2024-02-29, 00:10
Moderator
Mr.Woodss avatar
Hur i helvete kan det över huvud taget vara lagligt att tillhandahålla personuppgifter om folk på beställning av HR-varelserna på ett företag?
Hur detta kan vara förenligt med GDPR kan jag helt enkelt inte begripa.
Att en arbetsgivare gör en traditionell vandelsprövning där man själv lämnar ut sitt belastningsregister i obrutet kuvert förefaller rimligt, men det är ju en helt annan sak.
Citera
2024-03-01, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Hur i helvete kan det över huvud taget vara lagligt att tillhandahålla personuppgifter om folk på beställning av HR-varelserna på ett företag?
Att en arbetsgivare gör en traditionell vandelsprövning där man själv lämnar ut sitt belastningsregister i obrutet kuvert förefaller rimligt, men det är ju en helt annan sak.

Jag förstår inte heller, detta måste fan bryta mot 200 GDPR lagar. Hur kan företag få reda information om kunder som domar när personen varit under 18 år? Enligt polisen kan man enbart få fram domar för personer som är dömda under 18 år i max 3 år, varför kan dessa fanskap få fram detta? Hur kan dem få fram domar från 2015 när jag var 16 år, det är ju helt sinnessjukt. Kul att man klagar på Kina när vårt land HR kärringar är 10 gånger värre.
Citera
2024-03-01, 10:56
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Att Acta Publica skulle ha precis alla skrivelser från hela Sverige framstår som ganska osannolikt. Menar du alla skrivelser i just de mål man varit part i, kanske?

Inte i mål, jag talar om när du mejlar myndigheter etc.
Allt detta trålas.
Citera
2024-03-01, 11:07
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:

De begär inte, det syns i en flik vid ditt CV som du skickat in när du söker jobb.
Det är automatiserat idag.

Det spelar ingen roll om det är en tvist, överklagan till myndighet. I princip allting av juridisk karaktär kan innehålla känsliga uppgifter (aktbilagor tex) som HR kan grotta ner sig i och där de allra mest privata detaljer plötsligt blir offentliga.

Du får tänka på att Lexbase och Verifiera drivs av kriminella, vissa av ägarna har ju varit involverade i sexualbrottsmål själva. Ironiskt nog så dyker de ju själva inte upp på deras egna tjänster.

https://aktuelltfokus.se/lexbase-aga...rott-mot-barn/

Det är ironiskt att samma personer basunerar ut att offentlighetsprincipen väger tyngre än rätten till privatliv. Å andra sidan är jag inte förvånad att detta förekommer i Sverige.

Hela skiten med Verifiera/Lexbase bottnar i en problematik om - signalvärde. Förekommer du så får folk associationer som inte är grundade i fakta. Det ställer dessutom orimliga krav på människor att vara perfekta och göder latent-ångest av att göra polisanmälningar.

Kolla juridik forat så ser du trådar med folk som är rädda att göra polisanmälningar för de är rädda att det kan bli offentligt på dessa sajter och i förlängningen en negativ inverkan på ens karriär.
Senast redigerad av QxZtVyPrQ9981AZX 2024-03-01 kl. 11:12.
Citera
2024-03-01, 11:18
Avstängd
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Storanamn
Jag förstår inte heller, detta måste fan bryta mot 200 GDPR lagar. Hur kan företag få reda information om kunder som domar när personen varit under 18 år? Enligt polisen kan man enbart få fram domar för personer som är dömda under 18 år i max 3 år, varför kan dessa fanskap få fram detta? Hur kan dem få fram domar från 2015 när jag var 16 år, det är ju helt sinnessjukt. Kul att man klagar på Kina när vårt land HR kärringar är 10 gånger värre.

De kringgår gdpr genom utgivarbevis, i lagens ögon är de jämställda med radio, tv, tidningar etc:

Citat:
Får ni publicera information om mig utan min tillåtelse?
Ja det får Lexbase. Lexbase är innehavare av utgivningsbevis. Utgivningsbevis utfärdas av Myndigheten för press, radio och tv och gäller i tio år. För att ett utgivningsbevis ska utfärdas krävs bland annat att en utgivare har utsetts och att överföringarna utgår från Sverige.

