2022-02-20, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Grejen är väl att olika arbetsgivare kommer att rangordna olika brott olika beroende på vad de letar efter att anställa. Kanske skiter de fullständigt i om vakten som ska kolla lokalerna på natten är dömd för misshandel, men det känns som en risk om den har klottrat i liknande lokaler.

det är inte så det fungerar. arbetsgivarna använder hr system och rekryteringsfirmor. de tar bort de första sekunder eller minuterna i processen alla med mrkoll anmärkning eller motsvarande anmärkning i deras egen databas. de tar även bort alla med betalningsanmärkning och oftast också alla med tvistemål.
dvs har du varit i tex vårdnadstvist så är du också ute från arbetsmarknaden i mångt och mycket
man kommer inte så långt att man kan börja prata om klotter för 10 år sen och förklara sig m m . man får aldrig den chansen .
Citera
2022-12-14, 19:03
Medlem
Har säkert sökt 300-400 arbeten efter min examen, kanske har fått till tre intervjuer. Samtliga som har varit via Varbi, Teamtailor, Visma osv har aldrig resulterat i någon återkoppling. Har en gammal narkotikadom 12 år tillbaka, och tydligen så gallras det från Lexbase först efter 20 år.

Har alltid undrat varför jag aldrig får någon respons, men nu vet jag varför. Den röda flaggen. Kanske man ska svänga förbi ägaren till verifiera.se och snacka vett med honom.
Citera
2022-12-14, 19:30
Medlem
Det är inte bara Lexbase som pysslar med detta. Apple. Google, Facebook och Co säljer profiler innehållandes bra mycket mer smaskig personlig info än så.
Citera
2024-02-14, 16:36
Medlem
Väldigt intressant tråd det här måste ju vara ett fall för uppdrag granskning. Har det skett nått nytt inom området?
Citera
2024-02-14, 17:33
Medlem
Japp det har jag sagt länge nu och jag tycker verkligen att ni alla borde skicka in en begäran att dom ska ta bort era personuppgifter för det dom håller på med är helt sjukt olagligt.
Det var just sånt här som GDPR kom till för att skydda mot.
Ett utgivningsbevis är inget frikort för att få lagra personuppgifter vilket är är exakt vad verifiera gör då dom sparar data på sina servrar.
Citera
2024-02-17, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hewrgubbe
Har säkert sökt 300-400 arbeten efter min examen, kanske har fått till tre intervjuer. Samtliga som har varit via Varbi, Teamtailor, Visma osv har aldrig resulterat i någon återkoppling. Har en gammal narkotikadom 12 år tillbaka, och tydligen så gallras det från Lexbase först efter 20 år.

Har alltid undrat varför jag aldrig får någon respons, men nu vet jag varför. Den röda flaggen. Kanske man ska svänga förbi ägaren till verifiera.se och snacka vett med honom.

Hur ser det ut idag? Har du lyckats få jobb?
Citera
2024-02-28, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wulfric
Dem har ju inte funnits i så många år, så domar som blivit gallrade innan deras verksamhet drog igång har dem inte i sitt system.

Förövrigt blev jag tagen för fortkörning 6 månader sedan (58 på 50 väg) erkände på plats och betalade böterna och jag är iaf inte med i deras register.

Trodde även sådant hamnade där.

Stämmer inte. Kan inte någon jävel stämma scandinavian recruitment intelligence, det kan inte vara lagligt det dem sysslar med? Jag blev dömd för misshandel när jag 16 år 2015, och dessa fanskap har på något sätt kunnat få fram domen för min potentiellt nya arbetsgivare, hur fan är det möjligt?
Citera
2024-02-28, 20:50
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storanamn
Stämmer inte. Kan inte någon jävel stämma scandinavian recruitment intelligence, det kan inte vara lagligt det dem sysslar med? Jag blev dömd för misshandel när jag 16 år 2015, och dessa fanskap har på något sätt kunnat få fram domen för min potentiellt nya arbetsgivare, hur fan är det möjligt?

Verifiera ser alla domar sedan 2008, Acta Publica sedan 2003.
Acta Publica lagrar dessutom ALL korrespondens du haft med myndigheter, mejl etc.

Så man kan bygga avancerade kartläggningsprofiler om din personlighet.
Snackat lite för "aggressivt" med myndigheter i mejl?

"Aha då är han labil"

Systemet har helt spårat ur, jag har närstående med domar i tonåren som inte får arbete.

Det finns dock en snubbe som stämt Verifiera - GDPRWarrior.
(FB) Dödsstöten för mrkoll,Lexbase och liknade sidor är GDPR
Citera
2024-02-28, 21:17
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Verifiera ser alla domar sedan 2008, Acta Publica sedan 2003.
Acta Publica lagrar dessutom ALL korrespondens du haft med myndigheter, mejl etc.

