Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-03-23, 22:46
Medlem
nexss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FJR1300
I see.
Flera tester..
Något som går att förbereda sig till eller bara ta som det kommer, som dom andra testerna?

Är du möjligtvis RO flygledare själv eller håller på att bli?

Till Nexs:
Grattis!
Får vi hoppas att vi är dom enda som kom dit
Har du fått elevtillståndet?

Vad menar du, att vi nu får påbörja den civila flygledarutbildningen om vi vill? Ifall vi inte kommer in på RO.
Måste vi gå genom Liu kursen då?
confused

MVh
fjr1300

Nej jag skall fortfarande dit för fas4 för hälsokontrollen, poliskontrollen osv, men skall inte vara några problem där. Det var en annan kille där som också sökte RO flygledare och var på intervju, men jag vet inte hur det gick för honom. Jag hörde även att många av dom 15 sökande redan fallit bort i LFV:s tester.. Samt att det är möjligt att platserna utökas till/är 6st(LFV trodde iaf att det var 6 platser. Känns ändå som att de borde ha större, eller i varje fall lika mycket koll som FM..)!

Ja vi kan börja den civila om försvaret inte vill ha oss precis som om vi sökt utan RO, dvs den med LiU kandidat osv. Dock inte förrän tidigast HT 2011 då vi hinner inte få besked i tid för detta årets kurs.
Citera
2010-03-24, 10:05
Medlem
melander90s avatar
Whadduuuuup. Vidare från fas 1 kastrup, fas 2 på sturup 14 april. någon mer?
Citera
2010-03-24, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melander90

Trevligt att höra!
Tänkte skicka in min ansökan till naviair snart.
Använde du dig av blanketterna som finns på flyveleder.com + dina betyg.
Skrev du utförligt om tex föregående jobb med mera i din ansökan?
Var det allt du skickade iväg?
Hur länge fick du vänta på första testet?
Är engelskan svår?

Hoppas du orkar svara!!
Citera
2010-03-24, 22:50
Medlem
melander90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andreas135
Trevligt att höra!
Tänkte skicka in min ansökan till naviair snart.
Använde du dig av blanketterna som finns på flyveleder.com + dina betyg.
Skrev du utförligt om tex föregående jobb med mera i din ansökan?
Var det allt du skickade iväg?
Hur länge fick du vänta på första testet?
Är engelskan svår?

Hoppas du orkar svara!!

Japp det är dom blanketterna som gäller. Bifoga dina betyg och ID. Jag skrev inte vidare utförligt, kort var jag jobbade och när. Är 20 år och gör lumpen så blev inte så mycket där att fylla i..
Det räcker med det att skicka iväg, och jag fick vänta i cirka 1,5 månad på att få göra testerna. Anledningen till att de testat nu är för att en utbildning börjar i augusti så du kommer med stor sannolikhet få vänta mycket längre, förmodligen minst ett halvår på att få göra tester eftersom dom sa att utbildningen efter augusti blir 2011.

Jag tyckte inte engelskan var svår. Vad du kommer tycka om den har jag naturligtvis ingen aning om.
Citera
2010-03-25, 03:26
Medlem
larsis avatar
Äntligen hittade jag tråden jag sökte efter! Har nu efter många om och men som så många gånger förr bestämt mig för att skicka in min ansökan till LFV för att försöka bli flygledare. Att söka till Eurocontrol är inte aktuellt då jag har en sambo och ett ganska bra liv här i Sverige (är 22år)

Skulle vilja höra ifall någon har tips om ansökningarna. Ni skickade bara in ansökningen från http://www.bliflygledare.nu/ansokan/ tillsammans med betyg till adressen som givits? Ska man skicka med något annat? Har referenser och en arbetsattest ifrån Norge där jag varit och arbetat tidigare (tror ni de vill att man skickar med den?).

Jag har inte gjort värnplikten då jag blev lagd i utbildningsreserven pga jobb så jag antar att jag kryssar i både mönstrat och lagd i utbildningsreserven.

Sen undrar jag ifall de ser ner på folk som läst upp betyg på komvux? Jag hade IG i fysik B på gymnasiet och läste upp det i vinter till MVG men undrar ifall det väger mindre än någon som har fått bättre betyg redan på gymnasiet.

Skall in och göra mitt syntest imorgon för att få en underskrift på visus intyget (ska nog inte vara några problem, har haft perfekt syn i alla år)

Sen undrar jag ifall de betalar flygresan när man ska göra testerna och var dessa sker. Om ni har andra tips att dela med er av gör gärna det ni som redan sökt in och varit på tester.

MVH Fredrik.

Lycka till alla ni som håller på med testerna nu!

Edit: Är akademi linjen i Linköping jag tänker söka till och tänkte därför göra testerna för att få extrapoäng

Citat:
Flygledarutbildningen Akademiseras fr o m 2010.

Sökanden som fått ett skriftligt LFV Elevgodkännande fortsätter därefter till www.studera.nu och ansöker till kandidatutbildningen programmet Flygtrafik och Logistik vid Linköpings universitet. Detta kan göras senast 15/4.

Vidimerad kopia av Elevgodkännande från LFV skall skickas in senast sista kompletteringsdag (2010-06-21) till
Senast redigerad av larsi 2010-03-25 kl. 03:29.
Citera
2010-03-25, 11:21
Medlem
clubbedseals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsi
Äntligen hittade jag tråden jag sökte efter! Har nu efter många om och men som så många gånger förr bestämt mig för att skicka in min ansökan till LFV för att försöka bli flygledare. Att söka till Eurocontrol är inte aktuellt då jag har en sambo och ett ganska bra liv här i Sverige (är 22år)

Skulle vilja höra ifall någon har tips om ansökningarna. Ni skickade bara in ansökningen från http://www.bliflygledare.nu/ansokan/ tillsammans med betyg till adressen som givits? Ska man skicka med något annat? Har referenser och en arbetsattest ifrån Norge där jag varit och arbetat tidigare (tror ni de vill att man skickar med den?).