I grunden är det dock den helt vansinniga offentlighetsprincipen som möjliggör det här struntet.
Det funkade i ett betydligt mycket mer harmoniskt Sverige för 30 år sedan men idag med systemhotande grov kriminalitet som infiltrerar samhället så är det helt sjukt att vem som helst kan och får gräva fram precis vilka uppgifter som helst om en privatperson.
Det är något som endast bör skötas av laga myndighet.
Senast redigerad av Arthemis 2024-03-01 kl. 12:08.
Citera
2024-03-01, 14:56
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Inte i mål, jag talar om när du mejlar myndigheter etc.
Allt detta trålas.
Heh, de kanske påstår att de har all denna information, men jag tror dem inte. Det finns inget centralt register, så de skulle vara tvungna att konstant kontakta varenda myndighet och be om kopior av deras korrespondens o.s.v.

Med andra ord så tror jag att de antingen är misstolkade eller ljuger.
Citera
2024-03-01, 15:16
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoolaCarl
Lexbase dvs bolaget Verfiera.se följer förmodligen lagen som den ser ut.

Men det är mysko att Lexbase vill sitta och skicka iväg 20/30/40 år gamla händelser om brott. De kanske tycker det blir för dyrt för dem att rensa

De som däremot inte har juridiken på sin sida är HR systemleverantörerna

De vet om att de inte följer GDPR i sina system och inte följer reglerna i belastningsregister. De skiter i allt detta och utvecklar program och anställer säljare och tjänar multum, riktiga pengar . Detta är nog högsta marginal IT utveckling som finns. Inget annat än ett register de tar bra betalt för. Det skulle få spelutvecklarna att häpna med nästan bara rent vinst in. Lexbase är jämfört med HR-systemen en väldigt liten spelare och kommer dessutom blir mer reglerade med tiden enl olika lagförslag från regeringen.

HR-firmorna har dock inget utgivningsbevis att falla tillbaka på eller liknande. De säljer med vilje system och funktionalitet som diskriminerar 1000 och åter 1000 svenskar . De slänger på luren en efter en när jag senaste dagarna har ringt dem och ställer dem till svars.

Varför behöver de inte följa GDPR? Verkar de inte inom EU? Då måste de väl följa EU:s lagar om bla GDPR?
Citera
2024-03-02, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Varför behöver de inte följa GDPR? Verkar de inte inom EU? Då måste de väl följa EU:s lagar om bla GDPR?

Pga att svensk grundlag ger dem tryckfrihet. Men nu håller högsta förvalningsdomstolen på att fundera på om de ändå måste uppfylla GDPR kring de känsligaste personuppgifterna (om upp till 16 år gamla uppgifter om psykatrisk tvångsvård och missbruksvård). Wikipediaartikelns ingress sammanfattar detta: https://sv.wikipedia.org/wiki/Lexbase
Citera
2024-03-06, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Heh, de kanske påstår att de har all denna information, men jag tror dem inte. Det finns inget centralt register, så de skulle vara tvungna att konstant kontakta varenda myndighet och be om kopior av deras korrespondens o.s.v.

Med andra ord så tror jag att de antingen är misstolkade eller ljuger.

Instämmer, det är bara strunt utan minsta sanning.
Citera
2024-03-06, 17:22
Medlem
Det här underminerar ju Sveriges konkurrenskraft och ekonomi på makro nivå. Vi sorterar bort kompetent arbetskraft och importerar talibaner som inte kan språket. Inte konstigt Sverige går åt pipan.

Att inte riksdagsledamöter eller äckliga fackföreningar har ropat upp om det här långt tidigare är en skandal. Finns det ingen med sunt förnuft i det översta skiktet längre i Sverige?
Senast redigerad av Saftxbulle 2024-03-06 kl. 17:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in