Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-08-19, 22:50
Medlem
Hur hårda är kraven på hörsel om man ska bli flygledare?
Tack.
Citera
2010-08-20, 12:37
Medlem
Ganska hårda skulle jag tro, i sverige står det att kravet är "normal hörsel".

Nu har man då sökt till NATS, och så ska jag posta ansökan till Navair idag också. Sen blir det ner till sturup för studiebesök på EPN
Citera
2010-08-22, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hefaiston
Ganska hårda skulle jag tro, i sverige står det att kravet är "normal hörsel".

Nu har man då sökt till NATS, och så ska jag posta ansökan till Navair idag också. Sen blir det ner till sturup för studiebesök på EPN

Läste din post tidigare om att du var lite osäker på om yrket skulle passa dig.

I mitt fall har jag sökt till pilot 2 gånger vid TFHS, kommit till slutet men blivit nekad. Efter andra gången började jag istället civilingenjörsutbildning. Min bror är pilot, så har haft en del kontakt med folk i flygindustrin via honom, och han själv har via ett sidospår varit i kontakt mycket med flygledare.
På så sätt hörde jag att flygledareyrket skulle vara riktigt roligt och givande, så jag skickade in pappren våren innan jag började civ.ing.
Nästan ett år senare, när jag nästan glömt att jag ens ansökt, fick jag göra testerna, och wow - verkade jättespännande! Var riktigt kul att få kika in i ATCC vid Arlanda!

Efter första testet var jag lyrisk - skulle bli skitkul om man kom in.. Fick göra andra testerna, igen - riktigt kul! Sedan tog det ett ganska bra tag innan det var dags för intervju i Malmö. Under den tiden började jag tvivla lite, men nere på intervjun fick vi ett par timmars information om själva yrket och utbildningen, och jag var (och är) såld igen!

Ett slående argument som sades nere i Malmö, är att (om jag minns precis rätt) 98% av alla som börjar arbeta som flygledare byter aldrig jobb. Ganska hyffsade odds för att man kommer trivas!

Lycka till med testerna!
Citera
2010-08-22, 17:22
Medlem
Tack för en väldigt trevlig post

Om vi säger så här, jag blev inte mindre taggad av att vara på EPN igår. Vi fick köra deras simulatorer och jag var i TWR-gruppen. Dom laddade upp scenarion som normalt körs ca 20 veckor in i kursen, och när man aldrig jobbat med strippar innan blir det mycket nya moment att tänka på. Det var dock galet roligt och jag klarade det fint (inte perfekt, men fint, glömde väl 3-4 strippmarkeringar när det blev stressigt).

Sen så känns det som att alla jag träffat som jobbar med detta är så nöjda med sitt yrke, och precis som du säger är det väldigt få som byter spår. Så det känns mer och mer som att detta är rätt yrke för mig

Gick intervjun bra? Jag tolkade din post som att du kom in på EPN?
Citera
2010-08-22, 18:04
Medlem
Citat:

Om vi säger så här, jag blev inte mindre taggad av att vara på EPN igår. Vi fick köra deras simulatorer och jag var i TWR-gruppen. Dom laddade upp scenarion som normalt körs ca 20 veckor in i kursen, och när man aldrig jobbat med strippar innan blir det mycket nya moment att tänka på. Det var dock galet roligt och jag klarade det fint (inte perfekt, men fint, glömde väl 3-4 strippmarkeringar när det blev stressigt).

Sen så känns det som att alla jag träffat som jobbar med detta är så nöjda med sitt yrke, och precis som du säger är det väldigt få som byter spår. Så det känns mer och mer som att detta är rätt yrke för mig

Låter jävligt kul. Bor du själv i närheten av Sturup? Hur många var det på studiebesöket och hur gör man för att boka in ett sådant? Berätta gärna lite mer om simulatorn..
Citera
2010-08-22, 18:15
Medlem
Jag bor i Göteborg, vi var ca 40 personer och svaret är att man har kontakter (jag pysslar ju med flightsim och på den vägen hamnade jag på EPN igår, PMa mig om du vill veta mer exakt).

Dom har på EPN två towersimulatorer. Förut var dom bägge två med projektorduk i ca 200 grader om jag minns rätt. Dock har dom folk där som ska utbildas från utanför den "normala elevkåren" och dom ville ha en 360graders simulator. Så nu är en med projektorduk på 360 grader och den andra har tre stora widescreenskärmar (så man ser hela banan och plattan men inte hela vägen runt som ett riktigt torn).

Själv hade jag flyt och hamnade i 360 simulatorn, där har du 3 positioner. En huvudposition och en assistent (som dock också kan vara aktiv på frekvens som GND). Det finns även en position för instruktör i mitten.

ADpositionen består av ett skrivbord med ett stripbord, tre skärmar där man har div nyttiga saker (markradar, väder, vindmätare t.ex.). Sen har du även på högra skärmen ett komsystem där du kan ringa till app, brandstationen etc. Push to talk finns i formen av en pedal på golvet.

