Jag bor i Göteborg, vi var ca 40 personer och svaret är att man har kontakter (jag pysslar ju med flightsim och på den vägen hamnade jag på EPN igår, PMa mig om du vill veta mer exakt).
Dom har på EPN två towersimulatorer. Förut var dom bägge två med projektorduk i ca 200 grader om jag minns rätt. Dock har dom folk där som ska utbildas från utanför den "normala elevkåren" och dom ville ha en 360graders simulator. Så nu är en med projektorduk på 360 grader och den andra har tre stora widescreenskärmar (så man ser hela banan och plattan men inte hela vägen runt som ett riktigt torn).
Själv hade jag flyt och hamnade i 360 simulatorn, där har du 3 positioner. En huvudposition och en assistent (som dock också kan vara aktiv på frekvens som GND). Det finns även en position för instruktör i mitten.
ADpositionen består av ett skrivbord med ett stripbord, tre skärmar där man har div nyttiga saker (markradar, väder, vindmätare t.ex.). Sen har du även på högra skärmen ett komsystem där du kan ringa till app, brandstationen etc. Push to talk finns i formen av en pedal på golvet.
Planen i simuleringen styrs från ett rum en bit bort där det finns pilotpositioner, det är också dom som pratar på radion till dig i simulatorn.
Överlag kan man väl säga att skolan är grymt trevlig, fin miljö och bra lokaler. Simulatorerna är grymt häftiga (framförallt 360 simulatorn), men överlag får man inte känslan av att det är en av dom utbildningarna med högst krav, det är en väldigt lugn och fin miljö (dock var ju bara vi där nu, det är kanske annorlunda med 100 elever på plats).
EDIT: får väl också tillägga att det var galet kul och enormt lärorikt. Man blir inte mindre tänd på att bli flygledare av den upplevelsen