2026-06-17, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Infamous44
Kött,kyckling, ägg , mejeriprodukter var ytterst tråkigt efter ett tag kan intygas.

Vi får se vad jag fortfarande tycker efter 40 år =)
Jag vet vad jag verkligen inte vill ha i kroppen iaf.
Citera
2026-06-19, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Infamous44
Ja, det här är egentligen lägre än vad jag skulle rekommendera till nån själv men jag delar upp måltider på ett sätt där jag inte går hungrig än så länge , medveten om att det till slut lär bli ohållbart ju lägre bf% jag har kvar men då testar jag att lägga mig på bara 6-700 under maintenance har jag tänkt .

Försöker sova iaf 7 timmar per natt, har ett typ av jobb där jag oftast kan lägga mig o vila nån timme mitt på dagen o kör ashwaganda (glömde skriva det) innan läggdags för att försöka minska kortisolet, ibland kör jag det på morgonen med .

Angående ecdysterone så är jag övertygad om att det folk normalt köper inte ger någonting annat än en placeboeffekt, har jämfört mellan olika märken o modeller som finns på marknaden o det mesta har knappt nåt ecdysterone i sig alls eller jo, det har malt pulver från plantor som innehåller ecdysterone men med typ 10% koncentrat (det är koncentrerat du vill ha, inte bara malt planta som det mesta är). Dessutom brukar det bara vara 100-200mg pulver i kapslarna även om det är beta ecdysterone som är 97% rent koncentrat o problemet här är ju att alla studier där det faktiskt gett nåt utöver placebo effekt så har det varit minst 800mg rent koncentrat per dag.

Det som gjorde att ecdysterone nu ligger på Wada's lista över saker som eventuellt kan klassas som doping är ju en tysk studie där ecdysterone gruppen i snitt hade lagt på sig dryga 2kg mer muskelmassa än placebogruppen efter 8v vad jag vill minnas på 800mg om dagen o min plan nu är 1200mg 97% koncentrat om dagen (morgon/kväll pga halveringstid) ihop med piperin för att åka biotillgängligheten då den är rätt värdelös annars så får väl hoppas att någonting händer iaf, åtminstone att man minimerar eventuell förlust av muskelmassa ^^.

Edit: Orkar inte läsa om hela studien men klistrar in lite som är saxat från den studien från Gemini så sifforna blir rätt:

Ökning av muskelmassa: Deltagarna som fick ecdysterone uppvisade en signifikant högre ökning av muskelmassa (mätt som "lean body mass") jämfört med placebogruppen. I genomsnitt uppmättes en ökning på cirka 1,5 kg till 2 kg för de som tog den högsta dosen ecdysterone, medan placebogruppen uppvisade en betydligt lägre ökning.
​Ökning i styrka (bänkpress): Studien visade en signifikant större ökning i 1RM (one-repetition maximum) i bänkpress för ecdysterone-grupperna. Ökningen i maxstyrka i bänkpress var i genomsnitt omkring 7–10 kg högre för de deltagare som fick ecdysterone, jämfört med de resultat som observerades i placebogruppen under den 10 veckor långa träningsperioden.

Lågdosgruppen: Fick 200 mg ecdysterone per dag.
​Högdosgruppen: Fick 800 mg ecdysterone per dag.
​De mest uttalade resultaten gällande både muskelmassa och styrkeökning observerades i gruppen som intog den högre dosen (800 mg/dag).

Allas problem är att man är en sämre coach till sig själv och är bättre åt andra. Det är naturligt för oss alla.

Jag anser dock oavsett så räcker det inte med att enbart minska underskottet efter ett tag. Kroppen behöver återhämta sig. Alla hormoner påverkas av underskott över en längre period.

För att adressera lite kring protein så tycker jag att 1g/kg är lite för lågt i en sådan deff. Främst för många funktioner i kroppen används av aminosyror och stressen av ett underskott ökar behovet av aminosyror. Så jag skulle ändå råda alla ha ett högre intag, men sedan är det inte nödvändigt att se det helt till g per kg i kroppsvikt om man har övervikt I fettmassa.

