Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-10-02, 00:06
Medlem
Några dumma frågor då:

* Måste man i princip ha en IQ på Mensa-nivå för att ha en chans att komma in på och KLARA utbildningen till flygledare?

* Är intagningstesterna i stil med testet på t ex www.officer.nu? Det testet handlar ju i alla fall om simultanförmåga, spatialt tänkande, minne och koncentration som jag antar är viktiga områden även när det gäller flygledaryrket? Kan man säga att om man får dåligt resultat på "lektestet" på officer.nu så är man totalt körd när det gäller att bli flygledare?

*ev intresserad av flygledaryrket men tvekar lite på min egen förmåga*
Citera
2008-10-02, 00:19
Medlem
Marxamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ntfu
Några dumma frågor då:

* Måste man i princip ha en IQ på Mensa-nivå för att ha en chans att komma in på och KLARA utbildningen till flygledare?

* Är intagningstesterna i stil med testet på t ex www.officer.nu? Det testet handlar ju i alla fall om simultanförmåga, spatialt tänkande, minne och koncentration som jag antar är viktiga områden även när det gäller flygledaryrket? Kan man säga att om man får dåligt resultat på "lektestet" på officer.nu så är man totalt körd när det gäller att bli flygledare?

*ev intresserad av flygledaryrket men tvekar lite på min egen förmåga*
1. Nejdå, så värst smart behöver man inte vara egentligen. Det handlar om vissa egenskaper och färdigheter man behöver besitta, och dessa är inte nödvändigtvis kopplade till det man vanligtvis kallar intelligens.
2. Mjo mja, en del likheter finns det allt. Fast inte lika klurigt, om jag minns testerna rätt Jag körde en hel del hjärntränarspel för att komma igång inför flygledarproven, och ptja, dom klarade jag ju iallafall

Om det är något du vill satsa på så är det bara att testa! Kommer du in på själva utbildningen så har du garanterat förmåga att klara den, det enda det kommer hänga på då är motivationen.
Citera
2008-10-02, 08:36
Medlem
Ja i morgon smäller det då grabbar. Lycka till!
För vi är väll 3 FB:are som gör det i morgon om jag förstått det rätt?
Citera
2008-10-02, 14:06
Medlem
Oraz> Ja tusan, nu var det dags. =)
Yes 3 FB:are blir vi tror jag, själv skriver jag 13.00 men vet inte om dom har en morgontid också men annars så lär vi vara alla där.
Synd bara att jag har något störigt i halsen som absolut INTE får utvecklas till någon värre sjukdom för då blir det bara att ställa in.

Är inte i närheten lika nervös denna gång, man har väll ändå bevisat för sig själv att man har de egenskaper som krävs, något man inte visste men trodde/hoppades på inför första delen. Nu är det bara frågan om det räcker för att bära hela vägen.

ntfu> Nej Mensa har inte med saken att göra, Mensa är bara en klubb för folk med hög logisk IQ vilket inte alls kräver vissa förmågor jag tror en flygledare behöver.

Provade de tester du länkade till men kunde inte slutföra sista testet, buggigt. Men innan dess så placerade jag mig över medel på de andra delarna, men det säger egentligen föga mycket då vi inte ens vet om jag har "the right stuff" ännu. Sen anser jag att det är stor skillnad på att sitta med något test på nätet och att sedan sitta med ett riktigt test på plats som ändå dikterar lite riktningen i ditt liv, jag lovar man skärper till sig X antal gånger mer.

