2019-11-22, 06:01
Medlem
tastass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Vad är vitsen med en tillfällig diet då den endast fungerar när man använder sig av den?

Det kan vara mentalt välgörande med snabba resultat. Även om det är lätt med bakslag vid avslut kan det vara ett "enkelt sätt" att bryta ett destruktivt beteende.
Citera
2019-11-22, 06:05
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
Det kan vara mentalt välgörande med snabba resultat. Även om det är lätt med bakslag vid avslut kan det vara ett "enkelt sätt" att bryta ett destruktivt beteende.
Men så förödande när man inser att en tillfällig diet inte hjälper.
Citera
2019-11-22, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hewrgubbe
Eftersom du inte är bekväm med att gå ut så gör inte det. Det går alldeles utmärkt att gå ner i vikt samtidigt som du degar i soffan, ALLT handlar om kosten. Ta reda på vad din förbränning är, och lägg dig 1000 kalorier under den så går du ner ett kilo i veckan. Ät riktig mat en gång om dagen, och då rejält. 3-500g kött med pasta/potatis/whatever, grönsaker och någon tomatbaserad sås. För att hålla dig mätt under resterande timmar du inte äter så snusar du som satan bara, det hjälper dig kontrollera hungern.
Du förutsätter alltså att ts går på
Nån form av bidrag och därmed kan ligga i soffan hela dagarna?
Citera
2019-11-22, 07:15
Medlem
elopis avatar
Lycka till, jag tror inte du kommer klara det med din inställning.

Vad är det som skevar, varför väger du så mycket?
Citera
2019-11-22, 07:19
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elopi
Vad är det som skevar, varför väger du så mycket?
Hon äter mer än hon förbrukar.
Citera
2019-11-22, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pinkyz
Hej!

Jag har försökt länge nu med att gå ner i vikt. Jag har provat de mesta metoderna och har gått ner som mest 20kg men sen faller jag dit igen och går upp 10kg.
Jag är en tjej och väger 99kg till mina 165cm vilket är helt sjukt. Jag mår så sjukt dåligt över detta och det är det ända jag tänker på. Jag vet inte vad jag ska göra och jag vågar knappt visa mig ute längre eller hitta på saker pga känner mig så sjukt obekväm. Så nu vill jag ta tag i min vikt en gång för alla. Såklart vill jag att det ska gå snabbt i början för att få motivation till att fortsätta och inte skita i det ännu en gång..

Så jag undrar om ni har några bra tips? Alla förslag som fungerar är välkomna! Jag är desperat just nu och är verkligen taggad på att gå ner i vikt.
Finns ett litet problem bara, jag hatar att styrketräna osv.. går gärna och ofta promenader och jag har såklart räknat med att försöka komma igång med styrketräning så småningom.. men just nu så har jag 0 motivation till det och vill heller inte visa mig på gymmet som det är just nu. Viktökningen har också kommit med en socialfobi och det är inget jag mår speciellt bra över.

Så jag skulle gärna vilja ta del av era bästa tips på snabb viktnedgång som inte innefattar styrketräning i nuläget..

Tacksam för svar!

Du väger nästan 100 kilo och är 165 cm. Då dras du med ett mycket allvarligt hälsotillstånd. Detta är på sikt livshotande. Att gå ner i vikt är egentligen enkelt. Bränn mer kalorier än du gör av med. I ditt fall är nog problemet psykiskt. Din relation till mat har blivit osund och blivit ett missbruk. Det hjälper inte att gå ned i vikt om du inte i grunden gör något åt ditt missbruk. Jag rekommenderar psykoterapi eller KBT.
Citera
2019-11-22, 08:10
Medlem
elopis avatar
Citat:
Hon äter mer än hon förbrukar.

Så otroligt tröttsamt svar. "Varför har du ont i foten? "Jag trampar snett". Ja du må trampa snett men det beror på en låsning i höften.

Samma med mat. Folk som väger 100kg (även om TS skriver 99 så är det 100) på 165cm pysslar med förströelseätning, tröstätning eller hetsätning för att kompensera för något annat. Det är ofta ett symptom och inte en "misskalkylering" på hur mycket energi t.ex. TS egentligen behöver.

Också därför jag tror att TS inte kommer klara det den här gången heller, eftersom människan vägrar ta i sig själv utan har allt fokus på fett och mat. Man "faller inte dit" och går upp 20kg, då är man alkoholist och kanske borde börja fundera på att gå på möten för överätare.
Citera
2019-11-22, 08:17
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elopi
Så otroligt tröttsamt svar.
År det fel att man går upp i
vikt om man äter mer än vad vad man förbrukar=
Citera
2019-11-22, 08:36
Medlem
carminaburanas avatar
Torrfasta. Kolla Cole och death fasting på youtube, finns inget snabbare sätt.
Citera
2019-11-22, 08:49
Medlem
elopis avatar
Citat:
År det fel att man går upp i
vikt om man äter mer än vad vad man förbrukar=

Nej det är inte fel men det är en teknisk förklaring, frågan är varför hon gör det - att hon gör det förstår alla.
Citera
2019-11-22, 14:42
Medlem
Tack för alla svar! Självklart är jag inte dum i huvudet och jag fattar att jag ska förbruka mer än vad jag stoppar i mig. Och jag har fastat innan och kan klara mig på väldigt lågt kaloriintag. Jag jobbar natt (äter inget på natten), sover på dagarna så blir ungefär 1 mål om dagen när jag jobbar. Snusar gör jag med, hela tiden. Det är när jag är ledig jag ”unnar” mig.. Jag har varit stor hela mitt liv och legat runt denna vikten i många år så det är inget som har kommit nu.
Jag har gått på olika kostscheman och det har fungerat, såklart. Tänkte bara om någon hade något bra tips på vad man ska äta/dricka i några veckor för att få en riktig boost för både viktminskning och motivation.
Fanns en del bra tips och det tackar jag för.
Överväger t.om. att börja röka igen för att jag har läst att det ska hjälpa mot vikten. Kommer nog dock skippa det haha.

Idag har jag inte ätit något ännu och funderar fortfarande på vad jag ska köra för metod. Så finns det någon som faktiskt har genomgått en rejäl viktnedgång på ganska snabb tid och har en metod/diet som ni tycker fungerar riktigt bra så skriv gärna.

Cambrigde är jag också lite inne på som några skrev. Har dock gått på nutrilett innan och jag vet att jag inte riktigt har pannben för dessa äckliga drycker. Men man kan ju ge det ett försök till..
Citera
2019-11-22, 14:48
Medlem
Drick te! Ofta! Träningen gör dig bara mer hungrig, skippa den. Lägg om kosten och välj något livsmedel som du får äta så mycket du bara vill av. Selleri är gott. Doppa det i yogurt med salt i. Du kan äta så mycket du bara vill av det. Men skippa det andra. Gör så här länge. Det kan gå väldigt fort att gå ner i vikt om du bara orkar med de första dagarna. Då blir det svårare att strunta i det man har planerat att göra för att lyckas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in