Citat:
Ursprungligen postat av
CoolaCarl
Jag har inte publik facebook men visst.
Nu talar vi om HR-system som får data från Verifiera AB. Att arbetsgivare inte bryr sig om trafikförseelser stämmer ju inte. Det beror på att HR-systemet lyser rött (ej grönt) med trafikbrott. Bara i undantagsfall. tex bara 3 sökanden så slänger inte bolaget alla ansökningar som det lyser rött på.
Att det kommer många ansökningar ordnar de först. Det är efter att de tagit bort de som inte alls har rätt utbildning och så som de kollar upp personnr , matar in det i HR systemet som kör sökanden genom belastningsregistret och datat sparas inte men den röda varningslampan består och det skickas mail "tack för visat intresse". Det ges som aldrig nån förklaring och när man ringer och vill få veta så gör de sig onåbara, ljuger att det var inga problem med register eller bara slänger på luren.
Nu vet jag inte vad du har sökt för typ av tjänst, tror ärligt sagt du var totalt ointressant för de på andra punkter med, och de var inte intresserad av dig från första början.
Om du visste kostnaderna ett företag dras med av en dålig anställning så hade du förstått varför det är ett väldigt attraktivt system för företag att ta in.
Var på en föreläsning för ett par år sen där BRIS hade en inlaga.
Var väldigt beundransvärt.. en pratglad fängelsekille stod och pratade om hur BRIS gett han livskraft tillbaka att komma ut i arbetslivet och han nu var guds gåva till samhällsmedborgare.
Samma kväll när jag går ut på balkongen så ser jag samma kille hålla upp en kniv mot en kioskägare på andra sidan gatan och skrika ut en lång serie hot om hur han vill ha pengar för hans butik ska få stå kvar. Han hade inte ens brytt sig om att ta av sig sin BRIS jacka.
Även fast folk tar sig tillbaka så är risken ofantligt mycket högre att det är nått som återkommer, därför börjar man titta på de med bäst grund-förutsättningar, vilket betyder grön knapp här.
Vad du kan göra är begära ut dina uppgifter från verifiera.se och kräva att de tar bort, peka på GDPR att du själv har kontroll över personlig data.