Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-01-08, 10:06
Medlem
nexss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av applemos
Ni som sökt in till Eurocontrol, hur lång tid tog det innan ni fick svar och tillgång till ett ID nummer och lösenord?

Jag skickade in ett mail med personuppgifter o.dyl den 14 december och har fortfarande inte hört någonting från dem. Jag vill inte framstå som en jobbig sökare som bara skickar iväg massa mail med frågor till dem så jag väntar tålmodigt men snart får det fan räcka.

Edit, lycka till Nexs, hoppas det bär vägen!

För mig tog det tre dagar, detta var i slutet på augusti. De har nog haft mycket att göra på senaste tiden, kombinerat med helger, jul och nyår. Men det låter ändå som att det tagit lite väl lång tid ja.. Om du inte satt ett nytt mail redan hade jag nog gjort det.
Citera
2010-01-08, 18:13
Medlem
Ernie Balls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azgular
Jag har funderat väldigt mycket på att jobba som flygledare. Dock finns det ett problem. Finns det någon här med erfarenhet om personer med asperger's syndrome kan jobba inom denna sektor?

tacksam för svar

Det beror väl på vad Aspergers gör med just dig? Kan du samarbeta med andra människor? Kan du hålla dig lugn i stressade situationer? Har du bra simultankapacitet? Har du bra inlärningsförmåga, teoretiskt och praktiskt? Har du bra omdöme? Svarar du ja på allt detta och säkert en massa annat som jag inte har tänkt på, så varför inte?
Citera
2010-01-08, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av azgular
Jag har funderat väldigt mycket på att jobba som flygledare. Dock finns det ett problem. Finns det någon här med erfarenhet om personer med asperger's syndrome kan jobba inom denna sektor?

tacksam för svar

Tämligen övertygad om att du inte kommer att få ett godkänt medical class 3 om du har asperger.

http://www.eurocontrol.int/safety/gallery/content/public/library/L4.pdf

Men maila transportstyrelsen så får du ett definitivt svar.
Senast redigerad av m99 2010-01-08 kl. 20:53.
Citera
2010-01-17, 14:24
Medlem
axaxaxs avatar
Har en liten fundering kring hälsochecken man behöver gå igenom. Befinner mig för tillfället på andra sidan jorden och har rest runt i ett par månader. Kombinationen av lite pengar, mycket drickande/rökande och väldigt lite träning har gjort mig lite smått orolig inför testet. Har sen tidigare haft ganska lågt blodtryck och kan väl knappast tänka mig att den här resan gjort det bättre.

Så vad jag undrar är egentligen vad testet innehåller. Är det mer allmänt hälsotillstånd, typ kondition, blodvärden, blodtryck osv, eller handlar det mer om medfödda fel (typ hjärtfel)?

Känner mig ganska ur form öht och skulle behöva veta så att jag kan bättra mig innan jag kommer hem.
Citera
2010-01-19, 14:07
Medlem
nexss avatar
Jahopp då sitter man här med bärbaran på Tulip Inn i Maastrich en halvtimme efter intervjun. Det är fan bara att hoppas nu, den flöt på bra och så men det var ett par saker de frågade jag helt enkelt inte kunde svara på (angående ATC). Jag hoppas de bara ville kolla min nivå av kunskap och inte förväntade sig att man skulle kunna allt. Sen råkade jag tänka helt fel på en uppgift de gav mig.. Men kan inte göra annat än vänta nu!
Citera
2010-01-19, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av axaxax
Har en liten fundering kring hälsochecken man behöver gå igenom. Befinner mig för tillfället på andra sidan jorden och har rest runt i ett par månader. Kombinationen av lite pengar, mycket drickande/rökande och väldigt lite träning har gjort mig lite smått orolig inför testet. Har sen tidigare haft ganska lågt blodtryck och kan väl knappast tänka mig att den här resan gjort det bättre.

Så vad jag undrar är egentligen vad testet innehåller. Är det mer allmänt hälsotillstånd, typ kondition, blodvärden, blodtryck osv, eller handlar det mer om medfödda fel (typ hjärtfel)?

