Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-02-12, 00:06
Medlem
axaxaxs avatar
Gjorde andra testet idag och magkänslan är att det gått käpprätt åt helvete. Kan någon vänlig själ som klarat runda två lugna ner mig? Jag hade väldigt enkelt för pappersdelen, men vet med mig att jag hade ca 5-6 fel på del 2 (där det "pep till") där minst 3 av dem var ordentliga slarvfel. Riktigt kassa sådana, där jag inte skrev vad jag tänkte.

Var i övrigt inte särskilt på spänn eller stressad under testets gång, utan tycker tempot var lagom även om det självfallet fanns en viss svårighetsgrad. Det känns bara så jävla surt just nu i och med att jag tror att jag åkt på nåt som jag kunde gjort mycket bättre.

Nu blir det till att tälta vid brevlådan.
Citera
2009-02-12, 09:39
Medlem
sassafrass avatar
ta det nu lugnt och fint!

ingen har *alla* rätt på den typen av tester som du gjort. tror de flesta känner som du omedelbart efter: "fan, det gick åt helvete!". jag var själv ytterst osäker på om jag klarat testerna när jag gjorde dessa i höstas men till min förvåning och glädje så gjorde jag det. m a o, ta inte ut något i förskott!

de rättar testerna ganska kvickt också...tror jag fick svar inom en vecka.
Citera
2009-02-12, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av axaxax
Gjorde andra testet idag och magkänslan är att det gått käpprätt åt helvete. Kan någon vänlig själ som klarat runda två lugna ner mig? Jag hade väldigt enkelt för pappersdelen, men vet med mig att jag hade ca 5-6 fel på del 2 (där det "pep till") där minst 3 av dem var ordentliga slarvfel. Riktigt kassa sådana, där jag inte skrev vad jag tänkte.

Var i övrigt inte särskilt på spänn eller stressad under testets gång, utan tycker tempot var lagom även om det självfallet fanns en viss svårighetsgrad. Det känns bara så jävla surt just nu i och med att jag tror att jag åkt på nåt som jag kunde gjort mycket bättre.

Nu blir det till att tälta vid brevlådan.

Jag kände precis som du. Men det gick vägen ändå...
Citera
2009-02-13, 14:14
Medlem
Gyldenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfen_
Kan det var flygledare eller pilot?
-Funderar-

Ja, det är väl flygledarutbildningen den här tråden är skapad för?

Cavalera, jag är pretty sure att man kan söka flygledarutbildningen i andra länder i Europa och då gäller andra (lägre) krav än i Svedala. Jag har följt denna tråd sen den skapades och har kikat på utbildningen och vilka krav den ställer.

Körde själv på försvarets flygstridsledarprov, stenhårda krav där jag presterade överlag mycket bra men bommade på en grej och då var det kört. Trist men efter det vill jag minnas att jag kollade upp lite civila möjligheter på andra ställen och kom fram till att det inte var kört för tid och evighet.

Och vad gäller åldern ska du inte oroa dig, det kan bli tufft med CSN och en liten parvel men va fanken, du kommer väl ut till jobb på andra sidan? Kanske sambon kan hjälpa till om inte han/hon pluggar? Själv är jag 26 och ska börja plugga läkarutbildningen till hösten, det är aldrig för sent.

Sen om vi ska kunna hjälpa dig med vad du ska satsa på istället bör du ge oss en hint om vad du satsade på.

Res dig på 9!
Citera
2009-02-18, 15:04
Medlem
Jag blev antagen till lumpen som "Flygledarbefäl" men sa vid mönstringen att jag var negativ till militär tjänstgöring och slapp således anta min preliminära antagning. Nu i efterhand ångrar man det nästan lite då det finns goda möjligheter till en civil karriär efter den utbildningen, med både bra betalt och bra förmåner samt i en intressant miljö.
Citera
2009-02-18, 18:10
Medlem
Jag utbildar mig till flygledare nere vid sturup för tillfället!

Antagningsprocessen kan du läsa om på www.bliflygledare.nu, det är mycket schemalagt, i regel från 08.10-16.40, normalt slutar man dock något tidigare. Tempot är bra mycket högre än det jag var van vid från universitetet och det ställs höga krav på dig som elev. Du får i princip inte missa en enda simulatorövning utan att bli rätt rejält efter! Du spenderar drygt 60% av din tid i simulator, resten i vanligt klassrum. (Iaf so far)

Det är tufft, men jääävligt roligt. Utbildningen är än så länge bland det roligaste jag gjort

Man har en del skriftliga prov, där ska man ha 75% rätt, chans till en omtenta, failar man den är det byebye. I simulatorövningar gäller det att lyckas, annars är det även där byebye. När som helst under utbildningens gång kan man bli avskiljd, vilket i teorin kan vara rätt hemskt om man gått länge och fallar strax innan målsnöret, så att säga.

Klarar man sig är det dock garanterat jobb direkt och bra lön!
Citera
2009-02-18, 18:38
Medlem
Hudsalvas avatar
Stridsledningsbefäl heter tjänsten i lumpen, och de utbildas på LSS i uppsala.

Jag blev uttagen till det på mönstringen men lyckades byta!
Citera
2009-02-18, 19:19
Medlem
Vad ligger lönen på för nyexad samt efter 10 och 20 år i yrket?

Hur ser karriären ut? Känns som flygledare en gång alltid flygledare dvs ganska smal karriärväg.
Citera
2009-02-18, 19:26
Medlem
sassafrass avatar
Citat:
Hur ser karriären ut? Känns som flygledare en gång alltid flygledare dvs ganska smal karriärväg.

jaha? läs då ekonomi eller något annat "brett" ämne. antingen känner du dig kallad eller så gör du inte det.
Citera
2009-02-18, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sassafras
jaha? läs då ekonomi eller något annat "brett" ämne. antingen känner du dig kallad eller så gör du inte det.

Verkar som att jag trampade på en öm tå.......

Ville bara höra, arbeta med samma sak/liknande i 20-40 år är ju inte direkt utvecklande (även om det kommer ny teknik etc).
Citera
2009-02-18, 19:44
Medlem
sassafrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EBIT
Verkar som att jag trampade på en öm tå.......

Ville bara höra, arbeta med samma sak/liknande i 20-40 år är ju inte direkt utvecklande (även om det kommer ny teknik etc).

det var inte meningen att låta grinig men det är ju en yrkesutbildning vi talar om, inte sant?

de brukar ju inte direkt vara kända för sin "bredd".
Senast redigerad av sassafras 2009-02-18 kl. 19:48.
Citera
2009-02-18, 19:56
Medlem
Ja, jag valjer att skriva har istallet for den gamla "Idag sprack min drom"-traden, da ingen verkar bry sig om att byta rubrik pa den.

Finns det nagon som har lite mer kott pa benen da det galler antagningsprocessen? Hur manga ansoker, hur manga sållas bort i varje testfas?

"Problemet" i mitt fall ar att jag sitter pa en universitetsutbildning, samtidigt som jag vantar pa att fa komma pa den tredje testfasen (intervjun). Har lange varit valdigt sugen pa att komma igang med flygledarutbildningen och pa sa satt byggt upp en massa forvantningar. Detta har gjort det valdigt svart for mig att halla koncentrationen och framforallt motivation uppe pa mina nuvarande studier.

Vet nagon i runda slangar hur manga som blir antagna av de som blir kallade till intervjun pa EPN?

/en otålig filosof
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in