2020-01-08, 15:58
Medlem
Jag talade idag med Magnus på Lexbase och han är deras personuppgiftsansvarig.

Lexbase, eller Verifiera.se som de heter nu, säljer sina data till så gott som alla HR-System i Sverige. De har i praktiken ingen konkurrent.
För att ta ett exempel: TeamTailor HR-system, marknadsledande i Norden.

Dessa data RENSAS INTE. Dvs ett trafikbrott du gjort i 20 årsåldern hindrar dig från att få jobb till pensionering 65 års ålder. Det står inte i HR-systemet om det är folkmord eller narkotika eller köra om vid övergångsställe. TeamTailor visar bara i färger rött grönt. = intervju eller brev "tack vi har gått vidare med andra"

Det kostar 59000 + moms att beställa kopplingen till Verifiera.se men finns många andra billigare sätt att köpa datat också via HRsystemen https://www.teamtailor.com/sv/ m fl
Jag har sökt 700 jobb på 4 år och fick 1 jobb. det var ett ensamföretag, där jag fick fast jobb. Alla bolag som har HR-system ratade mig. Han hade inget HR-system.

Lexbase har i sin reklamfilm på sin sajt att arbetsgivare kan (och ska) kolla i smyg utan att någon behöver få reda på något. Arbetsgivarens best practice är att aldrig informera den arbetssökande om varför det blev avslag. Jag fick i förra veckan en som var sjysst nog att berätta det: DÖMD FÖR BROTT blinkade rött fast det handlade om trafikbrott 2008. Jag brydde mig inte om att överklaga den domen när det begav sig då jag jobbade utomlands. Dessutom var det rätt jag skulle få böter 1400 kr för trafikförseelsen och så visste noteringen försvann efter 5 år. Men icke!
Citera
2020-01-08, 16:16
Medlem
Såhär säger han:

Jag: -Menar du på fullt allvar att du ska skicka ut den här felaktiga uppgiften fram till jag är 65 år gammal, det här trafikbrottet som gjordes för 10 år sen?

Magnus på Verfiera.se/Lexbase: -Ja, om nån är intresserad av den uppgiften så kommer den att skickas ut. Ja.

Jag: -Jaha och hur länge tror du att du kan sitta och hålla på med det?

Magnus på Verfiera.se/Lexbase: -Ja, hur länge jag vill naturligtvis.
Citera
2020-01-08, 16:20
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Det där måste väl bli urvattnat med tiden, och arbetsgivarna avtrubbade för alla varningar när det inte signaleras mer exakt.

Ta trafikbrott som kan handla om allt från att ha slarvat med bilbältet till att ha varit rattfull.
Är snubben som körde fort på en avsmalnad väg för att inte försinka en ambulans kriminell?!? Där vägen blev bred stod snuten och haffade honom. (I varje fall som det beskrevs i media.)

Förvisso kommer arbetsmarknaden att krympa pga automatiseringar, så visst, några blir ju utgallrade om inte annat för att rensa i högen av ansökningar.
Citera
Medlem
Fittgaffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoolaCarl
Såhär säger han:

Jag: -Menar du på fullt allvar att du ska skicka ut den här felaktiga uppgiften fram till jag är 65 år gammal, det här trafikbrottet som gjordes för 10 år sen?

Magnus på Verfiera.se/Lexbase: -Ja, om nån är intresserad av den uppgiften så kommer den att skickas ut. Ja.

Jag: -Jaha och hur länge tror du att du kan sitta och hålla på med det?

Magnus på Verfiera.se/Lexbase: -Ja, hur länge jag vill naturligtvis.
Inte en chans att han skrev sådär. Är bra vän med Magnus och han är inte något psykfall som du får det att framstå som. Posta skärmdumpar?
Citera
Medlem
DoungAs avatar
Fy tusan vad cyniskt.
Är inne och läser på Verifiera.se.
Det är ju en helt sjuk verksamhet på många sätt. Man likställer tex trafikbrott för 10 år sen med en grov misshandel för 1.

