Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-02-06, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hefaiston
Så man vill att det utbildas 30 om året i fem år när faktiska behovet inte ens motsvarar 30 personer totalt under dessa 5 år, är det rätt uppfattat?

Om ja är det ju vansinne, har inte facket reagerat? Det är precis det myndighetenra vill, massa arbetslösa flygledare så man kan skära i villkoren och tumma på marginalerna med folks leverbröd som förhandlingsredskap. Det är också motsatt mot vad flygledarna själva (dvs vi) borde vilja. Har ingen reagerat på dom långisktiga effkterna av detta?

Tanken är att det ska utbildas 30 stycken varje år i fem år, enligt nuvarande kontrakt mellan LFV och LiU (Linköpings universitet). Hur stort behovet är kan inte ens LFV svara på själva, men de kommentarer vi får är att vi troligtvis inte behövs i organisationen just nu och tanken är snarare att skära ner på antalet flygledare än att anställa nya.

Jag är inte så insatt i om/hur facket har reagerat, och om det har någon koppling till hur utbildningsförfarandet går till. Vi som studenter skulle t.ex. gärna se en löneökning med tanke på den ökade kompetens som två års extra utbildning ger oss. Det är något vi eventuellt kommer börja prata med facket om inom en snar framtid.
Citera
2013-02-06, 23:03
Medlem
Ifall man överutbildar med uppemot 500% får ni nog räkna med en redig löneminskning, vilket inte är vad någon av oss vill. Det är det som oroar mig, på kort sikt kan man säkert klara sig hyfsat men i längden är det inte bra att överutbilda, det riskerar att sluta på samma sätt som för piloterna (massor av arbetslösa utan jobb och kraftigt försämrade villkor för dom som har jobb).
Citera
2013-02-06, 23:08
Medlem
Citat:
Ifall man överutbildar med uppemot 500% får ni nog räkna med en redig löneminskning, vilket inte är vad någon av oss vill. Det är det som oroar mig, på kort sikt kan man säkert klara sig hyfsat men i längden är det inte bra att överutbilda, det riskerar att sluta på samma sätt som för piloterna (massor av arbetslösa utan jobb och kraftigt försämrade villkor för dom som har jobb).

Ja, visst är det så. Dock blir ju de sista inte färdigutbildade, utan går bara ut med sitt Student License. Det innebär att de hamnar i ett läge likt läkarna innan deras AT-tjänstgöring, där det krävs en ansökan till de platser som ev. erbjuder ett bk-skede.

På så sätt kan LFV reglera hur många färdiga flygledare det finns och det finns ju ingen ekonomisk vinning för dem att färdigutbilda studenter som de sen inte kan anställa.
Citera
2013-02-06, 23:10
Medlem
Fast vem betalar utbildninge? I sverige går man väl på studielån? Vem betalar EPN? Kommer det ur LFVs kassa eller med statliga bidrag.

Ifall dne statliga pengen blir stor nog kan säkert ekonomerna på LFV komma fram till att man tjänar pegnar på att överutbilda då man minskar utgifterna mer (med minskade löner och förmåner) än vad man ökar utgifterna med hjälp av överutbildning. Det krävs nog inget stort överskott (10-15% borde räcka) för att man ska kunna skära rejält i förmånerna.

Som sagt, jag är orolig att utvecklingen leder till en likadan arbetsmarknad som den som finns för piloter idag. Det är inte en riktnign jag önskar gå emot, framförallt inte så här tidigt i karriären...
Citera
2013-02-06, 23:15
Medlem
Citat:
Fast vem betalar utbildninge? I sverige går man väl på studielån? Vem betalar EPN? Kommer det ur LFVs kassa eller med statliga bidrag.

Ifall dne statliga pengen blir stor nog kan säkert ekonomerna på LFV komma fram till att man tjänar pegnar på att överutbilda då man minskar utgifterna mer (med minskade löner och förmåner) än vad man ökar utgifterna med hjälp av överutbildning. Det krävs nog inget stort överskott (10-15% borde räcka) för att man ska kunna skära rejält i förmånerna.

