2019-11-22, 02:38
Medlem
Hej!

Jag har försökt länge nu med att gå ner i vikt. Jag har provat de mesta metoderna och har gått ner som mest 20kg men sen faller jag dit igen och går upp 10kg.
Jag är en tjej och väger 99kg till mina 165cm vilket är helt sjukt. Jag mår så sjukt dåligt över detta och det är det ända jag tänker på. Jag vet inte vad jag ska göra och jag vågar knappt visa mig ute längre eller hitta på saker pga känner mig så sjukt obekväm. Så nu vill jag ta tag i min vikt en gång för alla. Såklart vill jag att det ska gå snabbt i början för att få motivation till att fortsätta och inte skita i det ännu en gång..

Så jag undrar om ni har några bra tips? Alla förslag som fungerar är välkomna! Jag är desperat just nu och är verkligen taggad på att gå ner i vikt.
Finns ett litet problem bara, jag hatar att styrketräna osv.. går gärna och ofta promenader och jag har såklart räknat med att försöka komma igång med styrketräning så småningom.. men just nu så har jag 0 motivation till det och vill heller inte visa mig på gymmet som det är just nu. Viktökningen har också kommit med en socialfobi och det är inget jag mår speciellt bra över.

Så jag skulle gärna vilja ta del av era bästa tips på snabb viktnedgång som inte innefattar styrketräning i nuläget..

Tacksam för svar!
Citera
2019-11-22, 02:49
Medlem
tastass avatar
Cambridgekuren, eller annan vlcd-kur. Man går ner snabbt, men det är samtidigt väldigt lätt att gå upp igen när man går på reguljär kost igen (har egen erfarenhet av det).
Citera
2019-11-22, 03:21
Medlem
Gammalt beprövat: smoothies. Typ banan, blåbär, osv. Det maler ner grönsaker och frukt så man får i sig hälsosamma vitaminer och eftersom det är dryckbart är det enkelt för kroppen att bryta ner, dina organ i kroppen behöver inte arbeta så hårt. Sen lite spenat och nötter

Drick mycket vatten med gurka i.
Citera
2019-11-22, 04:05
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pinkyz
Hej!

Jag har försökt länge nu med att gå ner i vikt. Jag har provat de mesta metoderna och har gått ner som mest 20kg men sen faller jag dit igen och går upp 10kg.
De flesta dieter fungerar så länge du håller dig till dem.

Och så måste du röra på dig, och då menar jag inte bara ren motion. Sitter du bara framför teven när du är hemma så funkar det inte.

Och sedan det där som många med alla dessa dieter de verkligen tror på inte verkar förstå: Det du stoppar i dig måste ut, den energi du trycker i dig måste förbrukas. Om inte X kalorier in motsvaras av X kalorier ut så leder det till viktuppgång. Det finns inga genvägar. Punkt!
Citera
2019-11-22, 04:08
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rahat
Gammalt beprövat: smoothies. Typ banan, blåbär, osv. Det maler ner grönsaker och frukt så man får i sig hälsosamma vitaminer och eftersom det är dryckbart är det enkelt för kroppen att bryta ner, dina organ i kroppen behöver inte arbeta så hårt.
Går man ner mer om kroppen inte behöver arbeta? Vad har du för vetenskaplig källa till det?
Citera
2019-11-22, 04:09
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
Cambridgekuren, eller annan vlcd-kur. Man går ner snabbt, men det är samtidigt väldigt lätt att gå upp igen när man går på reguljär kost igen (har egen erfarenhet av det).
This, gjort detsamma. Man går lätt upp i vikt igen dock.

Är efter 10 år nu uppe på nästan samma vikt som jag slutade på. Har kört kuren i omgångar. Nu när jag ät äldre märker jag hur svårt det är med just hungern. Så försöker kombinera dryckerna i början med lite grönsaker och diet fiber(så man känner sig mätt)

Det handlar dock ofast bara om de första dagarna/veckan som är jobbigast, sen flyter det på rätt bra! Du kommer må piss och vara trött/hungrig innan du hamnar i ketos. Men väl när dy är i ketos kan du gå ner 10kg på 5-8v utan problem.
Citera
2019-11-22, 04:11
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
Vad är vitsen med en tillfällig diet då den endast fungerar när man använder sig av den?