Jag har inte gjort värnplikten då jag blev lagd i utbildningsreserven pga jobb så jag antar att jag kryssar i både mönstrat och lagd i utbildningsreserven.

Sen undrar jag ifall de ser ner på folk som läst upp betyg på komvux? Jag hade IG i fysik B på gymnasiet och läste upp det i vinter till MVG men undrar ifall det väger mindre än någon som har fått bättre betyg redan på gymnasiet.

Skall in och göra mitt syntest imorgon för att få en underskrift på visus intyget (ska nog inte vara några problem, har haft perfekt syn i alla år)

Sen undrar jag ifall de betalar flygresan när man ska göra testerna och var dessa sker. Om ni har andra tips att dela med er av gör gärna det ni som redan sökt in och varit på tester.

MVH Fredrik.

Lycka till alla ni som håller på med testerna nu!

Edit: Är akademi linjen i Linköping jag tänker söka till och tänkte därför göra testerna för att få extrapoäng

Mig veterligen gör det absolut ingen skillnad att du har läst upp betyget på Komvux. Bara du uppfyller ansökningskraven så ska det gå bra. Ett tips är att maila frågor till bliflygledare@lfv.se, de brukar vara snabba med att svara.

Får man fråga vad du har för betygssnitt samt eventuellt resultat på högskoleprov? Försöker få mig en bild av hur snittet kommer ligga vid ansökningarna till utbildningen i Linköping.
Citera
2010-03-25, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melander90

grattis grattis! jag är också vidare från fas 1 i kastrup och ska också göra fas 2 den 14 april på sturup. ses där!

förresten vill jag passa på att korrigera en missuppfattning som cirkulerat här på forumet: man får inte göra testet flera gånger via naviair. där gäller, precis som på LFV, att man bara har en chans på sig.
Citera
2010-03-25, 12:05
Medlem
melander90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckokaka
grattis grattis! jag är också vidare från fas 1 i kastrup och ska också göra fas 2 den 14 april på sturup. ses där!

Fan vad roligt! Då får vi ta och växla några ord! En polare till mig som klarat av fas 2 berättade att de lägger ihop snittet från både fas 1 och fas 2. Otur för mig då att jag gjorde några slarvfel på fas 1, till exempel missade jag att det var 5 uppgifter kvar på delen när man skulle ge landningstillstånd. Ren nyfikenhet..tyckte du också kuben var skitsvår?

Citat:
Ursprungligen postat av Lyckokaka
förresten vill jag passa på att korrigera en missuppfattning som cirkulerat här på forumet: man får inte göra testet flera gånger via naviair. där gäller, precis som på LFV, att man bara har en chans på sig.

Jo, jag reagerade också på det. Bra att du tog upp det.
Citera
2010-03-25, 15:00
Medlem
Ernie Balls avatar
larsi>> Spar dina pengar, om du vet att du har bra syn behöver du inte bifoga något intyg. En ögonläkare gör en utförlig undersökning på lfv:s bekostnad om du kommer till fas fyra. Såvida inte detta har ändrats under de senaste två åren förstås, men det har det väl inte?
Citera
2010-03-25, 15:57
Medlem
larsis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clubbedseal
Mig veterligen gör det absolut ingen skillnad att du har läst upp betyget på Komvux. Bara du uppfyller ansökningskraven så ska det gå bra. Ett tips är att maila frågor till bliflygledare@lfv.se, de brukar vara snabba med att svara.

Får man fråga vad du har för betygssnitt samt eventuellt resultat på högskoleprov? Försöker få mig en bild av hur snittet kommer ligga vid ansökningarna till utbildningen i Linköping.

Tror jag ligger på 14/15 i snitt och 1.0 på högskoleprovet (gjorde det bara en gång för 4 år sedan). Har du med tänkt söka? Skulle vara kul om du kunde skriva dina siffror med. Jag sökte faktiskt den i förrgår men måste skicka in mitt kompletterings betyg

Citat:
larsi>> Spar dina pengar, om du vet att du har bra syn behöver du inte bifoga något intyg. En ögonläkare gör en utförlig undersökning på lfv:s bekostnad om du kommer till fas fyra. Såvida inte detta har ändrats under de senaste två åren förstås, men det har det väl inte?

Ja nu när jag läser om det så står det under att "Om du använder glasögon eller linser skall bifogat visus intyg vara ifyllt av läkare". Då kan jag skippa att gå till optikern helt och hållet antar jag.
Senast redigerad av larsi 2010-03-25 kl. 16:01.
Citera
2010-03-26, 00:32
Medlem
Har inte läst igenom hela tråden. Men har ni sett att liu erbjuder en liknande utbildning och som senare kan leda till att arbeta som flygledare? Värt att spana in då det är en universitets examen istället för luftverkets egna.
Citera
2010-03-26, 03:03
Medlem
melander90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flummig1333
Har inte läst igenom hela tråden. Men har ni sett att liu erbjuder en liknande utbildning och som senare kan leda till att arbeta som flygledare? Värt att spana in då det är en universitets examen istället för luftverkets egna.

Titta närmre så ser du först måste göra tester hos LFV, och därefter plugga logistik i linköping och praktiken till flygledare gör du hos LFV. Den enda flygledarutbildning du kan få i Sverige är från Luftfartsverket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in