Som sagt, jag är orolig att utvecklingen leder till en likadan arbetsmarknad som den som finns för piloter idag. Det är inte en riktnign jag önskar gå emot, framförallt inte så här tidigt i karriären...

Utbildningen är nog uppdelad kostnadsmässigt, LiU betalar väl för sin del och LFV för tiden på EPN som jag förstått det. Vi som studenter går på studiebidrag/lån, men så har det varit tidigare också. Enda skillnaden för oss är att vi har ytterligare två års skuld att betala tillbaka när vi är klara.

Det finns säkert mycket ekonomi bakom det hela och jag delar din oro i att vi kan möta sämre villkor framöver. Jag kan bara hålla tummarna för att det inte blir så, utan att LFV i så fall hellre lyckas expandera utomlands och man kan få anställning där.
Citera
2013-02-06, 23:22
Medlem
Fast det är inte hållbart.
Det råder ingen global jättebrist på flygledare. Om LFV expanderar blir någon annan av med jobbet.

Ifall man tittar på typ emiraterna ser man också att oftast blir flygledarna kvar när företagen skiftar, men varje gång skär man ännu en liten bit i villkoren, första gången pensionerna, sedan skifttilläggen, sedan semestern, och så fortsätter det så tills inget är kvar.

Ifall Sverige överutbildar kommer det påverka först grannländerna, sedan även andra länder i Europa.

Ifall inte fack och branschorganisation agerar nu kommer vi om 25-30 år är jag övertygad om att vi kommer ha en skugga av dagens villkor, och då är dagens villkor redan urholkade. I UK har man minskat nettolönen med nästan 10% i snitt senaste decenniet då man inte fått löneförhöjningar i takt med inflationen.

Vi måste engagera oss nu och agera tidigt, gör vi inte det är jag övertygad om att det kommer att gå utför fort.
Citera
2013-02-08, 22:56
Medlem
Citat:
Fast det är inte hållbart.
Det råder ingen global jättebrist på flygledare. Om LFV expanderar blir någon annan av med jobbet.

Ifall man tittar på typ emiraterna ser man också att oftast blir flygledarna kvar när företagen skiftar, men varje gång skär man ännu en liten bit i villkoren, första gången pensionerna, sedan skifttilläggen, sedan semestern, och så fortsätter det så tills inget är kvar.

Ifall Sverige överutbildar kommer det påverka först grannländerna, sedan även andra länder i Europa.

Ifall inte fack och branschorganisation agerar nu kommer vi om 25-30 år är jag övertygad om att vi kommer ha en skugga av dagens villkor, och då är dagens villkor redan urholkade. I UK har man minskat nettolönen med nästan 10% i snitt senaste decenniet då man inte fått löneförhöjningar i takt med inflationen.

Vi måste engagera oss nu och agera tidigt, gör vi inte det är jag övertygad om att det kommer att gå utför fort.

Jag önskar att jag kunde säga emot dig, men du har ju helt rätt. Det gäller ju att verkligen ta hand om sin egen framtid nu och vi är väl på väg till att göra det här gemensamt (åtminstone de två första årskullarna gentemot facket).
Citera
2013-02-09, 12:35
Medlem
Jo det är nog inte för sent än, men det kräver engagemang och samarbete (även över företags och nationsgränser). Men förhoppningsvis är fackförbunden smarta och starka nog att göra något åt det innan det är för sent.
Citera
2013-02-09, 21:39
Medlem
Citat:
Jo det är nog inte för sent än, men det kräver engagemang och samarbete (även över företags och nationsgränser). Men förhoppningsvis är fackförbunden smarta och starka nog att göra något åt det innan det är för sent.

Förhoppningsvis inte.

Nu får du förlåta mig lite, men hur långt har du kommit i processen och var är du just nu och pluggar/jobbar?
Citera
2013-02-09, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterson90
Jag är inte så insatt i om/hur facket har reagerat, och om det har någon koppling till hur utbildningsförfarandet går till. Vi som studenter skulle t.ex. gärna se en löneökning med tanke på den ökade kompetens som två års extra utbildning ger oss. Det är något vi eventuellt kommer börja prata med facket om inom en snar framtid.

