Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-01-26, 09:52
Medlem
nexss avatar
Det blev tyvärr det sista Jag hade inte nog med kunskap om ATC generellt sätt verkade det som. Sen var det fler än jag trodde som föll bort nu i intervjun. De berättade för mig att det än så länge var 4 pers som valts ut till att börja på kursen i september, och då vet jag att minst 10 st intervjuades under veckan, kanske fler.

En person jag känner som och inte gick vidare från intervjun sa att det bara var EN av de fem personer från hans fas 2 som klarade intervjun.
Citera
2010-01-26, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nexs
Det blev tyvärr det sista Jag hade inte nog med kunskap om ATC generellt sätt verkade det som. Sen var det fler än jag trodde som föll bort nu i intervjun. De berättade för mig att det än så länge var 4 pers som valts ut till att börja på kursen i september, och då vet jag att minst 10 st intervjuades under veckan, kanske fler.

En person jag känner som och inte gick vidare från intervjun sa att det bara var EN av de fem personer från hans fas 2 som klarade intervjun.

Aj aj, vad tråkigt. Det verkar vara ett stort behov av flygledare där nere nu men man får den skull inte glömma bort att det är svårt att komma in. Trösta dig med att du iaf kan söka om två år igen (gissar på att du har några år kvar till 25). Vad har du för planer nu? Flygledare på annat håll? Här i sverige kanske?
Citera
2010-01-26, 13:14
Medlem
Tråkigt att höra. Måste vara tungt att falla på intervjun, då skulle jag hellre vilja bli utsorterad på testerna. Du har ju uppenbarligen anlag för yrket ändå med tanke på att du tog dig igenom testerna inte sant, så hur lyder dina planer nu?
Citera
2010-01-26, 15:27
Medlem
Hej allihopa!

Jag har skummat igenom tråden och har lite frågor.
Flygledaryrket är någonting som intresserar mig och jag känner verkligen att jag vill satsa på detta. Dock så måste jag slutföra mina gymnasiebetyg först som är cirka 1000 poäng. Detta kan göras inom ett år så det är inga problem.

Jag är nyss 29 år fyllda och vad jag förstod i tråden så gick det inte att utbilda sig på Eurocontroll om man är över 25 år gammal. Stämmer detta fortfarande? Finns det något undantag från denna regel?

Jag har även förstått att dessa FEAST tester bara kan göras en gång och att resultaten sparas i någon europeisk databas vilket omöjliggör ytterligare försök i andra länder. Stämmer även detta?

Till er som har erfarenhet av att söka till flygledare vill jag fråga; Hur hade ni gjort i min situation för att maximera era chanser för att bli antagna som flygledarstudenter? Söka som flygledare i annat
land kanske?

Om jag nu gör LFV FEAST test och låt oss säga att jag bommar på del tre som är intervjun, finns det då någon rimmlig chans kvar för mig att bli flygledare?
Citera
2010-01-26, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chompokino
Jag är nyss 29 år fyllda och vad jag förstod i tråden så gick det inte att utbilda sig på Eurocontroll om man är över 25 år gammal. Stämmer detta fortfarande? Finns det något undantag från denna regel?
Regeln stämmer fortfarande. Du får inte fylla 25 år förrän efter 1 oktober 2010, alltså: är du 25 år nu tar de inte in dig. Jag vet inte om det förekommer undantag.

http://www.eurocontrol.int/muac/gallery/content/public/docs/MA-2010-OP-001.pdf

Citat:
Ursprungligen postat av Chompokino
Jag har även förstått att dessa FEAST tester bara kan göras en gång och att resultaten sparas i någon europeisk databas vilket omöjliggör ytterligare försök i andra länder. Stämmer även detta?

Mig veterligen får du endast göra testerna en gång i Sverige (LFV) men till exempel Danmark tillåter dig att söka flera gånger. Alltså borde du få göra testerna i Sverige (LFV), misslyckas, och sedan ansöka till Danmark (Naviair).

De andra frågorna kan jag inte svara på. Lycka till!
Citera
2010-02-02, 02:13
Medlem
nexss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av applemos
Tråkigt att höra. Måste vara tungt att falla på intervjun, då skulle jag hellre vilja bli utsorterad på testerna. Du har ju uppenbarligen anlag för yrket ändå med tanke på att du tog dig igenom testerna inte sant, så hur lyder dina planer nu?

