2022-06-09, 00:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Lite off topic men:

It doesn't matter in the long run.

I'm in it for the long haul.
Om du vill lägga timmar på att handla grönsaker och rotfrukter, tillaga fiberberikade produkter i havssalt och hålla på med allt vad det är så go for it... Jag vill ha det enkelt och slippa meck.

Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Åt två cheeseburgare på mcdonalds varje dag i 45 dagar.
Gick ner till önskad vikt.

Har testat allt nästan. Och bara jag håller koll på antalet kcal så funkar vafan som helst.

Stoffel
Visst, men att medvetet hålla koll på kalorier är ett himla jobb och alltid en uppförsbacke eftersom man gärna äter sig mer mätt än vad man egentligen tycker är optimalt "skönt".

När jag höjer till 2 gram vulgaris (vet att det kan bli toxiskt) och hela två dl. husk tillsammans med stor kebabpizza så ligger p-glukos närmre 3 än 4 mmol/l både en och två timmar efter frosseriet.

Jag tror att kolhydrater under sådana omständigheter "sliter" mindre på kroppen än fett och protein.
Det tar liksom ingen tid. Det är det som är vinsten. 1 kg husk kostar 80 kr.
Däremot har jag märkt att jag har blivit svagare men vad gör egentligen det. Säg 100 kg bänkpress eller 90. 200 kg knäböj eller 180... Det kan ju kvitta...

http://www.med24.se/hemmatester/blodsockermaetare/blodsockermaetare/freestyle-freedom-lite-blodsockermaetare
Citera
2022-06-09, 00:40
Medlem
Cervidaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Åt två cheeseburgare på mcdonalds varje dag i 45 dagar.
Gick ner till önskad vikt.

Har testat allt nästan. Och bara jag håller koll på antalet kcal så funkar vafan som helst.

Stoffel

Jo men på två cheeseburgare måste du väl vara svinhungrig konstant? Är ju 600 kcal.
Citera
2022-06-09, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErichvonEinstein
Jag tror att för många tror sig veta för mycket och vill "sälja" in sina olika unika metoder men hungern och vardagen vinner nästan alltid i slutänden. Jag tror att bantning ska ske på sätt som är enkla och hållbara i längden.
Min metod är enkel. Skit i sallad, nyttigheter, kaloriräkning och motion - it doesnt matter in the long haul.
Två gånger om dagen före varje stor måltid: Tillsätt 1 gram berberisvulgaris och klunka snabbt i dig en halv liter vatten utblandat med drygt ½ dl. psylliumhusk (innan det blir till gegga). Ät dig mätt.

Tror ni bantningsmetoden fungerar?
Vill man banta äter man mindre än man gör av med.

Men olika svårt för vissa.

Jag har motsatt problem, svårt att få i mig tillräckligt, har problem med att äta, håller inte på som andra och trycker chips på helgen heller.

Men vill jag lägga på mig så ser jag till att äta mycket och röra mig lite.
Däremot går det mot min natur, så jag håller en konstant normal vikt om än kanske åt det andra hållet. Att jag får tänka på att få i mig bra, näringsrik mat regelbundet.

Däremot har jag rätt högt tak mot hunger. Kan gå några dagar utan att äta om jag inte rör mig överdrivet mycket.
Kan vara så hungrig att hela kroppen skriker, men det är ju bara en naturlig reaktion och inget man dör av.
Knappast så man faller ner och dör för att man går hungrig en dag liksom.. då lever man ju inte hälsosamt i övrigt.
Citera
2022-06-09, 01:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Cervidae
Jo men på två cheeseburgare måste du väl vara svinhungrig konstant? Är ju 600 kcal.

Man blir van efter ett tag.
Hade inget ansträngande jobb just då heller. Så det hjälpte enormt.
Citera
2022-06-09, 01:14
Avslutad
Citat:
Om du vill lägga timmar på att handla grönsaker och rotfrukter, tillaga fiberberikade produkter i havssalt och hålla på med allt vad det är så go for it... Jag vill ha det enkelt och slippa meck.

Visst, men att medvetet hålla koll på kalorier är ett himla jobb och alltid en uppförsbacke eftersom man gärna äter sig mer mätt än vad man egentligen tycker är optimalt "skönt".

När jag höjer till 2 gram vulgaris (vet att det kan bli toxiskt) och hela två dl. husk tillsammans med stor kebabpizza så ligger p-glukos närmre 3 än 4 mmol/l både en och två timmar efter frosseriet.

