2020-01-18, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlinkersAerBra
Gjorde eget litet företag för 6 år sedan, så dröm vidare du. Personligen kommer jag inte rekrytera ex-kriminellt pack till något alls. Det första jag gör är att sålla bort er idioter.

Ett litet företag, inom vilken bransch? Det var nog knappast juridik, finans, läkemedel eller IT...😂😂
Citera
2020-01-19, 12:39
Medlem
Jag kan tycka att det är tråkigt för personer som har begått misstag.

Jag själv är till exempel dömd för ringa narkotikabrott. Jag blev tagen med cannabis i blodet en sommarkväll, jag hade varit ute och konsumerat alkohol och full och dum, 23 år gammal, rökte jag marijuana. Tycker folk att det är rimligt att detta ska behöva följa med mig resten av livet i en databas med tidigare domar?

På ett sätt kan jag tycka att det är värre att köra för fort för då kan du skada andra i din omgivning osv. Men att som ung testa knark och sedan bli stämplat för livet kan jag tycka är helt fel.

Självklart ångrar jag mig och på ett sätt var det bra att jag blev dömd och fick betala min böter. Men det är tråkigt att detta ska vara ett käpp i hjulet för mig inom arbetsmarknaden som webbutvecklare flera år senare.

En människa måste få en rimlig chans men varför skulle en arbetsgivare "chansa" på att anställa en tidigare dömd, även om den personen skulle vara otroligt duktig i sitt yrke och har lämnat narkotika bakom sig.

Vad tycker ni?
Citera
2020-01-19, 15:41
Medlem
De som använder dessa bemanningsbolag / rekryteringsfirmor får skylla sig själva. De tar gärna in anställda som nätt och jämnt har läst något alls efter gymnasiet tex någon kurs från "Hotell & restaurang institutet" bara de klarat gallringen och är arbetslösa, dvs tillgängliga för jobb. Samtidigt som det gallras bort en massa som har prickar men som hade gjort ett bättre jobb.

Då får de tex servitriser som beter sig som mongon och receptionister på hotellen som kritiserar kunder när de har en dålig dag och skrämmer bort kunder från hotellet så rummen står tomma.

De tror de är safe med sina anställda tack vare rekryteringsfirmorna har gallrat bort men en prick säger bara i undantagsfall något om hur en person presterar på jobbet.

Nu vet jag hur det funkar och söker inte längre jobb via dessa rekryteringsfirmor. De företag som använder rekryteringsfirmorna blir lurade på en massa kandidater som de mindre konkurrenterna tar. I couldn´t care less.
Citera
2020-01-19, 15:49
Medlem
Rekryteringsfirmorna i Restaurang & Hotell vaskar hellre fram
-en arbetslös servitris som hatar sitt jobb med 3 månaders arbetslivserfarenhet efter gymnasiet , rökandes gula blend hela dagarna när hon inte klagar på PMS eller vabbar och som kritiserar kunder hela dagarna och beter sig som skit mot kunderna än
-en erfaren kypare med goda meriter, ej arbetslös, som vill byta jobb och med många års erfarenhet fast med prick.
Fatta hur sjukt de dessa rekryteringsfirmorna jobbar och sen tar de 10000-50000 kr per rekryterad person också i kommission. Och folk anlitar dem.
Citera
2020-01-20, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoolaCarl
Rekryteringsfirmorna i Restaurang & Hotell vaskar hellre fram
-en arbetslös servitris som hatar sitt jobb med 3 månaders arbetslivserfarenhet efter gymnasiet , rökandes gula blend hela dagarna när hon inte klagar på PMS eller vabbar och som kritiserar kunder hela dagarna och beter sig som skit mot kunderna än
-en erfaren kypare med goda meriter, ej arbetslös, som vill byta jobb och med många års erfarenhet fast med prick.
Fatta hur sjukt de dessa rekryteringsfirmorna jobbar och sen tar de 10000-50000 kr per rekryterad person också i kommission. Och folk anlitar dem.

