2020-01-08, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
För att göra det ännu värre än vad som hittills har belysts i tråden...
På lexbase citat "hittar du domar i brottmål och/eller tvistemål rörande personer".

Söker jag på mig själv så hittar jag mig som "FÖREKOMMANDE" och det rör just ett tvistemål som jag dessutom vann.

Hur fair är det på en skala?
Skandal att det får fortgå år efter år.
Du förekommer sannolikt också på Infotorg, Zeteo och Karnov.
Citera
2020-01-08, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
Allt är offentliga uppgifter så finns inget att gnälla om.

alright. men be en bön då att du inte får en fartbot nån gång och erkänner men åklagaren känner för en rättegång. Han kanske ändå har ett ärende i stan och vill ta ledigt en dag, käka wienerbröd m.m. och du erkänner i rättegången och vips är du ute. livet ut . Gnäll inte då?!
Citera
2020-01-08, 19:09
Medlem
Brenton.Tarrants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
Allt är offentliga uppgifter så finns inget att gnälla om.

Klart det finns, att slödder som Jonas Häger (grundaren) tjänar pengar på offentlighetsprincipen.
Citera
2020-01-08, 19:10
Medlem
AversisrevAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
För att göra det ännu värre än vad som hittills har belysts i tråden...
På lexbase citat "hittar du domar i brottmål och/eller tvistemål rörande personer".

Söker jag på mig själv så hittar jag mig som "FÖREKOMMANDE" och det rör just ett tvistemål som jag dessutom vann.

Hur fair är det på en skala?
Skandal att det får fortgå år efter år.

Ja det är inte roligt. Men samtidigt ska man vara medveten om att mer seriösa rättsdatabaser som Karnov, Infonet, JP och Zeteo haft samma handlingar (domar och myndighetsbeslut) till beskådan mot betalning under årtionden. Det får dock inte samma spridning eftersom det främst är myndigheter, advokatbyråer och större bolag som prenumererar på deras tjänster. De har inte ”dom mot 99 kr” som Lexbase utan är primärt en källa för rättspraxis.

Det borde inte ha varit lagstiftarens mening att skitaktörer som Lexbase skulle utnyttja detta undantag när de inte agerar som ett ansvarstagande mediebolag.
Senast redigerad av AversisrevA 2020-01-08 kl. 19:23.
Citera
2020-01-08, 19:10
Medlem
Jag hörde av mig till Lexbase idag (VERIFIERA.SE) och bad om GDPR utdrag.

De meddelade att de har utgivningsbevis så det blev inget GDPR utdrag om de personuppgifter de har om mig. De berättade också att de ska ha kvar uppgifterna för alltid och skicka ut dem så fort någon är intressad av att köpa datat.
Citera
2020-01-08, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AversisrevA
Ja det är inte roligt. Men samtidigt ska man vara medveten om att mer seriösa rättsdatabaser som Karnov, Infonet, JP och Zentropa haft samma handlingar (domar och myndighetsbeslut) till beskådan mot betalning under årtionden. Det får dock inte samma spridning eftersom det främst är myndigheter, advokatbyråer och större bolag som prenumererar på deras tjänster.

Karnov är väl en rättsdatabas med alla domar i sverige etc
Kan du söka på personnr i Karnov och på så sätt få fram alla domar för alltid för valfri person? Vad krävs för att få använda Karnov? Karnov måste ju vara GDPR reglerat? Får arbetsgivare söka där på en person före anställning?