Så man kan bygga avancerade kartläggningsprofiler om din personlighet.
Snackat lite för "aggressivt" med myndigheter i mejl?

"Aha då är han labil"

Systemet har helt spårat ur, jag har närstående med domar i tonåren som inte får arbete.

Det finns dock en snubbe som stämt Verifiera - GDPRWarrior.
(FB) Dödsstöten för mrkoll,Lexbase och liknade sidor är GDPR
Att Acta Publica skulle ha precis alla skrivelser från hela Sverige framstår som ganska osannolikt. Menar du alla skrivelser i just de mål man varit part i, kanske?
Citera
2024-02-28, 23:11
Medlem
Eoppoyzs avatar
Jag visste innan att jag inte ska finnas på Lexbase, då jag inte är dömd för brott. Men för skojs skull sökte jag mig själv på den sidan, och upptäckte att jag förekommer trots allt. Jag har en tvist med en myndighet, och mig veterligen är det inte ens färdigt ännu, såvida inte rätten har glömt meddela mig? Lexbase får mig att framstå som kriminell, när jag inte är det. Mr Koll kommer jag inte ens in på, då den verkar vara blockerad för mig. Jag bor förvisso i utlandet, så det kommer inte påverka mig negativt så länge jag stannar utanför, men nu har jag i princip blivit dömd till exil på livstid, då jag aldrig kommer att kunna flytta till Sverige och börja om där.
Citera
2024-02-28, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoolaCarl
Det är korrekt. HR-system IT-bolagen samt alla bolag i sverige typ som använder HR-systemen är grundlurade av Lexbase och Verifiera.se . Dessa bolag har nämligen en personuppgiftsansvarig och är ansvariga och skadeståndet är obegränsat änsålänge. Finns inga rättsfall ännu då lagen är så ny.

Jag har kontaktat dessa IT-bolag inom HR och deras säljare är väldigt intresserade att få ut produkten. Teamtailor är helt dominerande på företag som anställer. Fick detta nu

Från: "Erik from Teamtailor" <erik.andersson@teamtailor.intercom-mail.com>
Datum: 8 januari 2020 18:15:04 CET
Till: xxxxxxxxx@gmail.com
Ämne: Teamtailor
Svara till: Erik from Teamtailor <erik.andersson@teamtailor.intercom-mail.com>

Hej xxxxxxxx,

Vad kul att du har hittat till oss! tada

Vi på Teamtailor har skapat vår tjänst för att hjälpa alla typer av företag att rekrytera bättre.
Rekryterare är hjältar, och vi är stolta att över 65.000 rekryterare redan använder oss för sin rekrytering.

Jag talar gärna mer med dig, det är bara att ringa på 0735-000131.

Kolla gärna in Teamtailor Academy, en kostnadsfri serie video-kurser inom rekryteringstrender.
Spana dessutom in vår blogg, där vi skriver om vår produkt, vårt team och vårt favoritämne rekrytering.

Vi hörs,
erik
Erik Andersson
Medgrundare, Teamtailor
http://se.linkedin.com/in/erikandersson

Du gör ett viktigt arbete. Ge inte upp. Har du kontaktat Erik eller deras GDPR-ansvarige, eller någon annan HR-systemleverantör? Fler mejl kan vara inressanta som bevis!

Även om Verifiera AB hittills inte har behövt lyda GDPR, så kanske HR-systemleverantörer, eller arbetsgivare som använder HR-systemen, kan vara skyldiga att gallra inaktuella uppgifter, och skulle kunna stämmas på stora belopp om de inte gör det.

Det vore värdefullt om någon kunde fråga en person som jobbar på HR på er arbetsplats om gamla brott som den offentliga versionen av Lexbase har gallrat, fortfarande visas långt efteråt av deras HR-system. Nån form av bevis, t.ex. anonymiserade skärmdumpar, vore bra.

Stämmer denna Wikipediaartikel? https://sv.wikipedia.org/wiki/Lexbase Den tar inte upp det du säger att HR-systemen ibland arkiverar inaktuella domar, för det finns nog ingen skriftlig källa som stödjer det.
Senast redigerad av guru1966 2024-02-28 kl. 23:40.
Citera
2024-02-28, 23:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CoolaCarl
Jag kan inte vid mitt liv förstå varför inte facket är intresserad av dessa frågor. De har tydligen slutat jobba på uppdrag av sina medlemmar

Du får engagera dig i facket och jobba på uppdrag av medlemmarna, med den här frågan förslagsvis.

Du kan skriva till politiker och fråga dem om de vill agera på det här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in