2020-01-08, 18:45
Medlem
Låter helt galet och jag tror garanterat TS.

Tycker det är helt sjukt att man ska fortsätta straffas livet ut för ett snedsteg man kanske begick som 18-åring. Om ingen anställer en för det, hur ska man då någonsin få ett jobb och kunna göra rätt för sig? Inte undra på att det är så lätt för många att bara fortsätta vara kriminella.

Ja självklart är det ju en annan grej med mer känsligare brott, typ folk som är dömda för sexualbrott och kanske ska jobba med barn. Men det är ju en annan grej än ett snedsteg man gör som tonåring.
Citera
2020-01-08, 18:45
Medlem
Tropicalss avatar
Det enda som är dåligt med systemet vad det låter som är bristen på vilken typ av brott som personen utfört. Självklart ska arbetsgivare kunna ha möjligheten att rensa ut kriminella smutsmänniskor före en anställning. Låter däremot helt värdelöst att det inte syns vad för typ av brott det är.
Citera
2020-01-08, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gretasgodeman
Går detta att bevisa borde ju TS kunna stämma en massa instanser för brott mot GDPR? Och tjäna sitt levebröd via skadestånd.
Vilket brott mot GDPR? Dessa databaser behöver inte följa GDPR när de samlar in och lagrar personuppgifter.
Citera
2020-01-08, 18:53
Medlem
AversisrevAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Varför lyder inte det här företaget under GDPR?

De har utgivningsbevis.
Citera
2020-01-08, 18:56
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Kan ju vara förtal att säga att någon är en typ av brottsling, trots att denna blivit dömd för sagda brott. Vet inte hur juridiken kring det fungerar, men någon annan kanske vet?

Känns ju som det borde vara förtal att säga till företag att en viss person är kriminell, speciellt när det inte specificeras vad och när. Vilket är exakt vad lexbase gör.

Hade jag gått runt och spridit till folk att X är kriminell (utan att nämna att det baseras på en fortkörning 18 år sedan) till folk börjar tro att X är kriminell så hade det väl varit stark grund för förtal. Tänk om jag till och med lyckas sprida det så väl och övertalande att X inte lyckas få vissa jobb.

Tack för informationen TS.
Citera
2020-01-08, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilleKanin
Vilket brott mot GDPR? Dessa databaser behöver inte följa GDPR när de samlar in och lagrar personuppgifter.
Varför inte?
Citera
2020-01-08, 18:57
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoungA
Fy tusan vad cyniskt.
Är inne och läser på Verifiera.se.
Det är ju en helt sjuk verksamhet på många sätt. Man likställer tex trafikbrott för 10 år sen med en grov misshandel för 1.

Att inte dessa företag utreds av myndigheter eller ifrågasätts är sjukt.

undra hur länge det tar innan nån hackar dem? Vilken jävla förmyndarverksamhet!
Allt är offentliga uppgifter så finns inget att gnälla om.
Citera
2020-01-08, 18:59
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AversisrevA
De har utgivningsbevis.
Det där avgörandet mellan datainspektionen och lexbase var ju gällande personuppgiftslagen vs. utgivningsbeviset.

Det är inte tatt upp gällande GDPR vad jag hört.
Citera
2020-01-08, 19:03
Medlem
AversisrevAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Det där avgörandet mellan datainspektionen och lexbase var ju gällande personuppgiftslagen vs. utgivningsbeviset.

Det är inte tatt upp gällande GDPR vad jag hört.

Dataskyddsförordningen ersatte PUL. Detsamma gäller nu som då med dataskyddsdirektivet avseende undantag för verksamheter med utgivningsbevis.
Citera
2020-01-08, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gretasgodeman
Varför inte?
Grundlagsskyddade databaser (databaser med utgivningsbevis) är undantagna från GDPR. Kolla artikel 85 i GDPR, även datainspektionen egna syn på saken:

"Sajter som Eniro, Hitta, Lexbase, Ratsit och Merinfo, med flera har något som kallas för utgivningsbevis. Det gör att dessa sajter inte påverkas av dataskyddsförordningens bestämmelser, vilket i sin tur gör att Datainspektionen inte kan hjälpa dig."

https://eur-lex.europa.eu/legal-cont...016R0679&rid=1

https://www.datainspektionen.se/vagl...givningsbevis/
Citera
2020-01-08, 19:04
Medlem
För att göra det ännu värre än vad som hittills har belysts i tråden...
På lexbase citat "hittar du domar i brottmål och/eller tvistemål rörande personer".

Söker jag på mig själv så hittar jag mig som "FÖREKOMMANDE" och det rör just ett tvistemål som jag dessutom vann.

Hur fair är det på en skala?
Skandal att det får fortgå år efter år.
Citera
2020-01-08, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moodyfied
Du får skylla dig själv att du begått ett brott
Det var ditt val

Då kan du ingenting om folkrätt , diskriminering och Equal Opportunities m.m.

Är du så korkad att du inte fattar att en parkering framför ett övergångsställe under prövotid 18 år gammal med böter 700 kr där dom fälls inte skall annonseras om dig till pensionen och utesluta dig från arbete där de har HR-system. Ingen tjänar på det. Inte ens du kan få din skadeglädje mättad

Alla brott blinkar rött där i HR-SYSTEMEN TeamTailor / Visma Recruit /Aditro / Varbi etc om inte arbetsgivaren väljer att lägga på ett filter på lexbase datan de tankar in.

Lexbase följer lagen men IT-bolagen som bygger HR-systemen anställer säljare och håvar in 100-tals miljoner på dessa system och säljer in " bakgrundkontroll " och profiterar på oss medborgare och skiter i om nån hamnar utanför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in