor kan mäta sig mot män, de kan de inte. Aldrig någonsin kommer vi ha en schack-värld där det är ens nära på 50/50 mellan män och kvinnor om vilka som vinner turneringar och befinner sig på en viss elo-poäng.
Citera
2020-11-16, 14:21
Medlem
skytte, pistolskytte, gevär, precision, pilbåge etc
Citera
2020-11-16, 14:28
Citat:
Ursprungligen postat av MyMasterPiece
I många individuella sporter skulle jag vilja påstå, så länge kvinnan är världsmästaren i sin sport och inte möter top 10 av männen i samma sport.

Lagsporter som ishockey eller amerikansk fotboll eller basket är bara att glömma.

Vad är logiken i detta? Snarare tvärtom. Lagspelet skulle kunna ge dom fördelar medan om man dumpar en kvinna och en man på en matta och säger brotta ner varandra så är hon ju rökt. Dvs om upplägget är rättvist med viktklass och erfarenhet.
Citera
2020-11-16, 14:33
Medlem
alicia66s avatar
Hundsport,häst sport, golf,rally formel 1 roadracing, bowling, körning. dart, skytte, dans
Citera
2020-11-16, 14:37
Medlem
FinskSvartskalles avatar
Men det är väl inte kuk och kulor eller fitta och pattar som avgör, utan hur tränad och förberedd personen är, fö helvete.
Ta gymnastik t ex. Där e väl båda könen lika duktiga?
Citera
2020-11-16, 15:22
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
För det finns inte heller några spelare i toppen och anledningen är ju att kvinnor helt enkelt inte har hjärnor som klarar av logiskt tänkande på männens nivå. Vad ger det ens att dra upp diverse anekdotiska exempel, vad är poängen över huvud taget med det? Det finns vissa hästar som föds med två huvuden, betyder det att vi inte längre kan veta hur en häst ser ut? Totalt efterblivet att försöka dra upp massa anekdoter enbart i syfte att försöka göra verkligheten lite finare och mer PK, när den inte är det. Har man IQ > fiskmås fattar man väl att man talar i generella termer, man får ju intrycket av att du är något slags infantilt barn som man behöver ljuga för att inte göra dig ledsen.

Men för all del.
Anna Rudolf blir ju söndermanglad i turneringar med bättre motstånd, hennes högst uppnådda elo-poäng är inte ens i närheten av toppen eller ens topp-1000.
Judit Polgars högsta uppnådda elo ligger inte ens heller på topp-60 idag.

Det är inte att vara i toppen. Det är inte att kunna ha en chans. Och det är fan inte samma sak som att kvinnor kan mäta sig mot män, de kan de inte. Aldrig någonsin kommer vi ha en schack-värld där det är ens nära på 50/50 mellan män och kvinnor om vilka som vinner turneringar och befinner sig på en viss elo-poäng.

Ok. 95% av schackvärlden håller inte med dig.

Du motsäger också dig själv hela tiden - ena sekunden säger du att kvinnor inte klarar logiskt tänkande på mäns nivå när jag ger flera exempel på kvinnor som nått framgång mot män i schack, till och med topp 10 i världen. I Sverige har få män kommit upp i Pia Cramlings rating.

Om du skulle vetat det minsta om professionell schack skulle du veta att man inte jämför Elo anno 1990 med Elo 2020.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in