Planen i simuleringen styrs från ett rum en bit bort där det finns pilotpositioner, det är också dom som pratar på radion till dig i simulatorn.

Överlag kan man väl säga att skolan är grymt trevlig, fin miljö och bra lokaler. Simulatorerna är grymt häftiga (framförallt 360 simulatorn), men överlag får man inte känslan av att det är en av dom utbildningarna med högst krav, det är en väldigt lugn och fin miljö (dock var ju bara vi där nu, det är kanske annorlunda med 100 elever på plats).

EDIT: får väl också tillägga att det var galet kul och enormt lärorikt. Man blir inte mindre tänd på att bli flygledare av den upplevelsen
Citera
2010-08-22, 22:02
Medlem
Timpsiiis avatar
Hur lång tid har det tagit ca för er från att ni ansökte till Eurocontrol i Maastricht och till att bli nerkallad för tester?
Citera
2010-08-22, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timpsiii
Hur lång tid har det tagit ca för er från att ni ansökte till Eurocontrol i Maastricht och till att bli nerkallad för tester?

Nu har jag inget svar på din fråga men skickade in min synundersökning i torsdags via mail. När skickade du in ditt?
Citera
2010-08-22, 22:17
Medlem
Timpsiiis avatar
Jag skickade in en ansökan om att få komma ner dit och göra testerna för ca 3 veckor sedan, undrar bara för de som har varit och gjort testerna, hur länge de fick vänta innan de blev nerkallade, 6 månader lr 1 år osv =D
Citera
2010-08-22, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timpsiii
Jag skickade in en ansökan om att få komma ner dit och göra testerna för ca 3 veckor sedan, undrar bara för de som har varit och gjort testerna, hur länge de fick vänta innan de blev nerkallade, 6 månader lr 1 år osv =D

Ah, men först och främst ska du få tillbaka ett mail där de ber om att du går till en optiker och gör en synundersökning innan du blir nerkallad. För mig dröjde det 2-3 veckor innan jag fick det mailet! Skulle nästan gissa på att det kommer imorgon eftermiddag för dig!
Citera
2010-08-22, 23:03
Medlem
Citat:

Ja jag har själv inte gjort något studiebesök ännu, men har en kontakt som jobbar här uppe i Stockholm, som jag ska försöka komma och säga hej till på arbetstid
Efter att ha sett ATCC i Stockholm och Malmö blir man riktigt sugen - är riktigt fräscht och känns som en jättetrevlig arbetsmiljö. Personligen har jag alltid lite svårt att tänka mig att låsa fast mig i ett yrke, men från informationsdagen har jag förstått att det finns väldigt goda utvecklingsmöjligheter för de som vill. Dock var det tydligen svårt att hitta folk till administrativa positioner och liknande - för att man hellre jobbar med det operativa, framför skärmen

Det låter som att du ändå är ganska insatt i yrket i sig - "mycket nya moment att tänka på" och så där, har du gjort något liknande förr?

Jag kom hos LFV innan sommaren, var nere som sagt i Malmö och intervjuades.. Nuförtiden är det ju kombinerat med en utbildning vid LiU, vilken man i vanlig ordning måste söka senast april via studera.nu, så därför kommer jag att kunna börja först om ett år :/
Men tidigare i veckan kom papper om ansökan om elevtillstånd hos transportstyrelsen, registerkoll polisen/säkerhetspolisen och läkarundersökning osv, så nu börjar det redan klia i fingerspetsarna!
Citera
2010-08-22, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mefi
Ja jag har själv inte gjort något studiebesök ännu, men har en kontakt som jobbar här uppe i Stockholm, som jag ska försöka komma och säga hej till på arbetstid
Efter att ha sett ATCC i Stockholm och Malmö blir man riktigt sugen - är riktigt fräscht och känns som en jättetrevlig arbetsmiljö. Personligen har jag alltid lite svårt att tänka mig att låsa fast mig i ett yrke, men från informationsdagen har jag förstått att det finns väldigt goda utvecklingsmöjligheter för de som vill. Dock var det tydligen svårt att hitta folk till administrativa positioner och liknande - för att man hellre jobbar med det operativa, framför skärmen

Det låter som att du ändå är ganska insatt i yrket i sig - "mycket nya moment att tänka på" och så där, har du gjort något liknande förr?

Jag kom hos LFV innan sommaren, var nere som sagt i Malmö och intervjuades.. Nuförtiden är det ju kombinerat med en utbildning vid LiU, vilken man i vanlig ordning måste söka senast april via studera.nu, så därför kommer jag att kunna börja först om ett år :/
Men tidigare i veckan kom papper om ansökan om elevtillstånd hos transportstyrelsen, registerkoll polisen/säkerhetspolisen och läkarundersökning osv, så nu börjar det redan klia i fingerspetsarna!

Som jag sa innan så sysslar jag med flygsimulering så jag är så kallad "hobbyflygledare" Så jag har tillbringat många timmar framför datorskärmen och flyglett folk på nätverket vatsim. Vill du veta mer om det så kan du ta en titt i den här tråden i spelforat:
https://www.flashback.org/p25011711#p25011711
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in