Citat:
Ursprungligen postat av
GoUoD
Är du dum?

De kalkyler som finns är tillräckligt adekvata för att termologin som teori är tillämpbar rent praktiskt.
Uppenbart att du vet det inte fanns några poäng i din sågning att hämta, när du snabbt går över till helt orelaterade punkter för att "bevisa" att jag har fel.
Nu gnuggar jag händerna igen. Totalt tre FBare begick samma fel som du gör:
Klappmungon,
C0w och
WONGnr1 i den här
tråden.
De alla BTFOades när jag påpekade dessa enkla faktum:
1. Kalorier-in är inte samma sak som antal kalorier i en maträtt
2. Kalorier i en maträtt
är inte individberoende, utan konstant, och kan mätas med kalorimeter och defineras:
Citat:
A Calorie (kcal) is the amount of energy needed to raise the temperature of 1 kilogram of water 1 degree Celsius. Sometimes the energy content of food is expressed in kilojoules (kj), a metric unit. One kcal equals 4.184 kj.
3. Kalorier-in
är individbereonde för en given maträtt och kan
inte mätas med en kalorimeter. Kaloreri-in för en given maträtt är individberoende, exempelvis om du är glutenintolerant så får du få kalorier in av en tårta, medan ett tolerant fetto får en hel del kalorier-in av tårta.
4. Mängden mat ett fetto äter beror på mättnadskänsla, d.v.s. är individberoende, och inte en funktion av antal kalorier-in. Du kan bli mätt på cellulosafiber utan att gå upp i vikt, eftersom du inte kan smälta cellulosa, också således har noll kalorier-in trots att cellulosa inntehåller mycket kalorier.
Dessa punkter gör kalorier-in-kalkyler/ekvationer till extremt opraktiska, av två orsaker:
1. Ekvationen inte inkluderar männsikans psykologi
2. Ekvationen är inte individ-anpassad
Jag kunde bevisa detta med ett enkelt exempel, som orsakade hjärnskada hos
C0w, vilket manifesterade sig i denne vägrade svara
ja eller
nej på denna enkla fråga, trots att jag ställde den mer än fyra gånger och anpassade frågan till
C0ws autistiska ursäkter.
C0w insisterade med att posta wall-of-text-poster med en massa referenser till artiklar som aldrig tog upp kalorier-in bara antal kalorier i maten. Det var verkligen ett episkt-fail-på-interent-moment. Antagligen min största tjänst i hela mitt liv åt alla världens fetton. Jag vill nu se om du också får hjärnskada nu, och vägrar svara ja eller nej, utan bara kallar mig för idiot eller dummer eller något. Här kommer frågan:
Låt säga att jag som man äter exakt 17000 kalorier i veckan (2400 kalorier om dagen) av antigen lax eller skinka och blir mätt på det. Varken mer eller mindre.
Jag tar upp 80/100 kalorier av skinkan.
Däremot tar jag upp 100/100 kalorier när jag äter laxen.
Jag vill gå ner i vikt, men vill inte äta mindre än jag gör. Hade du rekommenderat att jag undviker 17000 kalorier av laxen och äter enbart 17000 kalorier av skinkan, eller inte?
Om du svarar ja, så betyder det att kalorier-in-kalorier-ut inte är det hela svaret på hur man minskar mest effektivt i vikt, utan att typen av mat du äter också har betydelse, oavsett om maten har samma mängd kalorier. Om du svarar nej, så betyder det att du inte kan enkel matematik och lider av samma psykologiska barriär som
C0w.
Ser fram emot ditt svar.