Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-04-09, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nexs
Du hittade ungefär lika många som jag. Men som sagt då det finns personer som gått vidare utan några opposite conflicts så sitter du nog säkert. Glöm dock inte att det är både resultaten från fas1 och fas2 som spelar roll, utöver intervjun då - när dom ska bestämma ifall du blir godkänd eller inte.
Okej, spännande! Tyckte att simultantestet i fas1 var svårt, så det skulle nog vara det som påverkar mig negativt! Väntar nervöst på mitt brev nu, trode nästan det skulle komma idag, men icke!

Av vad jag förstått så kommer de som blir tilldelade en plats att få börja Logistik i Linköping 2012. Korrekt?
Citera
2010-04-09, 14:59
Medlem
axaxaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mefi
Okej, spännande! Tyckte att simultantestet i fas1 var svårt, så det skulle nog vara det som påverkar mig negativt! Väntar nervöst på mitt brev nu, trode nästan det skulle komma idag, men icke!

Av vad jag förstått så kommer de som blir tilldelade en plats att få börja Logistik i Linköping 2012. Korrekt?

Det funkar så att du, efter alla faser är avklarade och du genomgått en lyckad läkarundersökning, skickar in en ansökan till Transportstyrelsen om elevtillstånd. De behandlar din ansökan och samlar de dokument som du skickat in för att få ansöka om elevtillstånd.

När du sedan får ditt tillstånd utfärdat meddelar du/transportstyrelsen Luftfartsverket, som i sin tur ger dig ett elevgodkännande. Det delas ut X antal sådana per läsår och de delas ut i den ordning de begärs av Luftfartsverket.

Med andra ord beror din kursstart på när du får ditt elevgodkännande. Kursstarten för just dig kan alltså bli redan 2011, beroende på hur många som får godkännanden utfärdade av LFV. Därmed inte sagt att det kan bli 2012, eller t o m 2013. Hur många sökande de har för tillfället har jag ingen insyn i.
Citera
2010-04-09, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av axaxax
Det funkar så att du, efter alla faser är avklarade och du genomgått en lyckad läkarundersökning, skickar in en ansökan till Transportstyrelsen om elevtillstånd. De behandlar din ansökan och samlar de dokument som du skickat in för att få ansöka om elevtillstånd.

När du sedan får ditt tillstånd utfärdat meddelar du/transportstyrelsen Luftfartsverket, som i sin tur ger dig ett elevgodkännande. Det delas ut X antal sådana per läsår och de delas ut i den ordning de begärs av Luftfartsverket.

Med andra ord beror din kursstart på när du får ditt elevgodkännande. Kursstarten för just dig kan alltså bli redan 2011, beroende på hur många som får godkännanden utfärdade av LFV. Därmed inte sagt att det kan bli 2012, eller t o m 2013. Hur många sökande de har för tillfället har jag ingen insyn i.
Jaha så det är alltså en lite mer komplicerad och tidskrävande process än jag trott. Förstås.
Men jag har fått för mig att 2011 är det hur som helst inga fler platser eller om det var uppehåll i utbildningsstart, för att sedan 2012 införa högskoleutbildningen vid LiU?
Citera
2010-04-09, 15:44
Medlem
nexss avatar
Annars kan du göra som jag och söka flygledare som reservofficer, om du gjort lumpen dvs. Då slipper man linköping och får börja direkt nästkommande terminstart Bara hoppas jag kommer in där! Annars blir det som sagt linköping för hela slanten.
Citera
2010-04-09, 17:16
Medlem
axaxaxs avatar
Citat:
Jaha så det är alltså en lite mer komplicerad och tidskrävande process än jag trott. Förstås.
Men jag har fått för mig att 2011 är det hur som helst inga fler platser eller om det var uppehåll i utbildningsstart, för att sedan 2012 införa högskoleutbildningen vid LiU?

Nej det har du fått om bakfoten. LiU-sammarbetet börjar redan HT 2010.
Citera
2010-04-09, 17:27
Medlem
Hur fungerar det här med att Eurocontrol står för resa och boende till deras tester? Är man tvungen att flyga Ryanair och bo på hostel?

