Ni behöver inte oroa er om att kampviljan är stor hos de svenska flygledarna!

Vi har kämpat i många år och tycker att vi ligger på en rimlig nivå.
Jag skulle vilja se det så här; Det är bistra tider i världsekonomin och trots det så är det stor brist på flygledare i tex Tyskland och Norge. NATS anställer väl också för fullt. USA står inför ett stort generationsskifte och dom utbildar inte ens i närheten av vad dom behöver. Asien kommer att behöva de flygledare som finns i den regionen!
Som sagt trots dåliga tider så ser det ganska ljust ut. Tänk vad som händer när nästa högkonjunktur kommer! Det går upp och ner hela tiden.
Att Sverige utbildar lite för många just nu kan man koppla till löneförhandlingen 2007... Vår nuvarnade GD var med och fick rejält på nöten! Jag tror dock inte att överutbildning är svaret! Det ser inte likadant ut som för piloter. Om en flygledarelev inte får jobb så kan han inte upprätthålla sitt cert som en pilot kan göra. Därmed kommer det inte finnas en "bank" av flygledare att hämta ifrån som det gör med piloter. Det finns mängder med piloter som sitter på flygklubbar och kör hoppkärra och bara väntar på att kunna sälja sig så billigt som möjligt till ett flygbolag.
Jag tror att det är viktigt att ni nya flygledare som kommer ut nu inte skräms upp av de olika arbetsgivarna utan tar kontakt med arbetstagarsidan istället. Vårt fack är starkt och har oerhört mycket kunskap. Stödet för facket är STORT.
Än så länge finns det ju bara LFV och ACR att välja på så det är inte så svårt att jämföra. ACR har tvingats att förbättra sina villkor, annars hade dom inte fått några anställda! NUAC säger man alltid är lösningen på alla problem och att det skulle minska behovet av flygledare. Skulle inte tro det! Det är ett bra projekt men besparingspotentialen finns inte i minskat antal flygledare utan i gemensam support och system.
ACR är ett ungt företag som är entusiastiska men ta allt dom säger med en nypa salt! Allt är inte guld och gröna skogar. Rimligen måste dom nu ingå ett nytt kollektivavtal eftersom de anställda kräver det (det kanske redan är klart). Då blir det enklare för er att jämföra.
LFV är tryggt och välorganiserat, man ska inte förvillas och tro att LFV idag är vad LFV var för 15 år sedan. Det finns mycket nytänkande i företaget och jag trivs ypperligt i företaget. Det finns felaktigheter även inom LFV men engagerad personal och en god stämning gör att man trivs.
Oavsett vad ni tycker och tänker om vad jag har skrivit så kan ni vara säkra på en sak; Oavsett vilka tider det är så kommer arbetsgivaren hävda att det är överskott på flygledare och komma med skrämselpropaganda om hur saker och ting är.
Det vi har idag beror på att vi har en kårgemensakp som är helt unik och jag hoppas att ni nya förstår detta och begriper hur viktigt det är. Jag vet att alla idag ska vara "individer" och att man ska gå sin egen väg men det är inte framgångsrikt i just detta hänseende.