Att bemanningsföretag anlitas till rekrytering har att göra med att arbetsrätten i nuvarande skick inte harmoniserar med hur arbetsmarknaden ser ut i praktiken. Det har ingenting med förekomsten av Lexbase att göra, så var det redan innan denna kritiserade sajt startade verksamheten.
Citera
2020-01-20, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freedolina
Ja, men vänta ett tag. Det finns tusentals av de som ligger med på Lexbase som har gjort ett enstaka misstag och som är oerhört mkt mer kompetenta än vad du är samt besitter en intellektuell kapacitet som vore en guldgruva för ditt företag. Tyvärr, personer med din uppfattaning kommer sällan ur rollen som hillbilly.

Är du på allvar? Kommer du verkligen med "Det finns större fiskar än dig mannen" som argument? Om ni verkligen var så smarta och så var fallet, hade ni tokskallar inte "gjort misstag" som involverade kriminell aktivitet från första början.

Nej, jag håller mig till slutsatsen att ni är lågbegåvade, har dåliga betyg från skolan(om ni ens gick ut) samt att ni letar efter en ursäkt för att ni inte kommer någonstans i livet.
Citera
2020-01-20, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freedolina
Ett litet företag, inom vilken bransch? Det var nog knappast juridik, finans, läkemedel eller IT...😂😂

Det är just IT.
Citera
2020-01-23, 17:37
Medlem
Hamnar man på Lexbase även om man bara vittnar i ett brottmål eller tvistemål?
Citera
2020-01-24, 22:32
Medlem
Citat:
Det är just IT.
😂😂 PC support eller repair kan nog i din värld inkluderas i begreppet...
Citera
2020-01-25, 03:46
Medlem
polseks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockaz
Hamnar man på Lexbase även om man bara vittnar i ett brottmål eller tvistemål?

nej, inte som målsägande(offer) heller.
Citera
2020-01-25, 10:24
Medlem
Citat:
Är du på allvar? Kommer du verkligen med "Det finns större fiskar än dig mannen" som argument? Om ni verkligen var så smarta och så var fallet, hade ni tokskallar inte "gjort misstag" som involverade kriminell aktivitet från första början.

Nej, jag håller mig till slutsatsen att ni är lågbegåvade, har dåliga betyg från skolan(om ni ens gick ut) samt att ni letar efter en ursäkt för att ni inte kommer någonstans i livet.

Jo det är ingen det är så lätt att tycka synd om som sig själv.
Citera
2020-01-25, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neroidz
Jag kan tycka att det är tråkigt för personer som har begått misstag.

Jag själv är till exempel dömd för ringa narkotikabrott. Jag blev tagen med cannabis i blodet en sommarkväll, jag hade varit ute och konsumerat alkohol och full och dum, 23 år gammal, rökte jag marijuana. Tycker folk att det är rimligt att detta ska behöva följa med mig resten av livet i en databas med tidigare domar?

På ett sätt kan jag tycka att det är värre att köra för fort för då kan du skada andra i din omgivning osv. Men att som ung testa knark och sedan bli stämplat för livet kan jag tycka är helt fel.

Självklart ångrar jag mig och på ett sätt var det bra att jag blev dömd och fick betala min böter. Men det är tråkigt att detta ska vara ett käpp i hjulet för mig inom arbetsmarknaden som webbutvecklare flera år senare.

En människa måste få en rimlig chans men varför skulle en arbetsgivare "chansa" på att anställa en tidigare dömd, även om den personen skulle vara otroligt duktig i sitt yrke och har lämnat narkotika bakom sig.

Vad tycker ni?

If you can't do the time, don't do the crime. Du är ju knappast ett småbarn vid 23 års ålder så skyll inte på åldern. Finns en massa lagar man kan ogilla eller gilla, men finns ju ingen valbarhet i vilka man ska följa. Man får stå för det man gjort och inte komma med en massa fjantiga ursäkter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in