Vi är olika men 7 timmar hade varit negativt för mig i längden. Hade klarat mig på det om jag inte jobbade. Det som ofta spökar I en deff att det även stör kvalité på sömnen, mindre sömn pga kortisolet och man känner sig ändå pigg och ökar styrkan på gymmet.
Men jag märker av egen erfarenhet att det ger en negativ trend vid slutet av en deff och övergången att komma ur en deff.

Tycker själv att ashwaganda har en betydande effekt. Har adhd (add) diagnoserat. Har testat flera gånger att sluta och börjat igen med ashwaganda och hjälper mig med att balansera stressen som byggs upp, men klarar ej ta det på dagen för då blir jag helt oförmögen till att komma igång med något.

Jag har läst abstraktet för studien för länge sedan, den är väldigt gammal. Jag är varken för eller emot men personligen inte övertygad för så mycket forskning finns egentligen inte och har testat själv, hört erfarenheter från andra och min åsikt idag är inget prisvärt tillskott.
Jag är öppen för prova tillskott och gillar att prova runt, men det mesta är inte så avgörande. Eventuella näringsbrister som fixas ger mer än övriga tillskott. Och om kroppen inte fungerar bra så gör tillskott inget I jämförelse med att fixa det mest basala.

Om du gillar läsa studier osv så läs mer på vad mindre sömn, långvarigt underskott, näringsbrister gör med kroppen. Det är väldigt intressant om man gillar sånt. Du verkar gilla att nörda ner dig i saker iaf.
Citera
2026-08-18, 22:48
Medlem
Roidberts avatar
Tror ni att 2500kcal är en rimlig uppskattning på ens energibalans om man är 187cm/114kg och inte tränar mycket? Fick något liknande när jag använde kalkylatorn.
Citera
2026-08-19, 06:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Tror ni att 2500kcal är en rimlig uppskattning på ens energibalans om man är 187cm/114kg och inte tränar mycket? Fick något liknande när jag använde kalkylatorn.

Det kan stämma men kan ju samtidigt vara helt off. Du borde nästan ha den förbrukningen av vara mest sittastillande och inte uppnår 5000 steg de flesta dagarna.

Jag tycker att det enklaste är att väga sig dagligen och räkna kalorierna av så som man är van att äta, och kolla sina steg i 1-2 veckor innan man ändrar på något. Tycker det ger mest exakt mätning och ger de bästa förutsättningarna för korrigera inför en förändring. Blir ganska tydligt också vad som behövs ändras på.

Blir lätt annars att man sänker kalorierna för mycket och ökar aktiviteten för mycket så man behöver vara ta ut sig mer för de sista kilona och hamnar i en rebound effekt sedan.
Citera
2026-08-19, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert

Kan stämma fint.
Citera
2026-08-19, 09:54
Medlem
Roidberts avatar
Tack för svar.

Citat:
Ursprungligen postat av Sklee
Det kan stämma men kan ju samtidigt vara helt off. Du borde nästan ha den förbrukningen av vara mest sittastillande och inte uppnår 5000 steg de flesta dagarna.

Jag tycker att det enklaste är att väga sig dagligen och räkna kalorierna av så som man är van att äta, och kolla sina steg i 1-2 veckor innan man ändrar på något. Tycker det ger mest exakt mätning och ger de bästa förutsättningarna för korrigera inför en förändring. Blir ganska tydligt också vad som behövs ändras på.

Blir lätt annars att man sänker kalorierna för mycket och ökar aktiviteten för mycket så man behöver vara ta ut sig mer för de sista kilona och hamnar i en rebound effekt sedan.

Då stämmer det säkert. Tror att mina steg ligger kring 4000-4500 per dag i snitt baserat på tidigare erfarenhet. Och ja, jag har räknat kcal på ett ungefär de första två dagarna. Inte skaffat en matvåg, så blir svårt att veta exakt. Tanken är att ligga kring 2000kcal och få i mig minst 100g protein per dag. Förhoppningsvis är min energibalans lite högre än 2500, men vågar inte räkna med det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in