Jag tror att kolhydrater under sådana omständigheter "sliter" mindre på kroppen än fett och protein.
Det tar liksom ingen tid. Det är det som är vinsten. 1 kg husk kostar 80 kr.
Däremot har jag märkt att jag har blivit svagare men vad gör egentligen det. Säg 100 kg bänkpress eller 90. 200 kg knäböj eller 180... Det kan ju kvitta...

http://www.med24.se/hemmatester/blodsockermaetare/blodsockermaetare/freestyle-freedom-lite-blodsockermaetare

Det är relativt enkelt.
Man äter samma sak hela tiden. Eller har två tre variationer.

Då behöver man bara väga och räkna allt en gång.

Nästa gång vet man hur mycket kcal det är.

För mig spelar det ingen roll vad jag äter. Kan typ äta gröt i två månader
Citera
2022-06-09, 02:00
Avslutad
Grejen med husk är bland annat att man kan blanda i mer vulgaris utan att det ger magknip men nu fem timmar efter pizzan kommer halsbrännan från helvetet och kramper i magen.
Brukar blanda i magnesiumcitrat också. Imorgon kommer jag ha diarré och skita ut allt. 2 gram är i överkant men har läst att det iallafall inte är farligt.
Citera
2022-06-09, 02:19
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Med tillräckligt mycket husk = sannolikt kaloriunderskott utan hungerkänslor. Berberisvulgaris = tillskott som får insulinnivåer och sötsug att falla som en sten.

Testosteronnivåerna också har jag märkt på kuken.

Du är nog inte bara svagsinnad om jag tolkat vad du skriver rätt. Det är ghrelin som styr "hungerkänslorna". Berberis innehåller ~ 63 / 100 g kolhydrater och har inte de egenskaper du påstår. GLHF!
Citera
2022-06-09, 02:47
Bannlyst
Lågintelligent försök till att vara onyttig, en normal människa har 80-130k kcal i reserver i kroppen, när du vill gå ned i vikt handlar det mest om hormonbalans, minska Ghrelin och öka Leptin för en enklare resa och minska det totala intaget.

Det bästa du kan göra är att äta fett och protein, då det ger bäst effekt när det gäller hunger och med rätt typ av protein/fett kommer du må riktigt bra.

Ägg
Fisk
Ost
Kött
Smör

Ät "rena" produkter och lite grönsaker med lite kolhydrater så kommer kistan, vikten och din hjärna tacka dig.
Citera
2022-06-09, 06:27
Medlem
needAlifes avatar
Det här med att hungern vinner förstår jag inte. Är ofta hungrig men pallar inte laga mat trots att det bara tar några minuter. Möjligen att jag fixar en macka. Sure, förr eller senare käkar man ju men ibland kan det ta något dygn. Så det är nog mitt ytterst usla tips, strunta i att laga mat så det inte finns någonting att äta.
Citera
2022-06-09, 08:39
Medlem
Citat:
Jag tror att för många tror sig veta för mycket och vill "sälja" in sina olika unika metoder men hungern och vardagen vinner nästan alltid i slutänden. Jag tror att bantning ska ske på sätt som är enkla och hållbara i längden.
Min metod är enkel. Skit i sallad, nyttigheter, kaloriräkning och motion - it doesnt matter in the long haul.
Två gånger om dagen före varje stor måltid: Tillsätt 1 gram berberisvulgaris och klunka snabbt i dig en halv liter vatten utblandat med drygt ½ dl. psylliumhusk (innan det blir till gegga). Ät dig mätt.

Fast problemet för mig och många andra är att pizza och annan högbelönande kost triggar en att äta mer än vad man behöver - man stoppar inte när man är mätt utan proppmätt. Det problemet finns inte med nyttig kost (icke högbelönande).
Citera
2022-06-09, 08:46
Medlem
sfrges avatar
Äter du bara en pizza om dagen och inget annat så går du ner i vikt.
Citera
2022-06-09, 09:13
Medlem
Citat:

Så du har inte lyckats själv med denna "metoden" men är samtidigt ödmjuk att du dömer ut allt som man vet fungerar.
Jobba på din ödmjukhet istället.
Du kanske inte är intresserad. Men du skulle kunna sätta dig in i varför människor är överviktiga då det är där problemet ligger.
Senast redigerad av WONGnr1 2022-06-09 kl. 09:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in