Att inte dessa företag utreds av myndigheter eller ifrågasätts är sjukt.

undra hur länge det tar innan nån hackar dem? Vilken jävla förmyndarverksamhet!
Citera
2020-01-08, 16:24
Medlem
DoungAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittgaffel
Inte en chans att han skrev sådär. Är bra vän med Magnus och han är inte något psykfall som du får det att framstå som. Posta skärmdumpar?
Hans företagsmodell är utformad av en cynisk jävel med psykiska störningar jo.
Det där är vad Kinas regering håller på med.

Vill en arbetsgivare se vad nån är dömd för som är relevant så kan de be den sökande kontakta polisen och göra ett utdrag. Har man problem med att brott preskriberas för snabbt så får man ändra det i olika instanser.

Jobbar man för dem, förespråkar deras företagsmodell eller är ägare i företaget är man lurad av en cynisk och sjuk människa som vill ha ett kontrollsamhälle och jobbar hårt för att uppnå det och tjäna pengar på vägen och hålla kvar folk i kriminalitet eftersom de inte får jobb för små skitsaker.
Citera
2020-01-08, 16:31
Medlem
Man kan aldrig bli ren från något sånt där. Jag åkte på ett litet narkotikabrott för 10 år sedan.

Nu är jag utbildad, har ordning och reda i mitt liv, fast jobb etc. Men den där pricken tar han aldrig bort. Jag bor i ett annat land just för att Sverige är ett så dåligt land att bo i, om man är en vit man.

Hade jag bott i Sverige skulle jag sökt upp ägarna och anställda på företaget som hindrade mig från att ha ett normalt och bra liv. Jag skulle aldrig låta något sådant passera.
Citera
2020-01-08, 16:42
Medlem
Han förklarade för mig att de skickar ut allt i evig tid på ett personnummer.

De som gör HR systemen och de som köper in HR-systemen kan sedan välja att ha filter så de bara ser senaste 5 åren tex.

Dock följer de inte upp att det görs och i praktiken så tror jag ingen arbetsgivare börjar bygga filter o dyl. Det är mycket enklare för dem att bara koncentrera sig på dem som inte har några noteringar alls. Jag har sökt 700 jobb och fick bara jobb på arbetsplats utan HR-system. Ett 1-mans företag.
Citera
2020-01-08, 16:48
Medlem
Jag har kontaktat Unionen fackförening och påtalat hur många 1000 av deras medlemmar som drabbas men de menade att det var totalt ointressant för dem att titta på.

Jag har kontaktat Expressen men de menade att det var totalt ointressant för dem att titta på.

Varför inte bara lägga in ett filter vid källan innan det går ut i APIt och inte skicka ut om småsaker efter 5 år. Då hade de sluppit typ 95%-99% av alla klagomål från oss normala familjeförsörjare. De borde ju följa belastningsregistrets regler.
När min trafikförseelse hände så tänkte jag att det är ändå borta om 5 år. Jag jobbade utomlands då i 4 år dessutom. Nu kom detta som en sur eftersmak

Dessutom berättade de att de inte lyder under GDPR och när man mailar personuppgiftansvarig på Verifiera.se får man bara Rejcted som svar.
(Recipient address rejected: Access denied. AS(201...)
Citera
2020-01-08, 16:49
Medlem
Jag fattar faktiskt inte alls varför det är så viktigt för dem att min trafikförseelse och alla andras är där längre än 5 år. Vad vinner de på det? Folk blir jur bara sura eller vem är intresserad av att det är så här?
Citera
2020-01-08, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittgaffel

Han sa det. Varför skulle han inte säga det menar du? Det är ju så det är.
Citera
2020-01-08, 16:57
Medlem
Om man tänker lite borde jag förstått detta tidigare.

Hur är det möjligt att man som 35-åring , med högskoleutbildning , går långtidsarbetslöshet i Sverige när arbetslöshet för de med eftergymnasial utbildning i den åldern, utom nyanlända, är så extremt låg.

Jag skulle tro att minst hälften kanske många fler som går långtidsarbetslösa med goda betyg och examina, 35 år gamla, är drabbade av felaktiga register i HR-system. Det är en sak att vara arbetslös, sånt kan hända. men år efter år när man är 35 . det är mysko.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in