2020-01-08, 22:59
Medlem
De som skrattar åt oss som hamnat här mellan stolarna kanske inte tänker på att när man har a-kassa så bidrar man ingenting till samhället. Man tar bara av reserverna i systemen. Månad efter månad. Om vi hade fått jobba och haft tex en tjänstemanna medellön på 35 lax hade det gett med arbetsgivareavgifter 20000 kr i månaden i skatt och sen hade vi handlat mer så moms och annat också totalt 280-290 tkr per man om året i utebliven skatteinkomst för det allmänna.
Och det räcker inte heller för man får sin pension inbetald av det allmänna när man är arbetslös också .
En fattigpensionär har ut 8 000 kr i månaden. Var och en av oss, om vi hade arbetat hade med våra skatter försörjt 3.4 sådana pensionärer kontinuerligt. Nu missar man det också
Citera
2020-01-08, 22:59
Medlem
Frågan är hur långt bak det går. De lär väl ha slurpat i sig all data ur belastningsregistret för ett par år sen när lexbase lanserades och sen dess alla nya domar som uppkommit.

Själv har man begått ett brott i livet som man givetvis åkte dit för (rättegång med böter) Men jag försvann ur belastningsregistret 2012 och jag har aldrig funnits på lexbase iaf, kollade när det lanserades och även nu. Så det har aldrig vållat mig personligen några problem.

Kommer länsman och tar en örat numera kommer det väl cirkulera en fil på en på nätet tills man ligger på dödsbädden.

Det är en jävla ärkeskandal med alla förbannade gestaposidor. Om jag ser en fin bil kan jag med typ 4 musklick se vem ägaren är, vad personen tjänar, vad deras bil är värd, vilka företag de är verksamma inom, en jävla 3d vy över deras tomt, eventuella brott eller betalningsanmärkningar. ALLT HELT JÄVLA ANONYMT OCH OMGÅENDE.
Så inför vi helvetes GDPR för en zillard kronor men det här jävla skiten rullar på obehindrat och staten sitter själva och släpper APIer för att snbbare kunna blasta ur sig privat information om medborgarna.
Senast redigerad av mouz 2020-01-08 kl. 23:06.
Citera
2020-01-08, 23:00
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoolaCarl
Många tycker det onekligen eftersom detta får fortsätta. Men en vacker dag så stänger nog lagstiftaren möjligheten. vad vet jag? Jag kan inte begära att alla ska tycka som jag. Jag är bara glad att jag vet exakt vad som gäller nu efter 4 år långa år av huvudbry
Om du hoppas på att diskrimineringslagstiftningen ska inkludera tidigare straffade personer så får du nog vänta länge. Det finns ingen opinion för att skydda den gruppen. Tvärtom faktiskt.
Citera
2020-01-08, 23:00
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Även för ex. en fortkörning? Ja, då vet man vad det är för människor som jobbar på ditt företag, hehe! Hur skulle detta kunna ha någon som helst relevans - förklara gärna...
Allt annat lika hade jag valt den utan fortkörning, ja.
Citera
2020-01-08, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Fast problemet är ju isf inte Lexbase utan att folk på personalavdelningarna är dumma i huvudet.

Word. HR-branschen kan vara den mest sjuka bransch som finns. en massa beteendevetare som inte vet nånting och de sitter med dessa felaktigheter framför sig varenda dag och ingen tar bladet från munnen och säger nu är det slut. Nu kan vi inte bara skicka ansökningar i papperskorgen för att de ger utslag för något. De kanske ger utslag överallt och då får ju dessa personer aldrig jobb.

Det blir en kostsam fortkörning
Citera
2020-01-08, 23:03
Medlem
BorisBalkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freebop
Samma här, visade upp intyget då jag i r hade något att dölja och fick jobbet

Det går att öppna brev utan att gå in den vanliga vägen,

Ta en riktigt vass filekniv, sprätta upp i sidan, mkt försiktigt.

Ett utdrag ser ut såhär
Sida 1. Dina uppgifter bla bla bla o längst ner står det "på följande sida listas domarna upp, eller ngt sånt, om inget förekommer så finns inte någon belastning"

Vadfan är ni för amatörer?

Sprätta, ta bort sista sidan, stoppa in igen, limma perforeringen med limstift, lägg under ngt tungt, klart.

Amatörer
Citera
2020-01-08, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorisBalkan
Det går att öppna brev utan att gå in den vanliga vägen,

Ta en riktigt vass filekniv, sprätta upp i sidan, mkt försiktigt.

Ett utdrag ser ut såhär
Sida 1. Dina uppgifter bla bla bla o längst ner står det "på följande sida listas domarna upp, eller ngt sånt, om inget förekommer så finns inte någon belastning"

Vadfan är ni för amatörer?

Sprätta, ta bort sista sidan, stoppa in igen, limma perforeringen med limstift, lägg under ngt tungt, klart.

