2020-01-27, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freedolina
😂😂 PC support eller repair kan nog i din värld inkluderas i begreppet...

Snarare systemutveckling.
Citera
2020-01-27, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freedolina
😂😂 PC support eller repair kan nog i din värld inkluderas i begreppet...

Vad är det för något du begått som gjort att du blivit utestängd från arbetsmarknaden? För du har uppenbarligen något personligt mot Lexbase.
Citera
2020-01-27, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christianbadass
If you can't do the time, don't do the crime. Du är ju knappast ett småbarn vid 23 års ålder så skyll inte på åldern. Finns en massa lagar man kan ogilla eller gilla, men finns ju ingen valbarhet i vilka man ska följa. Man får stå för det man gjort och inte komma med en massa fjantiga ursäkter.
Ja och har man åkt fast så har man mest troligt redan straffats. Att bli straffad en gång till av arbetsmarknaden ska därför inte behövas.
Citera
2020-01-29, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoolaCarl
Min advokat överväger hur vi gör. Förmodligen blir det grupptalan. Det handlar inte om att jag ska få skadestånd . Det börjar handla om massor av människor. Man kan verkligen fråga sig hur många av de långtidsarbetslösa svenskar med eftergymnasial utbildning och ej över 55+ (ca 0-0,5%) som i själva verket bara är ett offer för detta. Det ska nästan inte gå att vara arbetslös för dessa individer i Sverige år efter år.

Sedan är de som har jobb också drabbade då de kan inte byta. Såfort man vill byta och söker jobb i annat bolag görs en HR-sökning på Verfiera.se data och så får man ingen ny tjänst och får bli kvar.
Jag vet själv ett fall, en man råkade orsaka en olycka i sitt jobb, mänskliga faktorn och han blev dömd och efter det fick han åka runt på söka jobb kurser, var kört för han att få jobb sen.

Jag vet även personer som sagt att de inte blandar in polisen vid brott, de kräver själva ut skadestånd, betalar inte personen råkar den illa ut.
Kan tro att många av de här sprängningarna som förekommer nu är sådana brott.
Det finns en del klaner i Sverige med som själva dömer brott och inte ens kyrkosamfund har blandat in polisen vid sexualbrott.
Jag själv har råkat ut för brott men anmälde inte eftersom jag inte vill bli uthängd.

Det är nästan lika bra att skrota svenska rättssystemet och göra som muslimerna, an eye for an eye.
Citera
2020-01-29, 15:28
Medlem
Citat:
Min advokat överväger hur vi gör. Förmodligen blir det grupptalan. Det handlar inte om att jag ska få skadestånd . Det börjar handla om massor av människor. Man kan verkligen fråga sig hur många av de långtidsarbetslösa svenskar med eftergymnasial utbildning och ej över 55+ (ca 0-0,5%) som i själva verket bara är ett offer för detta. Det ska nästan inte gå att vara arbetslös för dessa individer i Sverige år efter år.

Sedan är de som har jobb också drabbade då de kan inte byta. Såfort man vill byta och söker jobb i annat bolag görs en HR-sökning på Verfiera.se data och så får man ingen ny tjänst och får bli kvar.
Men brotten är gallrade hos polisen men kommer ändå upp hos arbetsgivaren som en prick?
Har jag fattat det rätt?
Är det så på vissa yrken att brott begåtts någon gång oavsett hur trivialt det är, så kommer det aldrig försvinna?
Citera
2020-01-30, 10:49
Medlem
Citat:

Problemet du egentligen har är att företag söker på potentiella kandidater och hittar skit. Brottsregister är inte det enda, alla sociala medier du håller på med blir också granskade.

Många har nog extremt mycket mer bekymmer med vad de skrivit på Facebook än en liten prick i registret på denna fronten, och jag skulle gissa på att ni är betydligt färre än dem.

Detta är en fight du inte kan vinna genom att bara ta upp belastningsregistret. Det är som att täppa igen ett litet hål i båten när det finns hål stora som fotbollar där det bara forsar in vatten.

Jag tror uppriktigt talat att även om man inte kunde söka i sina HR-system på detta vis angående tidigare problem med lagen, skulle de flesta av er åka dit på något annat istället och ändå sitta utan jobb.

Lyckas man ha en "dålig dag" och ex åka fast tror jag också ni har haft "dåliga dagar" på sociala medier och att era profiler troligtvis är fyllda med skit. Det är bara att börja sitta och radera 5-10års skit, det är betydligt bättre än att snöa in sig på detta lilla problem ni ser med Lexbase osv.
Citera
2020-01-31, 16:26
Medlem
Jag ska på rättegång för ett ringa narkotikabrott någon gång i framtiden. Kan jag ändra min folkbokföringsadress till en kompis som bor i annan ort, så folk i min lilla håla inte ser mitt namn så lätt?
Kan det här isf få några slags konsekvenser för henne?
Citera
2020-01-31, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vaihelv
Jag ska på rättegång för ett ringa narkotikabrott någon gång i framtiden. Kan jag ändra min folkbokföringsadress till en kompis som bor i annan ort, så folk i min lilla håla inte ser mitt namn så lätt?
Kan det här isf få några slags konsekvenser för henne?

Om jag förstått rätt är det nuvarande folkbokföringsadress som listas när man söker efter namn. Eller menar du att du ska stå skriven på din kompis adress hur länge som helst?
Citera
2020-01-31, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mandaloria
Om jag förstått rätt är det nuvarande folkbokföringsadress som listas när man söker efter namn. Eller menar du att du ska stå skriven på din kompis adress hur länge som helst?

Jag tänkte att adressen som används när domen skrivs, är den som kommer stå på Lexbase. Men informationen kanske uppdateras kontinuerligt?
Citera
2020-01-31, 17:36
Medlem
Citat:
Jag tänkte att adressen som används när domen skrivs, är den som kommer stå på Lexbase. Men informationen kanske uppdateras kontinuerligt?

Den uppdateras kontinuerligt, man går efter Skatteverkets databas. Kan ta ett tag dock men det sker.
Senast redigerad av Rakhmat-Akilov 2020-01-31 kl. 17:39.
Citera
2020-02-04, 18:54
Medlem
Citat:

Nej, det är den nuvarande folkbokförda adressen som gäller nu. Hur det var när Lexbase lanserades kommer jag dock inte ihåg, då kan det ha varit adressen från domen som gällde.
Citera
2020-02-18, 16:14
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoungA
Jag överklagade en fortkörningsbot 2012. Står som förekommande på Lexbase fortfarande, men gör jag ett "polisutdrag" ur brottsregistret finns det inte med.

Jag vann överklagan i tingsrätten förresten!
Så håll käften.

Vad ska jag hålla käften om? Att man inte hamnar på Lexbase om man åker fast utan bilbälte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in