Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-04-12, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av axaxax
För att jag pratat med LFV om möjligheterna att komma in redan i höst. Platserna är inte fyllda i nuläget.

Däremot kommer du garanterat inte hinna om du inte fullgjort testerna vid det här laget, med tanke på all väntetid i mellan dem etc.
Okej! Hur länge fick du vänta mellan fas 2 och intervju, och när gjorde du intervjun?
Citera
2010-04-13, 08:29
Medlem
raimon100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nexs
Eurocontrol tuggar på som vanligt vad jag förstår. Dock får dom motstånd i deras försök att driva på SESAR, vilket i sig kan skapa problem.. Norge har ju övergivit EPN och börjat utbilda deras flygledare i USA - pga besparingsanledningar. Ingen bra utveckling tycker jag..

Vad gäller planer på akademisering kan man bara gissa, men det är en tydlig trend att skolorna försöker spara in pengar pga de enorma förluster hela branschen lider av just nu, och akademiseringen kan väl ses som ett steg i den riktningen..

Är det samma sak i DK, som nere i Eurocontroll, att man måste jobba ett visst antal år i Danmark när man är klar med utbildningen?
Citera
2010-04-13, 13:17
Medlem
nexss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raimon100
Är det samma sak i DK, som nere i Eurocontroll, att man måste jobba ett visst antal år i Danmark när man är klar med utbildningen?

Mycket bra fråga som jag tyvärr inte kan svara på. Vad jag kan säga är att det är betydligt säkrare att utbilda sig i Sverige då cirka 85% av de som påbörjar utbildningen också slutför den. Siffran på Eurocontrol är snarare 40%, och liknande i Danmark också vad jag förstått..
Citera
2010-04-16, 19:43
Medlem
Glöm bara inte den enorma löneskillnaden! När man är 15-25 kanske man tycker att de löner som finns i Sverige låter höga men i en internationell jämförelse (med i princip vilket land som helst) så är de extremt låga. Även när man tar hänsyn till det totala kostnadsläget i respektive länder.
Många yrken har högre löner i andra länder men det är sällan eller aldrig så stora skillnader som för just flygledare.
Även föräldraledigheten (som normalt anses vara väldigt bra i Sverige) är ofta ganska bra i många andra länder. Inte sällan får man en ersättning (i tid eller pengar) som inte kallas "föräldrapenning" när man är hemma med barn utöver den officiella föräldrapenningen, så den syns inte om man inte granskar respektive lands avtal noga.
Vill man inte flytta ifrån Sverige så väljer man lämpligen Danmark eller Norge och pendlar, en hel del som gör så. Danmark sänkte nyligen sin "högskatt" (ungefär marginalskatt) så det har blivit ändå mer lönsamt att jobba för Naviair.
När det gäller avskiljningsprocenten så tror jag att man har högre krav för att komma in i Sverige. Man testar "rätt" saker och därför behöver man avskilja färre elever. Dock så har man de senaste åren varit lite för släpphänta på EPN och man har fått mycket kritik ute i systemet för de produkter som har kommit ut. Skulle tippa att detta ses över och man kommer att styra upp det snarast.
Tänk på det innan ni bestämmer er!
Citera
2010-04-16, 23:21
Medlem
Som utbildad på EPN, i vilka länder kan man jobba? Eller kanske snarare INTE jobba?

Hur lång tid har tidigare sökande fått vänta mellan fas 2 och intervju?
Citera
2010-04-19, 19:48
Medlem
Kan förresten meddela att jag idag blev kallad till intervju, vilken tyvärr kommer att behöva dröja ett tag. Men spännande ska det bli!
Citera
2010-04-19, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mefi
Kan förresten meddela att jag idag blev kallad till intervju, vilken tyvärr kommer att behöva dröja ett tag. Men spännande ska det bli!

Nice!
Jag inväntar fortfarande svar för fas 1. Blev lite fel med papprena så de bad mig skicka allt på nytt.
Citera
2010-04-19, 22:55
Medlem
nexss avatar
Citat:

Grymt! Bara svara ärligt och var avslappnad så kommer det gå lysande
Citera
2010-04-20, 19:55
Medlem
clubbedseals avatar
Såg nyligen på nyheterna att söktrycket på just utbildningen Flygtrafik och Logistik i Linköping har varit enastående högt.

Ska man nu behöva oroa sig för att kunna komma in där också. Skit...
Citera
2010-04-21, 21:29
Medlem
Blackeneds avatar
Citat:

Sweet! Väntar fortfarande på ett samtal Hur lång tid dröjer det innan du ska ner?
Citera
2010-04-21, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clubbedseal
Såg nyligen på nyheterna att söktrycket på just utbildningen Flygtrafik och Logistik i Linköping har varit enastående högt.

Ska man nu behöva oroa sig för att kunna komma in där också. Skit...
Nja, men vad jag förstått blir du antagen vid LiU om du blir godkänd vid antagningstesterna hos LFV - läs under Anmälningsinformation här: http://www.liu.se/utbildning/program/flygtrafik?l=sv

Citat:
Ursprungligen postat av Blackened
Sweet! Väntar fortfarande på ett samtal Hur lång tid dröjer det innan du ska ner?
Datumalternativen som lades fram var först mitten på maj, men ändrades så att jag fick välja mellan denna vecka eller slutet på maj. Då det var lite svårt att få tag på tågbiljetter och svårt att få tag på ett flygande plan under veckan - vart det i slutet av maj!
Alldeles för långt bort känns det som

Lycka till!
Citera
2010-04-27, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nexs
Du är knappast den ända som gjorde slarvfel på FEAST proven! Jag var osäker på om jag hade klarat det också, speciellt pga den flygande kuben på fyra olika skärmar. Kändes inte som man träffade många rätt på den.. Sen även såklart sorteringsdelen, men där är det ju oundvikligt att man gör misstag.

Pappersdelen är bara lite enkel matematik i ett koordinatsystem med olika variabler man skall ta hänsyn till. Kan väl säga som så att har man problem med det provet borde man nog fundera igen ifall detta är rätt för en.

SDM hade du koll på sa du, men jag kan ge ett tips i varje fall: häng inte upp dig på att hitta opposite conflicts om du inte har tid. Ja, meningen är att man skall ge varje uppgift lika hög prioritering, men opposite conflicts ligger kvar länge och det finns god tid att upptäcka dessa, jämfört med till exempel ljudmeddelanden som bara kommer en gång. Gäller alltså att snabbt kunna byta arbetsuppgift och helt enkelt vara riktigt fokuserad under hela provet. Jag hade dock inga större problem med SDM, det största var väl snarast att jag råkade matade in samma opposite conflict ett par gånger, men det tror jag inte ger mycket minus. Men jag har snackat med personer som inte lyckades hitta en enda opposite conflict som ändå gått vidare (försök dock hitta dom om du kan, de kanske kan väga upp eventuella misstag på de andra uppgifterna). Lycka till

Jag klarade fas 2! Får nu snällt vänta på intervju. Blir dock troligen inte än på ett tag eftersom de bara hade fyra platser att tillsätta i augusti och nästa kurs blir nån gång 2011 (jag är intagen via naviair). Får hoppas resultaten från testerna räcker till att bli kallad till intervju. Vet inte hur de gör på LFV, men i naviair så kallar de bara de kandidater i platsbanken som fått bäst resultat. Det är alltså inte säkert att man får komma till intervju även fast man blev godkänd på testerna. Är det samma sak på LFV?

Förresten vill jag tacka för tipsen inför fas 2 testerna. Det var matnyttigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in