Jag har ju svårt att förstå varför man skulle kunna kräva högre lön för att utföra ett arbete med anledningen att man har extra utbildning som inte är direkt relevant för arbetsuppgiften. I så fall skulle de tjänster ni skulle få vara utökade tjänster med individuell lön som förhandlas istället för tarifflön?

Skulle det inte vara mer relevant eller åtminstone lika relevant att t ex ge mer i lön till fl som studerat eller bevisat högre kompetens i engelska eller har fler flygledarbehörigheter än vad tjänsten han/hon utför kräver.
Citera
2013-02-10, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterson90
Förhoppningsvis inte.

Nu får du förlåta mig lite, men hur långt har du kommit i processen och var är du just nu och pluggar/jobbar?

Jag jobbar för NATS och är under utbildningsfasen till flygledare.
Citera
2013-02-10, 21:27
Medlem
Ni behöver inte oroa er om att kampviljan är stor hos de svenska flygledarna! Vi har kämpat i många år och tycker att vi ligger på en rimlig nivå.
Jag skulle vilja se det så här; Det är bistra tider i världsekonomin och trots det så är det stor brist på flygledare i tex Tyskland och Norge. NATS anställer väl också för fullt. USA står inför ett stort generationsskifte och dom utbildar inte ens i närheten av vad dom behöver. Asien kommer att behöva de flygledare som finns i den regionen!
Som sagt trots dåliga tider så ser det ganska ljust ut. Tänk vad som händer när nästa högkonjunktur kommer! Det går upp och ner hela tiden.
Att Sverige utbildar lite för många just nu kan man koppla till löneförhandlingen 2007... Vår nuvarnade GD var med och fick rejält på nöten! Jag tror dock inte att överutbildning är svaret! Det ser inte likadant ut som för piloter. Om en flygledarelev inte får jobb så kan han inte upprätthålla sitt cert som en pilot kan göra. Därmed kommer det inte finnas en "bank" av flygledare att hämta ifrån som det gör med piloter. Det finns mängder med piloter som sitter på flygklubbar och kör hoppkärra och bara väntar på att kunna sälja sig så billigt som möjligt till ett flygbolag.
Jag tror att det är viktigt att ni nya flygledare som kommer ut nu inte skräms upp av de olika arbetsgivarna utan tar kontakt med arbetstagarsidan istället. Vårt fack är starkt och har oerhört mycket kunskap. Stödet för facket är STORT.
Än så länge finns det ju bara LFV och ACR att välja på så det är inte så svårt att jämföra. ACR har tvingats att förbättra sina villkor, annars hade dom inte fått några anställda! NUAC säger man alltid är lösningen på alla problem och att det skulle minska behovet av flygledare. Skulle inte tro det! Det är ett bra projekt men besparingspotentialen finns inte i minskat antal flygledare utan i gemensam support och system.
ACR är ett ungt företag som är entusiastiska men ta allt dom säger med en nypa salt! Allt är inte guld och gröna skogar. Rimligen måste dom nu ingå ett nytt kollektivavtal eftersom de anställda kräver det (det kanske redan är klart). Då blir det enklare för er att jämföra.
LFV är tryggt och välorganiserat, man ska inte förvillas och tro att LFV idag är vad LFV var för 15 år sedan. Det finns mycket nytänkande i företaget och jag trivs ypperligt i företaget. Det finns felaktigheter även inom LFV men engagerad personal och en god stämning gör att man trivs.

Oavsett vad ni tycker och tänker om vad jag har skrivit så kan ni vara säkra på en sak; Oavsett vilka tider det är så kommer arbetsgivaren hävda att det är överskott på flygledare och komma med skrämselpropaganda om hur saker och ting är.
Det vi har idag beror på att vi har en kårgemensakp som är helt unik och jag hoppas att ni nya förstår detta och begriper hur viktigt det är. Jag vet att alla idag ska vara "individer" och att man ska gå sin egen väg men det är inte framgångsrikt i just detta hänseende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in