Amatörer

Det är ju alltid två sidor och det står ju sida 1/2 på första sidan?
Citera
2020-01-08, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Försökte skicka PM men det gick inte så jag drar det här istället - till allmän beskådan
har aldrig hört talas om att poliser vill köra ordningsbotsbrott i domstol.
..
Jag vann resningen o då skulle det bli rättegång igen men då la åklagarkärrningen ner pga preskription - har fan inte fått tillbaka mina betalade böter som skall ske automatiskt-när jag jagar polisen svarar de anonymt utan adress (bara mail) o sen slutar det att svara.

Det är en jävla skillnad att vara dömd för vissa typer av trafikbrott jfrt med oärlighetsbrott.

KUL NÄR GÄNGKRIMINELLA SOM KOMMIT UT FRÅN KÅKEN SKALL SÖKA JOBB
det bästa verkar vara att utvisa kriminella utlänningar direkt när de döms för brott även
för skitbrott - för de lär ju aldrig få jobb OM de blir kontrollerade.

Berätta om skadestånd o gruppstämning - brister man med GDPR kan det bli stora viten/böter till staten

Det undrar jag också. hur vanligt det är att trafikbot istället går till domstol när man erkänner och varför??

Vet inte varför PM inte funkar. kanske glömt slå på att det ska gå . får kolla

Jag återkommer om skadestånd o gruppstämning. Familjens advokat är informerad och har materialet. Vi kommer att jobba med detta i vår.

Resning och sen preskription direkt? Låter lite konstigt men då bör det väl gå att få ordning på till slut om man fått resning
Citera
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoolaCarl
Jag har inte publik facebook men visst.
Nu talar vi om HR-system som får data från Verifiera AB. Att arbetsgivare inte bryr sig om trafikförseelser stämmer ju inte. Det beror på att HR-systemet lyser rött (ej grönt) med trafikbrott. Bara i undantagsfall. tex bara 3 sökanden så slänger inte bolaget alla ansökningar som det lyser rött på.
Att det kommer många ansökningar ordnar de först. Det är efter att de tagit bort de som inte alls har rätt utbildning och så som de kollar upp personnr , matar in det i HR systemet som kör sökanden genom belastningsregistret och datat sparas inte men den röda varningslampan består och det skickas mail "tack för visat intresse". Det ges som aldrig nån förklaring och när man ringer och vill få veta så gör de sig onåbara, ljuger att det var inga problem med register eller bara slänger på luren.

Nu vet jag inte vad du har sökt för typ av tjänst, tror ärligt sagt du var totalt ointressant för de på andra punkter med, och de var inte intresserad av dig från första början.

Om du visste kostnaderna ett företag dras med av en dålig anställning så hade du förstått varför det är ett väldigt attraktivt system för företag att ta in.

Var på en föreläsning för ett par år sen där BRIS hade en inlaga.
Var väldigt beundransvärt.. en pratglad fängelsekille stod och pratade om hur BRIS gett han livskraft tillbaka att komma ut i arbetslivet och han nu var guds gåva till samhällsmedborgare.
Samma kväll när jag går ut på balkongen så ser jag samma kille hålla upp en kniv mot en kioskägare på andra sidan gatan och skrika ut en lång serie hot om hur han vill ha pengar för hans butik ska få stå kvar. Han hade inte ens brytt sig om att ta av sig sin BRIS jacka.

Även fast folk tar sig tillbaka så är risken ofantligt mycket högre att det är nått som återkommer, därför börjar man titta på de med bäst grund-förutsättningar, vilket betyder grön knapp här.

Vad du kan göra är begära ut dina uppgifter från verifiera.se och kräva att de tar bort, peka på GDPR att du själv har kontroll över personlig data.
Citera
Medlem
BorisBalkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mouz
Det är ju alltid två sidor och det står ju sida 1/2 på första sidan?

Inte på mina.

Och om så är fallet. Ta en jävla kopia på andra sidan. Lägg över ett vanligt jävla A4 över domarna,

Klart.

Hur svårt ska det vara att förfalska?
Citera
2020-01-08, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Allt annat lika kan jag inte se varför.

Ok men då kanske man ska få reda på det innan man fyller 18 så man kommer ihåg att aldrig gå utanför dörren då man kan ha otur att bli indragen i nåt, råka glömma titta på hastighetsmätaren när man kör bil om man är nervös med en ny tjej som 18 år anything.

Då måste man berätta det från början. Om du har otur eller drar på dig nånting typ fortkörning så kan det ligga till last hela livet.

Det är då inte lönt att lägga ner pengar på utbildning för du kan bli stoppad att få jobb. Plugga inte till kirurg. tänk om du pluggar 8 år bara för att få nej pga fartbot.

Allt annat lika ? du är skitsmart va?
Citera
2020-01-08, 23:13
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Allt annat lika hade jag valt den utan fortkörning, ja.

Varför?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in