Om man får biverkningar av att supa eller knarka så räcker det väl inte med att bara ta en paus, man måste sluta helt. Förstår man inte att biverkningarna kommer tillbaka när man börjar igen?

Varför kan man tro att allt skulle bli bättre och att man kan äta som när man gick upp i vikt om man bara tar en liten paus med en tillfällig diet?

Jag förstår att man kan förtränga, att man har svårt att hålla sig, men inte att någon intellektuellt inte skulle förstå hur det fungerar och tro att man ska få något magiskt tips på Flashback. Men det där är något typiskt de som äter för mycket och blir feta.

Har aldrig läst om någon knarkare som vill ha tips om knarkdiet för att inte få biverkningar. De fattar vad det handlar om, att sluta eller fortsätta att lida.
Senast redigerad av constant 2019-11-22 kl. 04:17.
Citera
2019-11-22, 04:20
Medlem
Nemiuss avatar
Lite tips som funkat för mig.

Sluta med godis, snacks och annat sött inkl. läsk, energidrycker.
Mat: kycklingfilé med broccoli och morötter. Gröt med extra fiber till frukost. Frukt. Morotsstavar om man blir sugen på något.
Drick vatten.

Promenader är bra. Så småningom lätt jogging när vikten minskat en del.
Finns mycket styrketräning man kan göra hemma med gummiband t ex. Behöver inte vara så avancerat.
Citera
2019-11-22, 04:21
Medlem
constants avatar
Citat:
Jag mår så sjukt dåligt över detta och det är det ända jag tänker på. Jag vet inte vad jag ska göra och jag vågar knappt visa mig ute längre eller hitta på saker pga känner mig så sjukt obekväm. Så nu vill jag ta tag i min vikt en gång för alla.
Sluta ät onyttigt och i stora mängder och rör på dig - Det är det enda som fungerar.

Acceptera att du inte kan vräka i dig allt så fort du vill. Skaffa en cykel som tar dig till och från arbetet. Res dig upp och hämta ett glas vatten när du är törstig istället för att be någon annan.

Och inse att det inte fungerar som något tillfälligt.
Citera
2019-11-22, 05:00
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Hej!

Tacksam för svar!
Svar:

(FB) Gå ner i vikt, snabbaste sättet?

(FB) snabba synliga resultat på 3 veckor i diet?

(FB) Slimma till kroppen på 2 veckor?

(FB) Akut! Hur går jag ner i vikt på 2 dagar så snabbt som möjligt?

(FB) Vill du gå ner i vikt snabbt?

(FB) Gå ner i vikt snabbt?!

(FB) Hur tappa vikt snabbt?

(FB) Hjälp att gå ner i vikt snabbt!

(FB) Gå ner i vikt snabbt TIPS

Gå ner 10 kilo

(FB) Gå ned 10kg i vikt. Vilken diet skall man gå på?

(FB) Gå ner 10 kilo under 5 månader
Citera
2019-11-22, 05:05
Medlem
Alla kommer tala om för dig att det inte finns några genvägar, att det bästa är att gå ner ½-1 kilo i veckan och att det ”är ett marathon, inte en sprint...” och allt det där. Egentligen har de rätt. Av hets-bantning går man lätt och snabbt upp alla kilon igen, men eftersom det inte är vad du frågar, så...

Tänker inte ge några tips vad gäller amfetamin eller dylikt. Det fungerar men är inte värt det.
Egentligen handlar det bara om att skapa ett kalori underskott. Inte svårare än så...

#1 Mål - Kalkylera hur mycket vikt du vill bli av med och vad du klarar av att leva med att (inte) äta. Jag gissar att ditt mål ligger runt 65 kilo (23.9 BMI för din längd). Om du äter 1,000 kalorier/dag utan att träna så kommer det ta ~235 dagar, med ett avg kalori-underskott på1,120/dag att komma dit. Äter du hälften (nästan omöjligt) går det på halva tiden och lägger du till träning för ökad kalori bränning går det så klart snabbare.

#2 Process - Logga varenda kalori du äter. MyFittnessPal appen är min favorit för det, men det finns hur många alternativ som helst. Mjölkskvätten i kaffet... logga, oljan du steker kycklingen i... logga, dressingen på saladen... logga... You get the point... Det är din app, din resa, lura inte dig själv.