Jag vet inte hur gammal du är nu men jag gissar på 20 eller under och är det så tycker jag du inte ska vara främmande för att ge det lite tid. Prova att göra något annat som att jobba, göra lumpen osv. sålänge och ge dig lite tid att bygga upp förtroendet på dina egna förmågor. Självklart kommer man aldrig vara säker på att man fixar det men jag tror en stor psykologisk del påverkar hur det går och om man då tror på sig själv, att "det ska nog gå ändå", så ökar det chanserna.
Det är ändå ett test man bara får göra en gång så ju bättre odds man har desto bättre.
Citera
2008-10-02, 14:37
Medlem
ZoltiRs avatar
Kul att det är folk här som gått vidare i testerna! Ni får lycka till imorgon, är ledig men annars hade jag nog kikat förbi och försökt klura ut vilka ni var
Citera
2008-10-02, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZoltiR
Kul att det är folk här som gått vidare i testerna! Ni får lycka till imorgon, är ledig men annars hade jag nog kikat förbi och försökt klura ut vilka ni var

Ja för man känner ju sig inte utstirrad som det är, haha.
Typ; "Nästa skock får in till rakning"
Citera
2008-10-03, 02:35
Medlem
Tack för svaren.

Fast ang. parallellen med Mensa, så har jag väl ändå inte fattat helt fel när jag har fått uppfattningen att det krävs ganska mycket "logisk intelligens" för att klara testerna till utbildningen? Och annat också förstås!

Åh, jag tycker verkligen att flygledare verkar vara ett riktigt toppenyrke. Dessvärre är jag nog mer höger hjärnhalva än vänster dito... Fast jag är i och för sig vänsterhänt.

Det stämmer dock att jag är ganska ung ännu (men det känns onekligen som om tiden rinner iväg!). Så det är kanske lite riskabelt att göra testerna innan jag har fått lite mer arbets- och livserfarenhet (vilket kan öka chanserna till ett bra resultat på intervjudelen o s v). Jag vet inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Marxama
2. Mjo mja, en del likheter finns det allt. Fast inte lika klurigt, om jag minns testerna rätt
Vad är det som inte är lika klurigt? Jag antar att du menar att testerna till FL-utbildningen är klurigare och inte tvärtom?
Citera
2008-10-03, 10:50
Medlem
ZoltiRs avatar
Om du känner att du vill göra det så tycker jag du skall köra på. Tar ändå en viss tid mellan ansökan och en eventuell start. Tog ungefär ett år för mig och då var jag den som kom "sist" in i min klass, vissa hade väntat i över 2,5 år. Dock så är det lite andra tider nu när de startar kurser i princip hela tiden, men samtidigt har det varit väldigt många personer på tester så jag antar att de har en del folk att fylla kurserna med.

Vet inte hur ung du är men jag har exempelvis flera som är födda -87 i min klass.

Angående antagningstesterna så vet jag inte om man kan förbereda sig så mycket, kom dit utvilad och var beredd på att anstränga hjärnan lite Ge heller aldrig upp, även om du skulle komma av dig. Man kan även göra samma tester nere i Maastricht hos Eurocontrol, skillnaden där är att man göra båda delarna på samma dag. De bjuder dock på resa ned och boende. http://www.eurocontrol.be/muac/public/standard_page/NoticeOfCompetition.html
Citera
2008-10-03, 11:04
Medlem
Marxamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ntfu
Vad är det som inte är lika klurigt? Jag antar att du menar att testerna till FL-utbildningen är klurigare och inte tvärtom?
Ah, klantigt av mig! Nä, om jag minns rätt så menade jag tvärtom Bara man såg till att läsa instruktionerna så var testerna till FL rätt enkla (i synnerhet under andra testet)
Citera
2008-10-03, 21:11
Medlem
Ernie Balls avatar
Jag kikade lite på er idag när ni kämpade med konfliktletandet, hoppas det gick bra för er! Hur kändes det efteråt?

ZoltiR - Vilken klass?
Senast redigerad av Ernie Ball 2008-10-03 kl. 21:14.
Citera
2008-10-05, 18:50
Medlem
ZoltiRs avatar
Jag går i 0809, vilken klass går du själv i?
Citera
2008-10-05, 22:45
Medlem
Ernie Balls avatar
Ingen. Ännu så länge så flyger jag era plan, men jag är i banken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in