Jag ansökte till reservofficer med inriktning flygledare. Eftersom jag kom hela vägen till intervju i Maastricht ringde de från LFV och sa att jag i princip kan gå direkt till intervju med dom. Har fått ett datum för fas3 + ett skriftligt prov (någon som vet vad det är? uppenbarligen man gjorde under tidigare fas här i Sverige) så nu gäller det att förbereda sig betydligt bättre än förra gången, är ingen höjdare på intervjuer.. Blir ju även officerstester inom det närmaste - så nu är det desto mer man ska klara av för att få plats. Eventuellt kan man ju hoppas att man erbjuds en plats civilt på EPN om man tar sig igenom LFVs intervju men inte försvarsmaktens.
Citera
2010-02-02, 12:45
Medlem
Citat:

Synd! Jag tyckte du verkade ha ganska bra koll på det hela.
De kan väl inte förvänta sig att man har lika mycket kunskap som de som har gått en termin?
Citera
2010-02-06, 11:48
Medlem
ZoltiRs avatar
Citat:
Jag ansökte till reservofficer med inriktning flygledare. Eftersom jag kom hela vägen till intervju i Maastricht ringde de från LFV och sa att jag i princip kan gå direkt till intervju med dom. Har fått ett datum för fas3 + ett skriftligt prov (någon som vet vad det är? uppenbarligen man gjorde under tidigare fas här i Sverige) så nu gäller det att förbereda sig betydligt bättre än förra gången, är ingen höjdare på intervjuer.. Blir ju även officerstester inom det närmaste - så nu är det desto mer man ska klara av för att få plats. Eventuellt kan man ju hoppas att man erbjuds en plats civilt på EPN om man tar sig igenom LFVs intervju men inte försvarsmaktens.

Det skriftliga provet är ingen jättegrej. Lite enkel matematik i form av addition och subtraktion räcker. Om jag inte minns helt fel så är det ett koordinatsystem där man skall räkna ut hur flygplanet flyttar sig beroende på fart/vind och liknande.

Jag upplevde LFV-intervjun som ganska lättsam och mer som ett samtal där de kollar hur man är som person och eventuellt blivande kollega. Om du söker som reservofficer så var beredd på att hamna på någon av våra flottiljer här i landet, Luleå - Kallax, Ronneby eller Såtenäs. De som är näst på tur ut hade bara dessa att välja emellan.
Citera
2010-02-06, 18:43
Medlem
Ernie Balls avatar
Zoltir - var är du nu, OJT? Hur långt har du kommit? Jag har just påbörjat APS.
Citera
2010-02-07, 12:59
Medlem
ZoltiRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ernie Ball
Zoltir - var är du nu, OJT? Hur långt har du kommit? Jag har just påbörjat APS.

Inte riktigt än, hamnade på ett tjänsteställe som kräver militär påbyggnadsutbildning så är i halmstad och läser det för tillfället. OJT om en månad.
Citera
2010-02-09, 16:08
Medlem
nexss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZoltiR
Det skriftliga provet är ingen jättegrej. Lite enkel matematik i form av addition och subtraktion räcker. Om jag inte minns helt fel så är det ett koordinatsystem där man skall räkna ut hur flygplanet flyttar sig beroende på fart/vind och liknande.

Jag upplevde LFV-intervjun som ganska lättsam och mer som ett samtal där de kollar hur man är som person och eventuellt blivande kollega. Om du söker som reservofficer så var beredd på att hamna på någon av våra flottiljer här i landet, Luleå - Kallax, Ronneby eller Såtenäs. De som är näst på tur ut hade bara dessa att välja emellan.

Japp det är jag beredd på. Var och gjorde del1 på officerstesterna idag och det gick bra. Fick höra att de har endast 3 platser att tillgå, men samtidigt var det "bara" 15 sökande. Och då skall dessa klara samtliga tester från LFV såväl som försvarsmakten. Man börjar ju nästan fundera kring hur detta ska gå till då det sägs bara 5-10 % kommer vidare efter LFV är klara med dom. Och sedan som sagt skall dessa 5-10% bli godkända som officerare också.. 3 platser på 15 pers är ju 20%. Men vad vet jag, säkert något jag inte tänker på. För annars låter det ju lovande för mig som är på intervjufasen hos LFV..
Citera
2010-02-22, 15:58
Medlem
melander90s avatar
Någon mer än jag som ska till Kastrup 22 mars för tester?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in