#3 Mat - Olika kroppar responderar olika till olika föda, men överlag så håller protein dig mätt längst och enkla kolhyydrater och socker dig mätt kortast. För mig funkar ägg och bars med högt protein-värde bäst för att hålla ner kalori intaget utan att gå under av hunger. För dig kan det vara något annat, men i stort: ”Leafy greens” som spenat och kale och ”lean proteins” som kyckling och fisk är bland det bästa du kan äta. Om din kropp skriker efter kolhydrater skall du äta dem, men försök att få ”the best bang for the buck” när du gör det och ät ”whole grain” såsom Quinoa, havre eller sötpotatis. Byt ut alla mejeri produkter mot e.g. soy-milk, och plant-baserade alternativ.

#4 Sömn – När du sover kan du inte äta. För mig sätter alltid värsta hungern/suget in efter ungefär 6 PM. Lägg om kvällarna så att du lägger dig så tidigt du kan. Stäng av mobil-helvetet, ha inte TV i sovrummet. Läs böcker tills du somnar. Sikta på 8 timmar sömn/natt.

#5 Träning – Relaterar absolut till att du inte vill visa dig på gymmet men jobba på att komma till en vikt då du inte mår dåligt av det. Ta lång-promenader, försök hitta en runda med några uppförsbackar, snabb-gå upp för dom. Få upp hjärtrytmen så ofta du kan! Bygg upp din cardio. Ju bättre din cardio är ju fler kalorier kan du bränna på kortare tid. Så fort du kommer till en vikt då du inte mår dåligt över att gå till gymmet, lägg till styrketräning! Ju mer muskelmassa, ju snabbare bränner din kropp kalorier. Styrketräning låter dig bränna fett utan att förlora (alltförmycke) muskel.

#6 Genvägar – Finns inga (icke recept belagda) egentligen. Trend-dieter, fiber-piller, super-smoothies, intermittent fasting etc. är bara fordon till den enkla formeln att underskottet mellan kalorier in och kalorier ut leder till vikt minskning i form av fettförbränning.

#7 Hitta ”din” väg – Vissa håller sig mätta längre på en Quinoa-bowl, vissa på äggvite-omeletter. Testa olika och hitta vad som funkar för dig. När du börjar träna, hitta vad du kan leva med. Själv hatar jag att springa, men kan köra 2 timmar på en eliptikal så länge jag kan titta på en serie på min Iphone när jag gör det. Jag har e.g. några serier som jag bara tillåter mig själv att titta på när jag tränar. För dig kanske cyckla med en audio-book som du älskar fungerar. Så länge du rör på dig. Hitta vad som funkar.

#8 Belöningar – För att göra livet drägligt under den här tiden, ”belöna” dig själv, men försök att inte göra det med mat. Att låta dig själv äta en slice cheesecake varje gång du tappat 5 kilo bygger på dåliga vanor. Hitta något annat. Själv låter jag mig själv blåsa $100 på en strip-club för varje 5 kilo jag tappar. Funkar för mig... För dig gissar jag att det vore något annat. Det behöver inte vara ”bra” för dig, men det måste vara något du verkligen vill göra, som peppar dig, som du ser fram emot, och som får dig att lägga en extra timme i gymmet när du känner att du kommer nära. Bränn 1,000 SEK på Solvalla, NK, eller ett nytt skin till din game-of-choice-avatar. Vad som än gör dig både glad för stunden och som peppar dig för nästa 5 kilo.

#9 In the end – Det är bara disciplin. Vakna, ät smart, räkna kalorier, bränn kalorier, somna börja om... Allt sitter egentligen i huvudet.
Citera
2019-11-22, 05:08
Medlem
Eftersom du inte är bekväm med att gå ut så gör inte det. Det går alldeles utmärkt att gå ner i vikt samtidigt som du degar i soffan, ALLT handlar om kosten. Ta reda på vad din förbränning är, och lägg dig 1000 kalorier under den så går du ner ett kilo i veckan. Ät riktig mat en gång om dagen, och då rejält. 3-500g kött med pasta/potatis/whatever, grönsaker och någon tomatbaserad sås. För att hålla dig mätt under resterande timmar du inte äter så snusar du som satan bara, det hjälper dig kontrollera hungern.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in