Det kan ju inte vara så att man kan glida ner i förstaklass och bo femstjärnigt, de måste ju dra en gräns nånstans. Jag undrar bara var de drar gränsen, för ifall man flyger SAS och bor trestjärnigt vill man ju inte att de kommer och säger "Nej, du kunde rest billigare, så du får bara hälften betalt"

Jag vet att det inte är nån semester jag ska på, jag vill bara vara klar över villkoren.
Citera
2010-04-09, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nexs
Annars kan du göra som jag och söka flygledare som reservofficer, om du gjort lumpen dvs. Då slipper man linköping och får börja direkt nästkommande terminstart Bara hoppas jag kommer in där! Annars blir det som sagt linköping för hela slanten.
har ju inte gjort lumpen, så där sprack det Vad är det för skillnad att göra utbildningen som reservofficer?
Citat:
Nej det har du fått om bakfoten. LiU-sammarbetet börjar redan HT 2010.
Jahapp, men då är det väl så att det redan är fullsatt 1-2 år framåt?
Citera
2010-04-09, 23:40
Medlem
nexss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weekends
Hur fungerar det här med att Eurocontrol står för resa och boende till deras tester? Är man tvungen att flyga Ryanair och bo på hostel?

Det kan ju inte vara så att man kan glida ner i förstaklass och bo femstjärnigt, de måste ju dra en gräns nånstans. Jag undrar bara var de drar gränsen, för ifall man flyger SAS och bor trestjärnigt vill man ju inte att de kommer och säger "Nej, du kunde rest billigare, så du får bara hälften betalt"

Jag vet att det inte är nån semester jag ska på, jag vill bara vara klar över villkoren.

Dom bokar hotellet åt dig, det ligger precis vid flygplatsen och är ganska ok faktiskt. Har för mig det kostar 140 euro natten om man skulle betala själv. När det gäller flyg är det i princip fritt fram. Jag flög SAS varje gång, Köpenhamn>Bryssel och sedan tåget till Maastricht. Det är självklart ekonomiklass som gäller dock. Men några tusen t/r är inga problem alls. Se däremot till att boka någorlunda i tid, för skulle det vara någon särskild dag där biljetterna kostar ovanligt mycket är dom inte nådiga ifall du väntat för länge att boka. När jag skulle flyga hem senast jag var där var det uppenbarligen någon speciell helg så en massa som jobbar inom EU-parlamentet skulle resa hem, vilket i princip innebar att Bryssel>Köpenhamn gick på över 3000kr enkel.. I det fallet kontaktade jag dom för att vara säker att det inte skulle bli några problem.

Citat:
har ju inte gjort lumpen, så där sprack det Vad är det för skillnad att göra utbildningen som reservofficer?

Man slipper som sagt Linköping, men går istället 6 månader av ens officerutbildning i Halmstad, påbörjar därefter utbildningen på EPN, och avslutar ens officerutbildning igen i Halmstad med den militära delen av flygledning. Som RO hamnar man i princip alltid på ett torn, och oftast på en av Sveriges flottiljer (allt efter behov). Annars är den civila delen på EPN nästan precis likadan - och man blir anställd av luftfartsverket. Man får även möjlighet att gå med i Nordic Battlegroup som flygledare när det kommer på tapeten igen, samt genomför ett visst antal övningar i FMs tjänst per år som RO. Lite mer spännande helt enkelt, skulle jag vilja påstå. Särskilt för någon som redan innan var intresserad av utlandstjänst och saknade lumpen lite
Citera
2010-04-12, 16:31
Medlem
Blackeneds avatar
Fick precis hem brev om att jag klarat fas 2 och ska kallas på intervju.
Är det något speciellt man ska tänka på inför intervjun? Hur kan jag förbereda mig på ett bra sätt?
Citera
2010-04-12, 16:38
Medlem
axaxaxs avatar
Citat:
Jahapp, men då är det väl så att det redan är fullsatt 1-2 år framåt?

Höstterminen 2010 är inte full än så det skulle jag inte tro. Kanske har många blivit avskräckta av den tillagda tiden i Norrköping.
Citera
2010-04-12, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackened
Fick precis hem brev om att jag klarat fas 2 och ska kallas på intervju.
Är det något speciellt man ska tänka på inför intervjun? Hur kan jag förbereda mig på ett bra sätt?
Samma här! Undrar bara när denna kan tänkas vara!? Lycka till iaf - 85% av de som kommit hit blir antagna!
Citat:
Höstterminen 2010 är inte full än så det skulle jag inte tro. Kanske har många blivit avskräckta av den tillagda tiden i Norrköping.
Nähe!? Hur vet du detta? Jag tror mig ha hört det vid ett testtillfälle nämligen.
Citera
2010-04-12, 22:46
Medlem
axaxaxs avatar
Citat:
Samma här! Undrar bara när denna kan tänkas vara!? Lycka till iaf - 85% av de som kommit hit blir antagna!

Nähe!? Hur vet du detta? Jag tror mig ha hört det vid ett testtillfälle nämligen.

För att jag pratat med LFV om möjligheterna att komma in redan i höst. Platserna är inte fyllda i nuläget.

Däremot kommer du garanterat inte hinna om du inte fullgjort testerna vid det här laget, med tanke på all väntetid i mellan dem etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in