Varför rensas då belastningsregistret efter 5 år när det finns så många fler register som används på de mest fantastiska sätt? Vem använder ens belastningsregistret idag? Jag har aldrig behövt visa det på 700 jobb. Mitt är rent så det hade varit bra om nån frågat efter det.
Citera
2020-01-08, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoolaCarl

De meddelade att de har utgivningsbevis så det blev inget GDPR utdrag om de personuppgifter de har om mig. De berättade också att de ska ha kvar uppgifterna för alltid och skicka ut dem så fort någon är intressad av att köpa datat.
Jag är inte förvånad. Du får väl be lite snällare att de ska ta bort uppgifterna? Det är allt du kan göra på laglig väg.
Citera
2020-01-08, 19:17
Medlem
Spontant är ju detta ett problem som kommer lösa sig av sig självt. Med tiden byggs en kritisk massa upp som inte får jobb pga någon bagatell och blir antingen ett så stort problem för samhället att detta förbjuds eller så många som är skitförbannade på verifiera och onte längre har mycket att förlora att ägare eller anställda råkar illa ut...
Senast redigerad av Engineer 2020-01-08 kl. 19:20.
Citera
2020-01-08, 19:19
Medlem
Citat:

Vad är processen för att starta ett förtalsmål mot deras ansvarige utgivare?
Citera
2020-01-08, 19:20
Medlem
AversisrevAs avatar
Citat:
Karnov är väl en rättsdatabas med alla domar i sverige etc
Kan du söka på personnr i Karnov och på så sätt få fram alla domar för alltid för valfri person? Vad krävs för att få använda Karnov? Karnov måste ju vara GDPR reglerat? Får arbetsgivare söka där på en person före anställning?

Varför rensas då belastningsregistret efter 5 år när det finns så många fler register som används på de mest fantastiska sätt? Vem använder ens belastningsregistret idag? Jag har aldrig behövt visa det på 700 jobb. Mitt är rent så det hade varit bra om nån frågat efter det.

Jag antar att även Karnov (numera Juno) har utgivningsbevis. De är en del av Norstedts juridik.

Det går söka öppet på namn eller personnummer, men är inte uppbyggt efter sök på personuppgifter, så oklart om alla dokument kommer fram.

Jag tror inte det finns andra än etiska hinder för arbetsgivare att söka där. Jag tror dock inte att det sker regelmässigt hos myndigheter. De ska istället begära utdrag från belastningsregistret om tjänsten kräver det.
Citera
2020-01-08, 19:22
Medlem
Tropicalss avatar
Citat:

Alla brott blinkar rött där i HR-SYSTEMEN TeamTailor / Visma Recruit /Aditro / Varbi etc om inte arbetsgivaren väljer att lägga på ett filter på lexbase datan de tankar in.

Som sagt, systemets enda felaktighet är att arbetsgivaren inte kan se varför den sökande är listad i systemet. Annars är detta en underbar tjänst. Borde vara publikt och gratis för samtliga medborgare att kolla upp vem som helst.
Citera
2020-01-08, 19:25
Medlem
Badchilds avatar
Citat:
Då kan du ingenting om folkrätt , diskriminering och Equal Opportunities m.m.

Är du så korkad att du inte fattar att en parkering framför ett övergångsställe under prövotid 18 år gammal med böter 700 kr där dom fälls inte skall annonseras om dig till pensionen och utesluta dig från arbete där de har HR-system. Ingen tjänar på det. Inte ens du kan få din skadeglädje mättad

Alla brott blinkar rött där i HR-SYSTEMEN TeamTailor / Visma Recruit /Aditro / Varbi etc om inte arbetsgivaren väljer att lägga på ett filter på lexbase datan de tankar in.

Lexbase följer lagen men IT-bolagen som bygger HR-systemen anställer säljare och håvar in 100-tals miljoner på dessa system och säljer in " bakgrundkontroll " och profiterar på oss medborgare och skiter i om nån hamnar utanför.

Jag har blivit kallad till flertal intervjuer senaste tiden, där Visma Recruit använts. Jag är dömd för grov brottslighet för senast 8 år sedan, möjligt att de sorterar ut det eftersom att det gått mer än 5 år. Men annars är det ju lite udda, vi snackar iaf 7 år av kriminellt liv varav fängelse inblandat 2 gånger.

Skönt ändå att man idag redan har ett välbetalt jobb och bara vill söka sig vidare, än att vara fast i träsket med att söka jobb för att man inte har något..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in