Känner mig ganska ur form öht och skulle behöva veta så att jag kan bättra mig innan jag kommer hem.

Inte för att jag vet, men kondition är väl inte så aktuellt med tanke på att mesta delen av jobbet befinner man sig på en stol har jag för mig.
Citera
2010-01-19, 18:39
Medlem
clubbedseals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nexs
Jahopp då sitter man här med bärbaran på Tulip Inn i Maastrich en halvtimme efter intervjun. Det är fan bara att hoppas nu, den flöt på bra och så men det var ett par saker de frågade jag helt enkelt inte kunde svara på (angående ATC). Jag hoppas de bara ville kolla min nivå av kunskap och inte förväntade sig att man skulle kunna allt. Sen råkade jag tänka helt fel på en uppgift de gav mig.. Men kan inte göra annat än vänta nu!

Lycka till! Hoppas det går vägen. Vad ställde dom för frågor? Vad var det du inte kunde svara på?
Citera
2010-01-20, 06:29
Medlem
Är det någon som ska skicka in ansökan nu i April? Har tagit kontakt med dem, och de säger att det räcker att man har preliminära betyg när man ansöker.
Citera
2010-01-21, 12:08
Medlem
nexss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clubbedseal
Lycka till! Hoppas det går vägen. Vad ställde dom för frågor? Vad var det du inte kunde svara på?

Väldigt mycket om ens motivation och självklart det vanliga med utbildning, intressen osv. Även som sagt om själva yrket - kunde man svara på en fråga om det gick de liksom vidare in i mer detalj hela tiden tills man inte kunde svara på det. Till exempel frågade de om vad Eurocontrol har för andra uppgifter förutom flygledning, och för att sedan fråga mer i detalj (om man kunde svara på detta) vilka nya system de utvecklar med mera. Hur mycket de förväntar sig att man kan vet jag faktiskt inte.
Citera
2010-01-22, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nexs
Väldigt mycket om ens motivation och självklart det vanliga med utbildning, intressen osv. Även som sagt om själva yrket - kunde man svara på en fråga om det gick de liksom vidare in i mer detalj hela tiden tills man inte kunde svara på det. Till exempel frågade de om vad Eurocontrol har för andra uppgifter förutom flygledning, och för att sedan fråga mer i detalj (om man kunde svara på detta) vilka nya system de utvecklar med mera. Hur mycket de förväntar sig att man kan vet jag faktiskt inte.

Intressant, tack för att du delar med dig. Ungefär hur lång tid tog intervjun och var det matematikuppgifter du fick lösa (hur många)? När får du reda på hur det gick?

För egen del blir det inga tester förrän till hösten. Blev inbjuden till Naviair's tester i mars men det krockar med en annan sak så skjuter upp det och Eurocontrol har fortfarande inte svarat på mitt mail skickat den 14 december.
Citera
2010-01-22, 16:14
Medlem
nexss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av applemos
Intressant, tack för att du delar med dig. Ungefär hur lång tid tog intervjun och var det matematikuppgifter du fick lösa (hur många)? När får du reda på hur det gick?

För egen del blir det inga tester förrän till hösten. Blev inbjuden till Naviair's tester i mars men det krockar med en annan sak så skjuter upp det och Eurocontrol har fortfarande inte svarat på mitt mail skickat den 14 december.

Tog cirka en timme och 20 min. Fick två stycken uppgifter i slutet, en teoretisk och en där man fick räkna lite. Den teoretiska tänkte jag lite fel på men hoppas de inte la för mycket vikt på en fråga. Den matematiska fick jag en kort minnesförlust på ett litet tag men lyckades sedan lösa utan problem efter en mycket tyst och obehaglig mängd tid Jag får reda på hur det gick på måndag.
Citera
2010-01-25, 21:33
Medlem
I dag är det måndag.

Är det eller Nexs? Jag hoppas givetvis på det förra och väntar spänt på att du ska skriva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in