Precis. Denna ekonomiska kris har världens regeringar skapat själva och nu vill marknaden att de som har skapat krisen ska hjälpa dem? Som att be vargen att föda upp kycklingar. Kompetensen inom både politik och näringsliv är bedrövligt låg... eller snarare "feg". Det finns säkert de som vet som vad borde göras men ingen vågar säga det då den stora massan av folk "kräver" handling även om den är kontraproduktiv.
// CC
Instämmer.
Hoppas det här är slutet på den globalism vi sett de senaste årtionden. Vi kan inte göra oss beroende av kinesiskt slavarbete och omvärlden i allt för hög grad. Sverige är ett av världens mest exportberoende länder, vi kan inte överleva utan det. Export är ju bra, men vid kriser som denna bör vi ha en backup plan, vi kan inte alltid förlita oss på vår export och öppna gränser.
Har inte varit inne och läst här de senaste dagarna. Så nu tänkte jag backa till strax innan öppning igår och följa kommentarerna i det största börsraset i Sverige någonsin.
Vi lever mitt i historiens vingslag gott folk. Inse att gårdagen blir en dag som människor som inte ens är födda idag kommer läsa och skrämmas av.
1987 är 33 år sedan, och det är fortfarande en klassiker.
Man önskar att Flashback funnits 1987, snacka om häftigt det hade varit att kunna gå tillbaka och följa paniken i den tråden, Svarta måndagen-tråden.
Man var liten på den tiden
Men vilken tråd det hade varit
Tänk om päronen hade köpt Latour för några tusen till mig då
Skrämmande tanke
Tänk vad tiden går
Vi skapar ny historia
Svenne är så rökt, håller med
Bra av Kamp att ta upp detta nu
Nu ska svenne in på botten o byta till en säkrare ränte fond för att han tror han är bättre än AP7
Tack o go natt
400 , jag darrar
Får ju tusenlappar varje månad redan nu i utdelning
Kommer jag klara ett liv i värmen på gamla dar
Högst osäkert
Inför ekonomi på schemat i skolan NU , fast skolan har ju havererat sedan länge
Sett det irl. Så jag vet
Finansinspektionen, FI, sänker det kontracykliska kapitalbuffertkravet för banker från 2,5 procent till 0 procent. Det skriver FI i ett pressmeddelande på fredagen.
FI konstaterar att spridningen av coronaviruset leder till allvarliga ekonomiska störningar i omvärlden och i Sverige. Det råder stor osäkerhet om den fortsatta utvecklingen och hur omfattande de ekonomiska effekterna blir. De ekonomiska störningarna och den ökade osäkerheten påverkar också det finansiella systemet.
Därför sänks buffertkravet, vilket motsvarar omkring 45 miljarder kronor.
"Den görs i förebyggande syfte, för att värna en väl fungerande kreditförsörjning som underlättar för företag och hushåll att upprätthålla produktion, konsumtion och investeringar", skriver FI.
"Under de senaste årens högkonjunktur har vi gradvis byggt upp bufferten till den högsta nivån inom EU. Det gör att vi nu kan sänka den för att mildra de negativa effekterna som coronaviruset får på den svenska ekonomin", säger FI:s generaldirektör Erik Thedéen i en kommentar.
När ekonomin drabbas av en allvarlig störning är det viktigt att bankerna fortsätter att låna ut till företag och hushåll. Här har bankerna ett stort eget ansvar.
"De är lönsamma och vi förväntar oss att de gör vad de kan för att tillgodose de lånebehov som kan uppkomma. Det vi gör nu frigör ett betydande låneutrymme för bankerna", säger Erik Thedéen.
FI bedömer i övrigt att motståndskraften i det finansiella systemet fortsatt är tillfredsställande och bankerna är lönsamma. Med detta utgångsläge och sänkningen av buffertkravet finns nu alla förutsättningar för att bankerna ska kunna fortsätta att tillgodose sina kunders behov av finansiella tjänster även om det ekonomiska läget skulle försämras.
FI förväntar sig att bankerna inte höjer sina utdelningar till följd av åtgärden och kommer att följa upp det i banktillsynen.
Nänä det är lugnt, det här är bara en korrektion av marknaden...
Svenne är så rökt, håller med
Bra av Kamp att ta upp detta nu
Nu ska svenne in på botten o byta till en säkrare ränte fond för att han tror han är bättre än AP7
Tack o go natt
400 , jag darrar
Får ju tusenlappar varje månad redan nu i utdelning
Kommer jag klara ett liv i värmen på gamla dar
Högst osäkert
Inför ekonomi på schemat i skolan NU , fast skolan har ju havererat sedan länge
Sett det irl. Så jag vet
För utdelningen kommer ju inte sjunka när vinsterna uteblir 🙄
"För att undvika att livskraftiga företag slås ut till följd av coronavirusets spridning har Riksbankens direktion fattat beslut om att låna ut upp till 500 miljarder kronor till företagen via bankerna."
Senast redigerad av ETA2824-2 2020-03-13 kl. 10:03.