2020-03-07, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Ja ja du menar den där du kopierat av Fredriks investeringsfilosofi rakt av

Makalöst bra
Jo jag är makalöst bra, ta rygg vetja 🙂
Citera
2020-03-07, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Sjukt kul att se jättebabyn BajsBoos triumferande glädjeyttringar efter att ha tajmat rätt under hela 2 veckor..
Jag har tajmat rätt ett helt liv, men självklart så blir det 2 veckor för en som dig som bara varit på börsen i 2 veckor.
Citera
2020-03-07, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Idioten tillsammans med Lund-nogo-zone poppar upp sina huvuden varje gång börsen går ner lite. Sen när börsen, som alltid, vänder upp så försvinner dem. I wonder why.
Väntar på länkarna om ”citaten” du påstår jag skrivit.
Som alltid så försvinner jag när börsen vänder upp? Du är mytoman.. jag lämnar aldrig några forum oavsett hur börser går... du har varit helt rabiat sedan börserna började gå ner.... tror inte du har psyket till att hålla på med aktier om du får psykbryt efter några få procents nedgång. Om ett halvår ligger du i fosterställning och skakar din stackare 😂
Citera
2020-03-07, 18:09
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Här finns ett underbart diagram för er som tycker att börsvärdet i USA januari 2020 går att motivera.

S/P 500 P/S (aktievärde delat med omsättning) har stigit rakt upp sedan den globala bankkrisen 2008 på NYSE, från bottenvärdet 0.6 till 2.3. Senast ett så högt värde återfinns i diagrammet är år 1999. Åter därpå sprack IT-bubblan.
Illa illa.

Dock så skrev jag att det var för högt i december/januari 2020. Om jag minns rätt så skrev jag som ett svar till dig i en tråd att sp 500 hade tappat kontrollen i december redan. Nu har vi dock fått en korrektion och det är från de här nivåerna vi får värdera börsen.

Sen har det tjatats om det, men räntan 2000 var det fyrdubbla. Med en styrränta på 5-6% så fanns det alternativ.
Citera
2020-03-07, 18:12
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Det handlar inte om enstaka dagar, det handlar om att undvika stora nedgångar och vara med på längre uppgångar. Det kräver inte ens perfekt timing. Är man hyfsat nära ger det resultat.
Problemet är att 9 av 10 har fel 9 av 10 gånger.

Det är såklart jättekul när man sålt och börsen fortsätter ner. Då berättar man för alla hur smart man är.

Inte lika kul om den inte går ner, trots att "den är övervärderad". "Börsen är riggad" är kanske den vanligaste meningen skriven i forumet.

Hur många exempel på trådar och inlägg om annalkande krascher kan man hitta från de senaste 10 åren? Många.

Statistiken talar ett tydligt språk. Erfarenheten detsamma. Folk kan inte förutspå framtiden.
Citera
2020-03-07, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Jo jag är makalöst bra, ta rygg vetja 🙂

Får nog göra det
Du verkar vara den som har bäst koll här inne
Antar att du ligger strax bakom Lundberg och Wallenberg
Men du verkar ha mycket frustration inombords
Vart kommer den ifrån ?
Citera
2020-03-07, 18:17
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Problemet är att 9 av 10 har fel 9 av 10 gånger.

Det är såklart jättekul när man sålt och börsen fortsätter ner. Då berättar man för alla hur smart man är.

Inte lika kul om den inte går ner, trots att "den är övervärderad". "Börsen är riggad" är kanske den vanligaste meningen skriven i forumet.

Hur många exempel på trådar och inlägg om annalkande krascher kan man hitta från de senaste 10 åren? Många.

Statistiken talar ett tydligt språk. Erfarenheten detsamma. Folk kan inte förutspå framtiden.

Japp. Håller med... Det är därför jag även har skrivit att runt 90% är betjänta av att investera i indexfonder. Vi med lite större fantasi gör som vi känner för i varje enskild ögonblicksbild.
Citera
2020-03-07, 18:27
Medlem
Kulturmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Den som visar att det har ökat i mer eller mindre samma takt under 5 dagar, med 2000 nya fall per dag?

Kanske är dags att titta in på siffrorna igen?

Frågan är nu har helgens siffror kommer att påverka börshumöret på måndag?
Är det diskonterat med en rätt intensiv spridning i Italien, och radikala åtgärder där?

Varför gick dow upp sista timmen i fredags?
Citera
2020-03-07, 18:29
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Japp. Håller med... Det är därför jag även har skrivit att runt 90% är betjänta av att investera i indexfonder. Vi med lite större fantasi gör som vi känner för i varje enskild ögonblicksbild.
En annan fördel med passiv investering, kanske den mest attraktiva för min del, är att den är just passiv.

Jag har loggat in på Avanza färre gånger än en gång i kvartalet de senaste två åren.

Hur mycket fritid måste jag offra för möjligheten att slå index?

För mycket, anser jag.

Folk med andra prioriteringar anser såklart annorlunda.
Citera
2020-03-07, 18:30
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmannen
Kanske är dags att titta in på siffrorna igen?

Frågan är nu har helgens siffror kommer att påverka börshumöret på måndag?
Är det diskonterat med en rätt intensiv spridning i Italien, och radikala åtgärder där?

Varför gick dow upp sista timmen i fredags?

Det ser illa ut i vissa länder.

För att folk är köpgalna, med all rätta. Det finns fortfarande inget alternativ så en väldigt låg avkastning på börsen är bättre än ingen avkastning alls.
Senast redigerad av sebastian_ 2020-03-07 kl. 18:32.
Citera
2020-03-07, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
En annan fördel med passiv investering, kanske den mest attraktiva för min del, är att den är just passiv.

Jag har loggat in på Avanza färre gånger än en gång i kvartalet de senaste två åren.

Hur mycket fritid måste jag offra för möjligheten att slå index?

För mycket, anser jag.

Folk med andra prioriteringar anser såklart annorlunda.

ja, tycker man stock-picking är kul så blir det ett fritidsintresse.

Själv jämför jag mig med OMX30GI just av den anledningen att indexfonder är mitt alternativ.

Så kan man kika på om man lyckas bättre och se vad man fått i timpeng, haha

Men om man misslyckas är det ju surt... man "sliter" och bara förlorar på det.
Citera
2020-03-07, 18:43
Medlem
Citat:
Det är givetvis ingen slump att jag gör mer rätt än fel. Du skulle ha sett mig i veckan när jag sitter framför datorn med två mobiler i knät i min iver att agera i exakt rätt ögonblick..

Nej, gud vilken tråkig bild du ger.

Har du inte ens råd med några rejäla skärmar din stackare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in